Vervelende Zumo.

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
peter

Vervelende Zumo.

Bericht door peter » 22 aug 2012, 15:05

Toen ik samen met RonnieD terug reed uit Brodenbach had ik de navi gezet op snelwegen/autobahnen vermijden maar jammer genoeg stuurde hij me toch de A61 op. Van de week kwam ik terug uit Pommeren en toen heb ik alles uitgezet, autobahnen/snelwegen, u-bochten afijn de hele santenkraam stond aangevinkt hij stuurde me eerste instantie een klein stukje (20km) binnen door maar niet veel later stond ik toch weer voor de A61 :(
Dat de Zumo van snelheid en opschieten houdt moet hij weten maar volgens mij ben ik nog altijd zijn baasje :? :?:

Ook begin ik vlekken in het scherm te krijgen na jaren van trouwe dienst. Zou hij dan toch aan pensioen toe zijn :?:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Vervelende Zumo.

Bericht door Hans Vaessen » 22 aug 2012, 17:46

Als je tè veel vermijd zal de zumo er, zeker bij een langere rit niet uitkomen en je tòch over die roadclasses sturen. Vermijden is ook niet verboden. Soms krijg je ook een enorme omweg. Heb even geen zumo bij de hand, hoe was het ook weer.... Snelwegen zijn in de praktijk n-wegen, 'autobahns' de èchte snelwegen. Beiden aanvinken levert nog wel eens problemen op... Als je alleen over de kleine wegen wilt rijden: overweeg aanschaf van de motorkaart.

Qua scherm: dat heb ik bij de 550 nog niet vaak gezien, wèl bij de streetpilots... Ik vermoed dat je je toestel nogal eens los in de koffer hebt liggen? Althans: dan kàn het zijn dat er nu en dan een 'prik' in het scherm gegeven wordt. Kan meestal niet meteen kwaad, maar gaandeweg kan er vocht onder komen en dan kan het wèl een probleem zijn.

Overigens ziet mijn scherm er ook zo uit als ik een keer flink geniest heb ;)

Advies: als het toestel niet ouder is dan vijf jaar: ga er vóór die tijd mee terug naar je leverancier. Ik schat de kans groot dat hij binnen afzienbare tijd problemen gaat vertonen, en als het binnen de vijf jaar is krijg je vermoedelijk nog een interessant omruilvoorstel.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Vervelende Zumo.

Bericht door RonalT » 22 aug 2012, 18:16

Ik vraag me af of je op het vertrekpunt gewoon heb aangegeven dat je naar Velden wilde. Dat is volgens mij vragen om autowegen. Ik heb namelijk het idee dat hoe groter de afstand hoe eerder je op autowegen terecht kom. Anders komt een toestel er niet meer uit
Met een ZUMO zou ik altijd even zelf kijken hoe ik wil rijden en van tevoren een 'leuke' route maken.

Ik zit nou een beetje te rekenen (althans mijn ZUMO) en die heeft het er best moeilijk mee om van Anklam, Pommeren (daar is een Suiker Unie fabriek) naar Dinteloord te navigeren en inderdaad kom je al snel op autowegen terecht. Als ik autowegen uitschakel en kortste route inschakel wordt er zelfs gemeld dat er te weinig geheugen is....


En dat scherm, heb je toevallig beschermfolie op het scherm zitten? Dat ziet er namelijk ook zo uit.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: Vervelende Zumo.

Bericht door peter » 22 aug 2012, 19:25

overweeg aanschaf van de motorkaart.
Ik heb ook DACH en zelfs die stuurde mij de auobahn op :?
Ik vermoed dat je je toestel nogal eens los in de koffer hebt liggen?
Klopt, als ik ergens ben dan leg ik hem inderdaad in de koffer maar zo gauw ik weer ga rijden zit hij weer op het stuur. (alleen al om de snelheid af te lezen zonder brilletje)
Advies: als het toestel niet ouder is dan vijf jaar: ga er vóór die tijd mee terug naar je leverancier
Ik heb hem denk al een tijdje langer, volgens mij waren ze net op de markt. Maar ik ga zeker weer voor een gelijkwaardig/beter toestel kijken. Beetje meer geheugen, bleutooth en natuurlijk geschikt voor de motor.
Als je tè veel vermijd zal de zumo er, zeker bij een langere rit niet uitkomen
Ik begon met bijna niks te verwijden maar je moet op een gegeven moment wel iets gaan proberen.
Met een ZUMO zou ik altijd even zelf kijken hoe ik wil rijden en van tevoren een 'leuke' route maken
Hoezo?? Ik zeg geen snelwegen dan wil ik ook geen snelwegen. Zo moeilijk is dat toch niet??
Ik zit nou een beetje te rekenen (althans mijn ZUMO) en die heeft het er best moeilijk mee om van Anklam, Pommeren (daar is een Suiker Unie fabriek) naar Dinteloord te navigeren en inderdaad kom je al snel op autowegen terecht. Als ik autowegen uitschakel en kortste route inschakel wordt er zelfs gemeld dat er te weinig geheugen is....
Hij moest bij ook een keer of wat rekenen en daarna gingen we eerst binnendoor en daarna de 61 op.
En dat scherm, heb je toevallig beschermfolie op het scherm zitten? Dat ziet er namelijk ook zo uit.....
Nee helaas geen folie. Is gewoon ouderdom denk ik, ben net begonnen met sparen :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Vervelende Zumo.

Bericht door Hans Vaessen » 22 aug 2012, 19:54

Haha.. als je evenveel energie zou steken in je toestel, kaarten en instellingen als in het knippen/plakken van de quotjes zou het vast helemaal goedkomen.

Toelichting:

- De motorkaart zal je ècht zelden of nooit over de snelweg sturen.Gebeurt dat wèl dan heb je danwel meerder kaarten tegelijk actief, danwel een kaartsegment niet geladen, danwel de routeringsgegevens niet meegeladen bij het overzetten van de motorkaart. Echt waar.

- qua vermijden: met 'vermijd autobahns' zul je toch echt meestal de snelwegen vermijden. Tenzij je met die instelling ineens een route van 700 a 800 km berekent; dan wordt het te gortig. Oplossing: bereken de route in twee etappes. Na een uurtje of wat rijden is het niet zo erg even de voeten op de grond te zetten om een nieuwe bestemming in te voeren.

Maar kijk vooral nog een naar je onroute installatie/selectie. Want dat zit niet goed. Als je dat in orde hebt is je probleem opgelost.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Vervelende Zumo.

Bericht door RonalT » 22 aug 2012, 20:10

Hans Vaessen schreef:Tenzij je met die instelling ineens een route van 700 a 800 km berekent; dan wordt het te gortig. Oplossing: bereken de route in twee etappes. Na een uurtje of wat rijden is het niet zo erg even de voeten op de grond te zetten om een nieuwe bestemming in te voeren.
En de afstand Pommeren naar Velden is al gauw 700 km dus dat wordt inderdaad veel autoweg. Zoals ik al schreef, mijn ZUMO gaf aan dat er te weinig geheugen was om de route te berekenen. Maar dat was wel binnendoor. Reistijd volgens Mapsource, die er wel aan uitkwam 19 uur en wat minuten.
Overigens komt CN via Mapsource ook met een redelijke oplossing via allemaal L- of B-wegen.

Dus voortaan minder quoten, Peter :lol:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: Vervelende Zumo.

Bericht door peter » 22 aug 2012, 21:50

Ik heb net de lifetime update gedaan en alles ontvinkt. Van de week eens proberen wat hij doet met alleen autobahn vermijden.

peter

Re: Vervelende Zumo.

Bericht door peter » 23 aug 2012, 21:07

De update staat op de zumo en de pc, viel me op dat nu wel de A61 netjes overloopt in de A73. Vond ik bij de vorige update een slordigheidje :? In Velden zelf ligt aan Vreezen nog steeds aan de verkeerde kant van de Vilgert. :?

Maar goed ik was me aan het verdiepen in de nieuwe Zumo's en het wordt een simpele keuze, het zal een 660 worden omdat die ook met de telefoon overweg kan. Mp3 afspelen doe ik niet want daar is hij niet voor. De keuze is dus eigenlijk beperkt en valt me een beetje tegen. kijk je naar de meer prijs dan t.o.v. de lm350 dan valt me dat wel weer mee. Een typisch slimmigheidje om de 660 aan de man te brengen.
Binnenkort maar eens een bezoekje brengen aan de winkel in Vessem.

Afbeelding

Plaats reactie