Routes importeren op navi GW 2014

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Oene Krist
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2014, 18:32
Type Goldwing: GL1800

Routes importeren op navi GW 2014

Bericht door Oene Krist » 29 apr 2014, 18:43

Hallo collega's, mijn navi in de Goldwing 2014 "ziet" het SD kaartje niet om route's in te laden. Het meegeleverde kaartje is van Honda zelf en is leeg. Volgens het boekje van de navi geeft het systeem aan als er route's op het SD kaartje staan die geïmporteerd moeten worden. Bij mij gebeurt er niets terwijl ik vanuit Basecamp wel routes op het kaartje heb geschreven. Misschien moet er een mappen structuur op het kaartje aangemaakt worden? Graag advies

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Routes importeren op navi GW 2014

Bericht door RonalT » 29 apr 2014, 23:36

Normaal gesproken horen de mappen /garmin/gpx/ op het toestel te staan en daarin kan je routes plaatsen. Maar of dat bij dit bijzondere toestel ook zo is.....
Je kan het allicht proberen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: Routes importeren op navi GW 2014

Bericht door Wingnut » 30 apr 2014, 09:01

RonalT schreef:Normaal gesproken horen de mappen /garmin/gpx/ op het toestel te staan en daarin kan je routes plaatsen. Maar of dat bij dit bijzondere toestel ook zo is.....
Je kan het allicht proberen.
Klopt, ik heb zelf een 2013 versie.

Op het kaartje een map aanmaken met bestandsnaam garmin en dan daarin een map met bestandsnaam GPB

Hierin de gpx bestand dan laden.

Na het opstarten van de motor zal de GPS de nieuwe route(s) dan herkennen en vragen of de routes moeten worden geimporteerd.
De te importeren route aanvinken en importeren.
Na het importeren via het GPS keuzemenu via route's de betreffende route opstarten.

Succes ermee, helaas is het probleem bij de Honda fabrieks GPS (door Garmin op basis van Honda specificatie gebouwd) dat je het herberkenen niet uit kunt zetten en dan de raarste route's het gevolg zijn als je van de route afwijkt. Helaas heb ik ondertussen ervaren dat dit een Garmin probleem is en dit ook bij de nieuwere Zumo's hetzelfde probleem is dat bij een GPX route het toestel terug wil naar een via punt dat je eventueel hebt overgeslagen. Wat mij betreft is Basecamp (GPX bestanden) echt geen verbetering ten opzichte van Mapsource (GdB bestanden).
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

Oene Krist
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2014, 18:32
Type Goldwing: GL1800

Re: Routes importeren op navi GW 2014

Bericht door Oene Krist » 30 apr 2014, 09:43

Dank mannen, ik ga het zo proberen. Toch nog even over het herberekenen: in Basecamp kun je de route's ook (nog) exporteren als GDB. Lost dat het probleem van het automatisch herberekenen misschien op? Waarschijnlijk hebben jullie dit al getest, maar ik vraag het toch maar even. Verder heb ik ergens nog het oude mapsource op een laptop staan. Is het nog een optie om de route's daar in te laden en vervolgens te exporteren? Of zit het automatisch herberekenen gewoon in het systeem van deze navi's?

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Routes importeren op navi GW 2014

Bericht door Hans Vaessen » 30 apr 2014, 12:36

Oene Krist schreef:Dank mannen, ik ga het zo proberen. Toch nog even over het herberekenen: in Basecamp kun je de route's ook (nog) exporteren als GDB.
Nee, dat staat geheel los van elkaar. Sterker: je toestel zal niets begrijpen van een gdb.

Voor een motorroute is er sowieso geen reden om überhaupt nog gdb te gebruiken (hooguit dat het bestandje een ietsje kleiner is, maar dat speelt tegenwoordig geen rol meer) en adviseer consequent bij gpx te blijven.

Oene Krist
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2014, 18:32
Type Goldwing: GL1800

Re: Routes importeren op navi GW 2014

Bericht door Oene Krist » 30 apr 2014, 16:24

Manne, hoewel ik precies jullie instructies heb opgevolgd, ziet de Navi het SD kaartje niet. Wanneer ik door het menu loop licht het vakje Routes importeren van SD card niet op en komen er bovendien geen vragen om routes te importeren. Ik zal het kaartje formatteren en het nog eens proberen?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Routes importeren op navi GW 2014

Bericht door RonalT » 30 apr 2014, 18:52

Wingnut schreef:
RonalT schreef:de mappen /garmin/gpx/
een map aanmaken met bestandsnaam garmin en dan daarin een map met bestandsnaam GPB

Hierin de gpx bestand dan laden.
Harry weet je zeker dat de bestandsnaam GPB moet zijn?
Normaal is het GPX.

En het heeft geen enkele zin om de bestandextentie GDB te maken, zoals Hans al schreef. GPX is een manier van opslaan zodat uitwisselen met andere merken mogelijk is. Dit staat los van herberekenen of niet.
Wingnut schreef:Helaas heb ik ondertussen ervaren dat dit een Garmin probleem is en dit ook bij de nieuwere Zumo's hetzelfde probleem is dat bij een GPX route het toestel terug wil naar een via punt dat je eventueel hebt overgeslagen. Wat mij betreft is Basecamp (GPX bestanden) echt geen verbetering ten opzichte van Mapsource (GdB bestanden).


Het herberekenen is niet een Garmin-probleem, maar een probleem dat wordt gecreëerd door de gebruiker. Je kan een route zo maken dat hij ook bij herberekenen in tact blijft. Daar zullen we het nog wel eens over hebben in een ander topic.
En over dat terug willen naar een overgeslagen punt, met Basecamp kan je routepunten "waarschuwen bij aankomst" of "niet waarschuwen bij aankomst" zetten. En ik weet bijna zeker dat het terug sturen naar een overgeslagen niet gebeurt als je de punten op niet waarschuwen zet.
Hoe de toetellen verder reageren kan ik niet zeggen omdat ik het toestel in de 1800 niet ken of de 590 nog onvoldoende ken.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Oene Krist
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2014, 18:32
Type Goldwing: GL1800

Re: Routes importeren op navi GW 2014

Bericht door Oene Krist » 30 apr 2014, 20:20

Het is gelukt, dankzij de aanpassing van de map in GPX. Wel krijg ik na het importeren de melding: Route afgekort. Dat kan ik me voorstellen, er zaten meer dan 380 punten en 66 viapunten in. Ik heb de route nu opgeknipt in 2 delen. Over het terugsturen naar gemiste waypoints: geldt dat ook voor de via-punten? En, je kunt inderdaad de functie waarschuwen bij aankomst aan en uit zetten. Dank voor jullie adviezen zover!

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Routes importeren op navi GW 2014

Bericht door RonalT » 30 apr 2014, 20:39

Het terugsturen naar gemiste waypoints is toestel afhankelijk.

De 550 heeft hier totaal geen last van. Is ook een van de beste toestellen om routes te rijden. Accepteert bijna alles. Van de route af gaan en de route terug oprijden.... alles loopt door. Waypoints overgeslagen geen probleem.
Kan niet overweg met 'niet waarschuwen', dan moet je de route ontvlaggen met een hulpprogramma.

De 590 stuurt je terug als een routepunt op waarschuwen staat Kan overweg met niet waarschuwen.

De 3x0 serie werkt volgns mij net zo.....

Het Goldwing-toestel ken ik niet, dus vul maar aan .............
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
meire
Berichten: 807
Lid geworden op: 19 jul 2009, 19:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Routes importeren op navi GW 2014

Bericht door meire » 01 mei 2014, 17:31

Rij ook met GW 1800 model 2012 en heb hier ook al heel veel overgemeld(ook bij honda zelf,ook GWclup Belgie hier ook op het forum) dat het een groot probleem is met het ingebouwde gps. Zolang ge bij het maken van een route maar heel veel punten maakt zal de route wel ongeveer het zelfde worden berekend als ge ze via het kaartje ze op de gps zet(ik zelf zet bijna bij elke afslag een punt op een route van 120Km staan dan zeker 60 punten)Iets wat ik nu ook doe is route die gemaakt is op pc in gps laden, de route dan weer op sd kaartje zetten ( dat kan via gps op moto bij route KOPIEER naar sd kaart) ,de route weer op pc laten zien via sd kaartje en de route kopiëren naar originele route en kijken als ze gelijk is zo niet werk ik ze bij met meer punten te zetten op de juiste wegen.
Maar dan bij het rijden van de route gaat alles goed zolang ge de route kan volgen , ofdat ge u niet mis rijd , zo ge eens niet juist zit zal de gps direct beginnen herbereken en wil altijd maar terug naar het punt dat ge hebt gemist of niet kan bereiken(omleiding of zo)en dan beginnen de problemen
Is bij honda belgie en andere landen al heel veel gemeld , en als ze gewoon aan garmin zouden vragen dat het zou mogelijk zijn de route herberekenen uit schakelen zou er al veel opgelost zijn , maar ze doen er niets aan al vanaf 2012.
Moet wel zeggen dat ik nog altijd met MapSource werkt en bij het overzetten naar sd kaartje geen probleem heb ,gebruik gewoon icoontje verzenden naar apparaat en als dan sd kaartje is aangesloten zet ie dan gewoon de route over naar kaartje in GPX formaat(ook al staat de route in gdb formaat) en maak zelf iedere keer een Garmin map aan .
Vraag mij af hoe ge die Garmin map op het sd kaartje kan maken, hoe moet ge te werk gaan ?(is omdat ik ook heb geprobeerd een route die was gemaakt in Basecamp op kaartje te zetten)
Vele Groetjes,Meire

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Routes importeren op navi GW 2014

Bericht door RonalT » 01 mei 2014, 19:20

Eigenlijk valt dit buiten GPS, want dit is een computervaardigheid.
Doe de SD kaart in de computer en ga met verkenner / deze computer naar de SD-kaart (zou schijf D of E kunnen zijn).
Dit doe je door te dubbelklikken (klik) op deze SD-kaart.
Dan druk je op de rechter muistoets.
Er opent dan een schermpje waar onder meer BEELD, PICTOGRAMMEN SCHIKKEN in staat. Ook staat er NIEUW in. Klik hierop.
Er opent een nieuw scherm waarin MAP staat. Klik hierop.
Nu wordt er een nieuwe map gemaakt waar je een naam aan kunt geven. Deze noem je Garmin.
Klik op de map zodat je er in terecht kom.

Dan druk je op de rechter muistoets.
Er opent dan een schermpje waar onder meer BEELD, PICTOGRAMMEN SCHIKKEN in staat. Ook staat er NIEUW in. Klik hierop.
Er opent een nieuw scherm waarin MAP staat. Klik hierop.
Nu wordt er een nieuwe map gemaakt waar je een naam aan kunt geven. Deze noem je GPX.

Succes
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Routes importeren op navi GW 2014

Bericht door RonalT » 01 mei 2014, 19:22

Meire, je zou eens een route moeten maken met Basecamp en dan de punten tussen start en eind op niet waarschuwen zetten.
Misschien dat het niet helpt, maar een aantal toestellen sturen je dan niet zo irritant terug. Ik weet niet bij welke categorie jullie ingebouwd toestel hoort, maar het is het proberen waard.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
jantje beton
Berichten: 271
Lid geworden op: 23 aug 2008, 11:41
Locatie: HOESELT

Re: Routes importeren op navi GW 2014

Bericht door jantje beton » 02 mei 2014, 07:49

Hoy allemaal maar als je nu je kaartje in je pc steekt en dan je route met mapcourse verzenden naar verwisselbare schijf krijg je toch automatisch een map met Garmin en je route in Gpx bestand erop :roll:
wees niet bedeesd jantje is hier geweest

Oene Krist
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2014, 18:32
Type Goldwing: GL1800

Re: Routes importeren op navi GW 2014

Bericht door Oene Krist » 02 mei 2014, 08:40

RonalT, hoe doe je dit? Ik heb BaseCamp eens doorgespeurd, maar kom het nergens tegen.
Meire, je zou eens een route moeten maken met Basecamp en dan de punten tussen start en eind op niet waarschuwen zetten.

Gebruikersavatar
meire
Berichten: 807
Lid geworden op: 19 jul 2009, 19:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Routes importeren op navi GW 2014

Bericht door meire » 02 mei 2014, 11:07

RonalT schreef:Meire, je zou eens een route moeten maken met Basecamp en dan de punten tussen start en eind op niet waarschuwen zetten.
Misschien dat het niet helpt, maar een aantal toestellen sturen je dan niet zo irritant terug. Ik weet niet bij welke categorie jullie ingebouwd toestel hoort, maar het is het proberen waard.
RonalT,Oene krist,
Een route maken in Basecamp gaat momenteel niet heb dat al eens gemeld hier op het forum (als ik basecamp durft te openen heb ik geen kaarten, en als ik daarna terug naar Mapsource ga zijn ook al mijn kaarten verdwenen moet dan naar een herstelpunt gaan van voor ik naar basecamp ben geweest en dan staan de kaarten terug op Mapsource)daarom werk ik nog altijd met Mapsource.
De categorie van toestel in goldwing zou volgens Honda Belgie het meest op een Garmin Novi 1490 gelijken .









;
Vele Groetjes,Meire

Plaats reactie