Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door Hans Vaessen » 28 jun 2012, 19:12

Beste lieden,

Ik zal er geen geheim van maken: ook als MrGPS blijf ik behoorlijk Garmin-adept. Neemt niet weg dat ik toch ook beslist de ontwikkelingen rond de smartphone in de gaten blijf houden.

Op dit moment vind ik de IOS c.q. android phone nog niet echt een alternatief voor de 'dedicated device' als de Garmin Zumo. Maar de ontwikkelingen gaan snel:
- op basis van de nieuwe (nano) technologie zullen tenminste de high-end smartphones binnen twee jaar allemaal waterdicht zijn (bron: MrGPS ;))
- nu zo'n beetje de maximaal relevante schermresoluie bereikt is zal de aandacht verschuiven naar afleesbaarheid in zonlicht (bron: MrGSP ;))
- zowel accucapaciteit als stroomverbruik van applicaties zullen de komende jaren flinke stappen maken (bron: MrGPS, maar die gelooft hier zelf niet helemaal in..)
- er zullen geweldige apps komen, specifiek voor de motorrijder (Bron: MrGPS, maar die heeft ook hier z'n twijfels bij).

Het is voor mij onmogelijk alle ontwikkelingen zelf in de gaten te houden. Vandaar dat ik de hulp van mede-rijders inroep.

Als je ervaring hebt met je smartphone (iphone, android of windhoos) in combinatie met navigatie op de motor (en dan vooral: het rijden van routes, niet zozeer van A naar B): laat dat hieronder dan graag weten.

Voor de helderheid: daarbij niet zo'n behoefte aan iemand die vertelt hoe geweldig z'n garmin is, en hoe shit die smartphone; evenmin het omgekeerde. Het gaat me om daadwerkelijke ervaringen met
- welke type telefoon
- welke bevestiging en overige voorzieningen voor voeding en geluid
- welke app(s)

Wie roept?

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door Frankjj01 » 28 jun 2012, 22:02

Hans,

Ik heb zelf de Samsung Galaxy s2. Nu een jaar oud.
Gebruik deze ondertussen wel als nav binnen NL in de auto. Buitenland zal een hele dure aangelegenheid worden, omdat je altijd het internet aan moet hebben voor navigatie. Dit slurpt MB's ! En dat wordt werkelijk onbetaalbaar buiten NL.

Ik heb hem wel eens gebruikt als nav op de motor, toen ik voor de eerste keer naar de zwarte wing ben gaan kijken in Rockanje.
Toevallig heb ik een speciaal hoesje, die toevallig ook op een 1200 en 1500 op het linker kuipvakafdekhoesje gezet kan worden.
Heb tijdens alle ritten op mijn 1500 nu ook op deze manier de Galaxy mee. Tenzij het slecht weer is.
Maar het grootste gebrek is het maken van routes. Volgens mij kan je geen routes maken, maar alleen van A naar B plannen.

Tevens is er geen speciale motorhouder voor te krijgen om hem bv. op je stuur te plaatsen.
Moet wel zeggen dat het kaartmateriaal en de snelheid van het systeem geweldig is. Vele malen beter dan TT en Garmin.
Dus .... kom maar op met een programma in de trand van Mapsource en een mooie houder!
Met andere woorden...... het zal echt nog wel even duren voordat het een terdege concurrent wordt voor op de motor. Eigenlijk wel jammer.
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door Hans Vaessen » 29 jun 2012, 09:54

Frankjj01 schreef:
Tevens is er geen speciale motorhouder voor te krijgen om hem bv. op je stuur te plaatsen.
Die zijn er op zich wel, maar niet optimaal. Zie bijvoorbeeld http://www.rammount.com/NewProducts/Sam ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;.

De box ziet er op zich interessant uit, maar bevordert de afleebaarheid in zonlicht (spiegeling) bepaald niet.

Ik had zelf ook de S-II maar die is helaas jammerlijk overleden (vochtschade...). Heb nu de (waterdichte) Motorola Droid RAZR.

Met welke navigatieapp werk je?

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door Frankjj01 » 29 jun 2012, 12:57

Tja, inderdaad een leuke houder. Wist dus niet dat ze er waren.

Ik gebruik gewoon de navigatie die standaard op de Galaxy zit, dus Google maps.
Zoals ik al zei, werkt echt erg mooi. Snel en zeer duidelijk ( op het schermpje in het zonlicht na dan hé ! )

Maar.... ik weet geen programma om zelf je routes te maken.
En dat is toch wel het grootste gemis.
Als dit er zou zijn, zoals mapsource, dan wordt het pas echt interessant :!:
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door wilco » 29 jun 2012, 16:18

Ik heb langere tijd op mijn HTC Desire Z "NavFree" gebruikt. Leuk voor a-b navigatie, heeft lokale kaarten, dus ook bruikbaar in het buitenland, maar is (was) dus ook niet geschikt voor toertochten.
(was) tussen haakjes omdat ik deze app nu een half jaar niet meer gebruik. op de motor heb ik een 660, en op vakanties in nl gebruik ik ook wel google maps om mij naar een attractie te sturen.
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89

wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door wilco » 29 jun 2012, 16:18

maar.... je kunt toch ook in google maps routes maken?? of is dat tyre??
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door Hans Vaessen » 29 jun 2012, 16:42

wilco schreef:maar.... je kunt toch ook in google maps routes maken?? of is dat tyre??
Voor zover ik weet is google maps op de smart phone gewoon van a naar b. Google maps op de pc is weer wat anders, en inderdaad maken allerlei sites en programma's daar gebruik van. Tyre, ITN conv en routeyou zijn daar voorbeelden van.

Maar dat wil helaas nog niet zeggen dat je die routes dan ook over kunt zetten. Op motor-forum heb ik dezelfde vraag gesteld en wordt sygic genoemd als programma dat, na conversie, met itn (= tomtom) routes overweg kan. Ook Copilot live wordt genoemd, maar schijnt vrij traag te zijn.
Laatst gewijzigd door Hans Vaessen op 29 jun 2012, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DeWoert
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 958
Lid geworden op: 03 okt 2009, 18:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Tilburg

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door DeWoert » 29 jun 2012, 17:37

Ik gebruik ITN-converter om routes te maken voor de TomTom.
De gemaakte routes zijn ook te exporteren naar een aantal andere formaten zoals bijvoorbeeld Navigon.
Ik mijn HTC Desire Z heb ik Navigon een tijdje gebruikt, en volgens mij zou je dus ook de ge-exporteerd route vanuit ITN-converter daarop moeten kunnen zetten. Helaas nooit getest of dat ook werkelijk werkt.
Hetzelfde geldt voor Sygic, ook een leuke Navigatie voor op bijvoorbeeld je Android toestel. Echter heb ik daar ook nooit mee geprobeerd om een route te importeren.
En zo zijn er nog een aantal "systemen" waarnaar je de route kunt exporteren, maar ik heb er helaas geen ervaring mee.

Gebruikersavatar
coenox
Berichten: 100
Lid geworden op: 19 apr 2010, 09:58
Locatie: Ede

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door coenox » 11 jul 2012, 09:21

Hans,

Ik heb me er in de afgelopen jaren wat in verdiept.

Ik heb ervaring met de Nokia N8 (symbian), de Nokia Lumia 800 (Windows Phone) en de iPhone 4s (iOs). Ik heb om deze toestellen te gebruiken een waterdicht tasje bij Halfords gekocht. Hier heb ik achterop een wiebertje van RAM geschroefd en hiermee kan ik het tasje dan vervolgens op het stuur zetten. Verder is voor mij een 12V aansluiting (die heb ik zelf op mijn GL1000 moeten maken) essentieel. Voor geluid heb ik een Jabra bluetooth dingetje om mijn nek met daaraan een gedrade headset. Werkt prima.

Vorig jaar ben ik met behulp van de Nokia N8 naar de Bodensee gereden. De oude Nokia's met symbian leveren een prima gratis navigatieoplossing. De kaarten van de hele wereld zijn up to date en gratis te downloaden. Je bent dus niet afhankelijk van een internetverbinding. Je kunt geen routes installeren, maar je hebt wel de optie 'snelwegen' vermijden.

Voor de iPhone heb je verschillende software. TomTom natuurlijk (geen ervaring mee), Sygic en Navigon. Ik heb Sygic en Navigon vergeleken. Beide zijn prima en op beide kun je met wat kunst en vliegwerk routes installeren. Bij Sygic is dit beperkt tot 48 waypoints en bij Navigon tot 24. Navigon is op dit moment waarschijnlijk de beste oplossing voor de iPhone. Niet zo vreemd, Garmin is eigenaar van Navigon. De routeaanwijzingen zijn geweldig: met rijbaan assistentie en de wegen worden uitgesproken.

De Nokia Lumia is eigenlijk nog niet zo geschikt: er is nog geen goede software. Maar het toestel houdt wel een belofte in. Ook hier levert Nokia gratis Nokia Drive met gratis kaarten van de hele wereld. In tegenstelling tot de symbian toestellen heb je echter niet de mogelijkheid om 'snelwegen' vermijden in te stellen. En verder is de software ook nog erg kaal. Ik verwacht het komende jaar echter nog wel een paar belangrijke updates. Om van A naar B te komen is het prima oplossing. Voor de Lumia is ook Navigon beschikbaar. Heb daar geen ervaring mee, maar die schijnt achter te lopen bij de iPhone versie. De Lumia heeft een belangrijke troef: het Clear Black screen. Dit is scherm is beter dan welk toestel ook af te lezen in de zon.

Als ik verschillende fora bekijk zijn er best al veel motorrijders die hun smartphone gebruiken voor navigatie. Ik heb zelfs al plaatjes gezien van mensen die hun iPad op de motor installeren. Ik vind de ervaring ook prima. Lekker muziek luisteren en op het juiste moment een aanwijzing krijgen. Maar toch blijft het ook een beetje een gepruts. Dit zijn voor mij de belangrijkste nadelen:

- Leesbaarheid van scherm in de zon. En dan kun je een mooi scherm op je Lumia hebben, het plastic van je tasje doet dit totaal teniet.
- Niet waterdicht
- In het tasje ontstaat soms condens waardoor je het scherm niet kan zien
- Lastig of onmogelijk om er routes op te zetten
- Opladen gaat rommelig. Ik kan vaak slecht zien of het toestel wel oplaad en door trilling e..d. wil de connector nog wel eens losschieten. De iPhone heeft wat dat betreft eigenlijk de beste connector.
- Toch meer gerommel met het plaatsen van het toestel op de motor i.v.m een dedicated systeem

Als ik een verre reis maak of ik wil een route rijden kies ik daarom toch voor mijn Garmin 2610 (kaarten niet jonger dan 2009 :( ). Maar voor A naar B is de smartphone een prima oplossing, zeker ook omdat je deze vrijwel altijd bij je hebt.
GL als hobby en CX in mijn bloed

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door Hans Vaessen » 11 jul 2012, 22:57

Duidelijk verhaal.
coenox schreef:De Lumia heeft een belangrijke troef: het Clear Black screen. Dit is scherm is beter dan welk toestel ook af te lezen in de zon.
Dàt vind ik in deze context een erg belangrijke constatering, ben ik heel erg benieuwd naar. Gaat me ook ook vooral om 'waar gaan we naar toe' met de hardware. Of liever: hoe lang duurt dat? En die afleesbaarheid blijft een belangrijk verbeterpunt voor vele toestellen, incl. iphone. Zelfs voor wie gewoon even bij de bushalte z'n mail wil checken.

Daarnaast ben ik wel benieuwd naar het kip/ei effect: gaan er eerste ècht geschikte apps komen of eerste ècht geschikte toestellen. Sygic en navigon heb ik inmiddels bekeken. Het werkt, maar blijft (zoals je al zegt) een beetje improviseren. Maar misschien moet er eerst op het hardwarefront iets gebeuren en volgt de software dan...

Gebruikersavatar
coenox
Berichten: 100
Lid geworden op: 19 apr 2010, 09:58
Locatie: Ede

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door coenox » 12 jul 2012, 14:19

Hans Vaessen schreef: Dàt vind ik in deze context een erg belangrijke constatering, ben ik heel erg benieuwd naar. Gaat me ook ook vooral om 'waar gaan we naar toe' met de hardware. Of liever: hoe lang duurt dat? En die afleesbaarheid blijft een belangrijk verbeterpunt voor vele toestellen, incl. iphone. Zelfs voor wie gewoon even bij de bushalte z'n mail wil checken.
Er zijn testen gedaan met schermen onder verschillende belichtingen (uitgedrukt in Lux), daar kwam in dit geval de Nokia Lumia 900 (grote broer van de 800) als beste uit. Die 900 heeft een bovendien een fijn 4.3 inch scherm. Daar moet wel bij gezegd worden dat de iPhone en Samsung Galaxy er vlak achter zaten kwa scherm. En optimaal is het allemaal nog niet, maar het is wel degelijk een issue voor de fabrikanten en er wordt aan gewerkt. Zie http://www.theverge.com/2012/5/8/300669 ... laxy-s-and

Iets waar ik me dan nog wel zorgen over maak is de trilbestendigheid. Wie vroeger met een PDA op de motor heeft gereden weet dat die dingen het op een gegeven moment begeven vanwege de trillingen. Ik vraag me af hoe dat met smartphones zit als je die echt langdurig gaat gebruiken. Voor smartphonefabrikanten zijn motorrijders niet echt een doelgroep. In de grote aantallen zijn we niet echt interessant. Afleesbaarheid van het scherm is, zoals je al aangeeft, ook onder andere omstandigheden belangrijk. Net als spatwaterdichtheid. Maar het trillen is echt specifiek iets voor de motor. En of ze daar iets mee willen doen?
GL als hobby en CX in mijn bloed

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door GlimWas » 09 mei 2013, 11:06

Ik weet dat dit een topic is wat al een tijdje niet gebruikt is, maar ik wil mijn ervaringen toch even delen.

Ik heb op dit ogenblik een Sony Xperia Z in gebruik, met daarop Navigon én Sygic 13.nog wat.
Waterdichte telefoon, dus wat dat betreft prima te gebruiken op de motor (GL1200)
5inch scherm wat ook in zonlicht prima afleesbaar is en aangezien er in smartphones geen bewegende delen zitten prima bestand tegen trillingen.

Bij de Androidversie van Navigon is het (nog) niet mogelijk routes te importeren, daarom ben ik eens aan het experimenteren geraakt met Sygic
omdat ik via mijn grote vriend Google erachter ben gekomen dat Sygic dat wél doet.

Met behulp van Routeyou http://www.routeyou.com/home.nl én ITNconverter http://download.benitools.info/ITNConvSetup.exe kan je met de eerste
een route creëren en opslaan en met de tweede de route omzetten naar .ITF bestanden, welke Sygic dan weer kan lezen.

Wél ben ik erachter gekomen dat je niet de omzetting vanuit routeyou naar gewone .gpx bestanden moet maken, maar naar Garmin (overige toestellen)
Als er belangstelling is kan ik nog wel een wat uitgebeidere uitleg posten.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
coenox
Berichten: 100
Lid geworden op: 19 apr 2010, 09:58
Locatie: Ede

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door coenox » 05 jun 2013, 10:37

Die Experia Z is inderdaad een heel interssante oplossing. Met name omdat ie niet meer in een tasje hoeft. Hoe is het batterijverbruik als je hem niet aan de lader hebt?

Ik ga binnenkort experimenteren met een Nokia 808. Ik heb ontdekt dat ik op here.com routes kan maken en die kan downloaden op dat toestel.
GL als hobby en CX in mijn bloed

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door Hans Vaessen » 05 jun 2013, 14:52

GlimWas schreef: 5inch scherm wat ook in zonlicht prima afleesbaar is en aangezien er in smartphones geen bewegende delen zitten prima bestand tegen trillingen.
Pas daar toch een beetje mee op. Ook miniscule soldeerverbindinkjes kunnen last hebben van trilling, vooral ultrasoon. Het goed nieuws is dat, als ik het goed heb, op de wing het blok in rubbers hangt die die ultrasoontrillingen niet via het frame worden doorgegeven.

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door GlimWas » 09 jun 2013, 10:08

coenox schreef:Die Experia Z is inderdaad een heel interssante oplossing. Met name omdat ie niet meer in een tasje hoeft. Hoe is het batterijverbruik als je hem niet aan de lader hebt?

Ik ga binnenkort experimenteren met een Nokia 808. Ik heb ontdekt dat ik op here.com routes kan maken en die kan downloaden op dat toestel.
De batterijduur is vergelijkbaar met een TomTom die niet op de lader zit; zo rond een uur of drie á vier.
Je moet niet vergeten dat zo'n 5" scherm een hoop stroom trekt.

Vwb de trillingen: aangezien de telefoon niet aan het frame maar aan de kuip is bevestigd, valt het daarmee ook wel mee.

Gr. Willem
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Plaats reactie