Wie heeft OEM firmware 4.7?

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
EdRaket
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 nov 2010, 21:24

Wie heeft OEM firmware 4.7?

Bericht door EdRaket » 09 dec 2014, 15:12

Hi, ik heb een ingebouwde OEM navigatiesysteem op mijn GL1800 uit 2006.
Ooit heb ik zelf een upgrade gedaan naar firmware versie 4.6
Nu begrijp ik dat er 4.7 versie uit is.

Weet iemand waar ik het GUPDATE.GCD bestand voor 4.7 kan bemachtigen?

Hartelijk bedankt,
Ed

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Wie heeft OEM firmware 4.7?

Bericht door Hans Vaessen » 09 dec 2014, 15:56

Dat is een lastige.

Heb er even op gezocht en kom tot het volgende:

Twee mogelijkheden:
a. je wilt je kaarten updaten
b. je wilt geen kaarten updaten, maar gewoon de nieuwste firmware hebben

over b:
Dan kun je meteen stoppen, want je zult geen verschil merken; de 4.7 is alleen relevant voor kaartupdate

over a:
Ergens in 2008 is Garmin overgegaan op zgn NT kaarten. Voor de OT kaarten zijn vanaf enige jaren geleden geen updates meer verschenen.
Deze wing werd af fabriek geleverd met US-kaarten. Daar kun je wel nog updates voor kopen, en dan krijg je meteen de firmwareupdate op de CF card erbij. Die 4.7 zorgt er namelijk voor dat je toestel met NT kaarten overweg kan.

Zonder US-kaartupdate zul je, inderdaad, zelf op zoek moeten naar de gcd; ik heb althans geen (werkende) downloadlink gevonden. (zie ook http://gl1800riders.com/forums/showthre ... ht=rainman" onclick="window.open(this.href);return false; )

Zal met enige vasthoudendheid best te vinden zijn maar...is dus ALLLEEN relevant als je ook een CN Eu NT licentie wilt aanschaffen om je kaarten te updaten (kleine honderd euro).

ALTERNATIEF...
... is werken met de gratis OSM kaarten; te vinden op http://garmin.openstreetmap.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik verwacht dat die prima zullen werken; ook onder FW 4.6. (maar wel even een backup van je oude kaart, voor alle zekerheid).

EdRaket
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 nov 2010, 21:24

Re: Wie heeft OEM firmware 4.7?

Bericht door EdRaket » 09 dec 2014, 19:59

Dank je Hans,

mijn punt is dat mijn navigatiesysteem het na de upgrade naar firmware 4.6 niet helemaal goed doet. Alles werkt, maar de gesproken woorden gaan niet meer goed. Is even leuk, maar al snel niet meer.
Ik hoop dat als ik de firmware upgrade, dat dit euvel wellicht verholpen zal zijn. Maar dan moet ik wel ergens dat bestandje vinden.
Anders ga ik proberen terug te gaan naar 4.5 en dan weer naar 4.6 of zoiets om te zien of dat effect heeft... (maar liever naar 4.7).
Groeten en bedankt,
Ed

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Wie heeft OEM firmware 4.7?

Bericht door Hans Vaessen » 09 dec 2014, 21:16

Als die aanwijzingen met 4.6 voorheen wèl goed gefunctioneerd hebben dan is de firmware niet de oorzaak. Ik zou eens kijken of er een hard-reset mogelijk is.

peter

Re: Wie heeft OEM firmware 4.7?

Bericht door peter » 10 dec 2014, 14:57

Kijk eens in dit draadje klikkerdeklik ik weet niet of dit de goede is want ik kan hem niet testen als ik op mijn bootje zit heb hier wel navigatie maar die is behoorlijk anders :lol:
Het hele verhaal gaat wel over de upgrade.

Je virusscanner kan wel beginnen te zeiken dus wel effe opletten!!

EdRaket
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 nov 2010, 21:24

Re: Wie heeft OEM firmware 4.7?

Bericht door EdRaket » 11 dec 2014, 17:54

Dank je wel Peter,
daar heb ik inderdaad de 4.7 firmware upgrade kunnen ophalen.
Motor staat nu op stal, maar in het voorjaar zal ik deze installeren en hier de resultaten terugkoppelen.
Groeten en nogmaals bedankt,

Ed

Plaats reactie