navigatie systeem?

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: navigatie systeem?

Bericht door Hans Vaessen » 22 aug 2012, 18:05

Hmmm... dan is de zumo sneller bij de internetshops terecht gekomen als ik had verwacht.

Wat je vaak ziet is dat de support-behoefte bij een nieuwe toestel groter is als wanneer het apparaat al wat langer op de markt is (ook vanwege bugs....). Vandaar dat fabrikanten er soms de voorkeur aan geven een nieuw toestel in eerste instantie via de meer gespecialiseerde verkoopkanalen in de markt te zetten. Die hebben er meer belang bij de marge wat 'gezonder' te houden dan de slechts enkele procenten waarmee sommige webshops genoegen nemen en verkopen liefst voor adviesprijs allicht. Ook bij de zumo350 zag je aanvankelijk dat die vrij beperkt verkrijgbaar was; kennelijk is de distributie inmiddels verbreed; en dat zie je ook meteen terug in een zekere 'prijs-erosie'.

Voor wat het waard is: veel webshops hebben niet eens eigen voorraad. Slechts een geautomatiseerde koppeling met de groothandel, die dan zelfs de verzending naar de eindklant verzorgt. Op zich niet zo gek, maar je moet vervolgens ook geen hoge verwachtingen hebben van de aftersales (want dan is het al héél snel 'bel garmin maar'. Wettelijk kan het dan wel anders liggen, maar zie je gelijk maar eens te halen).
Ook als 'MrGPS' zou ik op deze manier heel makkelijk een webshopje kunnen starten. Zal best lopen verwacht ik. Maar ik ben niet zo van de 'hit-and-run', zeker niet bij een relatief kostbaar product als waar we het hier over hebben moet een klant ergens op terug kunnen vallen. Vind ik.. (en dat 'kunnen terugvallen' kost geld - vooral als je al wat langer in de markt staat en je ook met de klant van drie jaar terug te maken hebt).

MAAR: bottom line is het allicht ieders eigen afweging. Gaat het om 10 euro verschil dan vind ik het niet verstandig om naar de 'hit-and-runners' te gaan. Loopt het verschil richting de 100 euro dan kan ik me voorstellen dat je daar een gokje voor wilt wagen..

Hou wel in de gaten, wat ronalT al zegt, kijk verder dan de kale prijs van het toestel. Vaak heb je aanvullende wensen qua kaarten, bevestiging of geluid en dan zijn de verschillen al snel een stuk kleiner. En bovendien is het wel prettig op een fysieke partij terug te kunnen vallen.

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: navigatie systeem?

Bericht door Frankjj01 » 22 aug 2012, 18:36

Je kunt inderdaad een hele discussie voeren over internetshops. Ook over after-sales en wat al niet meer.

Mijn ervaring tegenwoordig is dat aftersales bij zeer veel webshops prima tot soms zelfs beter geregeld is dan fysieke winkels.
Kijk voor de gein dan maar een op Trosradar forum. Durf je daarna bij de meeste winkels niet meer binnen te lopen.
Het klopt trouwens niet als je leverancier ( in dit geval een webshop ) je rechtstreeks bij problemen naar de fabrikant stuurt.
Het is namelijk wettelijk geregeld dat jouw leverancier verantwoordelijk is voor de verkoop.
Maar.... die truuk wordt meer door gewone winkels uitgehaald dan internetwinkels !!
Dus laat je niet het bos insturen.
Laatst een paar keer meegemaakt, dat de internet winkel gewoon het product terugnam en binnen drie dagen een nieuw artikel opstuurde.
Ging ook over redelijke bedragen hoor.
Internetwinkels hebben de toekomst en dat is dan helaas voor en groot aantal winkeliers heel jammer. Dit verloop is nu eenmaal niet tegen te houden.
En het heeft hier niets te maken met hit en run situatie. Dat is heel andere type verkoop.
Waypoint kan dan zelf beslissen of een apparaat gerepareerd of vervangen wordt. Hier is Waypoint niet uniek in. Ook andere shops mogen dit.
Hangt van het product en fabrikant af en niet van de verkopende partij.

Support bij een bedrijf als Waypoint is inderdaad wel uniek. Maar vraag me af of dat dan bij voorbaat al 81 euro meer mag kosten, oftewel rond de 20 % !!
Dat verschil vind ik erg groot. Want als ik geen probleem heb of krijg met een apparaat ( wat je overigens wel mag verwachten met een product met deze prijzen ) ,
heb ik Waypoint dus 81 euro betaald zonder een tegenprestatie. Lijkt meer op een verzekeringsbedrijf dan product verkoop.
Ik ga geen vergelijk maken met eventueel een pakket, want motorkaart heb ik geen belang bij. Dus dat zal voor mij niet opgaan.
En als support zo heel erg belangrijk is, moet je je misschien afvragen of het wel zo´n goed product is.

Lijkt het erop dat ik niet zo´n Waypoint fan ben, dat klopt, want ik heb er toch wel een paar dubieuze ervaringen gehad.
Dus nee, bij mij is die winkel niet zo heilig als wel eens voorspiegeld wordt. En beslist niet die 81 euro bij voorbaat waard.
Jammer dat zij bijna in deze handel op deze manier het monopoly voeren, want concurrentie op die wijze zou denk ik wel eens goed zijn.
In ieder geval voor de consument.

Er zijn trouwens al een paar weken meerdere webshops met lage prijzen. Dus de prijzenoorlog is al vrijwel na de introductie uitgebroken.
Ook Garmin verkoopt graag. Dus meer aanbieders, meer omzet. Ook bij Garmin werkt dat zo.

Maar net zoals RonalT zei, doe met de adviezen wat op jezelf van toepassing is. Doe ik ook. In de meeste gevallen ben ik zo een stuk goedkoper uit. Lang leve het internet !!
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: navigatie systeem?

Bericht door Hans Vaessen » 22 aug 2012, 19:48

We zijn het niet geheel met elkaar oneens (zie conclusie); je brengt het vooral anders. Toch wel degelijk ook verschil van inzicht in deze.

Je hebt het over 'monopoly' en dat concurrentie goed zijn zijn. Wat een onzin. Want die concurrentie is er gewoon; daar hebben we het nu net over.

En dat geldt ook voor:
Frankjj01 schreef: Mijn ervaring tegenwoordig is dat aftersales bij zeer veel webshops prima tot soms zelfs beter geregeld is dan fysieke winkels.
Het is maar wat je bedoelt met after sales. Als je bedoelt dat, als je tegen een probleem aanloopt, het toestel vervangen wordt... dan heb je misschien gelijk. Kwestie van in de leveringsvoorwaarden goede afspraken maken met de fabrikant en dan kan zo'n proces heel soepel lopen. Het lullige is alleen dat, zeker bij het type apparaten waar we het hier over hebben, er vaak helemaal geen sprake is van defect aan het toestel.
Omruilen van het toestel is vaak niet meer en minder dan de weg van de minste weerstand. Met bovendien het voor de winkel aangename effect dat de klant het gevoel heeft dat de winkel er alles aan gedaan heeft (ze hebben 'm al vier keer omgeruild! Jippie!! Maar die ene route krijg ik er nog steeds niet in..).

En voor de helderheid: ik ben ex-waypoint. Ben daar niet als goede vriend vertrokken en heb er volstrekt geen belang bij ze te verdedigen. Neemt niet weg dat ik, op basis van m'n vrij brede ervaring in deze wel degelijk belangrijke voordelen zie in een gespecialiseerd verkooppunt versus 'de goedkoopste eshop'. Want veel after-sales aspecten vragen om kennis en inzicht in het product. Daardat een gespecialiseerd kanaal dichter bij de klant staat hebben juist zij zelfs vaak beter inzicht in de oplossingen dan de fabrikant zèlf. In casu: met alle respect voor de helpdesk van Garmin - de helpdesk van WayPoint zal je vaak beter kunnen helpen (niet altijd).

En zeker: internet heeft de toekomst; net zo goed als dat je de centra van vele steden ziet leegbloeden zal ook waypoint nog best wat interessante uitdagingen tegemoet gaan.

Toch moet je je afvragen of het belang van de consument daarbij alleen in de 'laagste' prijs ligt. Als je de marges in de consumentenelectronica een beetje kent dan weet je dat een webshop die op het laagste niveau aanbiedt aan een product als een zumo350 niet meer dan een euro of tien/twintig verdient. Dat laat héél weinig ruimte voor aftersales kan ik je verzekeren... Vergeet daarbij ook m'n opmerking niet over de termijn: als je als webshop een paar jaar bestaat is, met gelijke omzet, de aftersales aanspraak fors 'gestapeld'.

Als ik naar de internetmarkt kijk zie je dat bij de serieuze jongens in de NL-markt ook wel terug. Naast BOL en Wehkamp (Van Wehkamp denk ik dat ze een mooie toekomst àchter zich hebben, maar dat terzijde) zag je altijd gpsshop.nl, futurumshop en Progress als de prijsstunters met motornavigatie. Progress is alweer een paar jaar failliet, Futurumshop is in de tussentijd helemaal gestopt met motornavigatie. GPSshop is er duidelijk nog wèl, maar dan niet meer zozeer op de laagste-laagste prijs, meer middenmoot. Gpsshop maakt deel uit van Coolblue, een verzameling van ruim honderd gespecialiseerde webshops. Ik heb daar niet zo lang leden achter de schermen mogen kijken en kan je zeggen: dat is knap indrukwekkend! Niet alleen qua magazijnen en logistiek, ook qua bedrijfscultuur. Daarbinnen een èchte focus op klanttevredenheid, ondermeer gebouwd op interne kennis via productspecialisten. Ik denk niet dat ze de gps-kennis van waypoint hebben, maar ze komen een heel end.
Waar het me echter vooral om gaat is dat deze, hele grote, jongen een goede mix weet te vinden tussen prijs en kwaliteit.

En dàt is, denk ik, waar het uiteindelijk om gaat.

Maar het is lastig... Heb zelf eergisteren een e-reader besteld. En die was bij coolblue, waar ik 'm graag had gekocht, inderdaad 20% duurder. Heb gekozen voor de goedkoopste (Bol). Niets menselijks is mij vreemd. Maar tegelijk besef ik dat ik daarmee al vaker op m'n neus ben gegaan en vind het eigenlijk dom van mezelf... Who cares: ik heb 'm in huis, hij doet het, en ik red me er wel mee... En als ie stuk is koop ik wel een nieuwe... Zo is het ook...

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: navigatie systeem?

Bericht door RonalT » 22 aug 2012, 19:51

Frankjj01 schreef:De motorkaart heb ik geen belang bij. Dus dat zal voor mij niet opgaan.
Wel eens geprobeerd? Want het is een heel fijne aanvulling op de CN kaarten. Gewoon een beetje rijden. Zie ik een leuke weg links dan zet ik mijn richtingaanwijzer naar links aan. Toestel herberekend, en ik rij weer verder. Tot ik weer een andere leuke weg zie en hop ik sla weer af.
Ik zie motorrijden als zwerven door het land en leuke, mooie weggetjes/landschappen zien.
Wel opletten, de motorkaart heeft nog wel eens een vervelende voorkeur voor onverharde wegen, maar geen probleem. Je ga een andere kant op en het loopt weer.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: navigatie systeem?

Bericht door Frankjj01 » 25 aug 2012, 21:38

Ik ken de ORmotorkaart wel, al is dat ook wel beperkt. Had hem zelfs in de zumo500 zitten, maar eigenlijk niet gebruikt.
De routes die ik zelf heb gemaakt, was in de CN kaart. En had dan ook wel de mooiste routes gecreeerd, tenminste dat vond ik.
En het zal ongetwijfeld mooier worden met de motorkaart als je een route maakt in een gebied waar je dus niet bekend ben.

Wat ik me dan wel afvraag, waarom worden de forumritten en bijvoorbeeld de routes op GPStracks.nl allemaal in een CN kaart gemaakt ?
Lijkt me dat dan de uitgelezen momenten zijn om de motorkaart te gebruiken. Ik snap wel, dat het in CN kaart gaat, niet iedereen heeft de motorkaart. Maar toch.

De 500 heb ik ondertussen verkocht na een half jaar gebruik. Ik had er te veel narigheid mee gehad. Halverwege stoppen en dan de route volledig kwijt zijn en ook niet meer op te starten.
De route erna ging opeens de route in één rechte streep naar het eindpunt.
Meerdere keren een afslag gemist door de trage opbouw van de kaart en soms behoorlijk onduidelijke weergave van de wegen en zijweggetjes.
Dus ik was er ondertussen wel klaar mee. Vertrouwen in dat ding op vriespunt, zeg maar. Vind het dan toch wel veel geld voor een niet zo goed functionerend systeem.
Dat ik niet de enige ben, blijkt wel uit het GPS forum. Daar staan bladzijden vol geschreven over problemen met deze toestellen.
Dus, helaas RonalT :mrgreen: , momenteel niet echt overtuigd dat Garmin een echt goed systeem kan leveren, terwijl er wel een bak geld voor betaald moet worden.

Maar wil dan wel weer een zumo 350lm kopen. Eigenlijk omdat er niet echt een vergelijkend merk te vinden is.
Oké, de Urban Rider zou ook kunnen, goed toestel, maar toch een ander ding.
Ga er nog eens goed over nadenken. Over Waypoint en de prijs daar en over de twee merken.
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: navigatie systeem?

Bericht door Wingnut » 26 aug 2012, 02:37

Frankjj01 schreef:Maar wil dan wel weer een zumo 350lm kopen. Eigenlijk omdat er niet echt een vergelijkend merk te vinden is.
Oké, de Urban Rider zou ook kunnen, goed toestel, maar toch een ander ding.
Ga er nog eens goed over nadenken. Over Waypoint en de prijs daar en over de twee merken.
Op basis van mijn eigen ervaring is ook mijn advies, koop beter bij Waypoint met service als via het internet of een motor dealer met geen of niet deskundige service. Je bent misschien wat meer kwijt bij Waypoint, maar krijgt wel een goede service van echte GPS specialisten. Mij eerste Garmin (Streetpilot III) bij een motor dealer gekocht met wat korting, maar die hadden totaal geen verstand over de funkties van een GPS en dus konden verder geen service bieden. Mijn 2e Garmin toestel (Streetpilot 2610) goedkoper via Internet gekocht in Duitsland. Toen er problemen kwamen met het "afbladderen" van het touchscreen, was de verkoper hierop niet meer aan te spreken en moest ik naar Garmin Europe in UK voor een vervangings toestel omdat de Nederlandse importeur Sailtron deze niet had geleverd. Dit kan je ook gebeuren met goedkopere toestellen via het Interet in Nederland, die eventueel ook als parrallele import door deze aanbieder in het buitenland gehaald worden.

Op basis van deze slechte ervaringen het ik toen mijn 3e toeste (GPS MAP C278) enkele jaren geleden bij Waypoint gekocht en al enkele keren naar volle tevredenheid van hun uitstekende service gebruik gemaakt. De kostenloze service (aankoopadvies en ook na de aankoop) zal uit de marge betaald moeten worden.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: navigatie systeem?

Bericht door RonalT » 26 aug 2012, 10:56

Frankjj01 schreef:Dat ik niet de enige ben, blijkt wel uit het GPS forum. Daar staan bladzijden vol geschreven over problemen met deze toestellen.
Inderdaad, daar schrijven enige tientallen (misschien zelfs wel rond de honderd mensen) dat ze niet overweg kunnen met hun navigatietoestel. Geen wonder natuurlijk. Stel dat er zo'n 10.000 motorrijders van een of ander toestel gebruik maken om routes te rijden. De meeste van deze mensen doen geen enkele moeite om zich te verdiepen in de materie. Pas als het niet wil lukken gaan ze op zoek en komen ze terecht op het forum van Waypoint.

Met een beetje basiskennis zijn de meeste problemen wel te tackelen. Ik heb al verschillende keren van mijn vrouw te horen gekregen dat het toestel zo raar doet. "wil me steeds van de autoweg afsturen terwijl de route over de autoweg loopt" of "roept steeds van route, herberekenen". Elke keer bleek dit te liggen aan een per ongeluk gemaakte instelling.
Ook van anderen krijg ik soms vragen die eenvoudig te verklaren zijn en dan blijkt dat er meer dan één routerende kaart aan te staan. Soms zijn er te veel bestanden van toestellen verwijderd. Soms zijn er corrupte routebestanden op een toestel aanwezig.
Er zijn legio mogelijkheden om het verkeerd te laten gaan.

Maar stel dat van die 10.000 verkochte toestellen in Nederland 100 mensen schrijven dat het niet goed werkt, dan heb je het over maar één procent. Vind ik reuze meevallen. Het werkelijke getal zal nog wel iets hoger liggen, maar daar ga ik geen discussie over voeren.... (deze getallen waren fictief, het kan ook best 10% van de gebruikers zijn)
Hou er wel rekening mee dat we het hier over een redelijk ingewikkelde manier van navigeren hebben. Hierbij is enige doorzettingsvermogen en zoeken naar hoe en waarom onontbeerlijk.

Wij hebben in het verleden voor op de motor een 2610 gehad en al sinds enige jaren 2 ZUMO 550 en voor in de auto een NUVI 2595.
Al deze toestellen kunnen met routes overweg, zij het met de NUVI enigszins beperkt. Deze krijgt een aantal routepunten en daartussen berekent hij zelf de route afhankelijk van zijn instellingen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: navigatie systeem?

Bericht door Hans Vaessen » 26 aug 2012, 11:25

Yep. Herken helemaal wat hierboven gezegd wordt.

In de loop der jaren heb ik beslist honderden keren meegemaakt dat iemand geneigd was z'n toestel met een grote boog uit het raam te gooien, de computer er achter aan... De oorzaak van het probleem is vaak eenvoudig en soms zelfs in een oogopslag gezien. Maar dan moet je wel weten waar je moet kijken.
Bovendien is in zo'n fase het vertrouwen in het toestel meestal tot een nulpunt gedaald. Als ik in zo'n situatie met de melding ' nu moet het goed gaan' het toestel na een paar minuten teruggaf was meestal een sceptisch ' zal wel' in de ogen te lezen. Om vervolgens 's avonds een lyrische mail te ontvangen over hoe prachtig de terugrit was geweest...

Maar tegelijk ben ik het wel eens met de kritikasters: eigenlijk is het idioot dat het zo ingewikkeld moet zijn. Dat je met een enkel foutje meteen met je handen in het haar zit. Voorlopig is het, vrees ik, niet anders.

Hoewel... hierboven wordt de motorkaart al genoemd. Ben daar zelf de geestelijk vader van, en dus niet helemaal onbevooroordeeld. Maar da's toch echt een product dat voor vele gebruikers de gouden greep is.
En dan gaat het niet eens alleen om het uitzetten van routes op de computer. Want inderdaad; ook daarvoor is hij heel geschikt. Bijvoorbeeld Promotor maakt er veel gebruik van. Om de route vervolgens weer om te rekenen naar CN. Want niet iedereen heeft de motorkaart.

De motorkaart was de opvolger van de ' oude onroute' . Die was alleen bedoeld voor het, als hierboven, ontwerpen van routes op de pc. Het enorme verschil is dat de motorkaart ook gewoon in het toestel werkt. En je dus niet per se een route hoeft voor te bereiden. Ik weet nog goed hoe, inmiddels alweer jaren geleden, het effect daarvan mij enorm heeft verrast. Tik gewoon een plek, zo'n 100 km verderop, op het scherm. Laat het toestel de route berekenen en doe gewoon wat hij zegt. zie je zelf een leuk weggetje? Ga gewoon je neus achterna. Herberekenen geen probleem, hij blijft immers de voorkeur geven aan de mooie wegen. Zeker als je meer individueel rijdt voor mij het summum. Wat mij betreft is inmiddels een zumo 'ondenkbaar' zonder motorkaart; het maakt het allemaal zo veel leuker en makkelijker....

Je moet wel even een hobbel over in het begin: de kaarten unlocken en laden naar het toestel. Maar da's best te doen.
Vervolgens zijn er enkele ' valkuilen' om rekening mee te houden:
- zorg dat je in je toestel maar 1 kaart tegelijk selecteert: OF de cn, OF de motorkaart
- zorg dat je bij het laden van de motorkaart ook de routeringsgegevens (het 'vinkje' linksonder) aangevinkt hebt
- voorkom dat je op het interne geheugen en het sd kaartje overlappende kaarten hebt staan
En vervolgens kan het amper misgaan.

ben je al een tijdje aan het ' klooien' geweest en twijfel je of het allemaal nog wel goed zit; gebruik dan de javawa device manager om eea te controleren.

Qua instellingen in het toestel maakt het vervolgens weinig uit. Wel geef ik zelf de voorkeur aan instelling op vermijd tolwegen. De weerstand van bebouwde kom en N-wegen wordt dan nog groter en dat levert de meest verrassende resultaten.
ECHTER: hoe kleiner de wegen, hoe groter het risico dat er ook fouten in de kaart zitten. En dat je bijvoorbeeld een zandpad ingestuurd wordt. Rijden met de motorkaart is ook ' spelen' met de motorkaart. met een combinatie van volgen wat het toestel roept, maar ook gezond verstand gebruiken en je eigen keuzes maken. Niets mis mee: motorrijden is toch ook een stuk vrijheid??

Kwestie van veel doen en daardoor zowel de mogelijkheden als de beperkingen zien. en dan zul je merken hoe leuk dat is. Ik kreeg gisteren nog een mailtje van iemand die op de motorkaart van Spanje terug naar huis was gereden; NIETS op de computer voorbereid maar toch dagenlang met een grote grijns achter het stuur....

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: navigatie systeem?

Bericht door RonalT » 26 aug 2012, 12:25

Frankjj01 schreef:Wat ik me dan wel afvraag, waarom worden de forumritten en bijvoorbeeld de routes op GPStracks.nl allemaal in een CN kaart gemaakt ?
Lijkt me dat dan de uitgelezen momenten zijn om de motorkaart te gebruiken. Ik snap wel, dat het in CN kaart gaat, niet iedereen heeft de motorkaart. Maar toch.
Het is mogelijk om forumritten mbv de Motorkaart uit te zetten. Maar zoals je zelf al stel, niet iedereen heeft de motorkaart.

En een tweede punt is dat je met de motorkaart eigenlijk anders om ga dan met CN.
Stel dat ik een rit organiseer vanuit Dinteloord naar een motorzaak in, ik noem maar iets, Renswoude. Dan krijg ik volgens de motorkaart een route van 138km.
Als ik dan bij vermijden 'tolwegen uitzet' dan zal de route 136 km worden en niet meer over de Lekdijk bij Geldermalsen gaan.
Dus door de motorkaart te gebruiken zou de groep niet dezelfde route rijden, maar afhankelijk van de instellingen verschillende routes gaan rijden. Op zich misschien ook wel leuk, maar nu kom ik langs een terras waar al een stel Goldwingers zitten en wij schuiven daar bij aan. Gezellig!

Nu is het niet helemaal waar dat de motorkaart nog nooit gebruikt is om een GWF-route te maken. We hebben begin dit jaar een route van Volkel naar Maasbree gereden. Peter heeft daar de route voor gemaakt.
Nuis het zo dat ik niet afwacht tot de route er is, maar zelf wat ga zitten doen. En wat bleek mijn (motorkaart)route en de route die Peter had gemaakt kwamen redelijk overeen. Op mijn vraag of Peter de Motorkaart had gebruikt antwoorde hij dat hij die kaart als basis had gebruikt.

Ook ik zelf maak soms een route met de Motorkaart, maar om te voorkomen dat er mensen zonder motorkaart in de problemen komen en om te voorkomen dat motorrijders met de motorkaart gaat rondzwerven (ivm de instellingen) teken ik de route over in de CN kaart.

Als ik met de protestrit (22 september) mee ga is het goed mogelijk dat we op de terugweg gebruik gaan maken van de Motorkaart. Afhankelijk van de tijd en het weer.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: navigatie systeem?

Bericht door Frankjj01 » 26 aug 2012, 19:40

Jongens, allemaal duidelijk hoor. Toen ik de Garmin had gekocht, was mijn euforie tot in de top gestegen. Met Mapsource werken vond en vind ik inderdaad erg leuk.
Me langzaam aan het verdiepen in Basecamp. Ook weer erg gaaf. Maar goed, als je dan toch redelijk door het apparaat in de steek wordt gelaten, begint de grote twijfel toch wel te knagen.
En geloof me, die problemen zitten hier niet in het verkeerd instellen of zo. Tuurlijk, het is zo ingewikkelde materie dat er hoe langer hoe meer mis kan gaan. In de vele instellingen alsmede in de geavanceerde techniek. Dus als het vertrouwen langzaam aan in de grond wordt geboord door falende dure techniek is dat moeilijk te herstellen.

Heb ik eigenlijk een ( misschien gewetens) vraag aan de specialisten.
Nou zit ik dus te kijken naar een TT of een zumo 350 lm.
De 350 wordt al volop verkocht, maar ik begrijp dat het gaat om een beta versie ! Dus... in testfase !!
Dat wordt er natuurlijk effe niet vrolijk bijverteld door welke verkoper dan ook.
Is het dus wel wijs om zo'n ding nu aan te schaffen. Want mijn vertrouwen in Garmin is al niet zo best.
En een test fase betekent simpelweg dat je tegen rare en onbekende problemen aan kan lopen. Of zie ik dit te zwart/wit ??
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: navigatie systeem?

Bericht door RonalT » 26 aug 2012, 21:21

Frankjj01 schreef:De 350 wordt al volop verkocht, maar ik begrijp dat het gaat om een beta versie ! Dus... in testfase !!
Dat wordt er natuurlijk effe niet vrolijk bijverteld door welke verkoper dan ook.
Nee, dit verhaal is een beetje een eigen leven gaan leiden. Het wordt wel eens gekscherend geroepen dat bij Garmin de nieuwe kopers de 'testers' zijn. Maar wees er van overtuigd dat door een groep Amerikanen ruimschoots getest is. Het apparaat is de Beta-fase voorbij.
Maar er zullen de komende tijd nog wel een paar updates komen. Of je nou 100 of 10.000 mensen met zo'n apparaat op pad stuur. Kijk ook maar naar andere producten waar zelfs terugroepacties georganiseerd worden.

Helaas zijn de Amerikanen een beetje de rechtuit-rijders van de wereld. Hun wegennet is niet zo dicht als dat van ons.... Er worden dus minder hoge eisen gesteld aan het toestel in de Verenigde Staten.
Zo ook met de motoren, kijk maar naar Harley, Victory of GoldWing.

En dat wreekt zich in Europa en misschien wel vooral binnen Nederland.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: navigatie systeem?

Bericht door Hans Vaessen » 27 aug 2012, 15:36

@frank: het is erg moeilijk je te adviseren. Je hebt immers garmin al niet helemaal lekker tussen de oren zitten. Ook bij de 350 zul je, net zo goed als bij de 500, tegen vraagstukken c.q. stukjes aanlopen. Eigenlijk jammer dat je je 500 zo znel verkocht hebt, anders zou ik zeggen: zet er nog eens je tanden in.

Daarnaast: ik ken ook best mensen die tijden hebben lopen worstelen met een garmin en nu heel blij met een rider rondrijden. De rider is wat beperkter qua mogelijkheden, maar daarmee ook eenvoudiger en voorspelbaar. Mijn keuze zou het beslist niet zijn, maar ook dat kan een afweging zijn.

In beide gevallen zul je echter geduld moeten steken in het leren van de (on)mogelijkheden.

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: navigatie systeem?

Bericht door Frankjj01 » 27 aug 2012, 16:41

Hans,
Ik snap het dat je in jouw geval niet snel voor een TT zou gaan kiezen.
De 500 heb ik verkocht omdat er toch wel een aantal problemen opzaten en Waypoint hier niets aan wilde doen.
enige kaarten waren niet legaal, dus snap ik hun houding wel. Geheel terecht.
Ik kwam er dus niet verder mee en wil gewoon redelijk probleemloos rijden. En een redelijk probleemloos apparaat hebben.
En als ik de reactie's en ervaringen mag geloven, is de TT dan wel het aangewezen apparaat.

Moet zeggen dat de keuze tussen de twee erg lastig is. Ik denk dat de gemiddelde toerrijder en Garmin bezitter zijn ritten wat anders doet dan dat ik dat wil.
Mijn wens.. gewoon lekker rijden zonder een behoorlijke studie te moeten maken vooraf en tijdens het rijden.
Ik heb wat met Tyre zitten spelen en moet zeggen dat het op de pc erg handig werkt en dus ook een mooie rit kan uitzetten. Hoe het op zo'n TT zelf gaat, weet ik dus niet. Ervaringen die ik lees hierover zijn daarbij niet negatief.
Zelf wat routes geknutseld met 48 punten en dan kom je een heel eind. Zal tijdens het rijden weinig ruimte overblijven dat het apparaat dan een andere route voorschoteld als de gemaakte in Tyre. En mocht hij dan toch wat anders gaan tussen twee punten in, wie zegt dat de originele route in Tyre dan mooier zou zijn geweest ? En so what als je dan over een ander weggetje gaat ? Als je ergens niet bekend ben, weet je toch het verschil niet. En dan mag zo'n ding gewoon herberekenen naar hetvolgende punt. Maar dat kan ook met de Garmin.
En mijn ervaring met de werking van de 500 waren niet geweldig en ben dus wel een beetje benauwd dat ik dat ook weer met de 350 ga tegenkomen. Als ik op het GPS forum lees over de 350, zie ik ook weer de nodige toestanden beschreven staan. Is ook niet erg goed voor het vertrouwen hé ! Tenzij je knutselen als hobby hebt natuurlijk. Ik rij liever.
Las op dat forum ook van iemand een topic met bijna hetzelfde punt over de prijs en eventuele problemen.
Ben dus niet de enige die er zo over denkt.
Dus voor het gebruik wat ik wil, denk ik dat de TT voor mij beter en handiger is.
Kijk, er zit ook een prijsverschil van 190 euro tussen de twee. ( zumo 350 is 500,- en de TT ( ja, volledig europa ! ) is 249,- + actieve motorhouder 60,- = 310,- Ik laat het hier niet op afhangen, maar ik zou liegen als ik zeg dat dit niet meespeelt. Voor dat geld kan ik behoorlijk lading benzine wegtoeren.
Dus ik neig op dit moment erg naar de TT. Kan het niet helpen.

Sh*t..... vervallen we zomaar weer in een vergelijking tussen de twee merken. Nog zo beloofd dat niet te doen. Sorry :?
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: navigatie systeem?

Bericht door RonalT » 27 aug 2012, 19:43

Ik vind het altijd jammer als mensen zonder overwegen voor iets kiezen. Eigenlijk is het dan niet kiezen, maar gewoon iets kopen alsof het over een pak koffiemelk gaat. Als je een navigatiesysteem wil kopen is het inderdaad verstandig om te vergelijken welke van de systeem het beste bij jou past.

Een keuze maken is voor mij de systemen eerlijk vergelijken op voor- of nadelen.
  • Ik vind het maximum van 48 punten onvoldoende,
  • maar jij heb er geen probleem mee als jou systeem je wel eens anders kan sturen afhankelijk van de instellingen,
  • ik heb er een probleem mee dat ik niet weet wat de maker van een route precies heeft bedoeld met zijn route,
  • is de afleesbaarheid van een scherm voldoende,
  • vind jij het apparaat te ingewikkeld,
  • misschien wil jij telefoonaansluiting,
  • of aansluiting op het communicatiesysteem van de Goldwing (die is voor een TT een stuk duurder),
  • enzenz.
Mag ik je er op wijzen dat de ZUMO 210/220 ook nog steeds bestaan.... (en die is nog altijd een stuk goedkoper dan de 350....)

De 210 is net zo duur als de Urban Rider maar met actieve steunen voor auto en motor. De kaart mist Groot Brittania en het Scandinavisch schiereiland.
De 220 kost met een Europakaart 80 euro meer dan de TT urban Rider, maar ook weer inclusief actieve motorsteun en een actieve autosteun. Is al een aantal jaren op de markt en daar hoor je niet al te rare dingen over.
En als je de ZUMO 350 op de intercom van een Goldwing wil aansluiten kost de Mototronix aansluitmodule je meer. Voor een ZUMO kost dat je € 86 en voor een TT-rider € 175

Alles bij elkaar een stevige overweging.... :?


(let er op dat ik de argumenten wisselend vanuit mijn eigen standpunt bekijk of aan jou vraag) :lol:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: navigatie systeem?

Bericht door Frankjj01 » 27 aug 2012, 20:38

Dat is eigenlijk het probleem, was het maar een pak koffiemelk :lol:
Ik ben het nu aan het uitdokteren alsof het om een hartoperatie gaat.

Je opsomming van de voor en nadelen zijn prima.
Ik kwam er achter dat 48 punten voor mij te doen zijn om een route te maken.
De tweede regel is ook van toepassing op een Garmin, ook daar krijg je verschillen als je verschillende instellingen gebruikt.
Sterker, de Garmin heeft zoveel meer instellingen dat het nog veel sneller anders kan gaan dan bedoeld.

Ik maak eigenlijk altijd zelf een route, dus een route van een ander rijden is voor mij niet zo belangrijk.
Afleesbaarheid van het scherm is een punt. De TT heeft nagenoeg dezelfde afleesbaarheid als een 210/220 of 660.
De 350 schijnt beduidend beter te zijn, maar ook lees ik dat met de zon erop ook hier de leesbaarheid weg is.

Het apparaat is inderdaad redelijk ingewikkeld. Wil niet zeggen dat ik het niet snap, maar misschien ingewikkelder dan misschien nodig is.
Verklaard ook vaak daarom de fouten in het gebruik.

Telefoonaansluiting is leuk en handig, maar geen must.
Alles gaat bij mij met BT, dus geen aparte dingen darvoor aan te schaffen.
De keuze voor een 210/220 zou alleen gebaseerd zijn op de prijs t.o.v. de TT. Maar dat vind ik dus op de laatste plaats.
Maar het blijft een Garmin..... en dan zou ik voor de 350 gaan in dat geval.

Inderdaad, zoasl je zegt.... een behoorlijk stevige overweging.
En eigenlijk alleen dus doordat ik niet zo'n geweldige ervaring had met de Garmin. Anders had ik niet eens een overweging gaan maken en direct voor de 350 gaan.

Maar goed.... ik heb nog niets besloten en moet het nog eens goed overdenken !

In ieder geval mijn dank voor het meedenken. Is altijd zeker nuttig, want ik heb echt de wijsheid niet in pacht.
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Plaats reactie