Basecamp (voor Windows)

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Basecamp (voor Windows)

Bericht door RonalT » 03 okt 2011, 01:25

Als je net als ik een echte Mapsource liefhebber bent en je start Basecamp op weet je niet wat er gebeurd.
Het werkt bijna allemaal wat anders en soms gewoon raar, de onderstaande Waypointfilmpjes helpen je op weg

Bekijk ze eens....

Opstarten:

youtu.be/idTqAosa034

Hoe kom ik van het elastiekje af:

youtu.be/WNEen0sZElQ

Hoe open je een gedownload bestand:

youtu.be/-iEDihXrOZ4

Veel plezier.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: Basecamp (voor beginners)

Bericht door appieabc » 04 okt 2011, 11:34

geweldig ga weer proberen het onder de knie te krijgen scheelt mischien een garmin achter het behang te plakken :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Basecamp (voor beginners)

Bericht door RonalT » 09 okt 2011, 20:17

En Appie, iets wijzer geworden van het gestuntel van Hans!
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
alkyone
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1398
Lid geworden op: 30 jul 2008, 23:11

Re: Basecamp (voor beginners)

Bericht door alkyone » 10 okt 2011, 00:37

Ik loop ook nog te rommelen.
Mijn kaarten moeten eerst geïmporteerd worden naar de MAC format. en dat kost me gewoon problemen

Gebruikersavatar
Garfield
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 384
Lid geworden op: 23 mar 2006, 12:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Den Helder

Re: Basecamp (voor beginners)

Bericht door Garfield » 10 okt 2011, 12:43

Tja, ik ben ook zo'n Mapsource gebruiker die er tegen op zag om Basecamp te gebruiken. Omdat Garmin straks stop met het updaten van Marsource ben ik ook (naast Mapsource) Basecamp gaan gebruiken en ik moet bekennen, Basecamp heeft enkele voordelen tov Mapsource.
Het beheren van Waypoints is een heel stuk makkelijker in Basecamp en als je net als ik aan Geocaching doet dan moet ik Basecamp zeker boven Mapsource aanbevelen.

De volgende keer dat ik een (motor) route ga maken in Mapsource dan ga ik dezelfde route ook in Basecamp maken om daar ook ervaring mee te krijgen. Volgens de bovenstaande filmpjes gaat dat anders maar niet moeilijker. Ook het kopieren uit Mapsource van route, tracks en waypoints en deze plakken in Basecamp gaat uitstekend. Ze worden alleen iets anders gepresenteerd in Basecamp.

Ik vond het leuke en leerzame filmpjes (je leert er altijd wel iets van). Omdat ik twee beeldschermen heb had ik op de ene de film van Hans en op de andere zat ik zelf te klooien met Basecamp (tegelijk met de film alles zelf uitproberen). Ik kijk uit naar het vervolg van Hans.

Groetjes,
Marco.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Basecamp (voor beginners)

Bericht door RonalT » 01 nov 2011, 10:34

Garfield schreef:Het beheren van Waypoints is een heel stuk makkelijker in Basecamp en als je net als ik aan Geocaching doet dan moet ik Basecamp zeker boven Mapsource aanbevelen.
Het beheren van routes en waypoints gaat inderdaad heel anders. Je kan een mooie bibliotheek aanleggen met allerlei lijsten waarin je de dingen kan opbergen.
Ik vind het zeer jammer dat je geen lijsten kan maken in een lijst. Hierdoor is het niet mogelijk een lijst te maken die routes heet met daarin lijsten 2006 - 2007 - 2008 enz (zoals de Windows mappen structuur)

Verder is het ook leuk als je foto's heb met coördinaten, deze worden keurig op de juiste plaats in een kaart gepresenteerd.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Garfield
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 384
Lid geworden op: 23 mar 2006, 12:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Den Helder

Re: Basecamp (voor beginners)

Bericht door Garfield » 01 nov 2011, 12:24

RonalT schreef:
Garfield schreef:Het beheren van Waypoints is een heel stuk makkelijker in Basecamp en als je net als ik aan Geocaching doet dan moet ik Basecamp zeker boven Mapsource aanbevelen.
Het beheren van routes en waypoints gaat inderdaad heel anders. Je kan een mooie bibliotheek aanleggen met allerlei lijsten waarin je de dingen kan opbergen.
Ik vind het zeer jammer dat je geen lijsten kan maken in een lijst. Hierdoor is het niet mogelijk een lijst te maken die routes heet met daarin lijsten 2006 - 2007 - 2008 enz (zoals de Windows mappen structuur)

Verder is het ook leuk als je foto's heb met coördinaten, deze worden keurig op de juiste plaats in een kaart gepresenteerd.
Helemaal mee eens. Ik vind het ook een gemis dat je geen lijsten in lijsten kan maken. Dat komt het overzicht alleen maar ten goede en het lijkt me niet ingewikkeld om dat in te brengen. Ik zal eens kijken of er al een topic bestaat op het gps forum en kan ik het daar opbrengen. Misschien wanneer er genoeg mensen zijn die het aangeven het dan ook aangepast wordt in een van de volgende updates.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Basecamp (voor Windows)

Bericht door RonalT » 01 nov 2011, 13:12

De Lijst in Lijst schijnt een belofte voor de toekomst te zijn las ik pas op het GPS-forum. Dus dat is al geregeld :)
Maar wanneer is niet bekend.... :shock:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Basecamp (voor Windows)

Bericht door Frankjj01 » 17 aug 2012, 09:33

Aangezien dit topic al heel ver naar beneden was gezakt, vraag ik me het volgende af;

Zijn er al mensen die Basecamp gebruiken als opvolging van Mapsource ?
En zo ja, hoe zijn de ervaringen hiermee ?

Zelf ben ik wat begonnen met stoeien met Basecamp.
Nou was ik net een half jaar bezig met Mapsource, dus echt nog geen doorgewinterde kenner.
Maar het lijkt voor mij alsof Basecamp wat makkelijker mee te werken is.
Oké, dat gelazer met het beruchte elastiekje is inderdaad wat vreemd en zo zijn er nog wel een paar dingen.
Toch voegt het programma mij wel op één of andere manier, dus ga me er zeker meer in verdiepen.
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Basecamp (voor Windows)

Bericht door Hans Vaessen » 17 aug 2012, 11:45

Ik ben erg zelf op dit moment uitgebreid hernieuwd mee aan het stuntelen ;)

Na de realisatie van de videocursus mapsource werk ik momenteel aan een videocursus voor fietsen en wandelen met GPS. En daarin staat basecamp centraal. Vooral voor de outdoor-toestellen is het gebruik van Basecamp aan te raden.

En ik moet zeggen: ik ben steeds enthousiaster. Maarrr.. dat heeft vooral te maken met de specifieke outdoor-toepassingen. Zo is er sinds kort een topografische kaart PRO. Van zowel Duitsland als Frankrijk. En die werkt op een geweldige manier samen met de zogenaamde 'activiteitenprofielen' waarbij de kaart in staat is een aparte route per profiel te berekenen. Zo krijg je voor 'tourfietsen' of 'mountainbike' echt heel andere routes, waarbij bij de laatste bijvoorbeeld juiste de steile paden opgezocht worden. Ook werken met Birdseye (luchtfoto's) is erg leuk. En zo nog een hele hoop extra optie's.
En inderdaad: het 'management' van routes en waypoints gaat in basecamp beter; ofschoon je ook erg moet opletten dat het geenh 'zooitje' wordt. Hij bewaart alles, ook als je even klikkerdeklik wat experimenteert.

Maaarrrr: voorlopig lijken de uitbreidingen vooral gericht op outdoor, niet zozeer op de motor-toestellen. Voor de motor zie ik één belangrijk nadeel in Basecamp: het 'locken' van een viapunt op de weg gaat minder goed als in mapsource. Aangezien onzorgvuldig geplaatste viapunten vaak problemen veroorzaken best wel een punt... Ook vind ik het vervelend dat ik een gpx altijd eerst moet importeren; als ik een rooute download in mapsource kan ik 'm direct openen..

Het komt vaak voor die iemand me vraagt 'even een blik te werpen' op een route via mail of op een site en door dat laatste zit ik dat dan eigenlijk altijd weer in mapsource te doen. Vind ik uiteindelijk toch prettiger werken.

Maarrr.. ik ben in de loop der jaren natuurlijk aardig 'vergroeid' met mapsource en heb met basecamp nog niet dezelfde routine. Als je die routine nog niet hebt kan ik me goed voorstellen dat je besluit mapsource over te slaan en je juist te bekwamen in Basecamp. Als je werkt met de nieuwe Zumo350 lijkt dat sowieso aan te raden.

(Daarnaast zou ik wel eens erg benieuwd zijn naar ervaringen van motorrijders met de nieuwe topo-pro kaarten, en dan met name het motorcycle profiel (icm zumo350/montana). Maar daar is het wellicht nog wat vroeg voor.)

Al met al: als je werkt met een 220/550/660 kun je gewoon met beiden prima uit te voeten. En verwacht ik dat het gros voorlopig met mapsource zal (blijven) werken. Vandaar ook dat ik toch eerst ben gekomen met een mapsource-DVD.

Overigens komt er in het najaar (okt/nov) ook een aparte Basecamp cursusDVD voor de motorrijder.

wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

Re: Basecamp (voor Windows)

Bericht door wilco » 17 aug 2012, 13:07

Ik heb met basecamp zitten stoeien, maar het kon me niet bekoren. Ik blijf bij mapsource.... (en dat wordt ook meegeleverd met de Zumo 660)
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Re: Basecamp (voor Windows)

Bericht door edvissers » 05 sep 2012, 21:55

Voor leden van de Honda Deauville Club heb ik wat geschreven om met Basecamp bestaande routes te laden en over te dragen aan de Zumo.

Wellicht dat GW'ers hier ook iets aan hebben.

http://www.honda-deauville.nl/documents ... _Help!.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten,

Ed

Plaats reactie