Garmin zumo 390 LM

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
paul65
Berichten: 81
Lid geworden op: 31 jan 2011, 18:02
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Susteren

Garmin zumo 390 LM

Bericht door paul65 » 04 jan 2015, 14:33

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een Garmin 390LM gekocht. Maar nu sta ik voor het volgende probleem. Ik wil deze netjes op de 1500 bouwen maar met die bijgeleverde standaard klem gaat dit niet lukken. Het stuur is nl bekleed met een kunststof hoes. Heeft iemand een idee hoe ik de Garmin op een mooie nette manier op min Goldwing kan schroeven?

Aan het stuur lijkt me eigenlijk geen optie, omdat dan altijd de draden zo mee moeten draaien. Naast het klokkenspel wel weer maar dan moet je gaten gaan boren in de kunststof behuizing.

Ik sta open voor goeie raad.

Alvast dank. :D
Zoem....zoem...

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin zumo 390 LM

Bericht door RonalT » 04 jan 2015, 15:57

Gaatjes in plastic boren is wat mij betreft not-done. Ten eerste veel te duur als je je motor weer wilt verkopen en ten tweede is plastic geen stevige ondergrond. Het kan gaan scheuren, er kunnen stukjes uitbreken en het wiebelt.

Ik vind nog steeds het stuur de meest uitgelezen plaats. En met behulp van Waypoint of andere bedrijven kan je aan een passende ram-mout bevestiging komen. Ik weet niet precies wat er bij de 350 geleverd wordt, maar met onderstaande werd bij de 550 en wordt bij de 590 geleverd en daarmee kan je de ram-mount bevestigen aan de klamp waar de koppelings- of remhandel vast zit.
De draden kan je onder de stuur-bekleding wegwerken. Je ziet er bijna niets van.

Afbeelding

Bij Waypoint, type RAM-B-309-7 voor: € 10,-
Dat is dat onderste vierkante deel met bol en bevestigingsbouten.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
paul65
Berichten: 81
Lid geworden op: 31 jan 2011, 18:02
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Susteren

Re: Garmin zumo 390 LM

Bericht door paul65 » 04 jan 2015, 16:11

Hallo RonalT,

Dank voor jouw antwoord. Ik heb nagenoeg dezelfde montagebeugel mee gekregen. Ik zal nog eens goed hiernaar kijken. Om de draden weg te werken in de stuurhoes vind ik een goeie tip! :D :lol:

Als er nog mensen zijn die ook nog andere mogelijkheden zien dan hou ik me aanbevolen.

groetjes
Paul
Zoem....zoem...

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Garmin zumo 390 LM

Bericht door cooper » 04 jan 2015, 20:34

Draden wegwerken in de hoes is een heel gewriemel en als je moto al wat ouder is gaat het inlegstuk waarmee je stuurhoes vastzit het hoogstwaarschijnlijk begeven.
De hierboven aangeprijsde beugel zit vast aan de boutjes die je kan vinden onder het banaanvormig "dekseltje" aan je handvat. Originele boutjes verwijderen en vervangen door de bij de steun meegeleverde langere exemplaren.
Eindresultaat gaat dan zoiets worden.
Ik ben persoonlijk zeer te vinden voor deze plaatsing van je Garmin.

Afbeelding
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Garmin zumo 390 LM

Bericht door Hans Vaessen » 05 jan 2015, 10:56

Een vraag die we bij de 1500 al vele jaren tegenkomen ;) . ook al bij bijvoorbeeld de zumo 550 (zie viewtopic.php?f=14&t=3026" onclick="window.open(this.href);return false;).

De montage links is inderdaad het meest eenvoudig en functioneert in de praktijk prima.

Met wat improvisatie (en vaak boren) zie ik ook wel montage in het midden, zowel onder als boven de klokken. Onder de klokken ziet er fraaier uit, boven de klokken is functioneler. Het toestel zit dan hoger en staat meer verticaal; wat de afleesbaarheid in zonlicht verbetert. Dat laatste is ook afhankelijk van het type toestel en zal bij bijv de 390 meer van invloed zijn dan bij de 590.

Ik zou adviseren te beginnen op het stuur; goede kans dat dat prima bevalt. Zo niet; google dan eens op afbeeldingen van "gps mount goldwing 1500" en je ziet diverse variaties op het thema.

Gebruikersavatar
paul65
Berichten: 81
Lid geworden op: 31 jan 2011, 18:02
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Susteren

Re: Garmin zumo 390 LM

Bericht door paul65 » 07 jan 2015, 20:49

Dank je wel allemaal voor de goede raad en overdenkingen! Ik ga zeker beginnen op het stuur en zie dan wel verder hoe dit bevalt.

Nog bedankt!!

:D :D
Zoem....zoem...

3000
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 feb 2008, 20:47
Contacteer:

Re: Garmin zumo 390 LM

Bericht door 3000 » 25 jan 2015, 13:18

Eventueel een kunststof of alu. hoek op het reservoir van de koppelingshendel plaatsen en daar de gps aan bevestigen. Heb ik ook gedaan en is perfect bedienbaar.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin zumo 390 LM

Bericht door RonalT » 25 jan 2015, 13:49

fotootje er bij is veel duidelijker dan 1000 woorden. :wink:

Maar waarom zo ingewikkeld gedaan? Garmin levert standaard een RAM-mount met korte knijper bij en een zo universeel mogelijke bevestiging (zie foto enkele berichten hoger) en deze is perfect aan de rem of koppelingshandel vast te maken.....
Zit hij op vrijwel dezelfde plaats zonder zelf geknutselde hulpdingetjes.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

zijspanman
Berichten: 235
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42
Locatie: Kapelle

Re: Garmin zumo 390 LM

Bericht door zijspanman » 27 jan 2015, 13:30

Normaal willen ze dat je de steun op de boutjes van de Koppelinghendel vastmaakt.
Dan vind ik de zumo te dichtbij staan voor mijn gemak ik heb nu een beugel gemaakt van rvs die om het stuur klemt om dat kunststof deel en dat gaat al jaren goed geen trillen en zo.
En daaraan zit dan weer de montage spullen voor de zumo.

Plaats reactie