Garmin Zumo 340LM

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door RonalT » 21 feb 2015, 00:10

Goeie ouwe techniek in onze Wings. Maar inderdaad denk ik dat zo'n omvormer een laag eigen verbruik heeft. of het nu 18 mA of 0,18mA dat is weinig. Een klokje of iets dergelijks in de motor of auto verbruikt waarschijnlijk ook zoiets. Een alarm verbruikt al veel meer.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door RonalT » 21 feb 2015, 00:10

Goeie ouwe techniek in onze Wings. Maar inderdaad denk ik dat zo'n omvormer een laag eigen verbruik heeft. of het nu 18 mA of 0,18mA dat is weinig. Een klokje of iets dergelijks in de motor of auto verbruikt waarschijnlijk ook zoiets. Een alarm installatie verbruikt al veel meer.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Tarzan
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 jun 2014, 10:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Rotterdam

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Tarzan » 09 mar 2015, 22:35

@Hans : jij zegt nu dat de 340 direct op de accu kan
Bij Waypoint ( geen idee welke vestiging ) werd ooit voor de 220 geadviseerd dit niet te doen , terwijl naar mijn idee de voedingskabel van beide toestellen hetzelfde zijn :

Heren ik heb mijn licht opgestoken bij Waypoint, en daar zeggen ze dat bij de 660 en bij de 550 inderdaad zoals HaWee schrijft de spanning in de houder wordt omgezet van 12 naar 5 volt, maar dat dit zogenaamde smarthouders zijn, met andere woorden, er loopt een stroompje, om het geheel te activeren wanneer je de Zumo in de houder zet, maar dit is zo weinig, dat je deze houders dus rustig aangesloten kunt houden.

Je moet het vergelijken met een klokje op de motor, op een gegeven moment zal daar je accu ook van leegraken.

Maar de 220 was dus een ander verhaal, zij adviseren ook om die achter een stroombron die achter het contact zit te plaatsen.

Tot zover de Zumo 220.

Groeten uit Enter Jan.


Dit komt uit een bericht uit het Waypoint forum.
Een beetje in de war raak je daar wel van, te meer omdat ik om het punt sta om mijn zumo 220 rechtstreeks op de accu aan te sluiten

Dit is de link naar het betreffende onderwerp : http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=79&t=30507" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door RonalT » 09 mar 2015, 23:05

Het kan altijd, maar ik zou het niet aanraden.
Bv bij de 550 is het een bekend verschijnsel dat er een van de pennen wegrotten. Dit komt waarschijnlijk doordat er spanning op de houder blijft staan, de pennetjes die de spanning doorgeven aan het toestel blijven dan ook onder spanning staan. Als de houder vervuilt raakt en daardoor vochtig blijft zou er een stroompje kunnen gaan lopen. Dit zwerfstroompje laat de pennetjes versnelt wegrotten.

Dit soort ideeën is voor mij genoeg reden om allerlei aansluiting niet direct op de accu te doen, maar op een plaats in de buurt van het toestel. Navigatie zit bij mij aangesloten op de bedrading van de kuip-zijlichten (die oranje).
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Tarzan
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 jun 2014, 10:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Rotterdam

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Tarzan » 10 mar 2015, 09:56

Dat zou een reden kunnen zijn om het niet te doen.
De zumo 220 heeft geen pennen in de houder,maar een losse USB aansluiting die afsluitbaar is met een rubber dopje.
Blijft de vraag waarom Waypoint iemand adviseert niet rechtstreeks op de accu aan te sluiten, en het volgens Hans geen kwaad kan..
Dat de omvormer van de voedingskabel weinig tot geen stroom verbruikt is bekend, en ieder zal zo zijn voorkeur hebben wat betreft het aansluiten, maar een eenduidig oordeel met gegronde reden vind ik vooralsnog nergens

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Hans Vaessen » 10 mar 2015, 11:15

Tarzan schreef: Blijft de vraag waarom Waypoint iemand adviseert niet rechtstreeks op de accu aan te sluiten, en het volgens Hans geen kwaad kan..
Het verschil tussen wel en geen actieve steun. De 220 weet niet of er al dan niet een toestel geplaatst is.

Ook wat betreft die aanlag op de pennetjes: die ontstaat niet 'in de garage' maar door het. met ingeschakeld toestel, rijden in de regen. Na verloop van tijd zal door elektrolyse een groene aanslag ontstaan. Die kun je het best nu en dan met WD40 verwijderen, anders gaat het invreten op de contacten en krijg je een echt probleem. Staat echter los van al dan niet aansluiten op de accu.

Maar tegelijk is het ook zo dat de koplamp vaak sneller bereikbaar is dan de accu en je dus met amper extra moeite te toestel geschakeld aansluit..

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door RonalT » 10 mar 2015, 17:01

Tarzan schreef:maar een eenduidig oordeel met gegronde reden vind ik vooralsnog nergens
Je kent de uitdrukking "Quot homines, tot sententiae" (Zo veel mensen, zo veel meningen) toch wel. Eenieder heeft om een of ander reden wel een bepaald idee over zo'n aansluiting. Da's dikwijls een voordeel omdat je soms op ideeën wordt gebracht.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie