Nieuwe manier van routes uitwisselen (MrGPS Methode)

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Nieuwe manier van routes uitwisselen (MrGPS Methode)

Bericht door RonalT » 16 mei 2017, 17:09

Wij hebben besloten om op proef een andere manier van routes aanbieden te gaan gebruiken, namelijk in de vorm van tracks. De bestaande methode om routes te verspreiden is te ingewikkeld en leidt te dikwijls tot fouten. Nog een voordeel is dat je niet meer afhankelijk ben van bepaalde kaartversies, elke kaart is goed als de wegen er maar op staan.

In een ander topic (Routes uitwisselen volgens de MrGPS Methode) staan een aantal video's waarvan je er twee zou moeten bekijken.
De eerste video is algemeen, voor iedereen dus, om uit te leggen waarom deze methode beter is.
Het tweede bericht bevat een video die de routemaker zou kunnen bekijken om de maner van werken te begrijpen tijdens het opbouwen van een route.
De volgende berichten bevatten video's die zich op de gebruikers van diverse toestellen richten die met deze methode kunnen werken.


Mocht je vragen hebben over deze manier van werken of waarom wij die gaan gebruiken kan je hier je vragen kwijt.
En dan nu een paar plaatjes waarin ik probeer te laten zien waarom we dit zijn gaan doen.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuwe manier van routes uitwisselen (MrGPS Methode)

Bericht door RonalT » 16 mei 2017, 17:44

Een paar foto's om een en ander te laten zien.


De groene lijn is een track op basis van een route die in België gereden is. De andere kleuren kom ik zo op terug.

Afbeelding


Maar er is een probleem om hiervan een route te tekenen. Want tussen de twee stippen, links onder tussen de pijlen, ontbreekt een stukje van de weg.

Afbeelding
De rode lijn is de route die ik heb proberen te tekenen in Basecamp. Hij komt vanuit de rechtse kantlijn en loopt via de onderste weg naar de zwarte stip. Daar draait hij om en gaat terug naar de driesprong. Vervolgens gaat hij via de bovenste weg weer naar links (Stamproyerweg) om vervolgens naar de linkse zwarte stip te gaan en daar zou je weer moeten keren. Om vervolgens naar de N76 (gele weg van boven naar onder) te rijden en dan onderaan uit beeld te verdwijnen. Na de tweede punt heb ik de route niet verder getekend.
Dus tussen die twee punten is het niet mogelijk om een route te tekenen. Een route volgt de weg.


Het derde plaatje toont de route (paarse lijn) zoals deze door het toestel vanuit een track berekend kan worden. Deze route volgt netjes de track, zelfs op plaatsen waar de weg ontbreekt op de kaart.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van routes uitwisselen (MrGPS Methode)

Bericht door mothergoose » 17 mei 2017, 08:26

Ik ben nu ik de nieuwe TomTom heb ook volop bezig met routes en tracks, het is te doen om alles voor ieder navigatie systeem gelijk te krijgen in de track. Het is alleen best veel werk, de MyRoute App Gold versie vind ik persoonlijk best een aanwinst op dit vlak.

Ik heb een route gemaakt die ik graag met jullie wil rijden, ik zal kijken of ik deze voor zowel de Garmin als voor de TomTom rijders onder ons op basis van een track geheel gelijk kan krijgen.

Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuwe manier van routes uitwisselen (MrGPS Methode)

Bericht door RonalT » 17 mei 2017, 14:05

Ik ben heel benieuwd Jurgen.... 8)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Wehoo
Berichten: 221
Lid geworden op: 10 mei 2012, 09:31
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Baarlo (Baolder)

Re: Nieuwe manier van routes uitwisselen (MrGPS Methode)

Bericht door Wehoo » 17 mei 2017, 17:50

Tja, zo zijn er nog een aantal onvolledigheden in het nieuwere kaartmateriaal.
In de Onroutekaart 1.04 is de Kreyelerstraat gewoon doorlopend onder de N76.

Routen uitwisselen op basis van track is prima. Vervolgens maak ik er mijn eigen route van inclusief harde waypoints, waarbij de oorspronkelijke track als onderliggende basis zichtbaar wordt in de Zumo 595. Een kwestie van de juiste instellingen van het apparaat en het goed plaatsen van de waypoints. Het vergt even iets werk en tijd, maar dan werkt het ook (bijna) altijd feilloos. Het gevolg is een route met aanwijzingen van plaatsen (harde waypoints) die worden aangegeven (uitgesproken) en geen route met enkel een begin- en eindpunt.

De Kreyelerstraat in real:

youtu.be/brs1AAjxCBo


p.s.: om een of andere reden lukt het niet om de Youtube-link juist, met weglating van enkele verwijzingen, tussen de youtube quotes te plaatsen. Daarom maar geplaatst tussen de URL quotes.
Groet,
Werner.

Plaats reactie