navigatie systeem?

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

Re: navigatie systeem?

Bericht door wilco » 27 aug 2012, 21:23

nog een kleine aanvulling t.a.v. garmin:
Altijd!!! actueel, ook al zijn er geen kaarten meer verkrijgbaar via garmin, open source kan nog altijd.....
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: navigatie systeem?

Bericht door Frankjj01 » 27 aug 2012, 23:00

Ja, leuk. Alleen is dat ook voor TT te krijgen. Heb ik ergens op een forum gelezen.
Maar... heb ik geen verstand van en wil ik ook niet, want dat wordt me veels te ingewikkeld.
De geleverde kaarten moeten toch bruikbaar genoeg zijn ? Of dat nou de éne of de andere is.
Zal inderdaad voor Garmin een stuk beter geregeld zijn, dat geloof ik direct.
Maar waarom zou TT geen actuele kaarten hebben ?
Je kan ze ook gewoon updaten. 45 euro voor twee jaar. Oké, duurder dan Garmin.
Maar update, zoals RonalT al eens naar mij geschreven heeft, is niet zo interessant.
Er worden echt niet door de kaartenproducenten elke 3 maanden nieuwe kaarten gemaakt.
Interval schijnt soms jaren te overbruggen. En zoveel veranderd er echt niet.
Wat ik dan wel raar zou vinden is, dat je schrijft als er geen kaarten meer voor Garmin verkrijgbaar zouden zijn... huh ?!??!?
Dan zou ik me behoorlijk bekocht voelen ! LifeTimeUpdate toch ? Of tenzij er wat anders bedacht wordt ?
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: navigatie systeem?

Bericht door RonalT » 27 aug 2012, 23:58

Het gaat vooral om een paar oudere navigatiesystemen die een ongecomprimeerde kaart gebruiken.
Dat zijn de 2610 en nog wat oudere toestellen. Helaas is voor deze zeer goede toestellen geen nieuwere kaart meer leverbaar als 2009....

Maar waar Wilco vooral op doelde is dat je bij Garmin navigatietoestellen bv een OpenStreetMap kan gebruiken. Vooral voor die oudere toestellen interessant.Maar het kan ook interessant zijn als je een keer naar een gebied ga waar of geen commerciele kaarten voor zijn of je één enkele keer ga en het te duur vind om daar speciaal kaarten voor te kopen.
Bv Promotor heeft een reis naar de Faroer Eilanden georganiseerd. Deze liggen tussen Denemarken en IJsland. Machtig mooi, maar zowel Tomtom als Garmin heeft daar geen dekking. OpenStreetMap wel.
Wil je dit najaar mee naar Moskou dan heeft OSM ook kaarten voor die reis.

En dan nog even over de update's....

Tomtom probeert je overigens met deze wervende tekst over te halen.
Zo'n 15% van het wegennetwerk verandert elk jaar. Voor de beste navigatiebeleving,
Er zal best aan 15% van de wegen gewerkt worden. Maar als er een nieuwe asfaltlaag op kom hoef ik geen nieuwe kaart. En de veranderingen, nieuwe wegen - omgelegde wegen, zijn er beslist veel minder. Tevens zijn zowel bij Navteq als bij Teleatlas de updates niet zo snel.
Bij TomTom krijg je voor 74,95 - 4 nieuwe kaarten gedurende 12 maanden, een per kwartaal.

Bij Garmin is het voor een bedrag van € 89,00 mogelijk om los nüMaps Lifetime te kopen. Dit is gedurende de levensduur van het apparaat zo lang jij het gebruik.
Maar als je de Garmin Zumo 350LM Europa koop heb je de voorgeinstalleerde kaarten van heel Europa en dat is inclusief Numaps Lifetime kaartupdate. Dus de LifeTime Update zit al gratis bij je toestel. Dus hij wordt weer 90 euro goedkoper...
De keuze wordt nog moeilijker.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: navigatie systeem?

Bericht door Frankjj01 » 28 aug 2012, 00:19

Ik snap het wat betreft de OpenStreetMap. Maar die schijnt dus ook voor TT beschikbaar te zijn.
Maar wat ik al zei, ik denk dat je voor dat soort dingen veel beter met een Garmin kan regelen.
En... ik weet zeker dat ik niet met de wing naar IJsland, de Faroer eilanden of wat voor waterige gebieden dan ook wil gaan. Regen hebben we hier in NL al genoeg. :lol:
Updatje wat betreft kosten update voor TT, wordt op meerdere plaatsen al verkocht voor 49 euro voor twee jaar.

De wervende tekst van TT klopt natuurlijk ook voor geen kant. Slaat nergens op, maar dat had je me inderdaad al eens verteld.
Maar als we dan de andere partij bekijken, die hebben de wervende tekst als Life Time Update. Elke 3 maanden nieuwe kaarten.
Dat kan je dus met datzelfde korreltje zout nemen ! Want er worden niet elke 3 maanden nieuwe kaarten gemaakt.
Dus dat neem ik dan ook niet mee in een prijsvergelijk.

Maar.... eerlijk is eerlijk RonalT....... bewondering voor je hoe je de Garmin op alle kanten positief er probeert uit te lichten :!: :D
Ik begin te geloven dat jij de keuze voor mij moelijk aan het maken bent :lol: :lol: :lol: :lol:
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: navigatie systeem?

Bericht door RonalT » 28 aug 2012, 10:48

Nog nooit van gehoord.... Ik denk niet dat er voor TT ander kaarten beschikbaar zijn als de TT kaarten.


Je nl heb twee soorten kaarten, de zgn rasterkaarten en vectorkaarten.

De rasterkaart is in principe een scan van een gewone wegen- of topokaart.

Een vectorkaart wordt getekend in lijnen (bv wegen en grenzen) en vlakken (woonwijk of meren). Aan deze lijnen en vlakken kan metadata worden toegevoegd. Met deze metadata worden allerlei gegevens toegevoegd aan bv een lijn, is het een autoweg, een fietspad of een erftoegangsweg, eenrichtingsverkeer, maar het kan ook een hekwerk zijn (rond een vliegveld of bedrijventerrein). De OpenStreetMap is een vectorkaart. Alle info wordt er gewoon mbv een soort tekenpakket ingetekend. Daarna wordt de metadata toegevoegd. Een zeer eenvoudig proces waar je zelf aan kan meewerken.
In mijn omgeving heb ik al diverse wijzigingen doorgevoerd.

Ik vind dit nog steeds een leuke, tijdens het maken van een route op de OSM trof ik dit aan.....
Dit is het einde van de A29 / A4 bij Dinteloord. Hier is tijdelijk een rotonde aangelegd, die ook zeer snel aanbracht werd door een mapper.

Afbeelding

Alles keurig netjes ingetekend soort weg, buslijnen aangegeven. Helaas was deze mapper vergeten aan te geven dat een rotonde een eenrichtingsweg is.
Dat heb ik toen maar weer toegevoegd. Dus als het goed is moet in de nieuwe versie van OSM deze rotonde op zijn Europees gaan en niet op de Engelse manier.
Maar deze rotonde bestaat dus uit (als ik goed geteld heb) uit 10 kleine stukjes weg die allemaal hun eigen metadata hebben.
Laatst gewijzigd door RonalT op 28 aug 2012, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: nav bericht van Hans Veassen enigszins aangepast
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: navigatie systeem?

Bericht door RonalT » 28 aug 2012, 11:41

Frankjj01 schreef:als Life Time Update. Elke 3 maanden nieuwe kaarten.
Dat kan je dus met datzelfde korreltje zout nemen ! Want er worden niet elke 3 maanden nieuwe kaarten gemaakt.
Dus dat neem ik dan ook niet mee in een prijsvergelijk.
Of je nou een TT of ZUMO heb, er worden wel degelijk elke keer nieuwe kaarten verspreid. Een kaart maken staat volgens mij nooit stil. Die bedrijven werken er elke dag aan om kaarten te verbeteren. Maar de verbeteringen / veranderingen zijn natuurlijk niet elke drie maanden in onze woonomgeving en daardoor vallen ze minder op.
Dat een weg (bv de N217) in de Hoekse Waard is aangepast zullen jij en ik misschien niet zo snel zien. Maar het is best mogelijk dat de nieuwe aansluiting in een nieuwe kaart is verwerkt.

Ik denk als jij een navigatiesysteem 5 jaar lang gebruik zonder te updaten dat je heel goed verschillen ga merken. Kijk maar eens in je eigen omgeving rond en bedenk wat er de afgelopen 5 jaar is aangepast. Nieuwe woonwijk, nieuwe rondweg, kruispunt verandert tot rotonde.

Voorbeleldje: Als jij van uit de richting Antwerpen naar Rotterdam rijdt en dan bij ons even koffie wil komen drinken. Nu rij je over de A12 (Belgie) - A4 (Nederland) en die gaat over in de N259.
Maar er wordt een nieuw deel A4 aangelegd tussen Bergen op Zoom en Dinteloord (eind 2013 klaar). Als je de komende 5 jaar niet update zal je nog steeds via de N259 gestuurd worden. Die loopt op enig moment, bij Klutsdorp, dood op de A4. Dan kan je best een andere route vinden, maar met een niet geupdate kaart wordt dat lastig.
Gewoon de A4 aanhoudend zou je er 10 minuten over doen en via de N259 20 - 25 minuten.

Dus ik raad je aan om het toch in enige maten mee te wegen in je overweging. Doe dan net als de conumentenbond en tel de voor jou belangrijke dingen voor bv 20% mee en de minder belangrijke dingen voor 10% of 5%
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: navigatie systeem?

Bericht door Borretje » 28 aug 2012, 12:53

Het updaten van kaartmateriaal bij TT is bij mijn weten in iedergeval een jaarlijkse aangelegenheid. Daarnaast kun je als TT gebruiker ook zelf wijzigingen in wegen en situaties aanbrengen, mooier nog, je kunt ze zelfs delen met heel de TT gemeenschap door ze te uploaden in TT-Home (Mapshare). Je merkt dat als je regelmatig de Tommie aan de PC hangt en Home opstart dat Mapshares worden gedownload en verwerkt ik het kaartmateriaal, de ene keer een groter bestand als de andere keer.

Ook werkt TT aan de onderliggende (OS) software (de zgn. Navcore's).

Zelf maak ik gebruik van kaartmateriaal en NAVCores die via het forum TTinternetclub worden getest en bekendgesteld.

Ik moet zeggen dat ik na een upgrade van een Versie 1 Rider naar een Urban Pro (wonderbaarlijk, de techniek is zo goed als identiek (spec's) dus het is alleen software welke weer een stapje verder is) weer helemaal tevreden ben met de mijne.

Cheers
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: navigatie systeem?

Bericht door Hans Vaessen » 28 aug 2012, 13:01

Even in aanvulling, voor de helderheid:

Rasterkaarten zijn feitelijk gescande kaarten, zonder verdere intelligentie.

Vectorkaarten bestaan uit ' losse bouwstenen' , ' nodes' die zodanige info bevatten dat ze routes kunnen berekenen, maar ook op bepaalde zoomniveau's bepaalde detail wel/niet kunnen laten zien.

Zowel tt als garmin werken in basis met vectorkaarten. Garmin werkt ook met rasterkaarten, zoals bijv birdseye; je kunt ook je eigen rasterkaarten maken (scannen). Da's vooral voor outdoor-gebruik leuk, voor motor niet zo spannend.

Open Street Map is in basis een vectorkaart. Van een vector kun je een raster maken, andersom niet. OSM heeft een conversie naar het garmin-format. Daar bestaan tools voor. Voor tomtom bestaan die echter niet; je kunt geen OSM vectorkaarten in de tomtom zetten.

Maaarrrrr... vanuit de wens tot het kiezen van een eenvoudig toestel is bovenstaande niet relevant. Omgekeerd: als je dat wel interessant vindt dan kom je automatisch op een garmin uit.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: navigatie systeem?

Bericht door RonalT » 28 aug 2012, 13:58

Hans Vaessen schreef:Maaarrrrr... vanuit de wens tot het kiezen van een eenvoudig toestel is bovenstaande niet relevant.
De OpenStreetMap is leuk voor oudere toestellen en voor mensen die naar gebieden willen waar geen kaarten voor beschikbaar zijn.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: navigatie systeem?

Bericht door RonalT » 28 aug 2012, 14:50

Borretje schreef:Het updaten van kaartmateriaal bij TT is bij mijn weten in iedergeval een jaarlijkse aangelegenheid. Daarnaast kun je als TT gebruiker ook zelf wijzigingen in wegen en situaties aanbrengen, mooier nog, je kunt ze zelfs delen met heel de TT gemeenschap door ze te uploaden in TT-Home (Mapshare).
Ik quote in een bericht van gisteren tegen twaalf uur een stukje van TT waarin gesproken wordt over 4 kaarten in 12 maanden...

Maar dat is volens mij iets anders als Map-Share.
Zoals ik in het stuk over openstreetmaps schreef, eerst ga je een kaart tekenen en daarna ga je aan de onderdelen een soort metadata toevoegen. Daarin staat wat voor soort weg het is, de straatnaam, eenrichtingsverkeerm enz.

En dan komt Map-Share te voorschijn. Want volgens mij kan jij die metadata aanpassen en met anderen delen...
  • (De)blokkeer straat
  • Keer rijrichting om
  • Wijzig straatnaam
  • Wijzig afslag­beperkingen*
  • Wijzig snelheid voor weg*
  • Ontbrekende NP
  • Wijzig NP
En bij Meld Andere Fouten kan je nog een heleboel dingen melden waarmee men bij TeleAtlas wakker geschud wordt.
Daar kan je zaken melden als ontbrekende straten, steden, rotondes....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: navigatie systeem?

Bericht door RonalT » 28 aug 2012, 16:39

Frank, van alle kanten is de vraag "welk navigatiesysteem past het beste bij Frank" belicht. Ik denk dat we je verder niet erg meer kunnen adviseren. Dus zo lang je geen vragen heb reageer ik niet meer in dit topic....

:lol: :lol:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: navigatie systeem?

Bericht door Borretje » 28 aug 2012, 21:41

HUH,...... that's a first!!!! en zal toch niet gebeuren,....toch :D :D

Ja idd wat ik met mapshare bedoelde is niet het uitbrengen van een set nieuwe kaarten met verschillende metadata voor de diverse TT systemen.
de 895.xxxxx serie is de laatste die is uitgekomen.... Mapshare gaat gewoon door, elke dag, met de veranderingen zoals RonalT die al opsomde.

Om een keuze te maken zul je zelf alles op een rijtje moeten zetten Frank en dan de knoop doorhakken.

Ik ben in TT gerold door een heel erg goedkoopsysteem (betaalde voor mijn nieuwe Rider Versie1 nieuw in de doos met alles erop en eraan, 125 euri),
Was ik tegen een garmin aangelopen voor die prijs was die het geworden.

Succes

Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: navigatie systeem?

Bericht door Frankjj01 » 01 sep 2012, 01:22

Vanmiddag een TT urban Rider gekocht. Jawel, dus.....

In het andere topic schreef je dat een Tomtom mooi is voor een taxichauffeur of pakjesbezorger.
Morgen ga ik even een ritje doen met een route die ik in Tyre gemaakt heb. Laat ik je daarna even weten wat ik van je uitspraak vind.
Nu zeg ik dat het een ongenuanceerde uitspraak is en zeker niet terechtdoend aan een goed werkend systeem. Uitspraak van een Waypoint medewerker.
Heb daar overigens niet de TT gekocht. En dat van een perfect werkend systeem kan ik van een Garmin niet zeggen !
Zat forums volgeschreven met bergen problemen, onvolkomendheden bugs en instabiele apparaten en software.
Maar goed, morgen eens kijken wat de praktijk gaat uitwijzen.

Ook nog even op de uitspraak van Wilco te komen...
"Altijd actueel de kaarten van Garmin"
Nou, ik durf hier stellig te beweren... kaarten van Tomtom zijn nog veel actueler ! Ook elk kwartaal een update, maar ook nog eens de dagelijkse update via Map Share !
Dus dagelijks update in het kaartmateriaal. Kom daar maar eens om bij Garmin.
Oja, updat erbij gekocht voor 49,95. Dit is voor drie jaar en elk kwartaal kaartupdate.

Wat ik wel een leuke uitspraak vind is die je op het gpsforum hebt geschreven. Volg dat topic ook met interesse !

Maar wij doen liever moeilijk met onze ZUMO's. En dan komen we wel eens in de problemen.....

En ik denk dat je daar volkomen gelijk hebt ! Maar vind dus ook dat dat niet zou mogen kunnen. Motivatie daarvan is al uitvoerig beschreven in dit topic :lol:

Dus..... mijn bevinding en mening ga ik morgen verder laten weten.
Of ik kom terug als PostNL bezorger of als toerrijder :lol: :lol: :lol:
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: navigatie systeem?

Bericht door Borretje » 01 sep 2012, 12:03

Frank,

Jij een originele urban ik een geupdate Rider V1, zoals ik al zei, ben er best tevreden mee, en doet alles wat ik er mee wil doen.
Tot nu toe bij alle ritten van t forum (met een garmin ondersteunde voorrijder) nog maar 1 keer meegemaakt dat ik niet de route volgde, bleek, na de hand, een zijstapje van de originele route te zijn van de voorrijder.
Ben zeer benieuwd naar je eerste ervaring(en)

cheers
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: navigatie systeem?

Bericht door RonalT » 01 sep 2012, 17:11

Over dat pakjesbezorgen moet je nog maar eens goed lezen. Dat gaat over de manier waarop een route gemaakt, opgeslagen en berekend wordt.
Vanuit Mapsource of Basecamp wordt een route vastgelegd en vanuit Tyre of een andere methode waarmee jij een route kan maken worden punten waar je naar toe wil rijden vastgelegd. De route tussen deze punten worden aan de hand van de toestel-instellingen berekend.
Frankjj01 schreef:Nou, ik durf hier stellig te beweren... kaarten van Tomtom zijn nog veel actueler ! Ook elk kwartaal een update, maar ook nog eens de dagelijkse update via Map Share !
Dus dagelijks update in het kaartmateriaal. Kom daar maar eens om bij Garmin.
Het is maar wat je actueel kaartmateriaal noem. De dagelijkse update's zijn niet meer dan een vijftal dingen (straatnamen, rijrichting enz) die ik ergens geschreven heb. Dat zijn veranderingen die door andere gebruikers ingebracht worden.

Het kaartmateriaal, de wegenkaart dus, wordt 4 maal per jaar geupdate. Leuk, maar niet zo zaligmakend als we allemaal wel eens denken.
Met mijn vorige navigatiesuysteem update ik eens in de twee jaar en dat werkte perfect..
Mijn ouders reden heel Europa door met een Shell-kaart van 1 gulden die al 6 jaar oud was.

Klein testje... ga eens op zoek naar de GatWeg bij Scherpenisse (Tholen) staat die er op??


Maar veel plezier met je toestel.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie