NO DIFF POSITION GPS

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
EdRaket
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 nov 2010, 21:24

NO DIFF POSITION GPS

Bericht door EdRaket » 06 aug 2012, 19:31

Ik kreeg vandaag op mijn ritje van het werk diverse malen de melding NO DIFF POSITION GPS. Heb dat verder, ook op dezelfde route, nog nooit gezien.
Wie weet wat dit betekent?
Gr en bedankt!

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: NO DIFF POSITION GPS

Bericht door RonalT » 06 aug 2012, 20:19

Ik vraag me af welk navigatiesysteem jij gebruik.
Diff komt waarschijnlijk van differentiaal. Dat is een methode om de positie nauwkeuriger te maken via ondersteunende zenders.
Heb je misschien de optie WAAS/EGNOS aanstaan. Deze techniek gaat ook uit van differentiatie.....

Lees onderstaande quote maar eens na over differentiatie.
DGPS (Differential Global Positioning System) is een systeem dat differentiaalcorrecties berekent om de positienauwkeurigheid van GPS te verbeteren. Het maakt gebruik van een referentieontvanger waarvan de positie bekend is. Bij de referentieontvanger worden de verschillen tussen de bekende positie en de met GPS berekende positie berekend, waarna de afwijkingen naar andere ontvangers verzonden worden. De berekende posities van die ontvangers wordt vervolgens gecorrigeerd, waardoor een nauwkeurigheid van ongeveer 2 meter behaald kan worden.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: NO DIFF POSITION GPS

Bericht door peter » 06 aug 2012, 22:59

Ed bedoeld waarschijnlijk zijn gl1800 navi systeem. Ik zelf heb de melding nog niet gehad en gebruik hem regelmatig 8)

EdRaket
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 nov 2010, 21:24

Re: NO DIFF POSITION GPS

Bericht door EdRaket » 07 aug 2012, 00:12

Ja, ik gebruik gewoon mijn navigatiesysteem van mijn GL1800. Ik zal eens kijken of ik die WAAS optie ergens bij de instellingen kan vinden.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: NO DIFF POSITION GPS

Bericht door Hans Vaessen » 07 aug 2012, 09:55

Ik weet niet of de GW-navigatie WAAS/Egnos kent, maar de melding duidt daar wèl op.

Voor gebruik op de motor in onze contreien zou ik overigens aanraden om WAAS/Egnos uit te schakelen.

Kleine toelichting:
WAAS en Egnos is hetzelfde. In de US heet het WAAS, in Europa Egnos. In het toestel meestal als WAAS aangeduid.

Het komt er op neer dat er gebruik gemaakt wordt van geostationaire satellieten (die draaien dus geen baan, maar staan op één vaste plek aan de hemel). Die satellieten versturen een correctiesignaal waardoor de positienauwkeurigheid van de 'eigenlijke' gps-satellieten hoger wordt, en daarmee de nauwkeurigheid van je ontvanger. Bij goede ontvangst ga je zo van circa 5 naar 2 meter nauwkeurigheid.

Echter:
a. vanuit onze lage landen bezien staan de egnos-satellieten wat ongunstig; erg laag aan de horizon. Het krijgen van een fix kàn daardoor vertraagd worden
b. in de praktijk merk je op de motor vrijwel niets van de hogere nauwkeurigheid: het toestel kent nl. al een zgn 'roadlock'. Daardoor zal hij je sowieso 'op de weg' plaatsen en is de links/rechts nauwkeurigheid al op zo'n beetje maximaal niveau. Resteert 3 meter voor/achter extra nauwkeurigheid. Maar aangezien je een relatief hoge snelheid hebt en we dus meestal rekenen met 'over 100 meter linksaf' e.d. merk je ook daar in de praktijk niets van.
Resteert dus eigenlijk alleen het (enigszins) negatieve effect en daarmee, voor motornavigatie, het advies WAAS/Egnos uit te schakelen.

Het is wat anders als je je toestel gebruikt voor bijvoorbeeld geocaching ('schatzoeken') - dan kunnen die extra paar meters juist heel zinvol zijn.

peter

Re: NO DIFF POSITION GPS

Bericht door peter » 08 aug 2012, 09:31

Wil je echt nauwkeurig je positie weten dan kan je een DGPS gebruiken. Deze gebruikt vaste wal stations en in combinatie met de satellieten werkt het perfect. Ons navigatie systeem aanboord ermee en het is echt perfect.
DGPS (Differential Global Positioning System) is een systeem dat differentiaalcorrecties berekent om de positienauwkeurigheid van GPS te verbeteren. Het maakt gebruik van een referentieontvanger waarvan de positie bekend is. Bij de referentieontvanger worden de verschillen tussen de bekende positie en de met GPS berekende positie berekend, waarna de afwijkingen naar andere ontvangers verzonden worden. De berekende posities van die ontvangers wordt vervolgens gecorrigeerd, waardoor een nauwkeurigheid van ongeveer 2 meter behaald kan worden.

Referentieontvangers zijn over de hele wereld geplaatst en zenden over de radiobakens van zee- en kustvaart een gemoduleerd correctie signaal op de 283,5 tot 325 kHz-band uit. De correctiesignalen zijn te herkenennen aan een uniek identificatienummer dat met de correcties wordt meegezonden. De International Association of Lighthouse Authorities (IALA) is de organisatie die voor de wereldwijde keten van MF radiobakens zorgt.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: NO DIFF POSITION GPS

Bericht door Hans Vaessen » 08 aug 2012, 13:19

peter schreef:Wil je echt nauwkeurig je positie weten dan kan je een DGPS gebruiken. Deze gebruikt vaste wal stations en in combinatie met de satellieten werkt het perfect. Ons navigatie systeem aanboord ermee en het is echt perfect.
DGPS doet feitelijk hetzelde als WAAS/Egnos (dat ook wel 'wide area DGPS- WADGPS) genoemd wordt. Alleen maakt DGPS gebruik van grondstations en aparte zenders. Met een nog meer lokale opstelling van DGPS-achtige techniek is een nauwkeurigheid van zelfs enkele centimeters te bereiken. Voorbeeld daarvan zijn gps-gebruik op grote landbouwgronden, zoals in Canada, en bij aanleg van wegen en bruggen.

De nauwkeurigheid van 'normale' DGPS is ongeveer gelijk aan WAAS/Egnos. DGPS stamt uit de tijd dat de amerikaanse overheid opzettelijk het gps-signaal voor civiele ontvangers opzettelijk onnauwkeurig hield (SA). DGPS stuurde een correctiesignaal om die opzettelijke onnauwkeurigheid (enigszins) op te lossen. In 2000 werd de SA echter uitgeschakeld en was DGPS strikt genomen overbodig. Toch kent het gps-signaal, met name door ionosferische storingen (die dingen hangen op 20.000 km hoogte) ook z'n eigen onnauwkeurigheid, waardoor je normaliter op zo'n 5 meter nauwkeurigheid blijft steken. Het huidige DGPS signaal doet daar, net als waas/egnos ook een correctie op en dat leidt tot die hogere nauwkeurigheid. Hoe veel hoger hangt ondermeer of van de nabijheid van DGPS-zenders; maar meestal hebben we het dan over 2-5 meter. De DGPS waar jij op doelt is vooral maritiem van belang. Meer landinwaarts zal er meestal geen ontvangst zijn.

(overigens komt die extra nauwkeurigheid me voor de boot wat onnodig voor: als je op 5 meter van de kade nog op je gps navigeert moet het wel héél mistig zijn ;))

Los van het bereik: voor DGPS heb je ook een ontvanger nodig die ook met die signalen overweg kan. En dat zie je, vanwege bovenstaande historie, vooral bij de ontvangers voor specifiek maritiem gebruik. (De GW is een flinke fiets, maar om daar nu een kaartplotter op te zetten ;))

De GPS'en zoals we die in de auto en op de motor hebben kunnen er niet mee overweg.

Da's geen probleem: met WAAS/Egnos bereiken we ongeveer hetzelfde.... En zelfs daarvan is, op de weg, de toegevoegde waarde beperkt...

EdRaket
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 nov 2010, 21:24

Re: NO DIFF POSITION GPS

Bericht door EdRaket » 08 aug 2012, 18:52

Nou, ik heb alle opties bekeken op mijn GL180 Navigatie en nergens een optie gezien waarbij je WAAS/Egnos aan of uit kan zetten. verder vandaag hetzelfde stuk naar Den Haag heen en weer gereden en de melding niet meer gehad. Beschouw het daarmee dan maar als opgelost. Dank voor alle hulp hierbij!

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: NO DIFF POSITION GPS

Bericht door Hans Vaessen » 08 aug 2012, 19:02

Blijft vreemd. Misschien staat het wel standaard aan. In dat geval vermoed ik dat je de melding wel vaker krijgt, maar 'm misschien niet eerder hebt gezien. Maar misschien is het ook wel gewoon een bug...

Plaats reactie