Handleiding GPS updaten met gratis mappen

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
Pierre
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 mar 2012, 09:09
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Antwerpen

Handleiding GPS updaten met gratis mappen

Bericht door Pierre » 08 mar 2012, 16:59

Om het de leek iets of wat gemakkelijker te maken maar ook om erop te wijzen dat je voor verschillende Garmin toestellen gratis mapupdates kunt krijgen heb ik deze handleiding gemaakt.

Belangrijk: Internet Explorer geeft problemen met de selecteerbare map, gebruik enkel de Google Chrome of FireFox browser !!!

1. Surf naar http://garmin.openstreetmap.nl

2. Selecteer waar "Europa" staat eerst het grootste land, bvb "Germany".

Afbeelding


3. Je gaat zien dat Duitsland op de kaart blauw is gemaakt = reeds geselecteerd dus.

Afbeelding


4. Duid nu "enable manual tile selection", klik NIET op de reset button!

Afbeelding


5. Nu kun je alle omringende landen die je op je kaart wil hebben selecteren door op de velden ernaast te klikken.
Dit duurt eventjes voor je alles hebt maar je kunt jammer genoeg niet de landen automatisch aanduiden die je wil hebben.

Afbeelding


6. Nadat je alle landen geselecteerd hebt die je wil hebben duid je "include a TYPE file (Optional)" aan en selecteer Mapnik

Afbeelding


7. Geef je emailadres op en klik op "Build my map"

Afbeelding


8. Je krijgt een bevestigingsscherm en daarna 2 emails; de eerste is een bevesting dat je de map
hebt aangevraagd en een link waar je kunt volgen in welke wachtrij je staat.
Als je de tweede mail krijgt staat daar de link in met de downloadlocatie.
Je ziet daar verschillende bestanden staan, klik enkel op de osm_routable_gmapsupp.ZIP en download hem naar bvb je desktop.

Afbeelding


9. Schaf een Compact Flash (CF) of Secure Digital (SD) kaartje aan van 2 Gigabyte.

10. Maak op het kaartje een map met de naam GARMIN aan.

11. Open het ZIP bestand en zet het bestand gmapsupp.img IN de GARMIN map van het 2GB kaartje

Afbeelding


THAT'S IT !!!

Steek de kaart in je Goldwing GPS en kijk even na bij System/Info welke versie er nu op staat, je krijgt
dan een soortgelijk scherm te zien:

Afbeelding

Gebruik een nieuw kaartje en niet de originele van Honda!
Na enkele maanden doe je heel het verhaal hierboven opnieuw en heb je op die manier steeds de nieuwste
mappen op je GPS en dit volledig GRATIS!

De GPS zelf hoeft geen nieuwere software, de OSM mappen werken perfect op de oude 2.20 software van Honda (ook de POI's) en zo behoudt je de Nederlandstalige interface. Je Waypoints blijven ook intact.

Als je deze handleiding stap voor stap uitvoert zou het kinderspel moeten zijn, veel plezier ermee!
Mvg, Pierre

Karin

Re: Handleiding GPS updaten met gratis mappen

Bericht door Karin » 04 apr 2012, 21:10

Tja, ziet er goed uit, maar ook al heb ik wel een 1800, ik heb geen ingebouwde navigatie.

Gebruikersavatar
Pierre
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 mar 2012, 09:09
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Antwerpen

Re: Handleiding GPS updaten met gratis mappen

Bericht door Pierre » 04 apr 2012, 21:16

De gratis kaarten zijn voor ALLE Garmin toestellen, die website is niet alleen gemaakt voor de Honda Goldwing... :!:

peter

Re: Handleiding GPS updaten met gratis mappen

Bericht door peter » 04 apr 2012, 21:25

:lol: :lol: Ik had het helemaal niet gelezen :lol: Wel een top handleiding.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Moderator bericht

Bericht door RonalT » 04 apr 2012, 23:10

Berichten in de technische topics dienen "on-topic" te zijn.
Er zijn in dit topic een aantal berichten geplaatst die niet aan deze eis voldoen en deze berichten heb ik verwijderd.
Verder heb ik dit topic verplaatst naar de topic over navigatie omdat deze daar beter past dan in het 1800 topic.


Reacties op dit bericht of vragen over dit bericht mogen alleen per e-mail of PB.

sandor
Berichten: 252
Lid geworden op: 16 okt 2006, 19:23
Locatie: Kortrijk (B)

Re: Handleiding GPS updaten met gratis mappen

Bericht door sandor » 07 apr 2012, 16:29

Als je dan zoals ik een zumo 550 europa hebt , moet je dan delen (landen) verwijderen of gebeurt dat automatisch .
Mij interresseerd het meest Frankrijk en Belgie, hoe ga ik dan concreet te werk??
Dank bij voorbaat
Sandor

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Handleiding GPS updaten met gratis mappen

Bericht door RonalT » 07 apr 2012, 18:06

Sandor, even voor de duidelijkheid....

Wil jij een OpenStreetMap kaart op je ZUMO 550 zetten?
Als dat zo is, OpenstreetMap kaarten download je per klein gebied. Heel Europa downloaden lukt niet. Deze kaarten worden door amateurs samengesteld en zij hebben niet de mogelijkheden om ons grote stukken te laten downloaden.
Dus je kan er bij hen voor kiezen om elk willekeurig stukje te downloaden.
Als jij Belgie en N-Frankrijk zou willen hebben kan dat. Een kaart mag je op de website zelf samenstellen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Pierre
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 mar 2012, 09:09
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Antwerpen

Re: Handleiding GPS updaten met gratis mappen

Bericht door Pierre » 07 apr 2012, 18:20

RonalT schreef:Sandor, even voor de duidelijkheid....

Wil jij een OpenStreetMap kaart op je ZUMO 550 zetten?
Als dat zo is, OpenstreetMap kaarten download je per klein gebied. Heel Europa downloaden lukt niet. Deze kaarten worden door amateurs samengesteld en zij hebben niet de mogelijkheden om ons grote stukken te laten downloaden.
Dus je kan er bij hen voor kiezen om elk willekeurig stukje te downloaden.
Als jij Belgie en N-Frankrijk zou willen hebben kan dat. Een kaart mag je op de website zelf samenstellen.
Ik heb onlangs daar Benelux, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Italië gedownload, das zowat half Europa.
Ik had ook meer landen kunnen aanduiden en kunnen downloaden als één bestand, het enige "lastige" is dat je op de kaart
alle landen stukje per stukje moet aanduiden, een land kan wel 30 of meer stukken bevatten. Je moet dus effe vogelepikken voor je alles hebt wat je wil... Let wel op de Honda kun je maar tot 2GB aan data gebruiken op je kaartje, dus als je héél Europa download in één bestand en het is 2,3GB dan leest de navi van Honda dit niet. Je kan wel 4GB kaartjes gebruiken maar de mappenset mag niet groter zijn dan 2GB. Voor andere navigatiesystemen is die beperking er niet (denk ik).

Groetjes, Pierre

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Handleiding GPS updaten met gratis mappen

Bericht door RonalT » 07 apr 2012, 18:47

Pierre schreef:Let wel op de Honda kun je maar tot 2GB aan data gebruiken op je kaartje, dus als je héél Europa download in één bestand en het is 2,3GB dan leest de navi van Honda dit niet. Je kan wel 4GB kaartjes gebruiken maar de mappenset mag niet groter zijn dan 2GB. Voor andere navigatiesystemen is die beperking er niet (denk ik).
Volgens mij kent mijn ZUMO 550 deze beperking ook.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Pierre
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 mar 2012, 09:09
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Antwerpen

Re: Handleiding GPS updaten met gratis mappen

Bericht door Pierre » 07 apr 2012, 19:05

RonalT schreef:
Pierre schreef:Let wel op de Honda kun je maar tot 2GB aan data gebruiken op je kaartje, dus als je héél Europa download in één bestand en het is 2,3GB dan leest de navi van Honda dit niet. Je kan wel 4GB kaartjes gebruiken maar de mappenset mag niet groter zijn dan 2GB. Voor andere navigatiesystemen is die beperking er niet (denk ik).
Volgens mij kent mijn ZUMO 550 deze beperking ook.
Zou best kunnen, misschien wel eens de moeite om uit te dokteren...

Had vroeger een TTR2 met 1GB kaartje in, tot er een update beschikbaar was die 1,2GB groot was.
Daar sta je dan... Al een geluk kon je de update zonder problemen op een 2GB kaartje zetten, blijkbaar
was dat niet toestel gebonden. Een kaartje kopiëren ging ook, maar niet copy to copy; TomTom aan pc
aansluiten via verkenner heel de handel kopiëren en plakken op een kaartje. Je kon er tenminste dus een backup van maken.
Vermoedelijk zal dat tegenwoordig wel aangepast zijn dat dat niet meer kan.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Handleiding GPS updaten met gratis mappen

Bericht door RonalT » 07 apr 2012, 19:11

Hoe dat bij TT gaat weet ik niet, maar wij kunnen alles overzetten van de ene kaart naar de andere. Kaarten zijn toestel gebonden.
De enige uitzondering zijn kaarten zie je op SD-cards koop. Die zitten gebonden aan de SD-card. Voordeel is weer el dat je die in elk willekeurig toestel kan/mag gebruiken.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Pierre
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 mar 2012, 09:09
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Antwerpen

Re: Handleiding GPS updaten met gratis mappen

Bericht door Pierre » 07 apr 2012, 19:39

RonalT schreef:Hoe dat bij TT gaat weet ik niet, maar wij kunnen alles overzetten van de ene kaart naar de andere. Kaarten zijn toestel gebonden.
De enige uitzondering zijn kaarten zie je op SD-cards koop. Die zitten gebonden aan de SD-card. Voordeel is weer el dat je die in elk willekeurig toestel kan/mag gebruiken.
Dus dan kan zo een kaartje ook theoretisch in de Honda Navi gebruikt worden?
(Aangezien hij sinds de nieuwe update ook NT kaarten leest)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Handleiding GPS updaten met gratis mappen

Bericht door RonalT » 07 apr 2012, 19:46

Als jij er een SD-card in kan stoppen kan je een kaart op SD-card waarschijnlijk ook in jouw navigatiesysteem kwijt. (denk ik) moet ik er achter schrijven, we hebben er geen ervaring mee.
Je zou eigenlijk iemand moeten vinden die zo'n ding heeft....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

marinus.aandewiel
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2012, 08:50
Type Goldwing: GL1800

Re: Handleiding GPS updaten met gratis mappen

Bericht door marinus.aandewiel » 15 aug 2012, 08:43

Beste Pierre, wij hebben je raad opgevolgd maar de software version is 2.60 (ID3424280118) en niet 2.20 zoals jij aangeeft. Hij geeft alleen hoofdwegen aan en geen straten zoals ik zou willen. Kan ik de gekochte SD card hergebruiken? Vriendelijke groet

Gebruikersavatar
Pierre
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 mar 2012, 09:09
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Antwerpen

Re: Handleiding GPS updaten met gratis mappen

Bericht door Pierre » 15 aug 2012, 08:58

marinus.aandewiel schreef:Beste Pierre, wij hebben je raad opgevolgd maar de software version is 2.60 (ID3424280118) en niet 2.20 zoals jij aangeeft. Hij geeft alleen hoofdwegen aan en geen straten zoals ik zou willen. Kan ik de gekochte SD card hergebruiken? Vriendelijke groet
Op de foto is inderdaad mijn 2.20 versie nog te zien maar die is ondertussen ook geupdate naar 2.60.
De gedownloade mappen van OSM werken perfect met de 2.60 alsook met Basecamp (waarvoor je de .exe moet downloaden).
Als je enkel hoofdwegen kunt zien is er iets anders mis of foutief ingesteld. Dat kan ik vanuit hier uiteraard niet bekijken of beoordelen. Ik weet wel dat je dit ook te zien krijgt als je géén kaartje insteekt of als de SD kaart niet of slecht gelezen wordt. Je mag niet vergeten een GARMIN map aan te maken op het SD kaartje en het .img bestand moet in die map staan, niet in de hoofd folder!

Groetjes en succes.
Pierre

Plaats reactie