Garmin City Navigator 2013.20 beschikbaar

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Garmin City Navigator 2013.20 beschikbaar

Bericht door RonalT » 17 aug 2012, 00:20

Nieuwe kaart update beschikbaar 2013.20
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2373
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: Garmin City Navigator 2013.20 beschikbaar

Bericht door Chrit » 17 aug 2012, 07:37

Dan maar aan de slag ermee.

Ik gebruik nu ook tijdelijk weer een 2820....Gisteren tijden en ritje gaf hij een melding "GEEN DGPS AANWEZIG"
Weet U wat dit is?

Zal de 660 upgraden....
Groetjes
Chrit Gunther

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Garmin City Navigator 2013.20 beschikbaar

Bericht door Hans Vaessen » 17 aug 2012, 11:27

Chrit schreef:Gisteren tijden en ritje gaf hij een melding "GEEN DGPS AANWEZIG"
Weet U wat dit is?
Hey, da's typisch. Hoorde pas nog een soortgelijk geluid.

De D in DGPS staat voor differential. Heeft feitelijk te maken met WAAS/Egnos. Een techniek waarbij met geostationaire (=stilstaande) satellieten en nog iets hogere nauwkeurigheid wordt bereikt. Zeg maar zo'n 2 meter nauwkeurig ipv 5 meter.

Voor 'onze' toepassing om een aantal redenen volstrekt overbodig. Sterker: doordat die geostationairen vanuit Nederland vrij ongunstig staan (laag aan de horizon) werkt het eerder averechts..

Ik dacht niet dat je in de 2820 Waas/Egnos aan/uit kon zetten. Mocht dat wel zo zijn: advies: uitzetten.

Kan dat niet, dan advies: negeer de melding gewoon, je zult er verder geen last van hebben.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin City Navigator 2013.20 beschikbaar

Bericht door RonalT » 17 aug 2012, 11:38

Hans Vaessen schreef:
Chrit schreef:Gisteren tijden en ritje gaf hij een melding "GEEN DGPS AANWEZIG"
Weet U wat dit is?
Hey, da's typisch. Hoorde pas nog een soortgelijk geluid.
Was dat op een ander forum? Ik herinner me ook iets dat we ergens een vraag over dit onderwerp beantwoord hebben.

Hans Vaessen schreef:Ik dacht niet dat je in de 2820 Waas/Egnos aan/uit kon zetten. Mocht dat wel zo zijn: advies: uitzetten.

Kan dat niet, dan advies: negeer de melding gewoon, je zult er verder geen last van hebben.
Op een 2610 kan je WAAS/EGNOS aan en uit zetten. Een 2820 ken ik onvoldoende....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Garmin City Navigator 2013.20 beschikbaar

Bericht door Hans Vaessen » 17 aug 2012, 11:47

RonalT schreef:
Was dat op een ander forum? Ik herinner me ook iets dat we ergens een vraag over dit onderwerp beantwoord hebben.
Haha, ja, zou gaat dat... Ik weet niet meer waar dat was.

Ook qua toestel laat m'n geheugen me in de steek. Maar als het bij de 2610 kon vermoed ik dat het met de 2820 ook mogelijk is. Moet dan ergens bij instellingen-systeem/gps zitten...

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2373
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: Garmin City Navigator 2013.20 beschikbaar

Bericht door Chrit » 17 aug 2012, 14:51

Dank voor het antwoord. Ik zal deze uitzetten. Negeerde toch de opmerking al...hahaha

Nu een paar maanden met de 2820 rijden en in het voorjaar de 660 weer terug plaatsen.
Omdat deze 2820 met een aparte beugel voor ophjet dashbord zit moet ik even kijken hoe ik dit met de 660 kan LATEN doen...
De 2820 zit hoog maar niet hinderlijk...
Groetjes
Chrit Gunther

ScrewLoose
Berichten: 728
Lid geworden op: 24 jun 2011, 13:30
Type Goldwing: overig
Locatie: "Sjpaubik International Airport"

Re: Garmin City Navigator 2013.20 beschikbaar

Bericht door ScrewLoose » 17 aug 2012, 18:06

Het valt mij helaas steeds méér op dat Garmin het verdomt diens kaartmateriaal op gedegen wijze bij te werken. :evil:
Reeds jarenlang bestaande rotondes herkent mijn 660 nog steeds niet, hij stuurt je daarnaast een straat in met een reeds decennialang bestaand inrijverbod, terwijl het gloednieuwe knooppunt Kerensheide volledig aangepast is gaat Garmin nog steeds de fout in met de verlengde A73 welke er eerder was, over plattelands-weggetjes in België en Luxemburg maar te zwijgen, 'N RAMP!!!
Als je Garmin hierover mailt geven zij doodleuk te kennen dat het niet aan hen ligt maar aan de kaartmaker, daar zit natuurlijk iets in. Als je Garmin er echter vervolgens op wijst dat TomTom gebruik maakt van hetzelfde kaartmateriaal en TomTom diens zaakjes wél op orde heeft geeft Garmin opeens niet meer thuis. :?
Jawel hoor, ik ga nog steeds voor Garmin. Verhoudingsgewijs betaal je echter heel wat méér poen voor een Garmin dan voor een PrutPrut, mag ik voor dat geld dan ook ietwat beter kaartmateriaal verwachten of ben ik nou 'n zeur?!?
Ik maak overigens gebruik van de LifeTime-update ........ :wink:
WingGroetsels,

Jacques :wink:


Op de zevende dag schiep God de Goldwing, en hij zag dat het goed was....... "Genesis 2:4-2:25:"

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Garmin City Navigator 2013.20 beschikbaar

Bericht door Hans Vaessen » 17 aug 2012, 18:21

ScrewLoose schreef: Als je Garmin er echter vervolgens op wijst dat TomTom gebruik maakt van hetzelfde kaartmateriaal en TomTom diens zaakjes wél op orde heeft geeft Garmin opeens niet meer thuis. :?
Misschien omdat dat niet juist is:

Garmin werkt met Navteq, eigendom van Nokia.
TomTom werkt met Teleatlas, eigendom van ..... tomtom (hebben ze ooit iets van 2 miljard voor betaald en lijkt nu voor tomtom de molensteen te kunnen gaan worden.

Het is moeilijk aan te geven welke van de twee beter is: waar teleatlas het in jouw voorbeeld beter doet is er vaak wel een ander die op een andere plek precies het omgekeerde ervaart...

Ik persoonlijk heb het kaartmateriaal van Garmin/Navteq nooit ervaren als 'een ramp'. Eerder integendeel. Maar dat zal misschien ook van verwachtingspatroon afhangen.

Voor wat het waard is: via https://mapreporter.navteq.com/" onclick="window.open(this.href);return false; kun je eventuele fouten rechtstreeks bij Navteq melden.

En, maar dat had je vast al gezien: er is net gisteren een update van de garmin-kaarten uitgekomen.

ScrewLoose
Berichten: 728
Lid geworden op: 24 jun 2011, 13:30
Type Goldwing: overig
Locatie: "Sjpaubik International Airport"

Re: Garmin City Navigator 2013.20 beschikbaar

Bericht door ScrewLoose » 17 aug 2012, 18:27

Huh, meen mij uit het verleden (mijn tijd met de Streetpilot 2610) toch te herinneren dat Garmin eveneens met Teleatlas werkte?
Ben ik nou mesjokke of slaan de jaren toe? :lol:
WingGroetsels,

Jacques :wink:


Op de zevende dag schiep God de Goldwing, en hij zag dat het goed was....... "Genesis 2:4-2:25:"

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Garmin City Navigator 2013.20 beschikbaar

Bericht door Hans Vaessen » 17 aug 2012, 19:22

ScrewLoose schreef: Ben ik nou mesjokke of slaan de jaren toe? :lol:
Die vraag stel ik mezelf ook wel eens, zeker nu ik overmorgen de laatste verjaardag 'aan de goede kant van de vijftig' vier...

Maar in dit geval is het inderdaad toch ècht één van de twee ;) Uit respect gok ik dan maar op mesjokke!

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin City Navigator 2013.20 beschikbaar

Bericht door RonalT » 17 aug 2012, 20:04

Het is niet erg hoor als er af en toe wat los zit. :lol:

Zoals Hans uitlegde klopt het.
De Garmin kaarten zijn gemaakt op basis van Navteq kaartmateriaal.
Maar ik heb ook wel eens in de krant gelezen dat het anders was. Journalisten zijn helaas niet altijd goed op de hoogte.

En ik ben het met jouw idee, over de mindere kaarten, maar gedeeltelijk eens. Als je over doorgaande wegen rijdt of door woonwijken heb je gelijk. De TomTom kaart is hier gemiddeld beter.
Maar het wordt anders als je over de lekkere slingerende leuke binnendoorwegen ga rijden. Dan wordt je door TT regelmatig het bos in gestuurd. Ook Garmin laat hier steken vallen, maar wel minder.

Waar we het ook aan merken is de motorkaart, deze is gemaakt op basis van Teleatlas. En Peter klaagde daar jaren geleden al eens over.... regelmatig in het grensgebied B/NL stond hij in het zand met zijn motor met aanhangwagen.

Ik heb er in Italië ook veel gebruik van gemaakt en heb daar verschillende keren over gravel-wegen gereden.
Een keer heb ik een aantalkilometers over een weg gereden die volgens de Motorkaart de berg over liep, maar in werkelijkheid liep hij dood tegen een hek.
De CN-kaart gaf een deel van deze weg overigens niet aan..... Maar het deel wat er wel op stond boog keurig af naar een doorgaande weg.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

ScrewLoose
Berichten: 728
Lid geworden op: 24 jun 2011, 13:30
Type Goldwing: overig
Locatie: "Sjpaubik International Airport"

Re: Garmin City Navigator 2013.20 beschikbaar

Bericht door ScrewLoose » 18 aug 2012, 10:46

Hmm, maar die kronkelweggetjes waren nou net het probleem. In de buurt van Bourscheid/Bourscheid Plage werd ik voortdurend prachtige kronkelweggetjes opgestuurd. Te gek natuurlijk zou je denken, ware het niet dat juf Garmin mij steeds wegen in wilde laten tuffen waar een inrijverbod gold. De verf op de verkeersborden was overigens aardig bleekjes geworden in de loop der jaren, wellicht dat juf Garmin dus aan een brilletje toe is.
Soortgelijke problemen heb ik ook ervaren in Verviers, de juf wilde alsmaar tegen het verkeer in ............... :?
WingGroetsels,

Jacques :wink:


Op de zevende dag schiep God de Goldwing, en hij zag dat het goed was....... "Genesis 2:4-2:25:"

Plaats reactie