Rechtlijnige 660.

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
peter

Rechtlijnige 660.

Bericht door peter » 02 mar 2014, 22:24

Ik heb een paar weken geleden een kaart update gedaan bij de Zumo 660. Vandaag wilde ik een route rijden die er nog in stond en die ik al eens heb gereden. Destijds ging het perfect maar vandaag trok de zumo rechte lijnen tussen de punten. Herberekenen hielp maar even tot ik ergens moest afslaan, daarna trok hij weer een rechte lijn. Batarij eruit gehaald en na 5 minuten weer geprobeerd de route te laden. Resultaat was zelfde probleem. Ik heb maar 1 kaart aangevinkt staan. Vermijden staat uit.
Iemand een oplossing :?: ik heb de route al verscheidene malen gereden in het verleden en dat ging altijd goed.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Rechtlijnige 660.

Bericht door RonalT » 02 mar 2014, 23:33

Directe routes geselecteerd? :roll:
Soms heet dat off-road
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: Rechtlijnige 660.

Bericht door peter » 02 mar 2014, 23:38

Ik zou niet eens weten hoe ik directe routes moet selecteren :?

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: Rechtlijnige 660.

Bericht door G.winger » 03 mar 2014, 10:15

heb ik ook een keer gehad.
de route opnieuw laten herberekenen naar het goede bestand op de pc en het was over.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Rechtlijnige 660.

Bericht door cooper » 03 mar 2014, 20:28

Had dit weekend hetzelfde aan de hand. Route geladen op 2014.30 en gereden op kaarten 2014.40
Heeft iets te maken met niet vooreerst te dupliceren ofzo :shock: heb de uitleg gehad en leek heel geloofwaardig maar ben meer dan de helft alweer vergeten. :lol:
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Rechtlijnige 660.

Bericht door RonalT » 03 mar 2014, 20:56

Ik denk niet dat het met de twee verschillende kaartversies te maken heeft. Het enige is als je de route in de ene versie maak en in een andere versie in je navigatiesysteem zet is dat er wat gerekend wordt.
Kost even tijd, maar als de route goed gemaakt is zal er niets gebeuren......

Die rechte lijnen ken ik alleen op deze manier....

Bij mij de 'normale' instelling van mijn ZUMO 550, de route volgt de wegen,
Afbeelding

De manier om de route-voorkeur aan te passen, nu snellere tijd,
Afbeelding

Hier aangepast naar 'niet via de weg' (off-road dus),
Afbeelding

Dan is dit de nieuwe instelling en ....
Afbeelding

... dan is dit het resultaat. Rechte lijnen tussen waypoints / routepunten.
Afbeelding


Er zijn vast en zeker meer omstandigheden die dit kunnen veroorzaken, maar dit is volgens mij één van de bekendste.
(en nu gauw mijn toestel weer goed instellen)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: Rechtlijnige 660.

Bericht door peter » 04 mar 2014, 08:18

Ik heb op de pc de route laten herberekenen en volgens mij is het nu wel goed. Route voorkeur stond goed zoals het hoorde.

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Re: Rechtlijnige 660.

Bericht door edvissers » 05 mar 2014, 19:10

Het genoemde probleem ontstaat als het kaartmateriaal, waarmee de route gemaakt is, afwijkt van het kaartmateriaal in je GPS. Dat dien je altijd te vermijden. :)
Groeten,

Ed

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Rechtlijnige 660.

Bericht door RonalT » 05 mar 2014, 21:34

Ed, afwijkend kaartmateriaal zal zelden leiden tot rechtlijnige routes.
En verder valt ander kaartmateriaal is GPS en computer ook reuze mee. Er wordt moeilijker over gedaan dan het werkelijk is. Een route die goed gemaakt is zal (vrijwel) geen afwijking vertonen. Een route waarvan de routepunten en/of waypoints te ver uit elkaar liggen kan af en toe wat andere wegen berekenen, maar ook dat valt te overzien.
Zonder berekenen zal de route redeleijk in tact blijven, je mis alleen de aanwijzingen. Je ziet alleen een raar pijltje wat af en toe naar achteren wijst, dan weer eens opzij of ineens naar voren. Stemaanwijzingenzal je nog minder krijgen.
Als je twee verschillende kaartversies heb zal je GPS-toestel wel gaan herberekenen tijdens het laden van de route.

Tijdens tourtochten van clubs komt dit regelmatig voor....

De rechtlijnigheid waar Peter last van had heeft altijd iets te maken met een niet berekende route. Op welke manier dit ook ontstaat.
Ik herinnerde me pas geleden dat dit ook kan ontstaan als je een route uit je navigatiesysteem naar je computer stuur, dan is de route in Mapsource ook zo rechtlijnig, maar dat los je dan eenvoudig op door te herberekenen.

Net nog even uitgeprobeerd met een route van circa 40 km lang rond Dinteloord. Een route gemaakt in V7 en 2012.4 die ik geïmporteerd heb in mijn GPS met 2014.4
Zonder te laten herberekenen kwam de V7-route aardig overeen met het het origineel alleen werd niet overal de weg netjes gevolgd. Op een plaats liep de route dwars door het land. Na herberekenen werd op twee plaatsen een andere weg gevolgd dat de bedoeling was. Maar op één plaats lagen de waypoints ook 6,5 km uit elkaar en de route werd er 400 meter langer door.

De 2012.4 route kwam ook redelijk overeen met het origineel, soms ook een beetje naast de weg, maar dan wel minder dan in de V7. Na herberekenen werd er op één plaats een andere route gevolgd en dat was op dezelfde plaats als ik hierboven beschreef.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Rechtlijnige 660.

Bericht door Hans Vaessen » 18 mar 2014, 12:07

De oorzaak is niet zozeer dat de route is gemaakt in een andere versie kaartmateriaal, maar dat de route al in het toestel geïmporteerd was toen de oude kaart er nog in stond. Best wel irritant inderdaad.

Remedie is de route opnieuw naar het toestel laden (en, als je dat toch doet, meteen maar even herberekenen).

Er is nog een andere methode, op basis van de track - daarover zojuist elders een berichtje geplaatst. Zie http://youtu.be/AtS3UV5moCg" onclick="window.open(this.href);return false;

peter

Re: Rechtlijnige 660.

Bericht door peter » 18 mar 2014, 13:05

Tja, als je eenmaal onderweg bent heb je weinig te willen :lol: nu is alles weer in orde (hoop ik) :?

Plaats reactie