Track als routeuitwisselingsbasis: iedereen dezelfde route!

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Track als routeuitwisselingsbasis: iedereen dezelfde route!

Bericht door Hans Vaessen » 18 mar 2014, 11:37

Sinds de firmwareupdate voor de zumo340/350, medio februari 2014, kent ook dat type de mogelijkheid een route te importeren op basis van een track. Daarmee kunnen nu alle Zumo's (behalve de Z2xx) hiermee overweg.
Bovendien is het kinderspel met Basecamp een route te converteren naar een track.

Juist omdat nu bijna alle zumo's hiermee overweg kunnen adviseer ik om hier eens mee te experimenteren. Vooral als het gaat om routeuitwisseling binnen de club kan het grote voordelen hebben en veel problemen voorkomen.

Wat er is essentie gebeurt:
- je doet helemaal NIETS met de oorspronkelijke route, geen herberekenen, geen ontvlaggen, unglitchen etc.
- door te dubbelklikken op de routenaam kun je kiezen voor 'spoor maken' en heb je een track cq spoor (dat is het zelfde) - die track zet je over naar je zumo
- in de zumo kijk je in het menu 'sporen' en kies je ervoor om die te converteren naar een route
- optioneel kun je de track ook als lijn op de kaart laten tekenen, waarvan je zelf de kleur in stelt - sowieso handig, ook als je een 'gewone' route rijdt
- de track wordt weliswaar herberekend maar blijft exact gelijk aan de oorspronkelijke route; hooguit wordt hij automatisch 'op de weg' gelegd waar de track zou afwijken van de kaart
- routedelen die echt off-road gaan blijven off road

Maar, let op:
- Als het een oude route is en het wegennet inmiddels is veranderd zal de OUDE route weergegeven worden
- Is het echter een nieuwe route in een toestel met oud kaartmateriaal is dat juist weer een voordeel
- de route zal in alle zumo's precies hetzelfde zijn, ongeacht versie kaartmateriaal
- de route kent echter maar één viapunt: het eindpunt (automatisch herberekenen MOET dus uitgeschakeld worden)

Mijn advies: experimenteer hier zeker even mee. Het kan in eerste instantie wat 'onwennig' lijken maar werkt in de praktijk imho 'uit de kunst'

LET OP:
Ook die breedbeeld TomTom rider kan routeimport op basis van een track aan. Dat lijkt goed nieuws: kunnen we voortaan één format gebruiken voor routeuitwisseling. Helaas echter: de conversie van track naar route levert bij de TT een zodanig dramatsch slecht resultaat dat deze methode voor de Rider in de praktijk onbruikbaar is.

Enfin, voor de Garmin Zumo's: zie de video op http://youtu.be/AtS3UV5moCg" onclick="window.open(this.href);return false; . Veel succes!

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Track als routeuitwisselingsbasis: iedereen dezelfde rou

Bericht door RonalT » 18 mar 2014, 19:25

Toevallig heb ik het gisteren met Chrit over deze mogelijk gehad. Hij had een rit als track ontvangen van een fietser. Ik heb er een route van gemaakt maar dat werkte volgens niet. Dus mijn advies was om de trackin zijn 660 te laden.
Ik ben er in het verleden ook mee bezig geweest en vond het een nuttige oefening. Tijdens een route reden we in de Biesbosch van de Witboomkil naar de Boomgatweg. Dn steek je het gat van Lijnoorden over. (bent u daar nog??) Maar volgens de kaart ligt daar geen brug. Pas in de NT versies zie je daar een brug verschijnen.
Door deze route route in twee delen te maken en om te zetten naar twee tracks kon ik ze als tracks aan elkaar koppelen en hadden we voor iedereen eenzelfde route die via de brug ging.

Maar ook wel eens aan het testen geweest door een track te tekenen en die op enig moment gewoon linksaf het land in te laten lopen. Met de Goldwing trouwens daar maar niet linksaf gegaan. :wink:
Maar dit soort dingen proberen zijn wel leuke oefeningen ....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie