Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Online
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: motor navigatie

Bericht door RonalT » 10 apr 2014, 19:23

Een PDA lijkt leuk, maar kunnen tot nu toe nog steeds niet wat een fatsoenlijk navigatiesysteem wel kan.
Een PDA is een beetje een alles-moet-kunnen oplossing, een navigatiesysteem is gewoon gemaakt om de weg te wijzen.

Geen idee wat je goedkoop noem, maar een waterdichte houder en bevestiging met kogel-dinges ben je al gauw 80-100 euro kwijt.

Twee is de afleesbaarheid van een scherm wat niet aangepast is op buitengebruiken. Bekijk dit filmpje eens....


youtu.be/-ju2CGoEtt0

En nee, ik probeer niemand een 590 aan te smeren. Die is wat te duur als instap-model. Het gaat me er enkel om om te laten zien wat zonlicht doet op telefoon en navigatieschermen. En ik ben maar eerlijk vrijwel elke ZUMO heeft een heel behoorlijk afleesbaar scherm. Ook in de zon. Dit heeft me regelmatig doen vragen waarom mensen perse een zonnekap op een ZUMO willen hebben. Niet echt noodzakelijk. Filmpje verklaart een hoop.


De verwachting is dat binnenkort een aantal ZUMO550 of 660's te koop komen. Dit omdat Garmin de 590 binnenkort op de markt brengt. En een aantal mensen zullen overschakelen. De toestellen die deze mensen hadden zullen te koop komen. Denk nu niet gelijk goedkoop, maar toch wel een stuk aantrekkelijker dan een nieuw toestel. (ik denk daarbij in de richting van de 200 (een oudere 550) tot 400 euro(voor een nieuwer toestel).

@KingEdwin: en serieus, als je een navigatietoestel gaat gebruiken wordt het motorrijden heel anders. Voor mij gewoon veel leuker. Ik bedenk nu thuis een route en laat me verrassen. Ik probeer steeds nieuwe wegen in mijn routes op te nemen.
Bv als ik naar Antoon rijd kan ik via de A58 gaan. Minder dan een uur rijden. Nu rij ik regelmatig door de Belgische Kempen. Of via het rivierengebied. Kost me wel meer tijd, maar is wel veel leuker. :oops:

En met handschoenen aan bedienen. Wij hebben het net geprobeerd. Met mijn zomerhandschoenen aan lukt het soms. Maar dat zijn zomerhandschoenen waar ik de voering uit verwijderd heb omdat die zo kapot was gegaan. Karin heeft het ook geprobeerd met vrij nieuwe zomerhandschoenen. Na 10 maal aanraken reageerde het scherm een keer. Het was niet echt succesvol te noemen. Je zou ook kunnen overwegen om speciale touch-screen motorhandschoenen te kopen. Stonden in het blad wat mij door Moto-port wordt toegestuurd.

Dus als je af en toe een navigatiesysteem wil gebruiken en er niet al te hoge eisen aan stel is een telefoon een idee.
Maar met een echt navigatiesysteem zijn er andere mogelijkheden.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
KingEdwin
GL 1800 rijder
Berichten: 257
Lid geworden op: 19 sep 2010, 11:32
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: motor navigatie

Bericht door KingEdwin » 10 apr 2014, 21:42

@RonalT; natuurlijk is een echte navi beter en zul je er meer lol mee (kunnen) beleven. Echter heb ik al een 5" pda met div. soorten navi (4 om precies te zijn) erop en heb ik niet de centen om een echte (zou voor mij Garmin zijn) aan te schaffen.
Voor mij is een navi op dit moment een bijzaak, gebruik 'm meestal niet of heb 'm in m'n jaszak, en ik heb nu dan ook voldoende aan mijn pda. Ik heb wel hiervoor een BT module met accu (ca. €25, heeft aansluiting in linker kuipvak en kan max 8 uur zonder voeding) en een waterdichte pda houder (ca. €32) voor aangeschaft.
Wil je echt continue gluren naar een scherm dan is een echte navi een stuk beter, voor gesproken route instructies zal het denk ik niet veel uitmaken.
Ook heb ik de route die ik rijd in mijn hoofd en mocht ik een keer verkeerd rijden dan begint er wel iets te bleren in m'n headset of rijd ik misschien wel een leukere route.....
Mocht ik een keer een hoop centen overhebben dan zou ik wel een (2e hands?) Garmin aanschaffen, waarschijnlijk een met een draad en geen bt, heb nu een headset met draad en dat bevalt me al ruim 3 jaar uitstekend.
Ik denk dat de keuze voor een navi grotendeels afhangt van het budget wat beschikbaar is en daarna hoe vaak en hoe deze gebruikt wordt.
Ik ben nog steeds van mening dat een navi puur ter ondersteuning is (route proberen in hoofd te hebben) en niet ter vervanging. Dezelfde pda gebruik ik voor navigatie ook in de auto maar meer om te weten hoe laat ik ergens ben (werk) of voor file info.
Gr,
Edwin

Beter spijt hebben van iets dat je wel hebt gedaan dan spijt hebben van iets dat je niet hebt gedaan.
mijn GW site mijn luchtvaart site


Voorheen: GW1500SE, VF1100S (V65 Sabre), VF750S (V45 Sabre), CBX55FII, CX500.

Online
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: motor navigatie

Bericht door RonalT » 10 apr 2014, 22:21

Eigenlijk hoort dit niet hier, maar...

ik geloof niet dat ik de ritten die wij rijden uit het hoofd te doen zijn. Neem als voorbeeld de weekenden die we naar Duitsland gaan met het forum en de ritten die we tijdens zo'n weekend rijden. We rijden dan 900 - 1000 km.
Vorig jaar heb ik tijdens het Forum Frieslandweekend als voorrijder gereden. Een voor mij totaal onbekend gebied met een route van circa 150 - 200 kilometer. Kan ik niet uit het hoofd leren.
En zo kan ik er nog een heleboel opnoemen.

Ik zoek of maak een route, bekijk deze op Google Maps en we gaan rijden. Er gaat een enkele keer iets verkeerd, maar meestal gaat het goed. Vraag dit maar aan de mensen die wel eens achter me aan rijden. :wink:

25 mei rijden we een rondje in W-Brabant en op Tholen. Dat is inderdaad een rit die ik dan uit het hoofd kan rijden. Maar die heb ik dan ook diverse keren gereden om te kijken wat er mis zou kunnen gaan en het is een voor mij bekend gebied.

Je begrijp dat ik navigatie heel anders zie en gebruik als dat jij dat doet. En dat is het verschil .....
(ik heb hier een Streetpilot 2610 (gebruikt op mijn vorige motoren), 2 ZUMO 550's (onze twee huidige motoren) en een Nuvi 2595 (auto). En ik zit er over te denken om de 590 voor op de motor aan te schaffen.


(ik ga deze discussie binnenkort hier tussenuit halen en plaatsen in een topic wat over de PDA of telefoon als navigatiesysteem gaat. Want dat is aanvullend aan de info die daar al staat)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Blacky
Berichten: 370
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: motor navigatie

Bericht door Blacky » 11 apr 2014, 15:12

Leuk hoor navigatieapparatuur, maar ik dacht we als motorrijder van de natuur etc. wilden genieten en lekker vrij rond wilden rijden. Navigatie moet je gebruiken als je van A naar B MOET. Wil je motorrijden en het gevoel van vrijheid hebben, rij lekker op gevoel! Je weet welke kant je op wilt dus blijf gewoon de zon volgen, of als je de andere kant op wilt. Ik rij zelf met een duiven instinct. Zeg maar uit de bol.Dat bevalt me nog steeds prima en dan kom je op wegen waar je nog nooit geweest bent. Maar ja ieder zijn meug. Ik heb een TT-one op de brommer, de kaart doe ik regelmatig updaten voor de A naar B functie. En de rest? Gewoon lekker rijden. Ik lees hier op het forum altijd dat men lekker wil rondrijden en liefste binnendoor en geen snelwegen. Nou weg met die geplande routes dan. We komen er toch wel.
Wat niet rijdt staat stil..

Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3914
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: motor navigatie

Bericht door director » 11 apr 2014, 17:22

Blacky schreef:Ik lees hier op het forum altijd dat men lekker wil rondrijden en liefste binnendoor en geen snelwegen. Nou weg met die geplande routes dan. We komen er toch wel.
Ieder zijn ding natuurlijk, maar die navigatie zorgt er juist voor dat je op nieuwe onbekende wegen komt. Helaas heeft niet iedereen de tijd om "de zon te volgen" en maak ik graag gebruik van de hulp van mijn Garmin.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
Tourer
Berichten: 158
Lid geworden op: 11 jul 2013, 17:43
Type Goldwing: GL1800

Re: motor navigatie

Bericht door Tourer » 12 apr 2014, 09:01

Blacky schreef:..Navigatie moet je gebruiken als je van A naar B MOET.. Ik heb een TT-one op de brommer.
Daar is een TT-one ook geschikt voor, met een Garmin heb je veel meer mogelijkheden en kun je vooraf op de PC of met het toestel zelf de mooiste routes maken en rijden.
Vorige motoren: Intruder 750, 2x Intruder 1400, Intruder LC 1500, BMW K1200LT, GL1800.
Huidige: GL 1800 Goldwing Tour DCT. 👌

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door GlimWas » 15 sep 2014, 17:34

Ondertussen het programma Osmand in gebruik op de tablet Nexus 7(2013) in gebruik genomen voor het navigeren op de motor.
Deze lust .gpx bestanden en 'speelt' deze dan foutloos af, óók routes van 400+KM over kronkelweggetjes.
Het programma bevalt mij uitstekend, vooral bij op de computer (routeyou) gemaakte routes.
Op het gewone navigeren van A naar B is wel wat aan te merken, maar voor €7.- voor de onbeperkte versie voldoet het uitstekend.
De kaarten komen van Open Streetmaps, welke bijna maandelijks geüpdate worden.

De afleesbaarheid van de Nexus is prima te noemen, óók bij veel licht.
Het is misschien een idee voor de prijsbewuste motoraar. Ik ben iig zeer tevreden!
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Online
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door RonalT » 15 sep 2014, 17:50

Waterdicht?
12 volt voedingskabel?
Geluid?

Prijsbewuste motorraars gebruiken waarschijnlijk gewoon een autonavigatiesysteem van 80 euro. Da's nog goedkoper. Die is ook niet waterdicht, maar wordt wel geleverd meteen kabel zodat je hem op 12 volt kan laten werken
Ik las verder: GPS veel klachten over dit punt maar wij konden geen problemen vinden. Locatiebepaling ging snel (<10 seconden) en accuraat. Dus dat klinkt goed.

In zonlicht:
Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door GlimWas » 15 sep 2014, 19:43

De plek waar ik de tablet heb zitten is boven de klokkenwinkel achter de ruit. Ook bij regen mee gereden en geen last van vocht, maar je hebt een punt.
Vwb de autonavigatie: die moet ik weer kopen, de tablet heb ik al...................
De tablet staat (bijna) verticaal en goed in het zicht op de weg en heeft op die manier weinig last van het licht.
De manier waarop jij de tablet vasthoud, zo kan ik ook de opinie beïnvloeden maar goed, ieder zijn meug.

Ik zal het anders verwoorden; ik persoonlijk ben zéér tevreden over de manier waarop ik nu kan toeren zonder een prijzige Garmin te hoeven aanschaffen.
Het scherm is duidelijk afleesbaar en lekker groot (ben ook geen 25 meer) en zit niet in de weg van het zicht maar wel dichtbij..........

Als je wilt, mag je de Garmin gebruiken ( je hebt 'm al), dit is puur om te wijzen op alternatieven. Je kunt dit programma (Osmand) natuurlijk óók
op de laatste generatie (spat)waterdichte smartphones gebruiken . Ik gebruik een Nexus 7, dat kan ook op een S5,Experia, of eender wat dan ook gebruikt worden, dan heb je ook geen last van water.
Een smartphone heeft (bijna) iedereen, het is maar net wat jezelf wil.

De voeding gaat gewoon via de micro-USB kabel en een sigarettenaanstekerlader (wordfeud, iemand?), dus ook al geen bijzonderheid.....
Oh ja, ik rij zonder geluid, vind ik niet prettig.....
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Online
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door RonalT » 15 sep 2014, 20:47

Dat je een alternatief noemt is prima, want er zijn legio mogelijkheden om te bereiken wat je wil.
Het plaatje en dat regeltje over de GPS kwamen uit een aantal reviews.

Want het zijn natuurlijk niet alleen voordelen.
Zo noem je ook de Open Street Map als kaart. Een prima alternatief voor de kaarten van TomTom of Garmin.
Met een kanttekening, de kaart is op veel plaatsen zeer actueel. Maar dat is niet overal, als erin een omgeving geen actieve mapper is zal de kaart daar minder actueel zijn.
Punt twee is dat de kaarten worden bewerkt door mensen die geen opleiding in de richting Cartografie hebben gevolgd. Ze doen hun stinkende best en veelal gaat het prima, maar soms gaan er dingen mis. Aan wegen en andere objecten moeten bv een hele zooi attributen toegekend worden, worden die vergeten dan weet de kaart niet of het een voetpad of een autoweg is of dat er eenrichtingsverkeer is ingesteld enz.

Direct er aan toegevoegd dat TT of Garmin ook steken laten vallen, maar over het algemeen is de routering van die kaarten duidelijker.

Ik gebruik de OSM naast de OMK en CN en de kaart die in Tyre gebruikt wordt. En als ik een route maak merk ik de verschillen heel goed. Tyre is goed binnen de bebouwde kom en op autowegen. De kaart van Garmin is weer beter in allerlei kleine weggetjes (ik wordt minder het zand in gestuurd).
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door GlimWas » 15 sep 2014, 22:23

Het zand níet in gestuurd worden is wel prettig ja.........

Maar goed, ik heb prima resultaten gehad in combinatie met routeyou, welke Google maps als kaartenmateriaal gebruikt.
En het is wel zo dat als je de wegen gebruikt die daarop staan, je niet zomaar op een zandpad beland natuurlijk.
En de groene lijntjes bij Routeyou zijn vaak errug leuk om overheen te rijden.

Het komt uiteindelijk neer op smaakverschillen en je weet het; over smaak................

Groeten, Willem
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door Hans Vaessen » 16 sep 2014, 10:34

GlimWas schreef: En de groene lijntjes bij Routeyou zijn vaak errug leuk om overheen te rijden.
De groene lijntjes zijn het 'motornetwerk' en, ter info: dat is hetzelfde als bij de OnRoute motorkaart. Die wordt nl ook door Routeyou gemaakt.
Routeyou kent overigens ook een app waarmee je routes kunt volgen.

Terzijde: ik heb zelf een Experia Z tablet. Waterdicht en superlicht. Tot voor kort was ik er erg tevreden over. Tot voor kort, want hij is eergsisteren overleden. Al enige weken terug heeft hij een tik gehad tegen een hoek, met klein barstje tot gevolg. Geen probleem, alles deed het nog. Totdat het kleine barstje zondag besloot over te steken naar de overkant van het scherm (vermoedelijk doordat het ding in de zon lag)... einde oefening... snik..
Ik ga overigens beslist weer een nieuwe kopen; maar zou 'm beslist niet op de motor gebruiken; zeker niet met deze ervaring...

KvH
Berichten: 343
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:04
Type Goldwing: GL1800

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door KvH » 17 sep 2014, 09:01

Tablet op de motor heb ik ook geen al te beste ervaringen mee.
Ze lijken best dun, maar nadat er tenminste 5 auto's en een vrachtwagen overheen denderden bleek ie toch echt nog een paar mm. platter te kunnen.

Bovendien vind ik de afleesbaarheid van zowel telefoons als tablets op de motor niet al te best. Als het zonlicht net even verkeerd staat dan schittert het teveel. Zal misschien ook merk-/typeafhankelijk zijn, maar ik heb wat dat betreft betere ervaringen met de Garmin Zumo.

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door GlimWas » 17 sep 2014, 18:21

Het is dan ook wel de bedoeling dat je 'm goed bevestigd hé.......Dan rijden er vást minder auto's overheen........
vwb de Xperia, daar heb je het over een 10inch tablet, dat wat veel van het goede en ik was ervan op de hoogte dat de groene lijntjes
het motornetwerk is Hans........
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Is de smartphone alternatief voor je garmin/tomtom?

Bericht door GlimWas » 22 apr 2015, 12:02

Op dit ogenblik gebruik ik zoals eerder gezegd OSMand op een Oneplus One android smartphone in combinatie met Routeyou.com om routes te fabriceren.
Deze navigatie slikt staandaard .gpx files en routeerd uitstekend, imho.

De zichtbaarheid van het scherm is voldoende in volle zon; niet zo goed als een Garmin (denk ik) maar de route is prima te volgen. geluid via bleutooth
op mijn el cheapo intercom uit China, waarmee ook het gesprek met de duo plaatsvind (ook uit te zetten als je er weer genoeg van hebt :lol: )
Ik persoonlijk ben er zéér over te spreken, ook aangezien het een investering van schrik niet, €6.99 was om de betaalde versie te verkrijgen :shock:
Voor dat geld heb je wereldwijd kaartmateriaal tot je beschikking met regelmatige updates. Ik ben er blij mee en ga aanstaande september op Europese rondreis met deze opstelling :

Als je vragen hebt; kan je die uiteraard stellen en als ik het antwoord weet hoor je dat
Afbeelding
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Plaats reactie