Garmin / Mapsource cursus

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Garmin / Mapsource cursus

Bericht door RonalT » 03 mei 2012, 22:17

Er zijn al een heleboel filmpjes waarin Hans Vaessen uitlegt hoe Mapsource werkt.
Hij werkt niet meer bij Waypoint en brengt nu samen met Promotor een DVD op de markt waarop hij in ruim 2 uur uitleg hoe je mooie routes kan maken om rustig te toeren


youtu.be/zc5jbyIOsAk

Het Garmin-programma MapSource is best complex. Tòch is het mogelijk in 60 seconden een prachtige toertocht te ontwerpen. Vervolgens is echter de vraag of je die ook probleemloos zult kunnen rijden. Sterker: vermoedelijk is dat niet zo.

En aangezien we niet alle tijd van de wereld hebben willen we, àls we dan gaan toeren, ook kunnen vertrouwen op de ontworpen route. Om daarbij te helpen heeft MrGPS, in samenwerking met ANWB Promotor, een cursus DVD 'Mapsource' ontwikkeld. Totaal zo'n twee uur uitleg en instructie. De DVD is bedoeld voor gebruik op de computer; met als voordeel dat je dan de getoonde handelingen ook meteen kunt uitproberen.

Hij kost 24,90 euro; voor Promotorabonnees tot 1 juli 2012 echter slechts 19,90. Voor meer info en bestellen: zie http://www.promotor.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.mrgps.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2376
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door Chrit » 03 mei 2012, 23:45

RomalT,

Deze ga ik dan ook bestellen.....

Kan best wel handig zijn he..... :)
Groetjes
Chrit Gunther

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door Frankjj01 » 08 mei 2012, 18:22

Nou ben ik niet te beroerd om zo'n DVD te bestellen, maar vraag me dan af wat daar op staat :!: :?:
Op Youtube barst het van de filmpjes van de goede man met verschrikkelijk goede en uitgebreide uitleg per onderwerp.

Zullen die dan gaan verdwijnen ? Of geeft de DVD dan nog meer informatie ? Mag dan wel wat zijn voor een kleine 25 euri.
Op youtube is het gratis hé :wink:
Maar als het echt zo is dat er heel veel extra of andere info op de DVD staat, is het bestellen wel te overwegen.
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door RonalT » 08 mei 2012, 19:39

Frankjj01 schreef:Nou ben ik niet te beroerd om zo'n DVD te bestellen, maar vraag me dan af wat daar op staat :!: :?:
Op Youtube barst het van de filmpjes van de goede man met verschrikkelijk goede en uitgebreide uitleg per onderwerp.
Helemaal waar, maar Hans werkt niet meer voor Waypoint en er zal toch geld moeten binnenkomen :lol:

Wat er op staat weet je pas als je er een heb. En dat is pas half - eind mei...
Tot zo lang zal je geduld moeten hebben...

Of naar you tube kijken, want inderdaad zijn er een stuk of 12 - 13 filmpjes waarin ontzettend veel uitgelegd wordt.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3916
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door director » 08 mei 2012, 20:16

Het blijft een beetje vreemd dat je een (betaalde) cursus nodig hebt om en stukje software te begrijpen en werkend te krijgen.
Er zijn blijkbaar teveel mogelijkheden in Mapsource/basecamp, maar dat is natuurlijk ook weer een groot voordeel aan dit pakket (anders kochten we wel een TomTom).
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door Frankjj01 » 08 mei 2012, 20:40

director schreef:Het blijft een beetje vreemd dat je een (betaalde) cursus nodig hebt om en stukje software te begrijpen en werkend te krijgen.
Ik vind dat je daar volledig gelijk in hebt, maar dat is wel met meer apparatuur.
Zelf twee jaar geleden een Canon EOS 450D gekocht en dat is precies hetzelfde. Daar zijn ook zo vreselijk veel mogelijkheden, dat je zonder cursus eigenlijk maar 10 procent van de camera gebruikt.

Zo'n DVD zou eigenlijk gratis uitgebracht moeten worden. Dus Hans verkoopt het concept aan Garmin ( kan hij meteen stilleven :lol: ) en wij weten dan eindelijk met gratis DVD hoe de Garmin werkt :!: :lol: :lol: :lol:

Om een voorbeeld te geven; ik heb mijn Garmin nog niet zo lang, dus loop je nog wel eens ergens tegenaan.
Zo ook met de route afgelopen maandag naar huis. We zaten in Elsloo en wilde de route verder volgen over de snelweg.
Dus, huidige route gestopt en "huis " als nieuwe route gestart. Herberekenen aangezet.
We hebben het 5 km volgehouden. De Garmin liet ons alsnog de mooiste plekken zien, maar binnendoorder dan binnendoor ging niet meer.
Kwamen in een zeer klein gehucht, waar de mensen buiten stonden en dachten... waar gaat die nou met de motor heen :?:
Enfijn, 5 minuten later kwamen we weer voorbij, in tegengestelde richting. De route kwam op een afgesloten zandpaadje uit. Ach ze zwaaiden wel vriendelijk :lol:
Herberekenen deed de Garmin na elke kruising, maar de Garmin weigerde in alle staten om ons naar de snelweg te brengen. Terwijl we daar heel dicht bij zaten. Dus.... Garmin uit en gewoon de borden volgen :!:
En toen vond ik het toch een beetje jammer dat ik geen Tomtommetje bij me had, want dat had mij een halfuur klooien gescheeld.
En zeker geen cursus voor nodig gehad.
Maar ik denk dat het ook door mijn onbekendheid met de Garmin was.

Dus... cursusje... onontbeerlijk met een Garmin ! Maar daarvoor betalen... eigenlijk beetje jammer :!:
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door RonalT » 08 mei 2012, 21:48

Frankjj01 schreef:En toen vond ik het toch een beetje jammer dat ik geen Tomtommetje bij me had, want dat had mij een halfuur klooien gescheeld.
En zeker geen cursus voor nodig gehad.
Maar ik denk dat het ook door mijn onbekendheid met de Garmin was.

Dus... cursusje... onontbeerlijk met een Garmin ! Maar daarvoor betalen... eigenlijk beetje jammer :!:
Niet echt noodzakelijk. Vragen stellen en antwoorden goed lezen. Dat is het belangrijkste, ik heb nooit enige cursus gevolgd over navigatietoestellen, maar heb me de kennis eigen gemaakt door te lezen op het internet en vragen te stellen.
En vooral heel veel met Mapsource en het toestel spelen.

Om te beginnen welke Garmin heb je? Want dat is erg verschillend.
Zo hebben wij bv een NUVI. Dat is nou net een Tomtom. Kan een heleboel niet wat een ZUMO wel kan.
Reageert ook als een Tomtom.
Een ZUMO 660 is weer een ander toestel dan een 550 en die is weer anders dan een 220....


Verder heb je er alle filmpjes die je op YOUTUBE kan zien. Zoek TV.GPS.NL
Daar zijn de filmpjes die Hans Vaessen heeft gemaakt.

Verder mag je me alle vragen stellen, ik zal proberen antwoord te geven.

Probeer me eens duidelijk uit te leggen hoe je de route gestopt ben en naar huis ben proberen te rijden?
Een veel gemaakte vergissing is om het herberekenen op AUTOMATISCH te zetten. Bij mij staat het meestal op VRAGEN.
Als ik dan verkeerd rij kan ik kiezen tussen herberekenen: ja of nee. Als je eenmaal niet laat herberekenen stopt het systeem met aanwijzingen geven. Als je weer aanwijzingen wil kan je laten herberekenen of gewoon weer aangeven dat je naar huis wil.
Maar je verzuchting "had ik maar een Tomtom gehad" dan was alles goed gekomen is de grootste fout.
Stond je navigatietoestel op snelste of kortste route? Want een route met als voorkeur snelweg maak je door op je toestel "snelste route" te zetten. Stond dat aan?

Kan je mij de tracks sturen van die dag? Dan zal ik eens kijken of ik begrijp wat er gebeurd is.....

ronalt.goldwing@gmail.com
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door RonalT » 08 mei 2012, 22:46

director schreef:Het blijft een beetje vreemd dat je een (betaalde) cursus nodig hebt om en stukje software te begrijpen en werkend te krijgen.
Er zijn blijkbaar teveel mogelijkheden in Mapsource/basecamp, maar dat is natuurlijk ook weer een groot voordeel aan dit pakket (anders kochten we wel een TomTom).
Niet noodzakelijk, Erik. Maar er is een reusachtige markt voor betaalde cursussen op hobbygebied.
  • Je moet eens kijken naar alle handwerk-cursussen die dames volgen.
  • Maar ook Tekenen en Schilderen , Keramiek en Pottenbakken en Pergamano.
  • Gek op dieren? Leer nóg beter voor ze zorgen met een van deze cursussen.
  • Computer. Haal méér uit je PC met deze praktische cursussen! Je studeert lekker thuis, in je eigen tempo. Computer, e-mail en internet, Europees computerrijbewijs (ECDL), Praktisch Excel, Praktisch Office, Praktisch PowerPoint, Praktisch Word.
  • In de cursus Bach bloesemtherapie voor dieren leert u de bloesemremedies intensief kennen. De genezende eigenschappen, emotionele kenmerken en toepassingsmogelijkheden komen aan bod. (Misschien een beetje te zweverig)
  • Klaverjassen wordt meestal gespeeld met vier personen en in twee hoofdvarianten: Amsterdams en Rotterdams. Beide systemen worden in deze cursus behandeld.
  • Maar ook cursussen tennissen, golven, badminton.
  • Opleiding voeding, sport en gezondheid.
In die trand zal Hans gedacht hebben, waarom geen cursus GPS... Kijk eens naar de aantallen dat de YouTube films bekeken zijn. 50.000, 27.000 maal enzo.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door Frankjj01 » 08 mei 2012, 23:18

RonalT,

Ik heb een Garmin Zumo 500.

Herberekenen had ik inderdaad op automatisch gezet. De eerste fout dus.
Wist niet de betekenis van "Prompted ". Vooral niet toen ik in het Limburgse oerwoud stond :lol: .
En inderdaad stond hij op "Kortere afstand" i.p.v. "Snellere tijd ". Tweede fout :(
Zou dat dan betekenen dat hij op die stand wel de snelweg had genomen ?
Maar ja, had toen ook weinig zin om de Garmin eens even te doorgronden.
Had zelf wel het idee hoor dat dit fout stond. Dus het leren en vooral onthouden waar alles staat in de Garmin is belangrijk.

Ik moet wel toegeven dat ik het kaartmateriaal een stuk minder vind dan een ander systeem.
Toch wel een paar keer fout gereden, omdat het niet helemaal duidelijk was of je nou moest afslaan of niet.
Hij gaf dat niet goed aan. De dame riep dat over 8,3 km rechtaf moest en na 300 meter ging de route rechtsaf.
Kon je ook niet zien met de meters aftellen op het scherm.

Ook op een paar Y-splitsingen die je in Belgie en Duitsland meer hebt, moest je bijv. links aanhouden.
De paarse lijn vertoonde dan een beetje een flauwe bocht naar links, maar op het scherm tekende hij dan niet de rechtsgaande weg.
Ook geen aanwijzing voor links afgaan. Dus op het laatste moment maar gokken.
Als er twee weggetjes naar rechts zijn, zeg met een tussen afstand van 30 meter ( een paar keer gehad ) en je moest rechtsaf,
was het echt gokken welke je dan moest hebben. Meters aftellen gaat net te traag.
Als je dan de eerste nam, ging de paarse lijn netjes met je mee, maar na 100 meter was dan de paarse lijn verdwenen.
Blijkt dat je dan toch de tweede afslag had moeten nemen.
Dus maar weer keren. En op een omhooggaande weg valt dat dan niet mee om straatje te keren met een wing :evil:
En dat heb ik helaas toch wel een paar keer mogen doen :evil:
Garmin werkt dus dan net te traag. En zo hard rij ik niet hoor :lol:

Nou staat de Garmin op kaartdetail "normaal". Is het handig om meer detail te nemen ?
Viel me op dat vaak straatjes helemaal niet ingetekend werden.

Ook de heenreis had ik zelf gemaakt.
Wat me twee keer is opgevallen, dat er soms opeens twee paarse lijnen liepen. De ene volgde dan precies de weg tijdens rijden.
En de tweede ging er dan een beetje slingerend overheen. Afstand een 300 meter of zo.
Terwijl de route in mapsource belsist dit niet liet zien. Ook ver ingezoomd.

De toerroute die ik thuis had gemaakt en zondag gereden had, ging wel erg goed.

In de Garmin heb ik meerdere kaarten staan.
Stel dat je in mapsource een route hebt gemaakt in onroute motorkaart, maar de Garmin staat op 2012.30.
Gaat het dan fout tijdens het rijden ?
En kan het ook fout gaan als je in de garmin twee verschillende kaarten aanvinkt ?

Dat over de tomtom heb je wel gelijk hoor. En ben best tevreden over de Garmin.
Maar het is erg wennen. En het belangrijkste is dat je de route goed maakt in mapsource.
En je apparaat goed kent :lol:

Ik zal even kijken of ik de triplog eruit kan toveren. Stuur ik je dan toe.

Tot zover dan maar even, is alweer een heel verhaal geworden. Maar ja, dat is de Garmin ook :wink: :lol:
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door RonalT » 08 mei 2012, 23:39

Frankjj01 schreef:Ik moet wel toegeven dat ik het kaartmateriaal een stuk minder vind dan een ander systeem.
Toch wel een paar keer fout gereden, omdat het niet helemaal duidelijk was of je nou moest afslaan of niet.
Hij gaf dat niet goed aan. De dame riep dat over 8,3 km rechtaf moest en na 300 meter ging de route rechtsaf.
Kon je ook niet zien met de meters aftellen op het scherm.
Ik heb geen ervaring met het rijden met andere merken navigatie. Maar deze hinderlijke situatie kan ik verklaren.
Stel je heb een weg heb met een driesprong en jij rijdt op Weg-A en de rechtsafslaande weg heet ook Weg-A.
Dan zal een ZUMO niets zeggen als je rechts-af met. En dit terwijl je voor ons gevoel rechts-af moet.
Als je "voor ons gevoel" rechtdoor moet zal hij zeggen dat je links-af moet slaan. Misschien verwarrend maar zo werkt het.

Frankjj01 schreef:Nou staat de Garmin op kaartdetail "normaal". Is het handig om meer detail te nemen ?
Viel me op dat vaak straatjes helemaal niet ingetekend werden.
Als je het detail hoger in ga stellen denk ik dat het tekenen van de kaart trager wordt. Dat kan je proberen, maar doe dat wel op een moment dat het niet zo belangrijk is.
Frankjj01 schreef:Ook de heenreis had ik zelf gemaakt.
Wat me twee keer is opgevallen, dat er soms opeens twee paarse lijnen liepen. De ene volgde dan precies de weg tijdens rijden.
En de tweede ging er dan een beetje slingerend overheen. Afstand een 300 meter of zo.
Terwijl de route in mapsource belsist dit niet liet zien. Ook ver ingezoomd.
Afbeelding
Jij bedoel dit?
Dan gebruik je Mapsource om de route te tekenen. Als je Mapsource versies gebruik hoger dan 6.15.7 in combinatie met bv. ZUMO 500/550 heb je last van dubbele lijnen. Sommige types toestellen hebben er geen last van.
Het advies wat ik je kan geven, download Mapsource via deze pagina....
Frankjj01 schreef:De toerroute die ik thuis had gemaakt en zondag gereden had, ging wel erg goed.

Dat over de tomtom heb je wel gelijk hoor. En ben best tevreden over de Garmin.
Maar het is erg wennen. En het belangrijkste is dat je de route goed maakt in mapsource.
En je apparaat goed kent :lol:

Ik zal even kijken of ik de triplog eruit kan toveren. Stuur ik je dan toe.

Tot zover dan maar even, is alweer een heel verhaal geworden. Maar ja, dat is de Garmin ook :wink: :lol:
Om te antwoorden hak ik het wel in kleinere stukjes.
Blij te lezen dat het toch wel eens goed gaat.....
Het is erg wennen en verkeerd rijden doen we allemaal wel eens hoor.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door Frankjj01 » 09 mei 2012, 09:10

Hey RonalT,

Bedankt voor je antwoorden. Helemaal duidelijk zo.
Zal weer eens wat gaan spelen met de zumo, aldoende leert men hé :wink:

Ach, bij het verkeerd rijden scheld ik eerst die dame in het kastje maar even lekker uit.
Daarna zeg ik dan maar, wie verkeerd rijdt ziet nog eens wat van de wereld :D

Maar omkeren is dan weer niet mijn hobby :!:
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

peter

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door peter » 11 mei 2012, 17:56

Nu we het toch over 2 lijnen hebben; bij mijn zumo heb ik wel eens dat er tijdens het rijden 2 lijnen verschijnen, de ene is de weg waar ik op rij en de andere is een rechte lijn die parallel loopt tussen naar ik aanneem 2 route punten of 2 punten zoals afslagen o.i.d.

Hoe kom ik aan die 2 lijnen? En hoe kan je het voorkomen?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door RonalT » 12 mei 2012, 01:11

Lees mijn bericht van 8 mei nog eens Peter, daarin schrijf ik over de dubbele lijnen.
En daarin schrijf ik ook dat het probleem voorkomt als je met de Mapsource versies later dan 6.15.7 werk.
Dus op zoek naar een oudere versie. Zelf werk ik met 6.13.3
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door Hans Vaessen » 01 jun 2012, 12:09

Leuk te zien dat er hierboven gesproken wordt over mijn 'nieuwe kindje' - ik ga er graag even wat dieper op in:
Frankjj01 schreef:Nou ben ik niet te beroerd om zo'n DVD te bestellen, maar vraag me dan af wat daar op staat :!: :?:
Op Youtube barst het van de filmpjes van de goede man met verschrikkelijk goede en uitgebreide uitleg per onderwerp.
Dank voor je compliment!! En inderdaad: in mijn 'waypoint-tijd' heb ik de nodige online video's gemaakt over mapsource. Was aanvankelijk een experiment: is hier überhaupt behoefte aan? Nu de filmpjes op het garmintv kanaal tezamen inmiddels meer dan een half miljoen maal bekeken zijn is die vraag wel beantwoord..

Ik was ook voornemens eea vanuit WayPoint verder te gaan uitbouwen, maar tweede helft vorig jaar kwam er een stevige kink in de kabel en ontstonden er conflicten die ertoe geleid hebben dat ik afscheid van WayPoint heb genomen. Vervolgens een fase 'sabbatical' waarin ik me de vraag heb gesteld wat ik nu echt leuk vind om te doen. En het op deze manier overdragen van kennis en ervaring is één van de zaken die paste in dat plaatje.
Ook in de WayPoint-tijd werkte ik al veel samen met ANWB - voor ANWB was dat enerzijds prima, anderzijds ook wel lastig zich zo sterk aan één leverancier te binden; er zijn immers meer gps-leveranciers.

In die zin kwam het de ANWB dan ook goed uit dat ik nu als 'onafhankelijk specialist' in de markt sta en ben ik gevraagd deze rol verder uit te bouwen.

Maar inderdaad: er moet ook rook uit de schoorsteen komen. En aangezien ik niet van plan ben een gps-winkel te beginnen moeten de inkomsten dus uit de instructie zèlf komen. Dat zou ook 'online' kunnen, maar tegelijk werpt dat ook weer een drempel op voor de gebruiker; terwijl ik het liefst zou eenvoudig mogelijk wil houden. Daarnaast speelt een rol dat je, om de films goed te kunnen volgen, eigenlijk eea in HD (720p) moet bekijken - en niet iedereen beschikt over de daartoe benodigde bandbreedte. Vandaar: een DVD.

Voegt die DVD iets toe aan de bestaande films?? Zeker: er zal enige doublure bestaan. Maar niet alleen is de technische kwaliteit aanmerkelijk beter; ook komen er meer onderwerpen aan de orde. De uiteindelijke DVD telt daardoor zelfs ruim 4 uur video en bespreekt bijvoorbeeld ook het maken van een backup, het 'opruimen' van je toestel en alternatieve programma's als Tyre, ITN convert en routeyou. Op het mrgps youtube-kanaal (http://www.youtube.com/MrGPSnl" onclick="window.open(this.href);return false;) staat een 10 minuten durende knip-knip samenvatting die een indruk geeft van de inhoud. Op basis daarvan moet je kunnen bepalen of aanschaf voor jou van toegevoegde waarde is (op dat kanaal zullen overigens ook relevante gratis filmpjes verschijnen - de eerste aanstaande maandag - door je (gratis) te abonneren krijg je vanzelf bericht als er iets nieuws staat).

Over het rechte-lijnen probleem overigens: ik heb daar uitgebreid mee ge-experimenteerd. Zowel met recente als oudere mapsource-versies. Zoals RonalT al zei: inderdaad zie je het probleem vooral vanaf MS 6.15.7 en los je het op door een oudere mapsource-versie te gebruiken. Maar tòch zit de uiteindelijke oorzaak in een fout in de route. Met het nodige monnikenwerk heb ik telkens de oorzaak kunnen herleiden naar één of meer niet volledig goed geplaatste routepunten, soms de fout vrijwel niet zichtbaar. Überhaupt merk ik dat je met de nieuwere Mapsource-versies makkelijker een routepunt nèt naast de weg plaatst. Het verschil lijkt dan ook in een soort 'roadlock' te zitten.
Toch ga ik op de DVD als zodanig niet in op het rechte lijnen probleem. Maar concentreer me juist op het zorgvuldig werken en (tot vervelens toe) voorbeelden van verkeerd geplaatste routepunten.
Maar ook de relativering: vooral als je rijdt met een 550 of 660 en bereid bent onderweg af en toe wat gezond verstand te gebruiken (en automatisch herberekenen uitschakelt) hoeven die fouten volstrekt geen probleem te zijn. Gewoon negeren en doorrijden... En vooral niet klakkeloos een U-bocht maken als het toestel daarom vraagt (zul je met de Wing tòch al niet zo snel doen ;))

Something else: eigenlijk raar om nog een paar tientjes uit te geven voor, feitelijk, een handleiding voor een toestel dat toch al niet goedkoop was. Klopt. Maar is tegelijk niet ongebruikelijk. Garmin weet prima uit te leggen wat de functie van de knoppen op het apparaat doen, maar mist daarbij de èchte praktijk. Komt ook omdat er zo veel mogelijkheden zijn. Maar ook omdat niet iedereen de tijd heeft of neemt om alles zèlf uit te vogelen. Een real-life cursus is daarvoor een prima oplossing. Maar heeft enerzijds als nadeel dat het meestal niet naast de deur is, anderzijds dat het niveau van cursisten enorm kan verschillen. Voor de helft gaat het te snel of te langzaam.. Wat dat betreft vind ik een 'trainingtour', zoals ik die vorig jaar nog met Promotor in Slenaken deed, eigenlijk ideaal. Een weekend toeren; 's avonds 'klassikaal' cursus - maar overdag alle tijd voor individuele vragen.

Voordeel van een DVD is dat je er de deur niet voor uithoeft, het volgt op een moment dat het jou uitkomt en je bovendien je eigen tempo bepaalt. Zie het als aanvullend alternatief.

Enfin. Ongeveer op het moment dat ik dit schrijf worden de DVD's afgeleverd bij de distributeur van de ANWB - mocht je 'm al besteld hebben dat verwacht ik dat je 'm komende week in de bus krijgt. Ben erg benieuwd naar de reacties!

In ieder geval veel toerplezier gewenst deze zomer!

Groet!

Hans Vaessen
MrGPS

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2376
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: Garmin / Mapsource cursus

Bericht door Chrit » 01 jun 2012, 17:38

Hans,

Ik heb je DVD besteld. verwacht hem een deze dagen in de bus...

Leuk dat je hier op het forum schrijft.....
Groetjes
Chrit Gunther

Plaats reactie