geheugen zumo660

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcelk
Berichten: 358
Lid geworden op: 23 jan 2011, 11:37
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Opperdoes

geheugen zumo660

Bericht door marcelk » 16 mar 2014, 14:23

weet iemand welke bestanden ik veilig kan verwijderen van de zumu ik heb de kaarten op een geheugen kaartje staan maar het geheugen van mn zumo zit even goed bijna vol ?????
groetjes marcel en lia

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: geheugen zumo660

Bericht door RonalT » 16 mar 2014, 19:37

Er kunnen er best een paar af Marcel.

in de map \Garmin\ moeten de onderstaande folders en bestanden staan.

GarminDevice.xml Verzamelbestand over het apparaat, geïnstalleerde bestanden en versienummers

gmapbmap.img (+ .sum) Basemap/Basiskaart Europa (Atlantic V2)

gmapprom.img (+ .sum) Detailkaart CityNavigator NT Europe,

\GPX\ Folder waarin Waypoints / Routes / Tracks kunnen staan,

\Text\ Folder met diverse 'scherm tekst' bestanden voor diverse talen, bedienings aanwijzingen,
knoppen opdruk, algemeen

\Text\Nederlands.gtt 2.27 Bestand met NL teksten Instructies/knoppen algemeen

\Text\Nederlands_Gdnc.gtt Bestand met NL teksten

\Text\Nederlands_Trf.gtt Bestand met NL teksten

\vehicle\ Folder met grafische afbeeldingen van voertuigen. Standaard set, kan uitgebreid worden.

\voice\ Folder met audio (en controle) bestanden voor navigatie aanwijzigingen.

\voice\Nederlands__.vpm Audio bestand, Nederlands "Truus" weet de weg, In scherm zichtbaar als "Nederlands"

Er is vooral veel te winnen door het wissen van diverse door jou niet gebruikte talen.
Een goed stuk gereedschap om dit te bekijken en te doen is van JaVaWa en heet JaVaWa Device Manager (JDM).

En je hoeft de goede bedoelde raad..... "maak eerst een copy met JDM" niet op te volgen.

Daarna kijk je bij "meer info" en daaronder zie je stemmen - telen - routebestanden en dergelijke staan.
Als je een van deze items wil bekijken klik je "beheer" aan en dan kan je de verschillende talen bekijken en eventueel wissen.
Via JDM is de meest safe manier om dit te doen. Maar maak eerst een backup.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
marcelk
Berichten: 358
Lid geworden op: 23 jan 2011, 11:37
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Opperdoes

Re: geheugen zumo660

Bericht door marcelk » 16 mar 2014, 21:19

bedankt ronalt ik zal er eens naar kijken
:?
groetjes marcel en lia

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: geheugen zumo660

Bericht door Hans Vaessen » 18 mar 2014, 12:00

Op zich is het niet erg als je interne geheugen behoorlijk vol zit. ECHTER: als je de hele kaart van Eu op de SD hebt staan heb je hoogstwaarschijnlijk ook dubbele kaarten, en dat is ongewenst.

Ik zou dus sowieso even controleren met http://www.javawa.nl/jdm.html" onclick="window.open(this.href);return false; en daarmee de (mogelijk oudere) CN kaart uit het interne geheugen verwijderen.

Gebruikersavatar
jan dubbel
Berichten: 116
Lid geworden op: 28 nov 2007, 11:40
Locatie: breezand

Re: geheugen zumo660

Bericht door jan dubbel » 07 apr 2014, 11:15

wij zitten met hetzelfde probleem, echter ook met een verleden van een kapotte Zumo tijdens een update, dus kromme tenen, bang om iets verkeerd te doen. Dus mogelijk een domme vraag: hoe maak je een backup??

groetjes, Marjan

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: geheugen zumo660

Bericht door Hans Vaessen » 07 apr 2014, 12:05

jan dubbel schreef: hoe maak je een backup??
Dat doe je eenvoudig met bovenstaande programma jdm. Sluit het toestel aan op de computer; start het programma en kijk tien seconden naar de opties; dan zie je het vanzelf.

Ik begrijp de onzekerheid,maar sommige zaken zijn eigenlijk gewoon een kwestie van 'doen'.

Gebruikersavatar
jan dubbel
Berichten: 116
Lid geworden op: 28 nov 2007, 11:40
Locatie: breezand

Re: geheugen zumo660

Bericht door jan dubbel » 07 apr 2014, 15:31

Nou, een en ander is gelukt. Nu zie ik 22 GPX bestanden die er volgens mij uit kunnen, 1 kruispuntenoverzichtsbestand 550.63 MIB (geen idee wat dat is) en 8 POI bestanden, volgens mij kunnen die er ook uit. Heb ik het goed?

gr. Marjan

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: geheugen zumo660

Bericht door Hans Vaessen » 07 apr 2014, 16:15

jan dubbel schreef:Nou, een en ander is gelukt. Nu zie ik 22 GPX bestanden die er volgens mij uit kunnen, 1 kruispuntenoverzichtsbestand 550.63 MIB (geen idee wat dat is) en 8 POI bestanden, volgens mij kunnen die er ook uit. Heb ik het goed?
Kruispunten laten staan; dat zijn de afslagborden op de snelweg; POI bestanden zullen vermoedelijk de filtspalen zijn. De inhoud van de gpx-bestanden kun je voor verwijderen bekijken; maar mogen allemaal weg. Bekijk ook de video; die is er niet voor niets.

Succes!

Gebruikersavatar
jan dubbel
Berichten: 116
Lid geworden op: 28 nov 2007, 11:40
Locatie: breezand

Re: geheugen zumo660

Bericht door jan dubbel » 07 apr 2014, 16:17

toevallig zat ik net de video te bekijken en wilde zeggen, dat ik door de video al een antwoord had op mijn vragen, erg duidelijk, bedankt

Marjan

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2373
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: geheugen zumo660

Bericht door Chrit » 07 apr 2014, 16:19

En wie en waar kan ik mijn 660 eens geven om deze schoonmaakt actie te doen samen met mij? :lol: :lol:

Oke ik hoor het wel...
Groetjes
Chrit Gunther

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: geheugen zumo660

Bericht door Hans Vaessen » 07 apr 2014, 16:26

Je zit voor velen misschien op wat grote afstand ;) Misschien een tip:

Maak met JDM even een backup van het hele toestel. Mocht het dan onverhoopt misgaan kun je altijd terug. En vervolgens gewoon doen, en de video volgen. Mocht je tegen concrete problemen aanlopen meld dat dat hier en we helpen je graag verder. Van zelf doen leer je uiteindelijk het meest!

Plaats reactie