TT

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lord of the wing
Berichten: 308
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:52
Type Goldwing: GL1500

TT

Bericht door lord of the wing » 19 jun 2012, 15:43

Ben in het bezit van een TT rider pro, geef in dat ik van A naar B wil ca 65km over de grote weg, is me nu 2x gebeurd dat ik nu terug ga van B naar A hij na +/- 10 km
hij mij via een andere route naar A laat rijden waarom gebeurd dit ????????
BAAI ZE WEE
KGAAI ENNIE WEE

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: TT

Bericht door Hans Vaessen » 19 jun 2012, 16:56

Ik weet niet hoe je die route hebt gemaakt, maar als punt A bijvoorbeeld nèt naast de weg staat kan het zijn dat het toestel denkt dat je dat punt nog niet gehad hebt; en zal hij je vervolgens consequent terugsturen (waarbij hij ook zal herberekenen). Kwestie van routepunt skippen.
Als je gewoon alleen B ingeeft neemt hij voor A z'n eigen positie en zou dit eigenlijk niet moeten kunnen gebeuren...

Gebruikersavatar
lord of the wing
Berichten: 308
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:52
Type Goldwing: GL1500

Re: TT

Bericht door lord of the wing » 19 jun 2012, 19:56

Hoi Hans, hij doet het juist als ik naar punt B ga geen 1richting wegen zodat dit iets zou kunnen veranderen, vertrekpunt is exact hetzelfde als aankomstpunt dus nogsteeds
RA RA. :idea:
BAAI ZE WEE
KGAAI ENNIE WEE

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: TT

Bericht door RonalT » 19 jun 2012, 21:34

Het is me al meer opgevallen dat er verschillen zitten in een heen (A => B) en een terug (B => A) route.
Toevallig bekeek ik vandaag de snelste route van Schagen (NH) naar Brodenbach (D) en terug. Naar Brodenbach is het 432km en terug is het 417km. Da's al een verschil van 16 km (4%)
Dan wordt ik nieuwsgierig en ga eens kijken wat de verschillen zijn.
Heen wordt je via Eindhoven en Venlo naar Monchen-Gladbach gestuurd. Terug ga je via N68 langs Roermond gestuurd.
Ook bij Brodenbach wordt je anders gestuurd. De laatste / eerste 30 km gaat de ene route over de A61 en de andere over de B49.

Vraag me niet waarom, maar dat bedenkt zo'n apparaat gewoon.

Als ik dan op de route heen tussen Eindhoven en Venlo een routepunt in de route plaats wordt je via de A15 naar Nijmegen gestuurd om daarvandaan via de A73 naar Venlo gestuurd te worden.
Het vreemste van alles is dat je op knooppunt Zaarderheike een stukje de A67 op gestuurd wordt en na het routepunt mag je de weg af en weer op om terug te rijden naar Zaarderheike en daar verder naar Venlo te rijden op via de Duitse A61 naar Brodenbach te rijden.

De routines die in zo'n apparaat zitten zijn niet te volgen voor een mens. Maar het ding schijnt het logisch te vinden....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
tiny
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 sep 2011, 19:04
Type Goldwing: GL1200
Locatie: kaatsheuvel

Re: TT

Bericht door tiny » 19 jun 2012, 21:43

je zou eens naar de instelling van je tt kunnen kijken...
of de snelste route of de kortste route......
de korste heeft minder km...maar hoeft niet persee de snelste te zijn..

tis maar een gedachte :wink:
koffie??????

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: TT

Bericht door 1500 » 19 jun 2012, 21:45

Bedoel je dat vertrek punt A hetzelfde als eind punt B is?

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
lord of the wing
Berichten: 308
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:52
Type Goldwing: GL1500

Re: TT

Bericht door lord of the wing » 19 jun 2012, 21:48

Merk dus dat die van mij het niet alleen doet, maakt verder niet uit vond het alleen vreemd als we maar weer thuis komen in ieder geval bedankt. :)
BAAI ZE WEE
KGAAI ENNIE WEE

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: TT

Bericht door RonalT » 19 jun 2012, 21:49

@Tiny: Ik neem aan dat 'de lord' net als ik dezelfde instellingen zowel heen als terug gebruikt.
Nee, daar zit het niet in. Het apparaat doet gewoon een rekenkunstje en dat wordt door ons als een route gezien.
Wij denken in routes, maar het apparaat denkt gewoon in getallen en rekenmethodes.

@Pierre: Als men het over punt A en punt B heeft zijn dat twee verschillende plaatsen. Als men hetzelfde vertrek en eindpunt heeft is het een route van A naar A

@Lord: nee hoor, het is een normaal verschijnsel. TT of Garmin ze hebben er allebei last van :lol:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2376
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: TT

Bericht door Chrit » 19 jun 2012, 21:55

RonalT schreef:@Tiny: Ik neem aan dat 'de lord' net als ik dezelfde instellingen zowel heen als terug gebruikt.
Nee, daar zit het niet in. Het apparaat doet gewoon een rekenkunstje en dat wordt door ons als een route gezien.
Wij denken in routes, maar het apparaat denkt gewoon in getallen en rekenmethodes.

@Pierre: Als men het over punt A en punt B heeft zijn dat twee verschillende plaatsen. Als men hetzelfde vertrek en eindpunt heeft is het een route van A naar A

@Lord: nee hoor, het is een normaal verschijnsel. TT of Garmin ze hebben er allebei last van :lol:

Allemaal weer terug naar de route rol.....papier is geduldiger... :lol:
Groetjes
Chrit Gunther

Peter wiegers

Re: TT

Bericht door Peter wiegers » 19 jun 2012, 22:04

Er staan toch grote blauwe borden langs de weg?????? :shock: :shock: :shock:
Gewoon volgen zou ik zeggen :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: TT

Bericht door Hans Vaessen » 19 jun 2012, 22:48

Ah!! Ik had de vraag compleet verkeerd begrepen.. Maar wat Ronald zegt klopt.
RonalT schreef:
Vraag me niet waarom, maar dat bedenkt zo'n apparaat gewoon.
Routeberekening is uiteindelijk geen willekeur maar wiskunde (maar dat wist je al). Het toestel werkt echter met bepaalde algoritmes die vaak moeilijk te doorgronden zijn, en dat geldt al helemaal als er onvolkomenheden in de kaart zitten (waardoor de uitkomst onlogisch lijkt).

Wat van belang is om te weten is dat geen enkel systeem altijd alle wegen meerekent. Dat mooie tellertje van de tomtom (12769 wegen berekend..) mag je ook met een korrel zout nemen: het gros van de wegen die daarin voorbij komen zijn niet meegenomen in de berekening, maar gewoon 'verworpen' op basis van roadclass. Maar het staat wel stoer.

Wat zo'n apparaat zal doen is maximaal gebruik maken van hogere roadclasses. Met instelling op 'kortste afstand' wordt die neiging enigszins getemperd (moet ie ook langer op rekenen).

Vanuit het vertrekpunt worden in eerste instantie alle wegniveau's meegenomen. Maar hij zal je zo snel mogelijk stap voor stap naar een hogere roadclass brengen. En zodra je daar op zit worden tot nabij de bestemming de meeste lagere wegen verworpen. Bij het eindpunt werkt het nèt iets anders: hij probeert je op de hoogstmogelijke roadclass zo dichtbij mogelijk te brengen, en gaat van daar uit stap voor stap verder 'inzoomen' qua wegniveau. Wijk je onderweg van de route af dan zal hij veelal niet de hele route opnieuw berekenen, maar in eerste instantie je terug willen brengen naar de aanvankelijke route. Althans: dat was bij de oudere toestellen, met minder rekenkracht, altijd zo. Pas na herhaald herberekenen wordt daarbij dan de hele route opnieuw berekend. Ik weet niet wat er over is gebleven van die algortimes; zal ook afhankelijk zijn van de routelengte.
Het kan echter makkelijk voorkomen dat je, door een omleiding nèt iets dichter bij een weg met gelijke roadclass als de oorspronkelijke route uitkomt. En dat het toestel dan verkiest eerst die weg een stuk te volgen. Met vaak een heel andere route als resultaat.

De mate waarin 'overdreven' voorkeur gegeven wordt aan de hogere wegklasses verschilt van merk tot merk, maar ook qua generatie. Ook hier weer: de processor is van invloed; het ding moet wel snel genoeg met een alternatief kunnen komen, anders raakt hij in een her-bereken 'loop'. De aloude streetpilot III staat daar bekend om.
Maar let er ook maar eens op als je eens in een auto rijdt met vast ingebouwd systeem. Zeker als die auto ouder is dan een jaar of drie a vier: goede kans dat de 'motor' van het navigatiesysteem feitelijk een stokoude VDO-Dayton is. En dan zul je héél vaak zien dat je onnodig omrijdt, nabij je bestemming... Maar ach... je komt er wèl. Het is alleen soms een beetje irritant en onverklaarbaar...

Gebruikersavatar
tiny
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 sep 2011, 19:04
Type Goldwing: GL1200
Locatie: kaatsheuvel

Re: TT

Bericht door tiny » 19 jun 2012, 22:50

mmmm..ik gebuik de tt regelmatig....
maar wel als hulpmiddel....
kijk van te voren welke route die aangeeft....
en ook regelmatig dat ik niet de route rij die het aangeeft.
het is een hulpmiddel...en niet mijn gids :wink:
koffie??????

peter

Re: TT

Bericht door peter » 29 jun 2012, 12:08

Ik kom natuurlijk wel eens in Rotterdam en dan stuurt de garmin mij via Eindhoven heen en via Nijmegen weer terug. Met de ingebouwde nav in de BMW (auto)is het exact hetzelfde. :?
Eigewijs als ik ben denk ik het toch beter te weten en rij gewoon via Nijmegen heen en ook weer terug. :lol:

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: TT

Bericht door Frankjj01 » 29 jun 2012, 13:00

Goh... en dan wil zo'n apparaatje je een beetje wat van de wereld laten zien...... is het weer niet goed :lol: :lol:

Maar vreemd blijft het wel... :?
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Plaats reactie