Updaten Nüvi 2797

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Rob Pt

Updaten Nüvi 2797

Bericht door Rob Pt » 24 dec 2013, 13:39

Gisteren via Garmin Express erop gewezen dat er updates voor mijn 2797 waren.
OK, updaten dus. Maar wat hij aan het doen is weet ik niet maar al sinds gisteren ca. 11.00u heb ik het onderstaande in beeld. De eerst vier balken waren zo vol en blauw maar met de vijfde is hij zoals gezegd al bezig vanaf gisteren. Hij draait keurig en wekt daardoor de indruk dat er nog een proces bezig is maar dit duurt toch wel heel erg lang. Fout- of andere meldingen heb ik nog niet gekregen.
De indruk dat er iets niet goed gaat is nu toch wel erg groot geworden!

Afbeelding

Graag een reactie.

Rob

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Hans Vaessen » 24 dec 2013, 14:50

Ik lees dat hij zegt 'kaartafbeelding maken'. Lijkt er dus op dat de download al heeft plaatsgevonden.

Er staat me bij dat ik ook eens heb meegemaakt dat ie daarop heel lang bleef hangen.

Heb toen, tegen alle waarschuwingen in, Express afgesloten. Daarna opnieuw opgestart (weet niet meer of ik ook de pc herstart heb) en prompt startte hij vrijwel meteen met de volgende stap; het daadwerkelijk overzetten van de kaarten.

Heb het vermoeden dat tijdens de download de communicatie via usb vestoord is geraakt; bijvoorbeeld door tussentijds aansluiten ander apparaat. Is speculatie. Maar zou eea wel verklaren.

Advies: probeer dat gewoon. Worst case scenario is dat je de hele operatie opnieuw moet doen.

Rob Pt

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Rob Pt » 24 dec 2013, 17:42

Bedankt voor je reactie. Mijn reactie liet even op zich wachten want ik ben intussen een uurtje of wat weggeweest omdat ik niet de indruk had dat ik erbij hoefde te blijven zitten .........We gaan het proberen en ik laat wel weten hoe het is afgelopen. Overigens ben ik al jaren een tevreden gebruiker van Garmin producten maar het updaten e.d. heb ik nooit het sterkste punt gevonden van Garmin! Helaas!

Rob

Rob Pt

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Rob Pt » 24 dec 2013, 18:14

Intussen heb ik je advies opgevolgd zonder overigens de Mac opnieuw op te starten. Nadat hij de eerste 4 acties weer opnieuw had uitgevoerd kreeg ik het volgende scherm:

Afbeelding

In dit scherm heb ik gekozen voor de SD-kaart hetgeen het volgende scherm opleverde:

Afbeelding

Het controleren van de SD-kaart duurde ook weer zo idioot lang dat ik dat maar geannuleerd heb. Ik heb minimaal 4GB nodig maar van de 8GB van het kaartje is nog maar 1.98 GB vrij.
Via Finder heb ik gekeken wat er op de SD-kaart staat. En dat is het volgende:

Afbeelding

De ervaring heeft me intussen ook geleerd dat de Garmin software nooit vraagt of er evt. overbodige bestanden verwijderd of overschreven mogen worden daarom de vraag: Welke bestanden kan ik handmatig verwijderen van het kaartje om ruimte te maken voor de update?

Rob

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Hans Vaessen » 25 dec 2013, 14:22

Ik zie dingen op je kaartje staan die er normaal helemaal niet op thuis horen, waaronder een tweetal zip-bestanden. Het bestand gmapprom.img is het bestand waar de feitelijke kaart in staat. Ik kan echter niet zien wat de inhoud van dat bestand is; welke dekking en welke kaartversie.

In principe heeft je toestel helemaal geen kaartje nodig. Je zou dus ook gewoon het hele kaartje kunnen wissen en pas daarna de update uitvoeren; dan start je met een schone lei.

Andere suggestie is het gebruik van javawa JDM om de inhoud van het kaartje cq toestel te analyseren. Dat programma kan ook een online rapport maken en de link daar naar toe kun je hier plaatsen. Dan kunnen we meekijken, en bijvoorbeeld zien wat de inhoud van de gmapprom.img is.

Rob Pt

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Rob Pt » 25 dec 2013, 20:00

Hier is de link naar het rapport http://jdm.javawa.nl/R0eZ" onclick="window.open(this.href);return false;. Vóóraf heb ik het SD kaartje opnieuw geformatteerd (FAT32) en daarna ben ik weer opnieuw begonnen met Garmin Express. Veel ben ik daar niet mee opgeschoten want iedere keer opnieuw laad hij de kaarten (544 bestanden) en gaat vervolgens weer heel lang aan de gang met een Kaartafbeelding maken.
Garmin Express afsluiten en opnieuw opstarten geeft nu ook de keuze tussen Een microSD/SD-kaart gebruiken (Aanbevolen) of een regio selecteren niet meer!

Overigens heb ik gisteren wel de kaartupdate op de iMac geïnstalleerd; dit ging zonder problemen. Zou het een optie zijn om met Mapinstall de kaarten vanaf de iMac handmatig naar de Nüvi over te zetten?

Of zie jij nog andere mogelijkheden met Garmin Express. Ik heb ook nog ingelogd op Mijn Dashboard op de website van Garmin NL en lees daar tot mijn grote verbazing dat mijn kaarten al up-to-date zijn ondanks dat Garmin Express iedere keer als ik de Nüvi aan de iMac koppel zegt dat er een nieuwe kaartupdate is n.l. 2014.3 ......

Rob

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door RonalT » 25 dec 2013, 20:15

Met de hand kaarten ocerzetten is niet de handigste methode, de kaarten worden in andere bestanden geplaatst als dat het automatisch gedaan wordt.

Wat ik je aan zou raden is een klein gedeelte van Portugal en Spanje naar het navigatiesysteem sturen en dan kijken wat er gebeurt. Als dat goed gaat een groter kaartdeel er naar toe sturen.
Nu zit je uren te wachten zonder er iets mee op te schieten.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Rob Pt

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Rob Pt » 25 dec 2013, 20:52

Rob Pt schreef:....Garmin Express afsluiten en opnieuw opstarten geeft nu ook de keuze tussen Een microSD/SD-kaart gebruiken (Aanbevolen) of een regio selecteren niet meer!
Dat is nu één van de problemen, ik kan op dit moment ook geen regio's of afzonderlijke kaarten meer selecteren omdat dit scherm

Afbeelding

niet meer in beeld komt.

Met de hand overzetten vanuit Mapsource en nu vanuit Basecamp heb ik met oudere Garmins wel vaker gedaan. Het enige dat het meer aan tijd kost is het selecteren van de kaarten of de regio en dat valt reuze mee. Wáár de kaarten komen te staan zal me eerlijk gezegd worst zijn als ze er maar op staan en ik ze kan gebruiken. Bij de oudere kaartupdatesoftware van Garmin kreeg je ook veel sneller een melding dat er onvoldoende ruimte was voor de hele kaartdekking en kon je onmiddellijk een keuze maken uit een aantal regio's. Trouwens de indeling van de regio's zoals Garmin die hanteert is nou ook niet overal even logisch. Kies je bijv. voor Zuid-Europa dan staan alle landen erop behalve ........ juist Portugal. Dat hoort weer bij een andere volkomen onlogische regio.

Tot nu toe is het mij een raadsel waarom Garmin niet, net zoals bij veel andere software, bij gebrek aan ruimte voor een update dat meldt en vraagt of je de oude bestanden wilt bewaren of verwijderen......
Wel zo handig en voor mij niet meer dan logisch! Ik kan tenminste geen reden bedenken waarom ik de oude kaartbestanden zou willen bewaren als er nieuwe zijn ..........

Rob

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door RonalT » 25 dec 2013, 21:14

De vraag welke software er verwijderd zou kunnen worden is niet zo belangrijk. De oude kaarten worden altijd overschreven als je nieuwe kaarten van hetzelfde type installeer.
En handmatig installeren kan wel, maar dan komen de kaarten in andere bestanden te staan en worden de oude kaarten niet overschreven. Dat gaat dus nog meer ruimte kosten.

Wat je om te beginnen zou kunnen doen is eerst een copy maken, met behulp van JaVaWa Device Manager, van het werkende navigatiesysteem en daarna .... ik herhaal: pas daarna ....

de kaarten verwijderen met behulp van JDM.
Je kies beheer kaarten op de ZUMO en daarna zie je de kaarten. Nu kies je de kaart die je wilt verwijderen, 2014.1 ofzo en dan wordt deze kaart netjes verwijderd.
Daarna kan je de nieuwe kaart weer installeren.... als het goed is.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Hans Vaessen » 26 dec 2013, 16:08

Rob Pt schreef: ik kan op dit moment ook geen regio's of afzonderlijke kaarten meer selecteren omdat dit scherm niet meer in beeld komt.
Het is wel relevant dat je volledig bent in wat je vertelt. Ik heb het vermoeden dat je ook handmatig zaken hebt aangepast; bijvoorbeeld het verwijderen van de eerder genoemde zip-files.

Mijn indruk is dat er nu wèl voldoende ruimte is voor de hele kaart in het toestel, en dùs zal express niet meer vragen om een regio danwel sd-keuze. De 'oude' gmapprom.img wordt immers automatisch overschreven. De SD is dan overbodig.

Komt het vermoedelijk toch terug tot danwel te weinig geduld, danwel een programma dat express weerhoudt de kaarten daadwerkelijk naar het toestel te sturen.

Van afstand moeilijk met zekerheid vast te stellen overigens. Wellicht toch even antivirus oid tijdelijk uitschakelen.

Omgekeerd kun je ook proberen juist bewust wèl een groot bestand in het toestel te plaatsen; wat leidt tot onvoldoende intern geheugen - waardoor je weer de 'gewenste' vraag krijgt. Ik zie daar echter het nut niet van in en zou focussen op die overdracht.

Rob Pt

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Rob Pt » 26 dec 2013, 18:39

Zeker heb ik zaken handmatig 'aangepast' want ik heb het kaartje opnieuw FAT32 geformatteerd.
Maar bedankt voor het meedenken en de mogelijke oplossingen. Intussen heb ik met Mapinstall de gewenste kaartbedekking erop gezet en alles werkt. Nu behoor ik tot de categorie die niet zomaar alles accepteert en als ik de tijd heb en de 2797 even niet benodigd is, zal ik de zaak weer eens bewust 'verstoren' en proberen uit te zoeken waarom ik met de 2797 deze problemen heb en met de Nüvi 5000 nooit of bijna nooit.
Ik heb e.e.a. gisteren ook nog geprobeerd te doen op een Windows PC maar dat hielp dus ook niet. Maar dat had ik ook niet verwacht eerlijk gezegd!

Maar goed op dit moment kan ik weer vooruit en we gaan wel zien wat de volgende update brengt. Hopelijk heb ik voor die tijd al uitgevogeld wat de oorzaak van deze problemen zijn/waren.
Hoe dan ook blijft het zeer vreemd dat ik via Mijn Dashboard, zoals ik al opmerkte, te lezen krijg dat mijn kaarten al up-to-date zijn maar Garmin Express gewoon de update bleef aanbieden met alle acties die daarbij horen.

Rob

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Hans Vaessen » 27 dec 2013, 15:00

Ik las overigens inderdaad even verkeerd en d8 dat de zip bestanden op je toestel stonden en niet op SD. En dat komt dan weer omdat er op SD enkele bestanden stonden die normaal niet op de SD staan.. (en dat gebeurt niet vanzelf ;)).

En da's een beetje het gevaar van 'improviseren' - kan zijn dat daardoor bestanden niet staan waar Garmin ze verwacht en omgekeerd.

Het kan handig zijn nu even opnieuw een rapportje met JDM te maken en plaatsen.

Rob Pt

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Rob Pt » 27 dec 2013, 15:39

Hans Vaessen schreef:..Het kan handig zijn nu even opnieuw een rapportje met JDM te maken en plaatsen.
Bij deze: http://jdm.javawa.nl/R0eZ" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens toen ik de Nüvi aansloot, bood Garmin Express wéér de update aan en daarom heb ik ook nog ingelogd op Mijn Dashboard en zie hier:

Afbeelding

Mijn Dashboard en Garmin Express houden er beide hun eigen mening op na als het op de update aankomt ..........

Overigens neemt JDM óók mijn SD-kaart die in het kaartslot van de iMac zit mee in het rapport dus die SD-kaart heb ik eerst maar ontkoppeld.

Edit: Nu ben ik eerlijk gezegd even de kluts kwijt want als ik in het rapport de kaartenset bekijk (had ik nog niet gedaan :oops: ) die op het toestel staat is het nog de oude en op de SD-kaart staat maar een klein deel van de nieuwe!


Rob

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Hans Vaessen » 27 dec 2013, 15:50

Rob Pt schreef: Mijn Dashboard en Garmin Express houden er beide hun eigen mening op na als het op de update aankomt ..........
Wat ik al vermoedde, en vermoedelijk ook oorzaak van bovenstaande probleem: je hebt nu dubbele kaarten in je toestel: de oude kaart in het interne geheugen, de nieuwe kaart op de SD. Dat is bijna garantie op vroeg of laat problemen; danwel bij update, danwel onderweg.
Advies: maak eerst even een complete backup; verwijder de kaarten van het interne geheugen en verplaats de kaarten van de SD naar het interne geheugen. (maar wellicht dat javawa meeleest en aanvullend advies heeft).

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door RonalT » 27 dec 2013, 16:25

Hans Vaessen schreef:(maar wellicht dat javawa meeleest en aanvullend advies heeft).
Dan zal je even op een ander forum moeten postten, Hans. :wink:
Ik ben JaVaWa hier nog nooit tegengekomen.

Maar ik denk dat je advies behoorlijk goed is. Dit is ook waar we Rob al voor gewaarschuwd hadden na zijn opmerking over het handmatig aanpassen van kaarten. Dat is te doen als je precies weet wat je doet en waar de diverse bestanden thuis horen..
RonalT schreef:Met de hand kaarten overzetten is niet de handigste methode, de kaarten worden in andere bestanden geplaatst als dat het automatisch gedaan wordt.
En dan heb je ineens twee verschillende kaartversies op je Nüvi staan. :?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie