Nieuw: De Garmin Zumo590 - opvolger van de Zumo 660

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Nieuw: De Garmin Zumo590 - opvolger van de Zumo 660

Bericht door Hans Vaessen » 02 apr 2014, 13:38

Zojuist heeft Garmin de nieuwe Zumo 590 gelanceerd.

Ik mocht er al een tijdje mee spelen en heb daar, als gewoonlijk, op video verslag van gedaan.

Algemeen beeld: zéér interessant toestel. Vooral de verbeterde afleesbaarheid in zonlicht, de schermgrootte en resolutie, de snelheid van reageren en extra opties als de rondreisplanner maken dit tot 'de nieuwe standaard'.

Op http://www.mrgps.nl/zumo590/" onclick="window.open(this.href);return false; heb ik e.e.a. op een rij gezet.

Ik zal de komende weken nog wat aanvullende video's maken; ondermeer de vergelijking met de 350 en 660.

Op https://www.youtube.com/playlist?list=P ... XMSeXx5Mma" onclick="window.open(this.href);return false; vindt je de complete 'playlist' - die automatisch aangevuld wordt.
Wil je vanzelf op de hoogte blijven: abonneer dan even op het Youtubekanaal of 'like' MrGPS op http://www.facebook.nl/mrgpsnl" onclick="window.open(this.href);return false;

(en nu eerst op zoek naar het spaarvarken, want dat gaat eraan ;))

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6766
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Nieuw: De Garmin Zumo590 - opvolger van de Zumo 660

Bericht door De Motormuis » 02 apr 2014, 15:44

Hoi Hans.

Inderdaad leuk toestel. En voor iemand die net een nieuw
navigatiesysteem zoekt, en het geld er voor (over) heeft,
inderdaad een aanrader. Maar ik heb zelf mijn zumo 660
nog maar 2 jaar dus houd ik het daar nog maar even bij.
Ben daar ook goed tevreden over.
En ook weer mooie duidelijke video's zoals we ondertussen
wel van je gewend zijn.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuw: De Garmin Zumo590 - opvolger van de Zumo 660

Bericht door RonalT » 03 apr 2014, 17:19

Heel mooi toestel. Er waren een aantal dingen die me opvielen aan dit toestel. bv de kabel met niet alleen de voeding, maar ook de aansluitingen audio in/uit om een aansluiting op onze intercoms te maken. Deze komt nu heel netjes ergens onder de kuipdelen te liggen. Niet meer rare stekkertjes is de houder zodat er drie kabeltjes naar de houder lopen.

Het hele mooi scherm natuurlijk. Groot en zeer goed afleesbaar.

De mogelijkheid om het scherm te kantelen. Toen TomT en Garmin met hun breedbeeldschermen kwamen vond ik dat nogal onzinnig omdat we vrijwel allemaal ons systeem op 'koers boven' hebben staan gebruiken we dus de kleinste afmeting om vooruit te kijken. Deze maat verkleinen we dan nog eens door onderin en bovenin het scherm nog wat tekst te plaatsen.
Ik heb toen op het GPS forum al eens geschreven dat ik het wel een goede zaak was als we het scherm konden kantelen.
Vanaf nu kan dat dus.....

De komende dagen de filmpjes nog eens bekijken en daarna maar wat overwerken .... :lol:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Nieuw: De Garmin Zumo590 - opvolger van de Zumo 660

Bericht door cooper » 03 apr 2014, 17:58

RonalT schreef:... bv de kabel met niet alleen de voeding, maar ook de aansluitingen audio in/uit om een aansluiting op onze intercoms te maken. Deze komt nu heel netjes ergens onder de kuipdelen te liggen. Niet meer rare stekkertjes is de houder zodat er drie kabeltjes naar de houder lopen... :lol:
Was ook bij de 660 al zo hoor RonalT :D
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuw: De Garmin Zumo590 - opvolger van de Zumo 660

Bericht door RonalT » 03 apr 2014, 18:56

Klopt, die heeft zo'n zelfde soort houder zag ik in een van de filmpjes van Hans.

Maar eigenlijk vergeleek ik de 590 met mijn 550 en daar steken een 3-tal kabeltjes uit..... :(
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
inside
Berichten: 580
Lid geworden op: 28 mar 2006, 23:24
Type Goldwing: GL1800
Locatie: arnhem

Re: Nieuw: De Garmin Zumo590 - opvolger van de Zumo 660

Bericht door inside » 03 apr 2014, 19:05

nadeel zoals ik heb begrepen is dat je de telefoon alleen kan gebruiken via een BT headset.

ben nu nog in het bezit van een 2820 met een bedraadde verbinding waar alles mee werkt.

bij een overstap zou ik dan ook nog een BT headset moeten aanschaffen.

of heb ik het verkeerd begrepen.


Gr. Hans

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuw: De Garmin Zumo590 - opvolger van de Zumo 660

Bericht door Hans Vaessen » 03 apr 2014, 19:22

inside schreef: of heb ik het verkeerd begrepen.
Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Aan de kabelboom zit wel een aansluiting voor audio out en microfoon (voor koppeling aan intercom). Maar of het telefoonsignaal daar ook overheen kan weet ik net zeker. Enerzijds zou ik zeggen 'waarom niet, dat kon bij de 2820 ook'; maar ook ik meen ergens gezien te hebben wat jij aangeeft, en dat het niet zou kunnen. Weet alleen niet meer waar dat was helaas.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuw: De Garmin Zumo590 - opvolger van de Zumo 660

Bericht door RonalT » 03 apr 2014, 20:30

Ik las in een stuk van Ruud Schut en Suzanne Schut:
Wil je kunnen bellen met de Zumo 590LM, moet het toestel wel op de autosteun gezet worden (of worden gekoppeld aan een headset).
Er wordt niet expliciet gesproken over een BT headset, dus ik houd hoop dat het ook via de kabeltjes loopt :roll:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuw: De Garmin Zumo590 - opvolger van de Zumo 660

Bericht door Hans Vaessen » 03 apr 2014, 20:47

Ah... dat kon de bron wel eens zijn. En dat maakt me ineens een stuk optimischer. En het is ook logisch: waarom anders een bedrade mic-in? Waar zou je die anders voor gebruiken?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuw: De Garmin Zumo590 - opvolger van de Zumo 660

Bericht door RonalT » 23 apr 2014, 23:06

Jeroen D. schreef: op 23 apr 2014 om 22:52

Goed nieuws, de eerste zending met Zumo 590's is onderweg naar de diverse vestigingen. Als de de transporteur netjes zijn werk doet komen ze morgen (donderdag) in de loop van de dag binnen. Dus heb je hem gereserveerd dan kan het zo maar zijn dat je van mij of één van mijn collega's een mailtje krijgt dat er 1 met smart op je ligt te wachten.
Gisteren kreeg ik een mail dat er een voor mij bij was en vandaag opgehaald. Mooi toestel, beeld ziet er heel anders uit dan van een 550 of een 660. De komende week eens uitproberen en daarna laat ik weten wat ik er van vind. Anders ga ik hem nu alleen maar zitten vergelijken met de 550 :|

white
Berichten: 103
Lid geworden op: 25 apr 2014, 19:39
Type Goldwing: overig
Locatie: Landgraaf

Re: Nieuw: De Garmin Zumo590 - opvolger van de Zumo 660

Bericht door white » 03 mei 2014, 12:36

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van degene die de 590lm inmiddels in de praktijk hebben kunnen gebruiken.
Software, weersvoorspelling, filemelding, koppeling met smartphone, schermkwaliteit etc.

Wat zijn de voor en nadelen?

Ik heb al begrepen dat de software anders is opgebouwd, waardoor de handeling van routes etc anders word benaderd.
Dat hoeft geen probleem te zijn, vraagt alleen gewenning en aanpassing.

Maar ik ben zeer benieuwd naar de overall ervaringen.
vriendelijke groet

Rene

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuw: De Garmin Zumo590 - opvolger van de Zumo 660

Bericht door Hans Vaessen » 03 mei 2014, 12:48

Op http://forum.gps.nl/viewforum.php?f=129" onclick="window.open(this.href);return false; is er inmiddels een actieve ervaringsuitwisseling tot stand gekomen.

Enkele elementen daaruit:
- ik lees toch wel wat problemen met bluetooth - mn icm muziek. Bij de een werkt het perfect, de ander heeft er wat ruzie mee, waarbij bijv de muziek pauzeert na navigatieaanwijzing.
- de schermkwaliteit wordt verschillend ervaren: de een is heel enthousiast, de ander wat minder. Vooral de wat fletse kaartkleur wordt opgemerkt
- de routeomgang is inderdaad anders, maar gelijk aan de 3xx. Daardoor ook meldingen van opsplitsen van routes; eenvoudig oplosbaar door via's soft te maken - tevens dialoog over 'hoe terug naar de route' na afwijken - gelijk aan 3xx.
- louter positieve reactie op snelheid van bediening.

white
Berichten: 103
Lid geworden op: 25 apr 2014, 19:39
Type Goldwing: overig
Locatie: Landgraaf

Re: Nieuw: De Garmin Zumo590 - opvolger van de Zumo 660

Bericht door white » 04 mei 2014, 17:31

Hoi Hans.

Ik had op de diverse fora al gereageerd onder dezelfde Nickname als hier :)
Omdat ik de discussie niet wil "sturen", wilde ik mijn bevindingen hier (nog) niet benoemen, maar ik ben reuze benieuwd naar de ervaringen van de gebruikers :wink:
vriendelijke groet

Rene

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuw: De Garmin Zumo590 - opvolger van de Zumo 660

Bericht door RonalT » 04 mei 2014, 17:53

Vandaag een hele rare ervaring...

Ik ben met een groep organisatoren de route van de Goede Doel Rit gaan bekijken.
We zijn uit Dinteloord vertrokken naar Kaatsheuvel. Vandaar uit een stukje gereden, hapje gegeten en weer op weg voor een rondje. En wat schetst mijn verbazing..... mijn route stond op zijn kop.

Ik heb normaal KOERS BOVEN aan staan. Maar nu stond volgens mij KOERS ONDER :?
Mijn voertuig symbool wees gewoon naar boven, maar de kaart schoof naar boven en de witte pijl, die de richtingverandering aangeeft, stond onder in beeld. Heel raar.

Het hielp niet om bv NOORD BOVEN in te stellen, opslaan, KOERS BOVEN opslaan. Het beeld bleef zo raar. Alleen uitzetten en terug aanzetten hielp.
Helaas reed ik in een groep mee en had geen tijd om een afbeelding te maken..... (ik hoop dat jullie je kunnen voorstellen wat ik zag) :roll:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuw: De Garmin Zumo590 - opvolger van de Zumo 660

Bericht door Hans Vaessen » 04 mei 2014, 17:57

Dat kàn gebeuren bij stilstand; waarbij het toestel uitgaat van de laatste bekende rijrichting. Maar als het gebeurt tijdens het rijden is dat inderdaad wel heel apart...

Plaats reactie