Kaarten, routes en vrije ruimte op een ZUMO

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Kaarten, routes en vrije ruimte op een ZUMO

Bericht door RonalT » 10 mei 2012, 23:48

Frankjj01 schreef me een heel verhaal..
Eigenlijk heb ik nog wel even een vraagje over de kaarten die ik in de zumo 500 heb staan.
En dan het vrije geheugen.

De volgende kaarten staan erop: OnRoute Motorkaart FR-IT 1.01, CN Europe NT 1012.30, Mapsource Topo Nederland, Mapsource Topo Nederland, Onroute Motorkaart 1.03, Onroute Fietskaart NL 1.62

Als ik de sd-kaart eruit haal en de zumo opstart, blijven alleen de rood gekleurde kaarten staan

Het geheugen:
- intern geheugen 30,8 MB van 486 MB beschikbaar

- sd-card 186 MB van 3,73 GB beschikbaar


Apparaat en sd-card zitten dus behoorlijk vol.
Ik weet nog te herinneren dat met het inladen van de route voor de terugrit van de eifel aan werd gegeven,
dat het geheugen te klein was en het laatste deel van de route niet werd ingeladen.

Met andere woorden, ik wil wat ruimen, maar weet niet hoe.

Wel dat ik die fietskaart en Motorkaart FR-IT eruit wil hebben. Opslaan op aparte sd-kaart indien mogelijk.
Ik zie dat er ook tweemaal Topo Nederland staat. 1 Keer lijkt me wel voldoende, dus 1 mag er weg toch ?

In het intern geheugen wil ik dan de CN Europe NT2012.30 en de OnRoute Motorkaart 1.03 hebben.
Of is het handig om 1 van de 2 kaarten op een sd-card te zetten?
Andere kaarten gebruik ik niet.

En nu komt het probleem…. ik kan dus nergens zien waar, hoe en wat er ergens staat.
Op de sd-card staat alleen een map genaamd Garmin en daarin een bestand gmapsupp.

Heb je enig idee hoe ik het allemaal kan veranderen, of wordt dit iets voor ver gevorderden om te doen ?
Om te beginnen: je hebt gezien dat er niet voldoende ruimte was om een route te berekenen, daarom wil ruimte vrijmaken.
Dit heeft niets met elkaar te maken. De ruimte waar de kaarten kaarten staan (benaderbaar)is een andere ruimte als waar de routes berekend (niet te zien) worden.

Je heb kaarten op de ZUMO staan en kaarten op een SD-card.

\Garmin\gmapbmap.img - Basemap/Basiskaart Europa
\Garmin\gmapprom.img - Detailkaart CityNavigator NT Europe
\Garmin\gmapsupp.img - Extra zelf geladen kaarten (meerdere kaarten die in 1 sessie zijn geladen)

De eerste is dus een hele grove kaart waarop alleen hoofdwegen staan. Deze staat er op als je hem koop.
De tweede is de detailkaart, op dit moment de 2013.1 maar in het verleden de V2009 ofzo. Deze kan worden ge-update met behulp van de LifeTimeUpdate
De laatste kan kaarten zoals de motorkaart of de OpenStreetMappen bevatten.Deze kaarten worden vanuit Mapsource naar het navigatiesysteem gestuurd. De gmapsupp kan ook op een SD-card staan.

Je wil de CN Europe NT2012.30 en de OnRoute Motorkaart 1.03 op de ZUMO hebben. Of is het handig om 1 van de 2 kaarten op een sd-card te zetten?
Niet alleen is het handiger om dingen op de SD-card te zetten, maar hewt is noodzakelijk. De gehele gehugenruimte van de ZUMO is niet eens groot genoeg om de hele W-Europese kaart te bevatten. Je zal er bv W-Europa op kunnen zetten.
MAAR dit moet je eigenlijk doen door hem te downloaden van de website van Garmin via de normale procedure....
Daarna kan je alle andere kaarten aanklikken in Mapsource om ze naar een SD-card te sturen. Alle kaarten in één keer aanklikken en naar de SD-card sturen.

De opmerking dat een route niet in één keer berekend kan worden is van de laatste tijd. Het heeft niets te maken met de lengte van de route, maar meer met het aantal aanwijzingen dat gegeven gaat worden. (denken we)
Een route van 900 km over de snelweg is geen probleem, maar soms is een route van 350 km over kleine weggetjes te lang en wordt het laatste stuk laten berkend.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Kaarten, routes en vrije ruimte op een ZUMO

Bericht door Frankjj01 » 11 mei 2012, 00:39

RonalT,

Pffff .... dit wordt redelijk ingewikkeld :?
Ik begrijp dat de zumo en de sd-card eerst leeggehaald moeten worden van alle kaarten. Snap wel dat er eerst een backup op de pc gezet moet worden.

De genoemde bestanden gmapbmap.img , gmapprom.img en gmapsupp.img zullen dus verwijderd moeten worden van de zumo en de sd-card ?

Kan je dan zo weer de NT Europe kaart van de Garmin site afhalen ??

Mmmmm.... ga dat allemaal eens goed bestuderen :!:
Lijkt me niet zo eenvoudig om het goed te doen.
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Kaarten, routes en vrije ruimte op een ZUMO

Bericht door RonalT » 11 mei 2012, 17:04

Frankjj01 schreef:RonalT,

Pffff .... dit wordt redelijk ingewikkeld :?
Ik begrijp dat de zumo en de sd-card eerst leeggehaald moeten worden van alle kaarten. Snap wel dat er eerst een backup op de pc gezet moet worden.

De genoemde bestanden gmapbmap.img , gmapprom.img en gmapsupp.img zullen dus verwijderd moeten worden van de zumo en de sd-card ?

Kan je dan zo weer de NT Europe kaart van de Garmin site afhalen ??

Mmmmm.... ga dat allemaal eens goed bestuderen :!:
Lijkt me niet zo eenvoudig om het goed te doen.
Nee, deze bestanden gewoon laten staan. Ze worden automatisch vervangen....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Kaarten, routes en vrije ruimte op een ZUMO

Bericht door Frankjj01 » 15 jul 2012, 21:13

Even dit oude topic naar boven halen.
Ik ben met de Garmin naar Waypoint geweest.
Helaas kwam ik erachter, dat er een paar kaarten opstaan die niet helemaal legaal zijn :(

Wel vreemd was, dat ze daar vertelde dat zelfs de CN kaart niet goed zou zijn, terwijl ik daar de officiele code en dergelijk van heb.
Deze staat ook geregistreerd via Garmin. Het toestel zelf ook.

De handelingen die RonalT heeft omschreven heb ik dus ( nog ) niet uitgevoerd.
Denk dat ik weinig kaarten meer ga overhouden.

Maar goed. apparaat werkt, dus niet sleutelen als het niet nodig is.

Toch een probleem meegemaakt vandaag.
Gisteravond een mooie route gemaakt van 191 km in Mapsource. Ontvlagt via WINGDB3 en ingeladen in het toestel.
Dit ging prima. Ook het opstarten vandaag en het rijden van de route totdat.... ik ging tanken ruim halverwege.
Nou loopt de stroom continue via de accu. Als je dus de motor stopt, vraagt hij of je op de batterij verder wilt gaan.
Normaal druk ik dan op JA, en geen rpobleem als je weer verder de route rijdt.
Deze keer vergat ik dat even en het toestel gaat automatisch uit.
Weer gestart en dan start de Zumo ook weer vanzelf.
Maar ik zie dat hij de route geheel kwijt is. Dus ik de route opnieuw opstarten.
Nu kreeg ik de melding "kan de data niet laden omdat het geheugen vol zit ".
route kreeg ik dus niet opgestart. Na een paar pogingen maar gestopt en verder de route gelaten voor wat hij was en zelf de weg naar huis gereden.

Mijn vraag is, wat is hier fout gegaan, wat heb ik fout gedaan, hoe komt dit ??????
Want eigenlijk had ik de route wel af willen maken, maar nu dus niet gelukt.
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Kaarten, routes en vrije ruimte op een ZUMO

Bericht door Frankjj01 » 18 jul 2012, 18:45

Hmmm... het bleef verdacht stil met reacties van de experts.
Maar goed, problemen zijn opgelost.
De zumo opnieuw ingedeeld. Nu 458 Mb vrij van de 486 Mb op het apparaat.
De CN Europa en de Motorkaart Fr-IT op een sd kaart.
De Motorkaart Benelux DACH 1.03 op een andere sd kaart.

Dus tot zover alles voor elkaar. Nou maar hopen dat het met het laden van routes onderweg ook goed komt.
Maar, alle vertrouwen in.

Dus... voorlopig voor mij dus niet de zumo 350, maar blijf fijn met de zumo 500 doorrijden.
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Kaarten, routes en vrije ruimte op een ZUMO

Bericht door RonalT » 18 jul 2012, 19:38

Ik heb toen geen reactie gegeven omdat ik het ook niet snapte.
Nu heb ik wel een vraag. Ik weet niet of je het programma JaVaWa Device Manager heb, als dat niet zo is zou je dat willen downloaden

http://www.javawa.nl/jdm.html

ZUMO aansluiten en programma opstarten. Nu scant het je ZUMO en je kan via de tab 'extra' een 'rapportage' laten maken. Deze kan je op schijf laten zetten of on-line bij JaVaWa.
Je mag me de link of de rapportage sturen. Kan ik eens kijken wat er nu precies aan de hand is. Want ik lees over 485 Mb vrij en kaarten op SD-card. Dat kan, maar dan moet je volgens mij veel meer ruimte hebben.
Mijn CN 2013.1 neemt volgens mij iets van 1,6 Gb in op schijf......
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Kaarten, routes en vrije ruimte op een ZUMO

Bericht door Hans Vaessen » 18 jul 2012, 20:31

RonalT schreef:
Mijn CN 2013.1 neemt volgens mij iets van 1,6 Gb in op schijf......
Dat zal afhangen van de geselecteerde regio; heel CN is beslist meer.

Maar ik vermoed dat je de foutmelding inderdaad vrij letterlijk moet nemen en dat 'ergens' het geheugen vol is geweest. Kàn ook het route-import-geheugen zijn trouwens. Wat precies de oorzaak is geweest is moeilijk te zeggen, maar een hardreset lijkt me ook wel zinvol (eerst even backup maken van zaken die je wilt bewaren). Ik adviseer sowieso eens in de 'zoveel' tijd (bijv jaarlijks) je toestel even op te schonen. Dat voorkomt verrassingen als je ze niet kunt gebruiken...

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Kaarten, routes en vrije ruimte op een ZUMO

Bericht door Frankjj01 » 18 jul 2012, 21:11

RonalT,
Ik had dat al begrepen hoor i.v.m. dat er geen reacvtie kwam.

Heb je ondertussen de link via de gewone mail met de link naar de rapportage naar je toegestuurd.
De CN heb ik op een sd kaart staan. Wel gecombineerd met de motorkaart FR-IT, maar dat is dus totaal ruim 3,8 Gb.

Hans, ik zal idd eens even een hardreset toepassen. Misschien dat hij er dan van opknapt :!:
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Kaarten, routes en vrije ruimte op een ZUMO

Bericht door Hans Vaessen » 18 jul 2012, 21:18

Frankjj01 schreef:
De CN heb ik op een sd kaart staan. Wel gecombineerd met de motorkaart FR-IT, maar dat is dus totaal ruim 3,8 Gb.
Hmmm. Moet kunnen, maar is een wat uitzonderlijke combi. Zeker als je de rest van de motorkaart intern hebt geplaatst.

Mogelijk is er ook sprake van overlappende kaartdelen van de motorkaart? In algemene zin zou ik adviseren: laad de kaarten die je ook echt gebruikt. Kom je de komende jaren niet in italië, laat die kaarten dan ook even achterwege. Omwille van overzicht zet ik zelf liefst de CN in het toestel zelf (via de lifetime-updater in gmapprom.img) en de 'rest' op SD.

Wellicht ten overvloede: als je ook mp3's hebt: zet er niet honderden in één map: daar kan de zumo ook wat van gaan hoesten..

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Kaarten, routes en vrije ruimte op een ZUMO

Bericht door Frankjj01 » 18 jul 2012, 22:53

Die uitzonderlijke combi heb ik zo bij verkoop gekregen.
Ik heb me er nog niet op gericht om deze te kunnen splitsen, of te kijken welke regio's er nu op staan. Zal ik morgen eens even naar kijken.

Maar je zegt dat je CN liever op het apparaat zelf hebt staan.
Nou kan ik me vergissen, maar volgens mij past 3,8 Gb niet op de vrije ruimte van 456 Mb :?
Maar daar zal dan wel een andere truc voor zijn.
Al had ik trouwens begrepen uit een eerste reactie van RonalT dat het ook niet zou passen en dus beter op de sd kaart gezet kan worden.

Maar zo als ik het nu heb, lijkt mij toch prima, of zie ik dat verkeerd.

Oja, Mp3 gebruik ik niet van de Garmin. Daar heb ik mijn telefoon voor. Muziek gaat bij mij altijd over de speakers. Staat wel stoer :lol:
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Kaarten, routes en vrije ruimte op een ZUMO

Bericht door Hans Vaessen » 18 jul 2012, 23:20

Frankjj01 schreef:
Nou kan ik me vergissen, maar volgens mij past 3,8 Gb niet op de vrije ruimte van 456 Mb :?
Ah nee... ik zie nu dat je een zumo500 hebt en daarvan is het interne geheugen inderdaad relatief klein. Maar dan zul daar ook niet de hele motorkaart DACH in hebben staan; je meldde dat je FRIT op de sd hebt, dat bracht me op het verkeerde been...

Bottom line is: maak het niet ingewikkelder/uitgebreider dan nodig en hou het overzicht. Als je vanuit mapsource kaarten overzet komen ze in één bestand gmapsupp.img. Wil je meer kaarten overzetten dan moeten die in één keer geselecteerd worden (anders overschrijf je slechts de oude set). Omdat je zowel een intern als een SD geheugen hebt kun je met twee gmapsupp bestanden werken. Voorkom dat je daar dubbele kaarten in zet.

Daarnaast: de motorkaart bestaat uit meerdere delen die aan de grens elkaar overlappen. Als je DACH plus FRITS wilt installeren moet je oppassen dat je geen overlappende grensregio's laadt. Zo kent DACH ook een stukje FRIT en vice versa.. Ik vermoed dat dat uiteindelijk de oorzaak van je probleem is geweest.

Overweeg ook een apart kaartje voor topo, resp. fietskaart te gebruiken; is niet meteen nodig maar kan conflict voorkomen.

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Kaarten, routes en vrije ruimte op een ZUMO

Bericht door Frankjj01 » 18 jul 2012, 23:57

Hans Vaessen schreef: Bottom line is: maak het niet ingewikkelder/uitgebreider dan nodig en hou het overzicht.
Ik denk dat je daar een heel goed punt hebt.
Voor de experts waaronder ik jullie twee reken, lijken dingen soms heel logisch.
Maar voor een redelijke leek in deze materie zoals ik, wordt het al snel een ingewikkelde en onduidelijke toestand.

Gelukkig heb ik wat hulp gehad om tot het resultaat te komen aan de hand van de voorgaande reacties en de man die me de Garmin verkocht heeft.
Die mag je ook wel als expert rekenen, bij Waypoint noemde ze hem een heeeel slim mannetje !
Maar helaas wel zo slim dat hij veel op toch wel illegale manier werkt. En eigenlijk houdt ik daar niet zo van.
Maar goed, dat wist ik dus ook van te voren niet. Gelukkig geeft hij wel goede support. Da's dan wel weer handig.
Verkoopt redelijk veel via MP. Maar je mag hem alles vragen en heplt dus wel goed.

Tot zover ben ik zelf wel happy zoals ik het nu heb, dus verder maar niets veranderen.
Wel de harde reset uitgevoerd. Weet niet of dat wel veel uithaald. Je ziet er eigenlijk weinig van, alleen dat hij opeens Engels schrijft en wat instellingen moet veranderen.
De topo en de fietskaart zijn ook niet helemaal koosjer, gebruik ik ook niet, dus doe ik voorlopig even niets mee.

Maar goed, zoals Hans schrijft...... hou het simpel en overzichtelijk :!:
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

lodde
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 jan 2011, 20:40
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hombeek, Belgie

Re: Kaarten, routes en vrije ruimte op een ZUMO

Bericht door lodde » 19 jul 2012, 19:30

Hallo, over welke Zumo hebben jullie het nu eigenlijk welke is het type en de prijs op mijne GW 1800 van 2010 staat er een Garmin, volgens mij niet veel zaaks, daarom zou ik mij een Zumo willen aanschaffen, maar werkt die op het normale systeem dat op de GW staat? Gr, Lodde

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Kaarten, routes en vrije ruimte op een ZUMO

Bericht door Frankjj01 » 19 jul 2012, 19:52

Lodde, we hebben het over de Zumo 500 (550).
Wat er op een 1800 zit, heb ik geen idee van. Maar daar zullen RonalT of Hans wel wat over kunnen vertellen.
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Kaarten, routes en vrije ruimte op een ZUMO

Bericht door RonalT » 19 jul 2012, 22:57

lodde schreef:daarom zou ik mij een Zumo willen aanschaffen, maar werkt die op het normale systeem dat op de GW staat? Gr, Lodde
Welk systeem bedoel je? Het navigatiesysteem van de 1800 (volgens mij een aangepaste 2820) kan niet samenwerken met een ander systeem van Garmin....
Een ZUMO is gewoon een kompleet op zich zelf werkend systeem. Het kan wel via het Mototronics / BikersBest / Waypoint kastje worden aangesloten op het audiosysteem van de Goldwing....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie