Garmin spookt

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Garmin spookt

Bericht door Honda GL Castlebiker » 12 jul 2015, 23:29

Zaterdag met het Tourstop weekend. Route gemaakt, en raar maar waar, de snelle groep moet rechtdoor en mijn Garmin zegt rechtsaf. Doen we. Na een half uur rijden komen we echter weer op hetzelfde punt uit (waar we rechtsaf zijn gegaan). Ik zoom uit, en in plaats van naar Kelbra (in het zuiden) wordt ik naar Goslar (in het noorden gestuurd).

Ik denk: ik heb iets fout gedaan.

Dinsdag naar huis. Ik zet de Garmin op Pattensen. Geen route gedownload, direct adres in voeren en laat Garmin de route maar maken. 86 km. Als we wegrijden kijk ik nog eens, en zie 105 km. OK. Rijden. Via Höxter (hee, da's raar. Pattensen ligt in het noorden tov de Tourstop, Höxter in het westen. Nog 36 km. OK. Bijna bestemming bereikt. Waar kom ik uit? Bij een tussenpunt van de route van vrijdag.

Rob zei dat Michel (Tummers) ook zoiets mee had gemaakt. Hoe kan dat nou? Je stelt een adres in en de Garmin maakt er een heel ander adres van. Afgelopen vrijdag en zondag deed die het wel goed overigens.

Iemand een idee? Heb zoiets nog nooit mee gemaakt met geen enkele navigatie, dat die als bestemming zomaar een punt pakt van een andere gereden route.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin spookt

Bericht door RonalT » 13 jul 2015, 00:08

Je vraag valt dus uiteen in twee delen:
Honda GL Castlebiker schreef:Zaterdag met het Tourstop weekend. Route gemaakt, en raar maar waar, de snelle groep moet rechtdoor en mijn Garmin zegt rechtsaf. Doen we. Na een half uur rijden komen we echter weer op hetzelfde punt uit (waar we rechtsaf zijn gegaan). Ik zoom uit, en in plaats van naar Kelbra (in het zuiden) wordt ik naar Goslar (in het noorden gestuurd).
Om een en ander te kunnen bekijken zou ik de route en de track van zaterdag van je willen hebben. Want zo kan ik er echt geen verklaring voor vinden. (mijn glazen bol is stuk :wink: )J


Honda GL Castlebiker schreef:Dinsdag naar huis. Ik zet de Garmin op Pattensen. Geen route gedownload, direct adres in voeren en laat Garmin de route maar maken. 86 km. Als we wegrijden kijk ik nog eens, en zie 105 km. OK. Rijden. Via Höxter (hee, da's raar. Pattensen ligt in het noorden tov de Tourstop, Höxter in het westen. Nog 36 km. OK. Bijna bestemming bereikt. Waar kom ik uit? Bij een tussenpunt van de route van vrijdag.

Iemand een idee? Heb zoiets nog nooit mee gemaakt met geen enkele navigatie, dat die als bestemming zomaar een punt pakt van een andere gereden route.
Ik heb dit ook nog nooit meegemaakt.
En hiervoor kan ik echt niets bedenken. Misschien dat Hans V hier iets mee kan....
Als ik een antwoord moet geven zou ik denken dat je ongemerkt toch ergens op heb geklikt waarmee je aan hebt gegeven dat je naar dat oude tussenpunt wil.

En welk type navigatie gebruik jij?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Garmin spookt

Bericht door Honda GL Castlebiker » 13 jul 2015, 12:01

Hoi RonalT.

Garmin 550. Dan zou ik moeten kijken dat ik route van Garmin op PC krijg dan. Met route van zaterdag tot daar aan toe. Maar dinsdag gewoon alleen adres ingevoerd, verder niets. En dan pakt hij een tussenpunt van vrijdag daarna als bestemming. Da's raar hè.

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Garmin spookt

Bericht door pieter » 13 jul 2015, 13:15

Je laatste tourrit van voor het probleem niet helemaal afgemaakt ? dat de navigatie daarom steeds terug gaat naar bepaalde punten ?
De route wissen zou het euvel misschien kunnen verhelpen .
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin spookt

Bericht door RonalT » 13 jul 2015, 13:47

Honda GL Castlebiker schreef:Garmin 550.
Dat kan dan een Garmin Nuvi 550 zijn of een Garmin ZUMO 550. De eerste is een toestel voor in de auto, de tweede een motornavigatieysteem. Dus daar houden we het maar even op.....

Maar Pieter, als er nog een route in het navigatiesysteem van Johan zou staan wordt er gevraagd of hij een nieuwe route wilt maken of het punt aan de bestaande route wilt toevoegen. Dus dat had Johan wel gemerkt.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Garmin spookt

Bericht door Honda GL Castlebiker » 13 jul 2015, 19:15

Een Zumo RonalT.

Rob zei dat Tumtrans ook zoiets mee heeft gemaakt. Wel raar als het je overkomt. Voortaan toch vaker op de kaart kijken of alles volgens plan loopt.

Gebruikersavatar
tumtrans
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:38
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Ingen

Re: Garmin spookt

Bericht door tumtrans » 13 jul 2015, 19:36

Ehhh, jammer, of juist niet. Iig niet voor mij want dat probleem van mijn garmin (350) ligt ergens anders. Teminste, dat moet ik nog uitproberen. Het lijkt voor mij een instelling fout te zijn. Het ging om de motorkaart in mijn geval en daarbij had ik de snelwegen uitgezet terwijl die schijnbaar aan moeten staan maar ALLEEN voor de motorkaart! Ik laat dat later nog wel weten.
If you live by the sword, you will die by the sword.
-------------------------------------------------------
Kawasaki XII voyager bj1988 (2011-2014)
Goldwing 1500 se bj 1995 (2014-2019)
Goldwing 1800 bj 2007 (2019-heden)

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Garmin spookt

Bericht door pieter » 13 jul 2015, 19:57

Oké Ronald , dat is uiteraard zeer aannemelijk maar ik wilde deze suggestie aandragen omdat ik dit ook al eens meegemaakt heb met een Becker installatie in mijn vorige auto ( 2012 ) vandaar .
Gr. Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin spookt

Bericht door RonalT » 13 jul 2015, 21:05

tumtrans schreef:Het lijkt voor mij een instelling fout te zijn. Het ging om de motorkaart in mijn geval en daarbij had ik de snelwegen uitgezet terwijl die schijnbaar aan moeten staan maar ALLEEN voor de motorkaart!
Gelukkig was probleem van Michel zijn toestel een andere....

Inderdaad Michel, als je de motorkaart gebruik mag je DE SNELWEGEN (en ook de overige belangrijke wegen of zoiets) NIET OP VERMIJDEN zetten.
De wegclassificatie zit anders in elkaar dan bij de Citynavigatorkaarten. Met de motorkaart willen we mooie wegen rijden, deze mooie wegen zijn aangegeven door groene lijnen en deze groene lijnen zijn volgens de motorkaart autowegen. Vandaar ....
Er zijn meer van die speciaaltjes. Wegen in de bebouwde kom zijn bv tolwegen, dus het vermijden van tolwegen resulteert in minder dorpen en steden tijdens je rit. Met tolwegen kan je wel een beetje spelen.


Zet bij je navigatie-instellingen de routevoorkeur op "snellere tijd" en zet bij vermijdingen een vinkje bij "tolwegen vermijden" en bij "u-bochten vermijden" (eventueel een vinkje bij "onverhard wegen"). Dat vinkje bij vermijd tolwegen is er juist voor dat de motorkaart de mooie wegen gaat kiezen, het overige (niet mooie) wegennet hebben we tolweg genoemd.

Verder hoef je helemaal geen vermijdinginstellingen te doen, dat regelt de motorkaart voor je. Sterker nog als je wel zaken laat vermijden als bijvoorbeeld "snelweg", dan kan het zijn dat de motorkaart je net niet op die mooiste weggetjes stuurt.

Let wel; bij de Zumo 590LM kun je soms de melding krijgen dat het niet mogelijk is om "tol te vermijden op deze route". Zeker als je een adres ingevuld hebt, dan moet het maar net zo zijn dat dit adres aan het motornetwerk ligt. Ligt dat adres niet aan het motornetwerk, dan zal de kaart je er toch naartoe navigeren, maar pakt dan een klein stukje 'gewone weg', en die hadden we tolweg genoemd!
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin spookt

Bericht door RonalT » 13 jul 2015, 21:19

Honda GL Castlebiker schreef:Voortaan toch vaker op de kaart kijken of alles volgens plan loopt.
Het is ten alle tijde een goede eigenschap om een route even te bekijken nadat je hem hebt ingevoerd. En vooral als je zo maar een eindpunt ingeeft en tegen het toestel zegt "zoek een mooie route voor me". Toch even de gehele route bekijken. Je kunt anders best wel eens voor rare verrassingen komen te staan.
Bij diverse toestellen kan dat eenvoudig door op het scherm te tikken en de kompaspijl aantikken zodat Noord boven komt en uitzoomen.

bij 8:15 zie je de handeling zoals ik die bedoelde:

youtu.be/WjkZfP2LxiU
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
tumtrans
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:38
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Ingen

Re: Garmin spookt

Bericht door tumtrans » 13 jul 2015, 21:26

Waardevol ronalt! Als ik tijd heb ga ik ermee aan de slag, misschien ri Emmeloord as zondag al. (ik heb al een route klaar daarheen, vandaar:misschien).
If you live by the sword, you will die by the sword.
-------------------------------------------------------
Kawasaki XII voyager bj1988 (2011-2014)
Goldwing 1500 se bj 1995 (2014-2019)
Goldwing 1800 bj 2007 (2019-heden)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Garmin spookt

Bericht door Honda GL Castlebiker » 14 jul 2015, 20:00

Aanvankelijk dacht ik het dacht omdat ik de route met Tyre gemaakt heb. Maar waar het nu precies fout gegaan is weet ik niet.

Wat me op de terugwel op viel: bij Henrichenburg ben ik de snelweg opgegaan. Had geen snelweg vermijden uitstaan. Toch wilde de Garmin me er eigenlijk afsturen. Als ik op route herberekenen deed, stopte die bij 80% en gaf dan aan dat geheugen vol was. (denk geheugen van de SD-kaart?). Misschien heeft het daar mee te maken. Overigens toen ik van de snelweg af was, ging het herberekenen wel goed, daarna weer de snelweg op, toen bleef die het wel goed doen.

Routes in de Garmin kan ik zo verwijderen, maar routes die op de SD-kaart staan, moet ik de Garmin voor aan de laptop aansluiten denk ik?

Ben over 1,5 week thuis, dan zal ik hem weer eens op de laptop aansluiten, kijken wat ik kan verwijderen. Alhoewel dat altijd link is, heb op vorige laptop ook wat verwijdert, maar was te veel, daardoor werkte de hele laptop niet meer goed, sommige dingen konden niet geopend worden. Soms ben ik jaloers op m'n ouders. Die hebben geen laptop en geen navigatie :-).

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin spookt

Bericht door RonalT » 14 jul 2015, 20:42

Honda GL Castlebiker schreef:Als ik op route herberekenen deed, stopte die bij 80% en gaf dan aan dat geheugen vol was. (denk geheugen van de SD-kaart?)
Nee, da's wat anders. De Zumo kent verschillende delen geheugen. Een van die delen wordt door het toestel gebruikt om de routes uit te rekenen. Als je een route maakt over binnenwegen zal er dikwijls links of rechtsaf geslagen moeten worden. En dar wil het wel eens mee fout gaan.
Een route naar de Cotes d'Azur over de snelwegen is geen probleem. Daarbij worden lange stukken gereden en weinig afslagen. Dat kost niet zo veel geheugenruimte.
Maar een route naar Lautenthal over enkel binnendoor weggetjes betekend veel keren afslaan en dat kost wel veel geheugen.

Als stelregel houd aan dat routes nooit langer mogen zijn dan dat er op een dag gereden wordt. Dat moet meestal voldoen.


Je noem hierboven de SD-card, maar de Zumo doet niet zo heel veel met de card. Schrijven naar de SD-card al helemaal niet.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie