Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Maus
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 mei 2014, 13:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Meterik

Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Maus » 12 mei 2014, 15:44

Zijn er op dit forum mensen die geinteresseerd zijn in een rijderstest van een Zumo 590LM?
Ik heb namelijk mijn 660 verkocht (zat net de 16GB kaart in :mrgreen: ) en vandaag de 590LM besteld.
Alhoewel hij zeer slecht verkrijgbaar is, is mij toch bevestigd dat ik hem morgen in huis heb.

Volgende week gaan we 4 dagen rijden (+/- 800 Km) in de Duitse Eifel rond Monchau en indien mensen geinteresseerd zijn wil ik daar wel een testberichtje over schrijven.

Laat maar horen of daar interesse voor is :wink:

white
Berichten: 103
Lid geworden op: 25 apr 2014, 19:39
Type Goldwing: overig
Locatie: Landgraaf

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door white » 12 mei 2014, 16:08

Altijd :lol:

Waar heb je hem besteld?
Zover als ik weet is hij vanaf het begin overal voldoende op voorraad.
Ik heb er bij Waypoint al mee staan spelen, enige reden dat ik hem (nog) niet gekocht heb, is dat ik het scherm erg flets vond met weinig contrast. (Al zijn er genoeg mensen die dat niet met me eens zijn)
Op het forum van gps.nl staat inmiddels enorm veel info, zo ook op youtube, en de aangeboden info groeit iedere dag.

Aangezien er geen echte concurrentie is zal ik hem uiteindelijk toch wel aanschaffen, samen met de OMK.
Wachten op de opvolger zal me te lang duren denk ik :roll:

Interesse in (heel) veel info is er dus zeker :mrgreen:
vriendelijke groet

Rene

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Hans Vaessen » 12 mei 2014, 16:15

Maus schreef:
Volgende week gaan we 4 dagen rijden (+/- 800 Km) in de Duitse Eifel rond Monchau en indien mensen geinteresseerd zijn wil ik daar wel een testberichtje over schrijven.
Advies: je bent de 660 gewend - bekijk dan in ieder geval even http://youtu.be/WjkZfP2LxiU" onclick="window.open(this.href);return false;. En test wellicht ook deze methode: http://youtu.be/AtS3UV5moCg" onclick="window.open(this.href);return false;

Belangrijk is in ieder geval dat je zorgt dat je je viapunten even 'soft' maakt. Daarover zal ik in de loop van deze week nog een aparte video plaatsen.

Qua beschikbaarheid: er zijn wat aanloopprobleempjes geweest, maar ik meen dat hij nu overal uit voorraad leverbaar is. Van promotor weet ik het zeker; maar ik neem aan bij waypoint ook.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door RonalT » 12 mei 2014, 19:48

Ik heb er juist bewust nog niet te veel over geschreven, omdat ik denk dat ik de 590 te veel ga vergelijken met de 550. En dat is niet de bedoeling bij een rij-test.
Afgelopen week ben ik een paar keer op weg geweest met de 590 en ik moet zeggen dat hij begint te wennen.

Een route bestaat minimaal uit een beginpunt en een eindpunt. Om de route de juiste vorm te geven voegen we een aantal routepunten toe. En misschien dat we ergens koffie gaan drinken, ook dat punt voegen we toe.
Zoals Hans steeds benadrukt kan (moet) je alle routepunten op "niet waarschuwen" (zacht) zetten muv het begin-, eindpunt en het punt waar we koffie gaan drinken. Deze punten zetten we op "waarschuwen" (hard).
Punten hard of zacht maken gaat prima met Basecamp, maar ook met de RTWtool van JaVaWA.
Als je de route opstart zie je de hard punten in een lijstje en de eerst volgende licht op. Als je dan op start druk wordt je netjes via de route geleid.
In het begin wilde dit nogal eens mis gaan omdat niet alle punten zacht waren......

Het scherm wordt regelmatig flets genoemd, maar k heb er mee in de zon gereden, maar afgelopen weekend ook in de regen (ontkennen heeft geen zin Peer) en ik moet zeggen dat het scherm onder alle omstandigheden goed af te lezen was.
Karin zat een keer achterop en merkte ook het verschil. Nu kon ze het scherm bij zonlicht ook goed zien.

Toestel is snel, heeft snel een fix, schuift soepel, draait leuk als je van richting verandert.
En wat ook leuk is, soms meldt het toestel dat je bij de verkeerslichten rechtsaf moet slaan. Of aan het einde van de weg links (op een 3 sprong). Sorteer in een van de 2 linkse vakken voor.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Maus
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 mei 2014, 13:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Meterik

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Maus » 13 mei 2014, 23:21

Inmiddels vandaag twee toestellen (1 voor mezelf en 1x voor mijn collega) opgehaald bij Termaat in Nijmegen deze hebben nog minimaal 2 op voorraad liggen, hebben nog een mooi prijsje gemaakt.
Inmiddels zijn er diverse 590 op weg vanuit Frankrijk naar Nederland dus ik denk dat binnen een week hij wel overal weer leverbaar zal zijn.

Mijn eerste ervaring met het toestel is dat het veel zwaarder is dan de 660, de montage van de kabelboom eigenlijk hetzelfde is als je van de 660 gewend bent, laden van de batterij gaat snel, extra kabelaansluiting aan de zijkant van de navigatie is perfect.
Niet elke keer zoals bij de 660 het batterijdeksel los halen om de navigatie aan de laptop te koppelen
Wat mij positief opvalt is dat de software van de machine razend snel is, veel sneller eigenlijk dan mijn oude.
Ik heb mijn DACH en BNL kaart op SD geplaatst maar krijg deze nog niet werkbaar, ook weinig tijd voor gehad om daar fatsoenlijk naar te kijken.
De koppeling van telefoon en headset was een makkie.
Wil morgen nog wel even mijn licht opsteken hoe ik mezelf kan abonneren op de weersinfo die volgens mij eenmalig 5 euro kost en de verkeersmeldingen die eenmalig rond de 20 euro kost.
dit zou via de app gaan maar volgens mij moet je die eerst aankopen
In ieder geval gaan we de komende dagen nog wat spelen en dan volgende week het stevig aan de tand voelen in de Eifel.
Ik zal mijn bevindingen dan met jullie delen.
In ieder geval is mijn eerste indruk positief

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Hans Vaessen » 14 mei 2014, 11:01

Maus schreef: Ik heb mijn DACH en BNL kaart op SD geplaatst maar krijg deze nog niet werkbaar, ook weinig tijd voor gehad om daar fatsoenlijk naar te kijken.
Belangrijk om te weten:
Net als bij de 350/390:

Wat je gewend bent te doen is het vinkje bij CN weghalen en bij de motorkaart aanzetten. Dat kan in de 590 ook.
Echter: als je vervolgens weer gaat kijken zie je dat er bij beiden een vinkje staat, en dat is ongewenst.

Wat je moet doen:
- vinkje bij motorkaart aanzetten, bij CN uit
- toestel helemaal uitschakelen (powerknop 5 seconden indrukken en dan kiezen voor 'uitschakelen')
- toestel opnieuw opstarten.

Wil je terug naar CN: idem.

Is wat lastig, maar is niet anders.

Veel plezier in de Eifel!

Maus
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 mei 2014, 13:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Meterik

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Maus » 14 mei 2014, 16:03

Hans,

Heb het geprobeerd en het werk hoor, wel omslachtig om het toestel echt helemaal uit te schakelen.
Heb trouwens gisteren ook nog je video bekeken en daar stond het ook al in vermeld dus bedankt voor je informatie.
Vandaag al direct met de 590 gereden wat een verschil met de 660. :D
De BNL en DACH kaarten werken beter dan de kronkelroutes uit het systeem, ook de voorgestelde 3 alternatieve routes worden door deze kaart ook beter voorgesteld tot nu toe nog geen N wegen voorgesteld gekregen.

En ben helemaal weg van dat als ik het touchscreen aanraak niet de verbinding met de duopassagier weg valt zoals bij mijn 660 het geval was, wel even het vinkje aanzetten in het toestel.
Vind ook een beetje overdreven dat je elke keer de licenovereenkomst moet accepteren als de de Garmin opstart, klein minpuntje.

Nog even een ander vraag, de betaalde app voor de buienradar, hoe kan je die aankopen, normaal kost deze lifetime app maar 5 euro maar hoe krijg ik hem op mijn telefoon?
Inmiddels staat smartlink al in mijn telefoon.
Geld trouwens ook voor de verkeersinformatie alhoewel je die in het buitenland uit moet kunnen zetten anders betaal je jescheel aan de MB's


Andere vraag is ik heb vanaf diverse websites zowel via Garmin Belgie als Garmin USA geprobeerd Garmin Express te laden op mijn computer.
Indien het opgeslagen programma wil openen geeft hij telkers aan: Er is een fout opgetreden in Garmin Express en het programma moet worden afgesloten, onze excuses voor het ongemak.

wellicht heb je een tip waar dat aan kan liggen?

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Hans Vaessen » 14 mei 2014, 16:15

Die licentiemelding verdwijnt vanzelf als je ietsje meer gereden hebt.

Qua apps: weet niet meer precies hoe het ging, wel dat het min of meer vanzelf ging. Het aanschaffen doe je via de app zelf dacht ik. Kwestie van proberen.

Qua mb's in het buitenland: als de dataroaming op je toestel uit staat zal ook de smarttraffic niet werken. Hoeveelheid data weet ik niet precies, maar is vrij minimaal; het gaat om tekst-info immers (en dat gaat niet zo hard).

Qua express: moeilijk te zeggen. Als het downloaden al prblematisch ging vermoed ik dat de verbinding wellicht niet stabiel is (aan jouw of aan garmin zijde) en dat het installatieprogramma gewoon niet goed is gedownload. Opnieuw downloaden zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door RonalT » 14 mei 2014, 16:46

Of Express op een andere computer proberen te downloaden en laten draaien.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Maus
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 mei 2014, 13:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Meterik

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Maus » 14 mei 2014, 19:09

Even wat informatie over de apps m.b.t. weer en app voor verkeersinformatie waar je jezelf op kan abboneren.
Handig bij files omdat hij je er dan omheen navigeert
Via een ander omweg kreeg ik deze info vanavond.

Je zorgt er eerst voor dat je Smartlink op je smartphone geinstalleerd hebt, dit gaat via een gratis app via Google Play Store.
Daarna zoek je de app op in het display van je telefoon bij mijn Samsung Galaxy S3 zit dat bij de ikoontjes van de: wifi, gps,melodie, schemrotatie, Bleutooth,mobile gegevens, enz enz
Als je dat scherm opent zie je het ikoontje dat de smartphone link actief is, daarna tik je op het icoontje op het scherm van de smartphonelink en vouwt de link zich open, daarna kan je diverse apps opzoeken en ook de twee apps opzoeken van verkeer(Live verkeer 19,95 euro eenmalig) en de weer radar (5,49 euro eenmalig).
Daarna op het ikoontje tikken dat je wil aankopen (je kunt via je telefoonprovider de app aankopen), de prijs staat in het display vermeld.
Klik op de prijs en de aankoop van de app start op en wordt hij gedownload in je telefoon.
Als de aps geinstalleerd zijn zie je in de telefoon een icoontje met een M staan en een icoontje met een driehoek met een !
Hieraan kan je zien dat beide actief zijn en gedownload.
Na de download verdwijnen de icoontjes weer.

Even een critische noot:
Als je naar het buitenland gaat en deze beide apps staan aan zorg dan dat je jezelf van overtuigd dat je datalimiet niet overschreden wordt.
Meestal kun je bij je provider voor een euro per dag onbeperkt gebruik maken van de data.

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door highlander » 21 mei 2014, 17:23

In Belgie blijkbaar problemen met aanlevering, 3 stuks al enige tijd besteld.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door RonalT » 21 mei 2014, 17:35

Waypoint liet vandaag in een nieuwsbrief weten:

WayPoint Nieuwsbrief 20 Mei 2014

Beste GPS vrienden

In deze nieuwsbrief onder andere aandacht voor de Reggestreek wandeling en de nieuwe Garmin Edge 1000.

Reggestreek wandeling
Garmin Edge 1000
Garmin Forerunner 15
Zumo 590LM
WayPoint Hilversum geopend!


1. Reggestreek wandeling

<knip>

2. Garmin Edge 1000

<knip>


Garmin Forerunner 153. Garmin Forerunner 15

<knip>


4. Garmin Zumo 590LM

Het zal de meeste motorrijders niet ontgaan zijn, de Garmin Zumo 590LM is inmiddels leverbaar. Er is al een aardig grote groep motorrijders van dit nieuwe toestel voorzien en de eerste motorritten zijn gemaakt. In het begin was de vraag iets groter dan het aanbod, maar inmiddels is de Zumo 590LM uit voorraad leverbaar. Klik hier voor meer informatie.


5. WayPoint Hilversum geopend!

<knip>
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Maus
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 mei 2014, 13:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Meterik

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Maus » 25 mei 2014, 15:54

Rijdersimpressie van 1200 Km rijden met de nieuwe Garmin 590 LM

Inmiddels ben ik 1 dag terug in Nederland na meer dan 1200 Km gereden te hebben met de nieuwe 590Lm.
Geweldige machine in combinatie met de zelf geinstalleerde On Routekaart 2013/2014.
De kronkelroute kaart die voor geinstalleerd is ben ik niet zo over te spreken, zeker als je in Nederland rijd, zijn de routes veel over de drukkere N wegen en die wil je uiteindelijk niet rijden.
Zoals eerder gezegd is en blijft het scherm heel goed afleesbaar ook bij wat zon van achteren.
Processor is en blijft snel ook indien je van de route afwijkt pakt hij met het herberekenen de route heel snel weer op.
In 2 gevallen is de processor blijven hangen en kwam dan niet verder dan 15%, dit heb ik opgelost door handmatig opnieuw te laten herberekenen.
Van de weerapp heb ik veel profijt gehad, je kan mooi zien wat de verwachting is op je route, dit wordt per uur aangegeven, maximaal 3 uur vooruit.
Wel een opmerking dat je dit eigenlijk moet bekijken als je stilstaat met de motor dit omdat je te lang naar het scherm moet kijken om te zien wat de buuienradar doet.
Dit houd je ogen van de weg af wat dus tot een gevaarlijke situatie kan leiden.
De app voor de verkeerssitiuatie heb ik onvoldoende kunnen testen omdat ik niet in een gebied zat waar veel filevorming zat.
Tevens had ik vooraf mijn minivakantie in de Eifel op mijn Honda de twee bandenspanningsensoren gemonteerd, leuk gadget.
Mijn bandendruk stond afgesteld om 2.8 bar als bovenwaarde en 2.6 bar als onderwaarde (achterband) in het display van de Garmin kan je na een dag rijden in grafiekvorm de bandendruk volgen, ik vond het zeer frappant dat de bandendruk zelfs in piek opliep naar 3,5 bar (incl. duopassagier) terwijl je denkt dat hij maar 0,2 maximaal zou oplopen.

Mijn tussentijdse conclusie na 1800 Km met de navigatie gereden te hebben:
Alle positieve meldingen die ik voorheen had heb ik nog steeds met een paar kanttekeningen.

Positief:
Goede en duidelijk afleesbaar display
Geheel is voorgeborduurd op Garmin formule daardoor heb je de navigatie onder de knie
Makkelijke en zeer gebruiksvriendelijke bediening van display en software, simpele displays niet te veel details
Robuste behuizing, wel zwaarder dan oude 660
zeer snelle proccessor
Kaart makkelijk met vinger over display te verschuiven.
Zet zeer snel 3 routes uit op basis van je eigen voorkeur, dus geen tijdverspilling door koppeling aan computer thuis om routes te downloaden.
In display kan je benzinestations selecteren met de actuele brandstofprijzen (indien smartlink gekopeld is tussen telefoon en Garmin)
Uitbreidbaar met bandendruksensors, wel leuke gadget niet echt nodig.
Koppelbaar met mobile telefoon en apps.
uitbreidbaar met weerapp, deze is redelijk goedkoop. (5 eurp lifetime)
uitbreidbaar met verkeerapp, deze is goedkoper dan TMC module .(20 eurp lifetime)
Externe USB poort, zonder batterij eruit te halen koppelen aan computer.



Negatief:
Prijs is extreem hoog
Batterij na demontage van motorfiets snel leeg (binnen een uur)
Moet handmatig inzoomen om te zien waar je rijd, was bij de 660 iets duidelijker
Mogelijkheid voor kronkelwegen nog teleurstellend.
De navigatie is zwaar daardoor krijgt de ophanging en de Garmin bij slechte wegen de Rammount behoorlijk voor zijn kiezen, moet heel goed vastklemmen.
Koppeling met headset Cardo G9X zeer teleurstellend, bleutooth valt regelmatig uit en moet handmatig zelf verbinding herstellen (moet uitzoeken of dit aan Garmin of Cardo ligt)
Kan de Garmin niet extern opladen alleen met computer, dit vind ik een groot minpunt omdat je via een oplader langer met de navigatie thuis kan uitproberen en oefenen.
Als Garmin aan computer aangesloten is 9opladen) kan je deze niet meer bedienen
Batterijdeksel met bajonetsluiting, pennetje kan los gaan zitten van sluiting waarna deksel niet goed sluit en je de Garmin niet meer kan gebruiken.
Ook een euvel inmiddels bij ander Garmin toestellen gemeld, werd mij meegedeeld door andere Garmin gebruikers tijdens mij vakantie (op te lossen door pennetje met snellijm vast te zetten)

Kortom ik vind nog steeds dat ik de juiste beslissing genomen heb door mijn 660 in te ruilen voor een 590
Ik hoop dat jullie iets aan mijn review hebben gehad

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Hans Vaessen » 26 mei 2014, 12:05

Maus schreef:
Batterijdeksel met bajonetsluiting, pennetje kan los gaan zitten van sluiting waarna deksel niet goed sluit en je de Garmin niet meer kan gebruiken.
Ook een euvel inmiddels bij ander Garmin toestellen gemeld, werd mij meegedeeld door andere Garmin gebruikers tijdens mij vakantie (op te lossen door pennetje met snellijm vast te zetten)
Dank voor je uitgebreide verslag!

Alleen: bovenstaande begrijp ik niet; heb er nog even een toestel bijgepakt, maar zie niet wat daar los kan gaan zitten (en vooral niet wat je vervolgens met snellijm zou moeten doen). Uberhaupt is er eigenlijk amper reden om het deksel te openen: is alleen nodig om (eenmalig) de accu te plaatsen danwel de micro-SD te wisselen. Maar mogelijk dat ik niet begrijp wat je bedoelt?

white
Berichten: 103
Lid geworden op: 25 apr 2014, 19:39
Type Goldwing: overig
Locatie: Landgraaf

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door white » 26 mei 2014, 16:51

Maus schreef:Rijdersimpressie van 1200 Km rijden met de nieuwe Garmin 590 LM
Mooi verhaal!


De weerapp en de verkeersinfo heb ik ook bekeken, en ik zal deze ook zeker aanschaffen.
Wat me wel opviel was dat soms voor de hand liggende landen niet ondersteund worden.
De reden daarvoor ken ik niet, misschien dat dit in de toekomst nog veranderd.
(Bij een van de twee werd bv Duitsland niet ondersteund)

De prijs valt me eigenlijk nog wel mee, in ieder geval tegenover de prijs van de 278 die ik had..

Het snel leeg zijn van de batterij herken ik wel, zeker tegenover 278 die het met gemak ruim 10 uur uithield :shock:
Volgens Hans kun je de batterijtijd wel verlengen door de helderheid terug te zetten, wat ook wel logisch is natuurlijk.

Ik zal zeker weer een afsluitbare Touratech houder halen, dat geeft net wat extra zekerheid. (ook in zwart verkrijgbaar)
Bij de 278 had ik die ook naar volle tevredenheid.

Ik ben benieuwd hoe het zoomen in z'n werk gaat.
Tevens rij ik altijd met het Noorden boven, en ik heb al gelezen dat dit problemen kan veroorzaken.
Dan hoop ik dat het euvel snel word opgelost, daar ik de rijrichting boven absoluut niet prettig vind.

Ik ga het zien deze week als ik hem ga halen, bedankt voor je input!
vriendelijke groet

Rene

Plaats reactie