Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door highlander » 09 jun 2014, 11:59

De 590 is hier nu ook gemonteerd, en inderdaad als je van een 278 komt is het scherm zeer teleurstellend, met mijn zonnebril op kan ik mijn scherm niet meer aflezen.
voor de rest tot hiertoe valt het wel mee.
Heb wel een probleem om basecamp op de pc te krijgen.
Heb via express geavanceerd gekozen op toestel en pc, toestel is ok maar op pc plaatst hij 2015.10 bij mijn mapsource kaarten.
Word standaard geplaatst in C. programdatagarminmaps.
Als ik deze opnieuw wil installeren enkel op pc dan kan ik waar ik ze wil plaatsen niet wijzigen.
Hoe los ik dit op?

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Hans Vaessen » 09 jun 2014, 12:18

highlander schreef: maar op pc plaatst hij 2015.10 bij mijn mapsource kaarten.
Er is geen sprake van mapsource of basecamp kaarten; beide programma's gebruiken dezelfde kaarten.

In Express kun je voor installatie de installatielocatie aangeven.

Achteraf verplaatsen kan eenvoudig met javawa gmtk. Zie http://www.javawa.nl/gmtk.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door RonalT » 09 jun 2014, 12:31

highlander schreef:inderdaad als je van een 278 komt is het scherm zeer teleurstellend

Dat had je dus eigenlijk al begrepen, lees ik uit bovenstaande reactie. Het enige wat dit kan verbeteren is het touchscreen er af peuteren. :roll: Want dat is het probleem bij toestellen met een touchscreen. Zie de opbouw van een scherm hieronder

Afbeelding

Het blauwe is het scherm en de andere kleuren zijn laagjes die er voor geplakt zijn. Door met je vinger op het scherm te drukken wordt er contact gemaakt tussen de stroom-geleidende coatings. Hierdoor wordt gedetecteerd waar jij het scherm indruk.
Maar we moeten wel door al die laagjes heen kijken.

highlander schreef:de pc plaatst hij 2015.10 bij mijn mapsource kaarten
de kaarten worden ergens op jouw computer weggezet en je hoeft je geen zorgen te maken waar ze staan. Of je nou MapSource of BaseCamp gebruik, deze programma's weten de kaarten gewoon te vinden.
Met andere woorden, ze staan niet in MapSource. Ze staan ergens op je computer en via de registers kunnen de programma's ze vinden.
Dus maak je hier geen zorgen om.

Maar ik kan je sterk aanraden om van MapSource over te stappen op BaseCamp. Zo lang ik met de 550 werkte heb ik ook altijd moeite gehad met BaseCamp, maar nu is het een goed werkend programma.
Je zult merken dat je 590-routes niet goed werken als je MapSource blijft gebruiken. De boodschap is overstappen naar BC.

highlander schreef:Heb wel een probleem om basecamp op de pc te krijgen
Wat is trouwens het probleem waar je tegen aanloopt als je BaseCamp probeer te installeren?
maar krijg bij opstarten van Basecamp de error "MSVCR90.dll is missing". Herstart van windows, of Basecamp opnieuw installeren, helpt niet. MSVCR90.dll is aanwezig (op 3 locaties).
Dit betekend dat je basecamp geheel moet un-installeren, het liefst met REVO uninstaller of CCleaner o.i.d. Daarna kan je BaseCamp weer installeren en gaat het hoogst waarschijnlijk wel goed.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door RonalT » 09 jun 2014, 13:14

En dan las ik dit net nog over het installeer probleem
Garmin schreef:Note for those still having issues the latest Garmin advice is this:

Anyone getting a Windows file .dll error message after updating BaseCamp on a Vista, 7, or 8 computer should uninstall BaseCamp then delete the C:\Program Files (x86)\Garmin\BaseCamp folder. Reinstall BaseCamp and the error should not return.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Hans Vaessen » 09 jun 2014, 13:21

In aanvulling, voor wat het waard is:

In mijn ervaring tot dusverre is het voldoende om Basecamp de de-installeren met de standaard 'programma's verwijderen' binnen windows. Ik zou adviseren dat eerst te proberen en pas een slag dieper te gaan (bijv deleten van de hele dir) als daar reden voor is.

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door highlander » 09 jun 2014, 16:10

MSVCR90 dit was inderdaad het probleem, heb hier de jeugd aan het werk gezet.
Die kennen heel wat meer van een pc dan ik (de ouder wordende jeugd)
Basecamp staat nu inderdaad geinstalleerd 2015.10 staat erop en ook in de 590.
Ik weet dat ik beter met basecamp zou werken, doe mijn best de DVD's van Hans zijn reeds in mijn bezit. (ben zelfs ingeschreven om een cursus te volgen)
Nu ben ik volop aan het zoeken hoe je een adres in basecamp kunt opzoeken?
Thankx in ieder geval voor de informatie.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Hans Vaessen » 09 jun 2014, 20:10

highlander schreef: Nu ben ik volop aan het zoeken hoe je een adres in basecamp kunt opzoeken?
Probeer eens 'ctrl-alr-A'; danwel in bovenbalk (iets links van het midden) 'zoeken' en dan 'adres' ;)

Zie je in Lelystad!

Gebruikersavatar
Frederick Lieverdje
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 mei 2009, 21:48
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Frederick Lieverdje » 09 jun 2014, 21:20

RonalT, mijn 2610 heeft inmiddels ook een wazig scherm vooral in de zon zie je nix.
Kan ik de touch screen laag er zo afkrabben of is dat lastig.
Op de motor zit de 2610 in een houder met een BT afstandsbediening er aan, in de auto heb ik een losse AB. Dus touchScreen heb ik niet direct nodig.

Ws off topic;-)

Groet Frederick
GL 1500 Commodore Bleu

Na elke bocht een nieuwe horizon

Als je tot de nek in de shit zit, moet je de kop niet laten hangen.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door RonalT » 09 jun 2014, 21:31

Frederick, ik heb de quote uit jouw bericht verwijderd omdat die niet goed was en niet ter zake doet.

De 2610 heeft inderdaad een touchscreen wat voor problemen kan gaan zorgen omdat het door verweren (of een andere reden bij het ouder worden) ondoorzichtiger wordt.
Ik zou zeggen het toestel uit elkaar halen en eens kijken hoe het scherm is opgebouwd, dat touchscreen is een soort plastic laag die op het scherm geplakt is. Als je deze er af peuter zal het scherm weer helder zijn. En weet je wat het fijne is, als je batterijen in de bijgeleverde afstandbediening doet kun je hem zo weer bedienen.

Maar ik raad je wel aan eerst goed te kijken hoe het scherm is opgebouwd.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Hans Vaessen » 10 jun 2014, 10:54

Het afbladderen van het scherm van de 2610 is een bekend probleem. Het zal er, helaas, toe leiden dat het touchscreen op een gegeven moment niet meer functioneert. In eerste instantie kun je dat ondervangen door gebruik te maken van de afstandsbediening. Er staat me echter bij dat op een gegeven moment het scherm zichzelf als het ware 'spontaan indrukt' waardoor het toestel een eigen leven gaat leiden.

Je hebt kans dat je er nog jaren mee kunt rijden; de kans bestaat echter ook dat je toestel binnen afzienbare tijd niet meer bruikbaar zal zijn...

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door highlander » 17 jun 2014, 16:58

Nog even een vraag.
Als ik een route doorstuur naar de 590 alle punten soft gemaakt behalve het éérste en het laatste.
via reisplanner route aanklikken, dan ga klikken, dan vraagt hij volgende bestemming selecteren (hier staan mijn 2 harde punten)
selecteer ik hier dan mijn laatste punt?
voor alle duidelijkheid de rit start niet op mijn adres.

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Devoraz » 17 jun 2014, 19:36

Ik zou zeggen... nee. Als je je startpunt nog niet 'aangedaan' hebt, klik je op je startpunt. Daarmee brengt de Zumo je eerst naar je startpunt en kun je vanaf daar de gemaakte route volgen.
Zou je je startpunt al voorbij zijn, kies je voor je eindpunt.

Mijn bescheiden bijdrage in mijn korte gebruikstijd van een zumo. :wink:
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door RonalT » 17 jun 2014, 20:18

Devoraz schreef:Zou je je startpunt al voorbij zijn, kies je voor je eindpunt.
Ik denk het ook, want als je het laatste punt aanklik gaat hij een route naar het laatste punt maken.
Dus ook ik denk als je thuis ben je naar het eerste harde punt moet gaan. Daarna gewoon door rijden en kijken wat er gebeurt.

Mocht je je op het startpunt bevinden of verder in de route, dan het eerst volgende punt kiezen. Dat kan dus ook het eindpunt zijn.

Vandaag een route gereden van Maarsbergen naar huis. Via Wijk bij Duurstede, Lekdijk, A27 en N214 naar THUIS.

Al deze punten zijn harde waypoints. Ik ben gaan rijden op het startpunt en heb Wijk bij Duurstede als volgende punt gekozen. Daarna niets meer hoeven doen tot ik thuis was. De route bleef gewoon netjes verder gaan.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door highlander » 18 jun 2014, 17:38

Thanks mannen, is toch wat anders dan mijn vorige, gelukkig zijn hier wat helpers.

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door highlander » 23 jun 2014, 18:47

Nog iets wat ik niet opgelost krijg,
Een route herberekent en gecontroleerd geeft 112 km aan, als ik deze verzend naar de 590 geeft deze 118 km aan.
Een route van 231 km geeft na verzending 265 km aan in de 590?
Op pc en 590 staan beide 2015.10
waar kan dit aan liggen?

Plaats reactie