Kleurenschema Zumo 590

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Kleurenschema Zumo 590

Bericht door RonalT » 12 okt 2014, 17:07

Er wordt op de diverse fora nogal wat geschreven over de fletse kleuren van de ZUMO 590. Diverse keren las ik dat dit aan het soort scherm lag. Dit toestel beschikt over een WVGA TFT-kleurenscherm met witte schermverlichting, waarover ook geschreven wordt dat het te flets van kleur is.
Nu kwam ik op een ander motorforum het volgende verhaal tegen.

Hans45 schreef:vorige week ben ik begonnen met het programma van Javawa. Daarin zit een mogelijkheid om de kleuren aan te passen.
Ik zal hieronder met een aantal foto's duidelijk maken wat ik heb gedaan.
Ik had al een bestandje met een gewijzigde routekleur gekregen. Die is rood en die heb ik zo gelaten. Verder was het veel experimenteren en kijken en proberen. Welnu kijk hieronder wat het geworden is. Vandaag heb ik een testrit van een uur of 3 gemaakt. Het gewijzigde contrast werkt prima. De zichtbaarheid is sterk verbeterd.
Kortom ik kan een ieder aanraden om met dit programma aan de gang te gaan. Je kan daardoor de weergave een stuk verbeteren. Met dank aan Jaco van Javawa voor het maken van deze software.

Afbeelding

Op deze foto zijn de veranderingen goed te zien. Bebouwde kom is bruin, industrie is donkergroen, de snelweg is paars met zwarte randen en de lokale wegen zijn wit en geel. Het water heb ik donkerder blauw gemaakt. Je ziet hier al meteen het verschil. En hier niet zichtbaar, de bospaden zijn donkergrijs. En de triplog, de gereden route is helder blauw. Als je nu door een bosgebied rijdt dan zie je nu wel hoe de paden lopen. Verder is het veel experimenteren omdat de kleuren op je laptop en iets anders uitzien dan de kleuren op de weergave op de 590.

Verder heb ik ontdekt dat je de breedte van de wegen met een getal kan wijzigen. De rijroute bijvoorbeeld is nu dikker als de standaard instelling (2.0) en de lokale gele wegen staan op 1.3 dikte. En ik heb alle wegen een zwarte rand gegeven. Ook dit verhoogt de zichtbaarheid.
Ik heb het bestand gedownload en bekeken, ziet er goed uit. Nu nog een mooie zonnige dag om het op de weg uit te testen.
Voor de liefhebbers hierbij het bestandje "Malden Night" . (Klik op de bestandsnaam om het te downloaden)




(ik wilde netjes toestemming vragen om dit op het forum te plaatsen, maar dat lukt me niet. Dus tijdelijk zonder toestemming van Hans45.)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Kleurenschema Zumo 590

Bericht door RonalT » 12 okt 2014, 17:25

Nog even een paar beelden met de nieuwe kleuren, maar dan buiten de stad.

de gekozen schaal is hier 1,2 km
Afbeelding

en hier is de schaal 300 mtr
Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

jean
Berichten: 171
Lid geworden op: 15 aug 2010, 19:26

Re: Kleurenschema Zumo 590

Bericht door jean » 15 okt 2014, 14:01

Dag RonalT
Is het ook toepasbaar op een Zumo 550, Ik heb een Nieuw Piraatscherm geplaatst en dat is in de zon niet zo zichtbaar als het origineel ( het is ingesteld op helderste )
Groeten Jean

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Kleurenschema Zumo 590

Bericht door highlander » 15 okt 2014, 17:42

Krijg dat program niet open.
Is dit simpel te installeren, en eventueel als het niet bevalt terug naar de oude instelling te gaan?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Kleurenschema Zumo 590

Bericht door RonalT » 15 okt 2014, 20:07

Nee, Jean. De 550 kan met het bestand niets.

Welk programma bedoel je Highlander? Ik heb een verhaal met een paar plaatjes gepost en daarbij een link naar een bestand. Dit bestand heet malden night.zip
Als je dit zipje opent heb je een bestand wat malden night.kmtf heet. Dit bestand mag je in de map THEMES > MAPS plaatsen op de ZUMO 590. In deze map staan al een stuk of wat van die kmtf-bestanden. O.a. Belgium.kmtf, France.kmtf en nog wat andere.

Daarna kan je op de 590 voor een thema kiezen door via INSTELLINGEN > KAART/VOERT. > KAARTTHEMA te kiezen voor Malden night.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Kleurenschema Zumo 590

Bericht door highlander » 17 okt 2014, 16:51

Is gelukt, dit WE ééns uittesten.

Thanks

jean
Berichten: 171
Lid geworden op: 15 aug 2010, 19:26

Re: Kleurenschema Zumo 590

Bericht door jean » 18 okt 2014, 20:40

RonalT Dank U voor de info Zumo 550
Groeten Jean

Plaats reactie