Updaten Nüvi 2797

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Rob Pt

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Rob Pt » 27 dec 2013, 16:49

De complete backup is intussen gemaakt met JDM maar .......... als ik via Beheer kaarten kies voor Verwijder en dat zou dan in dit geval het onderstaande zijn,

Afbeelding

dan levert dat deze waarschuwing op waardoor ik een beetje huiverig ben om het bestand gmapprom.img te verwijderen. Als het zo zou zijn dat mijn toestel na het verwijderen ook niet meer te benaderen is via de computer dan ben ik verder van huis!

Afbeelding

Rob

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Hans Vaessen » 27 dec 2013, 16:55

Hmmm.... heb zelf nooit ervaren/gehoord dat een nuvi niet meer door de pc herkend zou worden na verwijderen van de gmapprom.img. Zou me daarover niet al te veel zorgen maken...

Maarrrr... het is en blijft je eigen risico allicht..

Alternatief is het helemaal terug proberen te gaan naar 'Koninklijk'. Verwijder de SD kaart en opnieuw express draaien. Krijg je dan melding van 'geen update' dan slaat express kennelijk op welke kaarten hij in het toestel gezien heeft. In dat geval express even helemaal de-installeren en opnieuw installeren. En dan de update opnieuw uitvoeren.

Rob Pt

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Rob Pt » 27 dec 2013, 17:09

@ RonalT

Door mijn probleem en de daaruit volgende vragen wordt misschien de indruk gewekt dat ik niet weet waar ik mee bezig ben en dat is (gelukkig) een verkeerde veronderstelling.
Het handmatig overzetten heb ik al vaak genoeg gedaan zij het bij andere Garmin toestellen (o.a. de StreetPilot III, Nüvi 745 en de Nüvi 5000) Daarbij kwam het ook geregeld voor dat ik door ruimte gebrek handmatig moest werken omdat de aangeboden optie om slechts bepaalde regio's te vernieuwen ook niet altijd voldeed.

De problemen waar ik nu tegenaan loop zijn nieuw voor me zoals oa. het 'verschil van mening' tussen Mijn Dashboard en Garmin Express v.w.b. de update.

En twee verschillende kaartensets op een Nüvi is ook niets bijzonders. In het verleden heb ik dat om praktische reden wel vaker gehad. Op het toestel kon je dan gewoon kiezen welke je wilde gebruiken.
Overigens is je opmerking: "Met de hand kaarten overzetten is niet de handigste methode, de kaarten worden in andere bestanden geplaatst als dat het automatisch gedaan wordt" niet helemaal juist. Op het moment dat je kiest voor regio's ben je al ten dele handmatig bezig maar bovendien biedt Garmin zelf de mogelijkheid aan handmatig bepaalde kaarten te selecteren en die naar je toestel te kopiëren. Ten tijde van MapSource heb ik dit vaak gedaan maar ........... handig is inderdaad anders !

Uiteraard sluit ik nooit uit dat ikzelf ergens een fout heb gemaakt waardoor het nu anders loopt dan ik verwacht had. Maar laat er geen misverstand over bestaan: alle hulp, tips, adviezen enz. zijn nog steeds zeer welkom!

Rob

Rob Pt

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Rob Pt » 27 dec 2013, 17:14

@ Hans,

Gaan we allemaal proberen. Nu heb ik even andere verplichtingen dus de uitkomst van de acties zal nog even op zich laten wachten maar uiteraard meld ik me weer zodra ik klaar ben met toveren ........
Bedankt tot zover en een prettig weekend.

Rob

Rob Pt

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Rob Pt » 27 dec 2013, 22:01

Nou de verplichtingen gingen deels niet door en wat er van overbleef duurde maar kort dus de Nüvi was weer aan de beurt.
Vooraf vast het rapport van het eindresultaat: http://jdm.javawa.nl/R0eZ" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoe ben ik zover gekomen? Wel eerst heb ik alles gedaan zoals jij voorstelde. het verwijderen van het bewuste bestand leverde inderdaad geen problemen op waarbij ik wel aanteken dat ik er zeer goed op heb gelet dat de verbinding met de computer en de Nüvi niet werd of kon worden verbroken.

Na het de-installeren van Garmin Express bleek dat ik kennelijk niet de laatste versie had want na opnieuw downloaden en installeren kreeg ik een heel ander beeld.

Afbeelding

Nadat dit scherm ruim een half uur zonder dat er verder iets gebeurde in beeld was, heb ik dit afgesloten. Vervolgens het proces opnieuw opgestart met het onderstaande scherm dat verder ook niets deed.

Afbeelding

Garmin Express afgesloten, met JDM een check gedaan en besloten een nieuwe poging te wagen maar nu met MapInstall. Deze gaf aan dat de gehele kaartdekking verdeeld zou worden over het toestel en de SD-kaart. Deze installatie lukte wel maar bij controle door JDM bleek dat alles gewoon op de SD-kaart was gezet!
OK, de SD-kaart verwijderd en nogmaals het proces middels MapInstall uitgevoerd met het in het rapport zichtbare resultaat. De gehele kaartdekking staat nu dus op het toestel. De kaartdekking die op het SD-kaartje staat ga ik nog verwijderen want die heb ik dus niet nodig. Daarna kaartje weer in het toestel voor andere doeleinden.

De eerst volgende update zal ik weer proberen met Garmin Express maar zodra dat ook maar het minste probleem geeft ........ juist, MapInstall :wink:

Ik zei het al eerder maar waarom maakt Garmin het zo onnodig omslachtig. Geen ruimte op het toestel of toestel + SD-kaartje? Goed, biedt dan de keuzemogelijkheid aan om vóór het installeren eerst de oude kaart te verwijderen. Dat is toch echt niets nieuws en/of spectaculairs. Honderden programma's werken op die wijze!
En hopelijk gaat Garmin na jaren eindelijk ook iets doen aan het feit dat je de taal op Amerikaans/Engels in moet stellen om tracks uit te kunnen lezen. Dit moet zowel bij de Nüvi 5000 als de 2797. Heeft alles te maken met het format (punten en komma's) waarin coördinaten worden vastgelegd in het bewuste bestand.
Met de 2797 is er niets aan de hand als ik dat in huis moet doen voordat ik hem aan de iMac hang maar bij de 5000 (gebruik ik altijd op de motor) moet ik hem eerst weer op de motor aan gaan zetten om de taal te wijzigen omdat de 5000 zonder externe voeding niet werkt omdat hij geen batterijvoorziening heeft.

Goed, alles werkt weer zoals ik het wilde en wat de volgende update gaat brengen ...... ?????

Bedankt voor de tips en ........ eindelijk heb ik ook JDM en de andere JaVaWa software gebruikt. Stond al langer op de computer maar de noodzaak om die programma's te gebruiken was er tot op heden niet. Geweldige software!!
En ondanks alles werk ik nog steeds erg graag met Garmin toestellen!

Rob

Rob Pt

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Rob Pt » 27 dec 2013, 22:32

Nog een nabrander.

Om een route te laden moest ik het toestel zojuist nogmaals aan de computer hangen en geloof het of niet maar ........... Garmin Express bood wéér dezelfde update aan die er nu toch echt al opstaat!

Rob

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door RonalT » 28 dec 2013, 00:00

Rob Pt schreef:Ik zei het al eerder maar waarom maakt Garmin het zo onnodig omslachtig. Geen ruimte op het toestel of toestel + SD-kaartje? Goed, biedt dan de keuzemogelijkheid aan om vóór het installeren eerst de oude kaart te verwijderen.
Waarom zou men de keuze moeten geven om de oude kaart te verwijderen? De oude kaart wordt gewoon overschreven, dus daar heb je normaal gesproken geen enkele last van.
Nee, hou de software aub zo eenvoudig mogelijk, de programmeurs hebben het er al moeilijk genoeg mee.

Rob Pt schreef:En hopelijk gaat Garmin na jaren eindelijk ook iets doen aan het feit dat je de taal op Amerikaans/Engels in moet stellen om tracks uit te kunnen lezen. Dit moet zowel bij de Nüvi 5000 als de 2797. Heeft alles te maken met het format (punten en komma's) waarin coördinaten worden vastgelegd in het bewuste bestand.
Ik weet niet waarmee je die tracks wil inlezen, maar met mapsource of basecamp heb ik nog nooit gemerkt dat het lezen van tracks een probleem is. (SP III, SP 2610, diverse ZUMO's en Nuvi's).
De enige mogelijkheid die ik kan bedenken is de taal of karakterset van je computer en daarbij de Windows-versie en versies van Basecamp of Mapsource. Hierdoor zou er iets in de war kunnen raken.
Als ik het me goed herinner is de Mapsource versie (NL / Amerikaans) afhankelijk van de systeemtaal van je computer. Daarmee samenhangend zou het kunnen zijn dat de punten en komma's die voor duizendtallen en decimalen gebruikt worden afhankelijk.
Eigenlijk zou je eens een track-bestand in het verkeerde formaat moeten opsturen zodat we kunnen kijken...... :roll:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Rob Pt

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Rob Pt » 28 dec 2013, 11:16

Dan heb jij waarschijnlijk andere toestellen maar bij mij zeggen ze allemaal toch echt dat er onvoldoende ruimte is en dat ik een keuze uit regio's moet maken die er nog wel oppassen. De oude kaart wordt dus niet overschreven.
Wat wel overschreven wordt zijn inderdaad de systeemsoftware bestanden, daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.

V.w.b. de trackbestanden: Als mijn 5000 en 2797 niet op Amerikaans/Engels worden gezet leest Basecamp en vroeger MapSource toch echt de tracks niet uit!
Het maakt daarbij niet uit of ik dat op de iMac doe of op de Windwos PC van mijn vrouw. Op beide computers is de taal van het besturingssysteem Nederlands en op beide Nüvi's staat de taal tijdens het gebruik ook ingesteld op Nederlands. Soms op Portugees als ik een een onbekende stad rijd hier. Als ik hem dan op Nederlands laat staan dan worden de straatnamen volkomen verkeerd uitgesproken en dat helpt niet echt.
Basecamp is de nieuwste versie, gedownload van de website van Garmin Nederland.

Overigens is het geen onbekend probleem, op meerdere NL-talige forums worden er wel vragen gesteld en de oplossing is dan altijd: Amerikaans/Engels instellen. Daar kan ik echt niets aan veranderen.

Rob

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Hans Vaessen » 28 dec 2013, 13:40

Rob Pt schreef: Door mijn probleem en de daaruit volgende vragen wordt misschien de indruk gewekt dat ik niet weet waar ik mee bezig ben en dat is (gelukkig) een verkeerde veronderstelling.
Lieden als RonalT en ondergetekende springen nogal eens bij bij problemen. Daarbij zijn er twee 'categorieën' die het lastigst te ondersteunen zijn. Enerzijds de groep die werkelijk geen idee heeft waar hij of zij mee bezig is (bijvoorbeeld amper weet wat de windows verkenner is); anderzijds de groep die tè zeer overtuigd is van z'n eigen inzicht en daardoor suggesties die we doen onvoldoende serieus neemt...
Daarbij overigens opgemerkt dat ook wij de wijsheid niet in pacht hebben (!) - maar waarbij wèl relevant is dat we niet alleen vanuit eigen ervaring redeneren maar veelal vanuit de ervaringen bij honderden soortgelijke situaties..

Kijk ik naar bovenstaande dan is mijn indruk dat er vooral sprake is van te weinig geduld c.q. te snel conclusies trekken.

Ik heb er niet naast gezeten, maar als ik kijk naar je screenshots dan zie ik in de bovenste 'wachten tot de overige updates zijn voltooid'.

Ik vermoed dat er naast de kaartupdate meerdere updates werden gedownload/geïnstalleerd. Daarvoor geldt dan vaak (in ieder geval bij firmware) dat het toestel eerst moet worden losgekoppeld en volledig moet opstarten. Doe je dat laatste niet, dan is de update niet geïnstalleerd en zal express na opnieuw koppelen dus inderdaad opnieuw diezelfde update gaan installeren.
Bij het tweede screenshot zie ik 'installatietijd > 3 uur resterend'. Gesteld dat je express geheel opnieuw hebt geïnstalleerd (en dus ook geen oude bestanden hebt bewaard) zal de update opnieuw gedownload moeten worden. En dat kost tijd.
Daarbij ben ik het er overigens mee eens dat de meldingen van Garmin verwarrend kunnen zijn: in hetzelfde screenshot zie je zowel '>3 uur resterend' als '23 min resterend'. Ik meen dat die laatste ps 'verder' gaat als eerst die eerste is afgerond en daardoor kan lijken dat er niets gebeurt.

Gebeurt er echter ècht niets dan kan dat te maken hebben met de verbinding; danwel bij jezelf, danwel bij garmin; dànwel met antivirus, firewall etc.

Mijn advies is meestal: zet de computer aan de slag, ga grasmaaien, sneeuwruimen of naar bed en kijk pas na een paar uur weer.

Qua trackimport:
Taalverandering om trackimport mogelijk te maken is ook voor mij geheel nieuw (ik werk weliswaar met PC, niet met mac, maar dat maakt in deze imho weinig uit). In algemene zin: je Nuvi is van de generatie na overgang op basecamp. Gebruik de software die bij het toestel hoort.

Qua dubbele kaarten:
Als dat bij jou lange tijd goed is gegaan: gefeliciteerd! Het omgekeerde is echter ook waar: heel veel 'onverklaarbare' problemen (bijv onderweg 'hangen' van het toestel) blijken veroorzaakt te worden door dubbele kaarten. RonalT weet dat, ik weet dat. Vandaar dat we heel vaak gebruik maken van JDM. En als we daar installatiefouten als dubbele kaarten in zien meteen op wijzen, ook om toekomstige problemen te voorkomen. Daar kunnen we dan over gaan discussiëren, maar dat dient geen doel. In dit geval was er bovendien een ander probleem: Express meldde immers dat de nieuwste kaart al geïnstalleerd was.. En nu ineens niet meer ;)

Begrijp me niet verkeerd: ik bedoel dit volstrekt niet arrogant. En, mocht dat toch zo overkomen: ik sluit ook helemaal niet uit dat we, als we naast je zouden zitten 'een toontje lager' zouden zingen en inderdaad onverklaarbare dingen zouden zien. En bovendien: a l'improviste weet je het allemaal prima voor elkaar te krijgen.

Desalniettmin: tussen de regels door geef je ook aan dat je eigenlijk wilt dat het werkt zoals het zou moeten werken. En dan kàn het handig zijn minder snel terug te grijpen op improvisatie.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door RonalT » 28 dec 2013, 13:47

Rob Pt schreef:Dan heb jij waarschijnlijk andere toestellen maar bij mij zeggen ze allemaal toch echt dat er onvoldoende ruimte is en dat ik een keuze uit regio's moet maken die er nog wel oppassen. De oude kaart wordt dus niet overschreven.
Wat wel overschreven wordt zijn inderdaad de systeemsoftware bestanden, daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Tja, verklaar mij dan eens dat ik op een ZUMO met ongeveer 2 Gb ruimte waarop een kaart staat van circa 1,7 Gb ik kan updaten? Gewoon zo maar aansluiten en updaten?
Daarna staat er een nieuwe kaart op van 1,6 tot 1,8 Gb

Ik probeer Express elke keer, maar dat loopt ook uit op een desillusie en dan start ik Garmn Map-updater maar weer. Dit oude programma doet het tot nu toe elke keer weer perfect.
Dat is dus wel een verschil......

Lees hier eens wat er allemaal kan met de diverse programma's


@Hans, helemaal mee eens, maar dit vind ik niet aardig om tegen iemand in Portugal te zeggen: Mijn advies is meestal: zet de computer aan de slag en sneeuwruimen.....
Rob is daar erg snel klaar mee. :lol: :lol:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Hans Vaessen » 28 dec 2013, 14:35

RonalT schreef:Mijn advies is meestal: zet de computer aan de slag en sneeuwruimen.....
Rob is daar erg snel klaar mee. :lol: :lol:
Ik zeg meestal 'ga gras maaien of naar bed'. Maar dat eerste is in deze tijd van het jaar dan meestal ook een vrij korte actie ;) Sneeuwruimen momenteel ook.

Ok dan, 'ga vuurwerk halen'. (Sta je meestal lang genoeg in de rij! ;))

In ieder geval alvast een goede jaarwisseling gewenst!

Rob Pt

Re: Updaten Nüvi 2797

Bericht door Rob Pt » 28 dec 2013, 20:07

@ RonalT en Hans Vaessen

Er komen nog meer reacties maar die kosten wat meer tijd maar dit wilde ik jullie vast laten lezen, een topic waarin o.a. ook JaVaWa zijn zegje doet .......
Hans Vaessen schreef: ..... Qua trackimport:
Taalverandering om trackimport mogelijk te maken is ook voor mij geheel nieuw (ik werk weliswaar met PC, niet met mac, maar dat maakt in deze imho weinig uit). In algemene zin: je Nuvi is van de generatie na overgang op basecamp. Gebruik de software die bij het toestel hoort.
Problemen met de overdracht van gegevens en deze (= de link die in de topic door JaVaWa wordt aangegeven) nieuwe Nüvi 5000

Ik hoop dat jullie er ook uit kunnen lezen dat ik altijd nogal serieus bezig ben, niet schroom om hulp in te roepen en ook altijd probeer de probleemstelling zo duidelijk mogelijk te omschrijven. Niet dat jullie beweren dat ik dat niet zou doen maar enige opmerkingen in jullie laatste reacties zouden zo uitgelegd kunnen worden! Dat is het grote nadeel van communiceren via een forum waarbij het vaak zeer belangrijke lees: verduidelijkende non-verbale deel ontbreekt ........

O ja, v.w.b. vuurwerk gaan kopen om lang in de rij te staan: dat kan in Portugal niet want hier is vuurwerk verboden !

Rob

Plaats reactie