wat met nieuwe pc en mapsource

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
meire
Berichten: 807
Lid geworden op: 19 jul 2009, 19:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: oost-vlaanderen

wat met nieuwe pc en mapsource

Bericht door meire » 19 jan 2014, 12:03

Zou heel graag nieuwe laptop willen kopen daar ik de laatste tijd van Windows te zien krijg dat Windows XP dit jaar geen Updates meer krijgt en PC is ook 10 jaar oud.Maar ben bang dat ik veel moeilijkheden zal hebben om mijn kaarten en routes die in MapSource zitten (ECN v400 tot CNE 2009)over te zetten naar nieuwe PC, en ook dat ik dan geen routes die ik maak nog op mijn Streed Pilloot3 zal kunnen plaatsen, heb nu ook ingebouwde GPS op motor(Goldwing ) waar ik op een SDkaartje een route kan plaatsen vanuit MapSource maar dit lukt alleen maar als ik met het icoon verzenden naar apparaat werkt(maakt dan altijd 2 mappen aan van Garmin op SDkaart).
Zou ik een nieuwe laptop aankopen met de laatste versie van Windows 8 of zou het niet te doen zijn om MapSource op nieuwe pc te zetten.
Vele Groetjes,Meire

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: wat met nieuwe pc en mapsource

Bericht door RonalT » 19 jan 2014, 12:45

Ik kan je geen advies geven of een W8 computer een goede aanschaf is omdat ik zelf nog steeds op een 10inch netbook met XP werk. Maar ook ik ben wel aan het overwegen om naar W8 over te gaan. De banken willen namelijk dat we een computer met software die ondersteund wordt gebruiken, ivm beveiliging. En zoals je zelf al aangeef, Microsoft brengt geen veiligheidsupdates meer op de markt.

Maar ik kan je wel advies geven over de vraag hoe je kaarten over kunt zetten. Het beste advies is om de programma's van Javawa te gebruiken? http://www.javawa.nl

Deze man heeft een aantal programma's gemaakt die voor iemand met een Garmin GPS eigenlijk onmisbaar zijn.
Het programma wat jij nodig hebt om kaarten en ontgrendelcodes te verplaatsen heet javawa GMTK http://www.javawa.nl/gmtk.html
Een klein stukje van zijn website:
Met JaVaWa GMTK kunt u een backup maken van uw kaarten en deze (op een andere computer) weer terugzetten inclusief de ontgrendelcodes; opnieuw installeren van kaarten is niet nodig.

Migratie van uw Garmin kaarten van een oude naar een nieuwe computer is met dit programma zeer eenvoudig.

Wilt u uw kaarten ook op een tweede computer (bijvoorbeeld een laptop of netbook) gebruiken? Met JaVaWa GMTK is dat zo geregeld.

U kunt ook kaarten op uw computer verplaatsen naar een andere map en/of schijf (bijvoorbeeld als de C-schijf vol is), de namen wijzigen waarmee kaarten op de computer en in het toestel worden weergegeven (alleen bij onbeveiligde kaarten zoals de OpenStreetMap), de weergave van kaarten veranderen door een ander TYP-bestand te installeren, kaarten verwijderen, kaarten controleren op problemen en deze oplossen, ontgrendelcodes importeren uit uw toestel en een backup maken van uw ontgrendelcodes.
Kijk ook eens naar JaVaWa Device Manager en RTWtool. Deze zijn op de website allemaal te vinden onder het kopje Software
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Korneel
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 jul 2010, 20:43

Re: wat met nieuwe pc en mapsource

Bericht door Korneel » 19 jan 2014, 19:34

IK heb nu een PC windows 8 de eerste dagen wel wat zoeken maar nu lukt het redelijk ,ook voor Tomtom en Tyre routes maken en overzetten naar TT alles lukt Garmin heb ik geen ervaring sorry

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: wat met nieuwe pc en mapsource

Bericht door Hans Vaessen » 22 jan 2014, 12:35

meire schreef: Zou ik een nieuwe laptop aankopen met de laatste versie van Windows 8 of zou het niet te doen zijn om MapSource op nieuwe pc te zetten.
Ter info: mapsource werkt zonder problemen in zowel win8 als win8.1

Gebruikersavatar
meire
Berichten: 807
Lid geworden op: 19 jul 2009, 19:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: oost-vlaanderen

Re: wat met nieuwe pc en mapsource

Bericht door meire » 22 jan 2014, 18:56

Dus als ik javawa.nl op oude pc zet zou het moeten lukken dat alles (kaarten+routes+route's op streedpillot3) op nieuwe pc werkt.
Vele Groetjes,Meire

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: wat met nieuwe pc en mapsource

Bericht door Hans Vaessen » 22 jan 2014, 19:14

Met javawa gmtk kun je probeemloos je kaarten overzetten; niet de routes. Dat laatste doe je door je gdb/gpx files te kopiëren.

Gebruikersavatar
meire
Berichten: 807
Lid geworden op: 19 jul 2009, 19:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: oost-vlaanderen

Re: wat met nieuwe pc en mapsource

Bericht door meire » 22 jan 2014, 20:01

moet er dan op nieuwe pc eerst MapSource worden geinstaleerd ? (heb nog de eerste CD met MapSource ook alle andere Update CD's+DVD 2009)
Of gaat MapSource + kaarten er zo opkomen met javawa ?
Vele Groetjes,Meire

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: wat met nieuwe pc en mapsource

Bericht door Hans Vaessen » 22 jan 2014, 20:19

Volgens mij kan dat ook met gmtk. Maar anders even downloaden van http://www8.garmin.com/support/download ... jsp?id=209" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikt NIET de DVD's bij je toestel maar in plaats daarvan GMTK.

Gebruikersavatar
meire
Berichten: 807
Lid geworden op: 19 jul 2009, 19:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: oost-vlaanderen

Re: wat met nieuwe pc en mapsource

Bericht door meire » 22 jan 2014, 20:42

dank u ! ga nu eerst eens naar winkel gaan om nieuwe laptop te kiezen en uw uitleg eens voor te leggen om mapsource te kunnen instaleren
Vele Groetjes,Meire

Gebruikersavatar
meire
Berichten: 807
Lid geworden op: 19 jul 2009, 19:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: oost-vlaanderen

Re: wat met nieuwe pc en mapsource

Bericht door meire » 19 feb 2014, 14:08

Heb nu nieuwe PC en de man van de PC winkel zei dat hij mapsource en streedpilot3 ,en ook sd kaartje van GPS goldwing ging kunnen doen werken zonder de goede raad van jullie (had alles afgedrukt wat hiet stond en hem laten lezen).Hij is inderdaad na 4uur en met codes die bij dvd zaten,en verbinding te maken met Garmin er ingeslaagd 1kaart van mapsource(had 5kaarten)en streedpillot3 en sd kaartje te laten werken.
Waarom hij jullie raad niet wilde opvolgen is volgens mij dat hij geen gedacht had hoe Garmin gps werkt die winkel verkoopt alleen pc's , maar ik was wel haast verplicht om in die winkel laptop te kopen daar die alles wat op oude pc stond wilde op nieuwe laptop zetten + alle programmas' die nodig zijn wilde instaleren.
Maar nogmaals hartelijke dank voor jullie info
Vele Groetjes,Meire

Gebruikersavatar
meire
Berichten: 807
Lid geworden op: 19 jul 2009, 19:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: oost-vlaanderen

Re: wat met nieuwe pc en mapsource

Bericht door meire » 20 feb 2014, 11:58

oei,oei
heb eens routes die op streedpillot3 zaten naar pc overgezet en ik zie nu dat de rode lijn naast de banen loopt op heel veel plaatsen op pc in map source. Ook heb ik nu op de streedpillot een route gezet van pc die ik eerst heb gemaakt, en zie als ik de route een beetje volgt dat ook de rode lijn op een T kruising een beetje naar links loopt en ook verder naar rechts loopt in de goede richting. De streedpillot geeft nochtans niet aan, zoals niet de juist kaarten herberekenen ? of zo . Is ook wel zo dat de kaarten wel dezelfde zijn ook (cityNavigotor Europe 2009). Heb dan geprobeerd een paar kaarten uit CNE 2009 over te zetten op Data Card van streedpillot maar dat lukt niet (vind geen toestel).
Vele Groetjes,Meire

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: wat met nieuwe pc en mapsource

Bericht door RonalT » 20 feb 2014, 17:10

De routes die je uit de NAVI heb gehaald eens herberekenen in de PC. Dan kijken of het nog zo is. Daarna kan je de routes weer naar de NAVI toesturen en kijken hoe het er daar uit ziet.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: wat met nieuwe pc en mapsource

Bericht door highlander » 03 mar 2014, 17:36

Hier eveneens een probleem met nieuwe laptop en mapsource.(windows 8)
Eerst dvd geladen, mapsource probleemloos op nieuwe laptop.
Nieuwste versie 2014.40 via my garmin , gps 278 aan nieuwe laptop gehangen en zo enkel op nieuwe laptop geinstalleerd.
Krijg gewoon een nieuwe map op mijn bureaublad met 2014.40 op maar kan deze niet openen (word ook een gewone map) dus niet het mapsource logo.
Heb hier ook een nuvi aan gehangen met garmin express en dan krijg ik wel basecamp erop.
Maar werk liever met mapsource, die ik hier maar niet geinstalleerd krijg in de laatste versie.
Via javawa ook geprobeerd, maar ook niet gelukt.
wat doe ik verkeerd?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: wat met nieuwe pc en mapsource

Bericht door RonalT » 03 mar 2014, 18:12

Via JaVaWa geprobeerd schrijf je. Maar wat JaVaWa bedoel je? JaVaWa is de schrijver van een heleboel leuke hulp-pogramma's.

Je zou met JaVaWa's GMTK de kaarten van je oude computer kunnen over zetten naar de nieuwe. Tja en wat je verkeerd doe vroeg je.... Dat kan best veel zijn.


Welke versie Mapsource heb je? De oudere versies kunnen niet overweg met de NT-kaarten. Ik gebruik versie 6.13.7 en dat is er zo een... De nieuwste versies kunnen wel overweg met de nieuwe kaarten. Dat kan dus een reden zijn dat je de nieuwere kaarten niet ziet in Mapsource. Ook voor dit probleem heeft JaVaWa een oplossing.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
meire
Berichten: 807
Lid geworden op: 19 jul 2009, 19:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: oost-vlaanderen

Re: wat met nieuwe pc en mapsource

Bericht door meire » 03 mar 2014, 18:24

RonalT schreef:De routes die je uit de NAVI heb gehaald eens herberekenen in de PC. Dan kijken of het nog zo is. Daarna kan je de routes weer naar de NAVI toesturen en kijken hoe het er daar uit ziet.....
volgt inderdaad de wegen na herberekening , moet wel hier en daar kleine correctie uitvoeren na herberekening , maar lijn loopt wel op de wegen.
Vele Groetjes,Meire

Plaats reactie