Welke Kaart?

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Welke Kaart?

Bericht door Chris.Wolters » 28 feb 2015, 16:23

Beste mede Wingers en GPS of Garmin Experts.

Ik zit met een hoop vragen omtrent kaarten voor mijn 340LM.

Hij werd geleverd met life time maps.
Nu kan je ook voor €99 BNL of €149 midden europa de motor kaart van OnRoute kopen (hellaas niet lifetime).
Daarnaast schijnt het ook mogelijk te zijn om de kaarten van openstreetmap te kunnen gebruiken.

Maar waarom is de map van Garmin met zijn life time updates niet up to date genoeg?
Wat voegt de kaart van OnRoute toe aan de map van Garmin (of vervangt hij deze?)

Voorlopig blijf ik alleen binnen de grenzen van Nederland om te toeren en grens gebieden.
Is het zinvol om de BNL OnRoute map uberhoubt aan te schaffen of volstaat de Garmin map?

Wat nu als iemand met een Onroute kaart een mooie route heeft gemaakt in NL en ik krijg dat route bestand gaat mijn Zumo dit snappen?

Groet,
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

americanstafford
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 nov 2014, 21:16
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Schoonoord

Re: Welke Kaart?

Bericht door americanstafford » 28 feb 2015, 16:44

Ik heb al 2 jaar een 350 lm en maak alle routes zelf
in Bacecamp.
On route kaart ben je niet nodig maar je moet dan wel
met Bacecamp bezig gaan.
Er zijn filmpjes van op youtube en er zijn ook oefen cd te krijgen.

gr
Haast je als je tijd hebt dan heb je meer tijd als je haast hebt .

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Welke Kaart?

Bericht door RonalT » 28 feb 2015, 23:35

Chris.Wolters schreef:Maar waarom is de map van Garmin met zijn life time updates niet up to date genoeg?
De City Navigator kaarten (de Garmin kaarten dus) zijn net als allerlei anderen niet up-to-date, lopen altijd enigszins achter de werkelijkheid aan. Dit heeft te maken met de manier waarop kaarten geproduceerd worden.
Chris.Wolters schreef:Wat voegt de kaart van OnRoute toe aan de map van Garmin (of vervangt hij deze?)
De OnRoute Motorkaart (OMK) (want die zal je wel bedoelen) vervangt de City Navigator NIET. Het principe is eenvoudig, als je de kortste of de snelste route wilt rijden gebruik je de City Navigator kaart en als je een mooie route wilt rijden gebruik je de OnRoute Motorkaart. De motorkaart is ook heel goed bruikbaar om aan te geven, ik ben hier (punt A) en wil naar daar (punt B) via een mooie route. Dus zonder computer gewoon op je navigatiesysteem een eindpunt kiezen.
Chris.Wolters schreef:Voorlopig blijf ik alleen binnen de grenzen van Nederland om te toeren en grens gebieden.
Is het zinvol om de BNL OnRoute map uberhoubt aan te schaffen of volstaat de Garmin map?
Ik hoop dat dit antwoord duidelijk is uit mijn vorige stukje. Ook alleen in Nederland rijdend kan het een nuttige kaart zijn.
De motorkaart kan het soort routes maken zoals de toercommissie van de motorclub het zou doen (bijna).
Het principe van de kaart is dat er een verzameling van duizenden motorroutes is samengevoegd en routes langs water en/of door bossen de voorkeur hebben. Op deze manier kan de motorkaart een route maken die leuk is om te rijden. Autowegen worden zo veel als mogelijk vermeden.
Chris.Wolters schreef:Wat nu als iemand met een Onroute kaart een mooie route heeft gemaakt in NL en ik krijg dat route bestand gaat mijn Zumo dit snappen?
Als jij een voor Garmin gemaakte route krijg aangeleverd zal je navigatiesysteem dit altijd snappen. Als er iets fout gaat moet je de fout altijd eert bij jezelf zoeken, de kans is namelijk groter dat je door een fout iets verkeerd laat gaan.
Als jij een CN kaartheb en je krijg een route die met de OMK is gemaakt kan je deze importeren en als je zorg dat er NIET herberekend wordt zal het gewoon lukken om de route te rijden.
americanstafford schreef:Ik maak alle routes zelf in Bacecamp.
On route kaart ben je niet nodig maar je moet dan wel met Bacecamp bezig gaan.
De OMK heb je zeker niet nodig, maar ik vind het wel een toevoeging aan een navigatiesysteem. Door de andere manier van routeopbouw kan je uit de losse pols heerlijke routes rijden zonder al teveel voorbereiding.
Overigens zijn er steeds meer toestellen met een rondrit-optie of kronkelwegen-optie. Dit is in wezen ook een methode om op andere manieren met routes om te gaan.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Re: Welke Kaart?

Bericht door Chris.Wolters » 01 mar 2015, 08:56

RonalT schreef:Het principe van de kaart is dat er een verzameling van duizenden motorroutes is samengevoegd en routes langs water en/of door bossen de voorkeur hebben.
Hoi RonaldT, een heel duidelijk verhaal echter over 1 ding maken americanstafford en jij me aan het twijfelen.

Ik denk dat ik het zo zou moeten begrijpen dat de OnRoute kaart eigenlijk helemaal geen kaart is maar een verzameling van mooie routes die je kunt rijden op je standaard CN map?
Of is het een kaart gemaakt door duizenden routes op de CN map te zetten en hiervan een nieuwe map te maken er vanuit gaande dat die duizenden routes bestaande en nieuwe wegen zijn die de standaard CN map niet kent of heeft.

Als ik het goed begrijp zou het dus zo kunnen zijn dat als je een route krijgt van iemand die met een OnRoute kaart gemaakt is je op een CN map wil gaan rijden (zonder te herberekenen) je kan uitkomen op plekken waar de Garmin zal zeggen er is geen weg ga toch maar links terwijl de OnRoute kaart wel een weg zou laten zien.
Dus je zal wel de OnRoute gemaakte route rijden alleen je Garmin kan dus aangeven dat je in een weiland rijdt i.p.v. de weg?
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Welke Kaart?

Bericht door RonalT » 01 mar 2015, 13:16

Chris.Wolters schreef:Of is het een kaart gemaakt door duizenden routes op de CN map te zetten en hiervan een nieuwe map te maken er vanuit gaande dat die duizenden routes bestaande en nieuwe wegen zijn die de standaard CN map niet kent of heeft.
De tweede manier die jij noemde is de motorkaart. Het is inderdaad een hoop routes die in een kaart zijn samengebracht, maar er is meer gedaan. Want de kaart moet dus de voorkeur routes gaan aangeven. En dat heeft men gedaan door de classificatie van de wegen aan te passen. Zo zou het kunnen zijn dat de voorkeurswegen "autoweg" genoemd zijn en dat deze dus gekozen worden. Dat merk je ook als mensen "autowegen vermijden" hebben aanstaan. Dan werkt het ineens niet meer.
Eigenlijk hebben ze de route classificatie op zijn kop gezet en worden dus de voorkeursroutes / kleinere wegen gekozen.
Chris.Wolters schreef:Als ik het goed begrijp zou het dus zo kunnen zijn dat als je een route krijgt van iemand die met een OnRoute kaart gemaakt is je op een CN map wil gaan rijden (zonder te herberekenen) je kan uitkomen op plekken waar de Garmin zal zeggen er is geen weg ga toch maar links terwijl de OnRoute kaart wel een weg zou laten zien.
Dus je zal wel de OnRoute gemaakte route rijden alleen je Garmin kan dus aangeven dat je in een weiland rijdt i.p.v. de weg?
Het is dus ook zo dat je beter niet een motorkaart-route met CN in je toestel kan gaan rijden. De motorkaart is volgens mij op kaartgegevens van Tele-atlas gebaseerd en de CN op Navteq. Dat houdt dus in dat de wegen wel eens kunnen verschillen. Sommige wegen komen op de andere kaart niet voor. En wat voor ons motorrijders vervelend is is dat wegen die op de OMK als verhard worden aangegeven in werkelijkheid zand- of gravelwegen zijn.
Dus als ik een motorkaartroute maak herbereken ik hem zelf naar City Navigator en kijk waar de problemen zitten, die zandwegen filter ik er dan uit, en verdeel deze route. Dit ook zeker omdat iedereen CN heeft maar niet iedereen OMK
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Re: Welke Kaart?

Bericht door Chris.Wolters » 01 mar 2015, 14:10

Duidelijk verhaal,

Voor mij is het toch allemaal nieuw dus iedere dag leer ik weer wat bij. De eerste tour ritten zullen toch wennen zijn, hoe wordt de route geleverd en wat doet mijn Zumo 340lm er mee etc.

De tijd zal het leren.

Bedankt voor de info ik weet wat ik volgend jaar moet vragen voor de verjaardag.
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

Gebruikersavatar
Bugje
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heijen
Contacteer:

Re: Welke Kaart?

Bericht door Bugje » 30 mei 2016, 21:44

Ik heb ook een vraag als beginnende Garmin gebruiker.

Die hier enigszins op aansluit.
Ik heb de Garmin 660lm.

Ik heb de volgende kaarten er op staan:
CN Europa NT2017.10
CN Europa NT2017.10 3D
Onroute motor BNL-DACH-DEN 3.83

Mijn vraag is als ik een route plan van A naar B met OMK moet ik dan alleen Onroute aanvinken of ook nog een andere kaart ? Als ik alleen OMK aan vink zie ik veel zijwegen langs de route niet zichtbaar, ook als ik dan van de route afwijk zie je geen wegen meer.
Moet ik dan OMK en CN Europa NT2017.10 ook aanvinken, of raakt OMK dan de “weg” kwijt.

En wat instellen bij menu Navigatie:

Route voorkeur:
Te vermijden:
Modus herberekenen:

Alvast bedankt voor de moeite.

Gr Rob
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Welke Kaart?

Bericht door RonalT » 30 mei 2016, 23:50

Bugje schreef:Ik heb de volgende kaarten er op staan:
CN Europa NT2017.10
CN Europa NT2017.10 3D
Onroute motor BNL-DACH-DEN 3.83

Route voorkeur:
Te vermijden:
Modus herberekenen:
Je moet als eerste onderscheid maken tussen de diverse soorten kaarten. Er zijn simpel gesteld routeerbare kaarten en niet-routeerbare kaarten. Met de eerste kan je dus een route maken en met de tweede soort niet.

Nu zijn de "CN Europa NT2017.10" en de "Onroute motor BNL-DACH-DEN 3.83" routeerbare kaarten en de "CN Europa NT2017.10 3D" is een niet-routeerbare kaart. Onder de niet routeerbare kaarten horen ook de hoogte kaarten diein sommige toestellen zitten en diverse TOPO kaarten.
De Open Street Map kaarten zijn weer wel routeerbare kaarten.

En een heel belangrijk principe is "je mag NOOIT twee routeerbare kaarten tegelijk actief hebben". Dit leid gegarandeerd tot problemen.

Dus als je een route plan van A naar B met OMK moet je "alleen" Onroute aanvinken. En wat je bedoel met "dan zie ik veel zijwegen langs de route niet".... geen idee. Misschien dat je het kaartdetail kan verhogen?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Bugje
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heijen
Contacteer:

Re: Welke Kaart?

Bericht door Bugje » 31 mei 2016, 09:22

Ronald bedankt voor je duidelijke uitleg. Nu is het mij duidelijk. Ik ga proberen of ik de details bij OMK kan verhogen. Laat het nog weten.

Bedankt Ronald
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Welke Kaart?

Bericht door RonalT » 31 mei 2016, 13:07

Er is nog wel een dingetje wat ik over het hoofd heb gezien. Ik schreef dat er nooit 2 routeerbare kaarten tegelijk actief mogen zijn. Hierbij bedoel ik dus "2 routeerbare kaarten die hetzelfde gebied afdekken". De OMK bestaat uit meerdere delen (lees: gebieden) en die kunnen wel tegelijkertijd actief zijn.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Bugje
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heijen
Contacteer:

Re: Welke Kaart?

Bericht door Bugje » 31 mei 2016, 18:20

Bedankt voor de aanvulling, meteen weer een vraag daarover.
als ik de CN Europa NT2017.10 en de OMK beide selecteer en dan een route neem van A naar B gaat het dan via de CN of een mooie route via OMK.
Kan ik dan kiezen.
Of gewoon maar 1 kaart selecteren ?

Gr Rob.
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Welke Kaart?

Bericht door RonalT » 31 mei 2016, 19:15

RonalT schreef:Nu zijn de "CN Europa NT2017.10" en de "Onroute motor BNL-DACH-DEN 3.83" routeerbare kaarten en de "CN Europa NT2017.10 3D" is een niet-routeerbare kaart.
En een heel belangrijk principe is "je mag NOOIT twee routeerbare kaarten tegelijk actief hebben". Dit leid gegarandeerd tot problemen.

RonalT schreef:Er is nog wel een dingetje wat ik over het hoofd heb gezien. Ik schreef dat er nooit 2 routeerbare kaarten tegelijk actief mogen zijn. Hierbij bedoel ik dus "2 routeerbare kaarten die hetzelfde gebied afdekken". De OMK bestaat uit meerdere delen (lees: gebieden) en die kunnen wel tegelijkertijd actief zijn.
Lees het nog eens.... Het antwoord staat hierin

Je hebt dan twee routeerbare kaarten actief die hetzelfde gebied omvatten, dus nee......
Je kan dan niet kiezen, er gaat iets gebeuren wat niet te voorspellen is.

De CN-kaart selecteer je als je snel of via een korte weg ergens naar toe wil.
De OMK-kaart selecteer je als je via mooie motorroutes wilt rijden.

Nooit beide kaarten tegelijk kiezen.
De OMK bestaat uit meerdere delen (van verschillende gebieden) en die mag je wel tegelijk kiezen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Bugje
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heijen
Contacteer:

Re: Welke Kaart?

Bericht door Bugje » 31 mei 2016, 20:19

Thanks duidelijk.
Ga er mee aan de slag,

Ronald bedankt.
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..

Plaats reactie