Garmin / Mapsource cursus

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2373
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door Chrit » 03 jun 2012, 20:40

RonalT schreef:Nee, Chrit. Deze programma's zijn zo verschillend, de manier van werken is verschillend.
Een hard-core Mapsource gebruiker moet wennen aan de andere manier van werken met Basecamp.

Welke gemakkelijker is, ik weet het niet.

Zie je, zit ik alweer mis....ik laat het aan jou over...!
Groetjes
Chrit Gunther

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door Frankjj01 » 03 jun 2012, 21:08

Ook wil ik Hans nog even welkom heten hier :!:

En er ligt dan weer een mooie commerciële uitdaging voor hem...... dvd´tje met Basecamp :lol:
Hoop dat, naast RonalT die ook erg veel over de Garmin weet te vertellen, we ook van de input van Hans mogen genieten :wink: :!:
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door Hans Vaessen » 03 jun 2012, 21:27

Ook met de ANWB samen hebben we er uitgebreid over gesproken of het wel zinvol is om nu nog met een cursus MapSource te komen of dat het misschien beter zou zijn ook naar Basecamp te switchen.... Is best een lastige afweging... Temeer omdat we vanuit Garmin wel enige informatie krijgen, maar deels ook op onze eigen logica aangewezen zijn.

Laat ik er een paar dingen over zeggen:
- basecamp heeft wat voordelen t.o.v. mapsource, omgekeerd ook
- belangrijkste voordeel van basecamp vind ik dat je je routes beter kunt archiveren, da's wel lekker
- belangrijkste nadeel van basecamp vind ik dat je niet ineens een gpx of gdb kunt openen door de dubbelklikken, maar altijd moet importeren; da's knap irritant

Zoals RonalT al aangaf: Basecamp is aanvankelijk vooral ontwikkeld voor outdoor-gebruik. Bijvoorbeeld de 3D weergave en de birds-eye view zijn voorbeelden daarvan.

Van de andere kant: Garmin heeft nog nóóit een programma ontwikkeld voor specifiek ònze toepassing (feitelijk: het maken van auto-routerende routes). Ook mapsource was aanvankelijk louter voor outdoor bedoeld. In die zin is basecamp dus wel degelijk een nieuwe generatie. Alleen: de nieuwe mogelijkheden zijn voor ons minder interessant.

Maar er speelt iets anders mee:
Tot dusverre zit/zat er bij een zumo een DVD met mapsource alsook het kaartmateriaal. En dat moet dan geïnstalleerd worden. Dat is tot daar aan toe, maar het moet ook ge-unlocked worden. En dat is een proces dat vaak niet vlekkeloos verloopt en daardoor meteen na aanschaf voor de gebruiker een behoorlijke brok irritatie op kan leveren. En omgekeerd leidt het tot wachtvelden bij de almaar groeiende telefonische helpdesk van Garmin, en ook dat kost geld.
Mijn inschatting is dat Garmin met de switch naar basecamp juist dìt aspect (het hele unlock-gedoe) heeft willen tackelen. Bij gebruik van Basecamp hoeven namelijk geen kaarten gedownload of geïnstalleerd te worden. Gewoon even basecamp zelf downloaden, toestel koppelen, en de kaarten worden uit het toestel zèlf gelezen.... (nadeel: je moet altijd je toestel koppelen).

Tot zover zonneklaar en logisch....

Alleen: ook hieruit blijkt mi de focus op outdoor. Steeds vaker worden outdoor toestellen verkocht met pre-installed topografische-kaarten in toestel of op SD. Kenmerkend voor topografische kaarten is dat er slechts hoogstzelden een update voor uitkomt (orde grootte ééns per vijf jaar). Dus dan werkt het prima om de kaarten uit het toestel uit te lezen.

Maaaarrrr... het voordeel gaat mank voor de zumo-gebruiker. Daar gaat het immers om de wegenkaart. En die update tot viermaal per jaar (enkele weken terug kwam 2013.1 uit). Als je een nieuw toestel koopt is de kans 95% dat er inmiddels een nieuwe update is die je gratis kunt downloaden.... Tòch downloaden en registreren dus (waarmee het elementaire voordeel van basecamp als sneeuw voor de zon verdwijnt). Ik denk dat Garmin dat zelf amper in de gaten heeft; simpelweg omdat ze bij basecamp op outdoor (=topo) gefocussed zijn. Kwestie van bij download kiezen voor 'op toestel èn pc' en je kunt vervolgens zowel basecamp als mapsource installeren.

Ondertussen is er nieuws te melden. Ik heb moeten beloven het geheim te houden, maar links en rechst is al het nodige uitgelekt dus ik kan ik wel ìets over zeggen: zéér (echt zéér) binnenkort zal Garmin een nieuw toestel aankondigen (zodra dat zo is zal er ook een video-review op het mrgpsnl-kanaal verschijnen) - af-fabriek zal dat toestel niet eens meer door MapSource herkend worden... (en ook niet door bijvoorbeeld de ANWB reiswijzer, routeyou export etc.). Reden is dat dat toestel bij koppeling aan de PC standaard niet in zgn mass-storage mode gaat. Het goede nieuws: er is een heel eenvoudig trucje om te zorgen dat hij dat voortaan wèl doet (zal ik in de video laten zien).

Terug naar de kern van de zaak: Mapsource of basecamp?
Het punt is dat 99% van de mensen die motorroutes voor Garmin maken met MapSource werken. En als je gewend bent aan mapsource dan is basecamp een zodanig andere manier van werken dat je in eerste instantie het gevoel hebt met twee linkerhanden achter de computer te zitten. Dat irriteert zodanig dat velen, na eerste kennismaking, snel naar Mapsource terugkeren. Terecht of niet.
Een nieuwe garmin-gebruiker zou ik aanraden met Basecamp aan de gang te gaan. Mits solo-gebruiker. Toer je vaak samen met andere garmin-rijders dan kun je je afvragen of jij degene wilt zijn die de fervente mapsource-gebruikers wil voortslepen in de bascecamp-evolutie of dat je het toch maar liever bij mapsource houdt. Ik verwacht dat zeeeer velen voor het laatste zullen kiezen. Mapsource heeft zo'n positie dat ik verwacht dat het de komende jaren de meerderheid zal houden. En, ook al komen we ook met een Basecamp-DVD, dàt is de reden dat we tòch eerst een mapsource cursus hebben gemaakt.

Is onder de knie krijgen mapsource overbodig als je verwacht op enig moment op basecamp over te stappen?? Denk het niet. Want juist de aspecten die van belang zijn voor het maken van een betrouwbare route zijn voor beide programma's gelijk. Dus ook al moet je als mapsource-addict even 'omschakelen' als je op basecamp overgaat: je hebt sowieso een voorsprong.

Mòet je dan überthaupt overstappen?? Afgezien van de noodzaak bij het genoemde nieuwe toestel eenmalig een trucje uit te halen: voor zover ik nu kan inschatten: nee. Ook dit nieuwe apparaat werkt vervolgens prima met mapsource samen; het route-format is niet elementair veranderd. Ik zie geen reden waarom je mapsource niet nog jaren zou kunnen gebruiken; dus omschakelen hòeft niet.

(overigens heb ik vorig jaar op garmintv al enkele filmpjes gezet over 'van mapsource naar basecamp': dat illustreert eea misschien wat duidelijker.)

Enfin: hou op youtube mrgpsnl in de gaten, of abonneer je er even op, en je hoort (zeer) spoedig meer over dat nieuwe toestel ;) (alsook wanneer er een basecamp DVD zal zijn ;))

bertzwanen
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2545
Lid geworden op: 03 jan 2007, 01:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Altea ( Spanje )

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door bertzwanen » 03 jun 2012, 22:08

Alvast Bedankt Hans voor deze uitleg .
OA ik zal jou op de voet volgen (met Garmin :D )

:wink:
er is geen mooiere wing dan een goldwing

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door RonalT » 03 jun 2012, 23:13

Hans Vaessen schreef:Ondertussen is er nieuws te melden. Ik heb moeten beloven het geheim te houden, maar links en rechst is al het nodige uitgelekt dus ik kan ik wel ìets over zeggen: zéér (echt zéér) binnenkort zal Garmin een nieuw toestel aankondigen (zodra dat zo is zal er ook een video-review op het mrgpsnl-kanaal verschijnen) - af-fabriek zal dat toestel niet eens meer door MapSource herkend worden... (en ook niet door bijvoorbeeld de ANWB reiswijzer, routeyou export etc.). Reden is dat dat toestel bij koppeling aan de PC standaard niet in zgn mass-storage mode gaat. Het goede nieuws: er is een heel eenvoudig trucje om te zorgen dat hij dat voortaan wèl doet (zal ik in de video laten zien).
Dit is toch niet helemaal nieuw, Hans?
Wij hebben hier een Nuvi 2595 liggen en die is standaard ingesteld op het MTP-protocol. Het grote nadeel daarvan is dat we er geen routes in te kunnen stoppen, geen copy van kunnen maken enz.
Maar dat is opgelost. Hij wordt nu wel herkend. :wink:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door Hans Vaessen » 03 jun 2012, 23:18

Klopt. MTP deed al eerder z'n intrede. Maar dit is voor het eerst in een Zumo. De oplossing is het volumescherm rechtsboven ingedrukt te houden, kiezen voor MTP, en daarbinnen voor mass-storage. Maar dat had je al gevonden!! ;) (of heb je het anders weten op te lossen? Altijd interessant!)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door RonalT » 03 jun 2012, 23:23

Nee, niet op een andere wijze. Dat is ook mijn oplossing (met dank aan alle meedenkers op het GPS forum).
Hopen dat het bij alle toestellen die MTP uit de fabriek komen op dezelfde manier gaat werken. Anders wordt het wel erg moeilijk om Chrit te helpen :lol:
Ik kan niet alles onthouden.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2373
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door Chrit » 03 jun 2012, 23:31

RonalT schreef:Nee, niet op een andere wijze. Dat is ook mijn oplossing (met dank aan alle meedenkers op het GPS forum).
Hopen dat het bij alle toestellen die MTP uit de fabriek komen op dezelfde manier gaat werken. Anders wordt het wel erg moeilijk om Chrit te helpen :lol:
Ik kan niet alles onthouden.

Dit is toch fijn dat er nog mensen rekening met mij houden... :lol: :)

Ik ben zeer blij met RonalT dat hij me helpt....als ik er niet uitkom..(en dat is vaak).....
Groetjes
Chrit Gunther

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door Hans Vaessen » 03 jun 2012, 23:34

RonalT schreef: Ik kan niet alles onthouden.
Ik evenmin: toen ik tegen dit probleem aanliep heb ook ik even 'extern advies' ingeroepen (ic Marco Pietersma - gps-expert.nl) ;). Ik doe wel alsof ik alles weet, maar die hersencellen worden er niet jonger op :mrgreen:

Overigens verwacht ik niet dat Chrit dit probleem überhaupt ooit zal tegenkomen - veronderstellend dat hij op dit moment een Zumo heeft (maar bij Garmin weet je nooit ;))

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2373
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door Chrit » 04 jun 2012, 07:12

Hans Vaessen schreef:
RonalT schreef: Ik kan niet alles onthouden.
Ik evenmin: toen ik tegen dit probleem aanliep heb ook ik even 'extern advies' ingeroepen (ic Marco Pietersma - gps-expert.nl) ;). Ik doe wel alsof ik alles weet, maar die hersencellen worden er niet jonger op :mrgreen:

Overigens verwacht ik niet dat Chrit dit probleem überhaupt ooit zal tegenkomen - veronderstellend dat hij op dit moment een Zumo heeft (maar bij Garmin weet je nooit ;))
Hans, een zumo 660. Dank voor het vertrouwen. :) :) :lol:
Groetjes
Chrit Gunther

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2373
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door Chrit » 05 jun 2012, 11:15

Hans,

net je film gekeken van de presetatie van de zumo 340 en 350. Ik heb pas de 660 gekocht, moet wel nog de LTU aanschaffen.......jammer dus...snik...
is er ook zo een film over de uitleg van de 660 door jouw?
Groetjes
Chrit Gunther

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door Hans Vaessen » 05 jun 2012, 11:23

Chrit schreef:Hans,

jammer dus...snik...
Oh nee... Je hoeft zeker geen spijt te hebben van je aanschaf. Al was het maar omdat de Z350 op dit moment nog niet in de markt ligt, en je ondertussen wèl al kunt rijden met je 660!
Chrit schreef: is er ook zo een film over de uitleg van de 660 door jouw?
Nee, niet specifiek voor de 660. Wel vind je op http://www.youtube.com/mrgpsnl" onclick="window.open(this.href);return false; ook nog de 'oude' mapsourceinstructievideo's, die ook relevant zijn voor de 660. In de cursus-DVD ga ik wel uit van de 660. Daar komen wel wat toestelinstellingen aan de orde, maar het gaat toch vooral om mapsource. Overigens denk ik dat dàt is wat je nodig hebt: het toestel zèlf krijg je makkelijk onder de knie; de uitdaging ligt vooral in het maken van routes en het betrouwbaar overzetten ervan. Beste advies is echter: ga er eerst eens gewoon mee aan de slag; daar leer je het meeste van!

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2373
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door Chrit » 05 jun 2012, 11:26

Hans Vaessen schreef:
Chrit schreef:Hans,

jammer dus...snik...
Oh nee... Je hoeft zeker geen spijt te hebben van je aanschaf. Al was het maar omdat de Z350 op dit moment nog niet in de markt ligt, en je ondertussen wèl al kunt rijden met je 660!
Chrit schreef: is er ook zo een film over de uitleg van de 660 door jouw?
Nee, niet specifiek voor de 660. Wel vind je op http://www.youtube.com/mrgpsnl" onclick="window.open(this.href);return false; ook nog de 'oude' mapsourceinstructievideo's, die ook relevant zijn voor de 660. In de cursus-DVD ga ik wel uit van de 660. Daar komen wel wat toestelinstellingen aan de orde, maar het gaat toch vooral om mapsource. Overigens denk ik dat dàt is wat je nodig hebt: het toestel zèlf krijg je makkelijk onder de knie; de uitdaging ligt vooral in het maken van routes en het betrouwbaar overzetten ervan. Beste advies is echter: ga er eerst eens gewoon mee aan de slag; daar leer je het meeste van!

Dat klopt Hans, wacht dus in spanning je DVD af......
Groetjes
Chrit Gunther

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door Hans Vaessen » 05 jun 2012, 14:02

Prima. Ik weet dat ANWB afgelopen maandag is begonnen met verzenden, dus je zou je binnen enkele dagen in huis moeten hebben. Alvast veel plezier ermee!

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door Frankjj01 » 05 jun 2012, 23:26

Hans, ook ik heb je salaris voor deze maand weer aangevuld en de DVD besteld :D
Als ANWB lid krijg je hem ook dus voor 19.90. Ben benieuwd hoor :!:
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Plaats reactie