verschil in routes tomtom en tyre

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fitskie
Berichten: 130
Lid geworden op: 24 okt 2012, 12:56
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Nijkerk

verschil in routes tomtom en tyre

Bericht door fitskie » 23 sep 2013, 18:54

Regelmatig overkomt het me dat de route op mijn tomtom anders is dan de route in tyre.
In veel gevallen kopieer ik de (ontvangen) route (welke er in tyre goed uitziet) op mijn tomtom en rijd deze dan eerst via de demo-applicatie.
Regelmatig zitten er vrij grote verschillen in beide routes, terwijl tomtom de wegen van de tyre route wel kent en soms loop je zelfs vast.
Wie weet hoe dit kan en hoe dit op te lossen is.

Groetjes Freek
Mijn motorhistorie sinds 1985 :
Honda 750 Four
Honda Goldwing 1100
Honda Goldwing 1500
Honda Goldwing 1800

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: verschil in routes tomtom en tyre

Bericht door RonalT » 23 sep 2013, 19:36

[Mode: heel flauw]Koop een Garmin ZUMO[/Mode: heel flauw] :oops: :oops:

Dat is eigen aan een tomtom en er is weinig aan te doen. Het enige wat je kan doen is veel waypoints plaatsen.

De uitleg waarom het gebeurt is vrij simpel. Een Tomtom kent geen routes. Wat bij Tomtom een 'route' genoemd wordt is een verzameling waypoints. Zie onderstaand voorbeeld, een klein stukje uit een rondje Cochem:

De eerste twee getallen zijn coördinaten, daarna volgt de plaats waar die coördinaat naar toe wijst. Het getal 4 / 1 aan het einde, geen idee.....

717532|5013841|Start rondje Cochem|4|
716976|5012925|Ellerer Strasse|1|
718028|5009300|K22|1|
720145|5008710| B49|1|
718777|5008279| B49|1|
712203|5010610| B49|1|
708701|5010084|L106|1|

Dit is een stukje met een lengte van 23,2 km. Met maar 7 waypoints betekend dat dat de waypoints 3,8 km uit elkaar liggen.

Als jij nu een 'route' gaat maken in Tyre voor een TT kan het fout gaan. De kaarten van Tomtom en Tyre zijn verschillend. Tyre gebruikt bij voorkeur Google Maps. Tyre rekent op een bepaalde manier van het ene punt naar het volgende punt. DeTomtom doet dat ook, maar heeft een ander algoritme waardoor de gekozen wegen kunnen verschillen.

Als de afstanden tussen de waypoints relatief groot zijn zal er zeker een verschil optreden. Want de TT krijgt dan de mogelijkheid om de zelf berekende route af te laten wijken.
Als je dat wil voorkomen zal je de waypoints relatief dicht bij elkaar moeten leggen. Je kan bij de meeste TT's 48 waypoints kwijt. Als je gemiddeld om de twee kilometer een waypoint wegzet kan je dus een route maken van circa 100 km. Daarna zal je deel twee van de route moeten laden. Enz. Bij een route over kleine wegen is dat het maximum.

En de afstand tussen twee waypoints zal je een beetje moeten schatten. Want als je over de autoweg naar een verre bestemming wil kan je de waypoints vast wel 5 tot 10 km uit elkaar kunnen leggen. Dan is de maximum afstand in een 'route' ook veel groter.
Ga je binnendoor rijden dan plaats je de waypoints dichter bij elkaar .

Maar houd er rekening mee dat er altijd verschillen kunnen optreden.


Heel anders werkt een Garmin ZUMO of Streetpilot... Deze toestellen ontvangen een route en deze wordt dan ook ongewijzigd uitgevoerd. Als we naar het Rondje Cochem kijken voor een Garmin dan bestaat deze ook uit 7 waypoints, maar Mapsource of Basecamp leggen de route zodanig vast dat deze na het versturen naar de ZUMO niet gewijzigd wordt.
fitskie schreef:Wie weet hoe dit kan en hoe dit op te lossen is.
Dus waardoor het komt, Tyre en Tomtom hebben verschillende kaarten, je verstuurt waypoints en geen route en ze hebben een eigen manier van rekenen.
En hoe op te lossen, voldoende waypoints plaatsen en de waypoints niet te ver uit elkaar.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
fitskie
Berichten: 130
Lid geworden op: 24 okt 2012, 12:56
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Nijkerk

Re: verschil in routes tomtom en tyre

Bericht door fitskie » 23 sep 2013, 20:09

Ronalt bedankt voor je duidelijke uitleg.
Mijn motorhistorie sinds 1985 :
Honda 750 Four
Honda Goldwing 1100
Honda Goldwing 1500
Honda Goldwing 1800

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: verschil in routes tomtom en tyre

Bericht door Borretje » 25 sep 2013, 12:25

Freek,

Kun je mij eens laten weten welke navcore en welke kaart je gebruikt? Maak je ook gebruik van Map-share...?
en welke model/versie TT gebruik je? Jouw probleem heb ik eigenlijk nog niet ondervonden...

Gr
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
fitskie
Berichten: 130
Lid geworden op: 24 okt 2012, 12:56
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Nijkerk

Re: verschil in routes tomtom en tyre

Bericht door fitskie » 25 sep 2013, 21:18

Hallo Rob,

Ik gebruik de kaart "Central Europe v850.2781 op de TomTom Urban Rider die ca. 3 jaar oud is apparaat AKSG AAGS6
En heb geen idee welke navcore ik heb of hoe ik dat op kan zoeken en gebruik geen map-share voor zover ik weet.

Groetjes Freek
Mijn motorhistorie sinds 1985 :
Honda 750 Four
Honda Goldwing 1100
Honda Goldwing 1500
Honda Goldwing 1800

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: verschil in routes tomtom en tyre

Bericht door Borretje » 26 sep 2013, 10:54

Freek,

Zo uit mijn blote bolletje zou de Urban op Navcore 92XX draaien, de nieuwe rider is met Navcore 9500 uitgerust. Navcore is als het ware het Operating System van de TT en de bootloader kun je vergelijke met een BIOS van een PC.

Je kunt er voor kiezen om de navcore 9500 op je Urban te zetten, dan heb je nl de mogelijkheid om het dubbele aantal Waypoints te gebruiken.
(100 i.p.v. 48).

Wat de reden is van het verschil tussen je Tyre gemaakte route en wat je met de TT rijdt is mij (nog) niet duidelijk. Oplossing is in eerste instantie (en work around) meer punten op je route gebruiken, zoals Ronalt het al voorstelde.

Gr

Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: verschil in routes tomtom en tyre

Bericht door RonalT » 26 sep 2013, 12:06

Borretje schreef:Wat de reden is van het verschil tussen je Tyre gemaakte route en wat je met de TT rijdt is mij (nog) niet duidelijk. Oplossing is in eerste instantie (en work around) meer punten op je route gebruiken, zoals Ronalt het al voorstelde.
Wat er gebeurt is niet zo heel moeilijk voor te stellen?

Ik zal het met een afbeelding proberen uit te leggen.....

Een stukje West Brabant..... (een stukje uit een veel langere route)

Afbeelding

Zichtbaar zijn twee routepunten (Pauwenstraat en Klein-Zundert). Deze twee routepunten liggen 3,2 km uit elkaar. Ik heb dat stuk route twee maal laten berekenen op twee verschillende kaarten. (Citynavigatorkaart en OSM)
En wat blijkt, de ene kaart heeft een voorkeur voor de doorgaande weg (de gele tracklijn) en de andere kaart heeft een voorkeur voor de mooiere slingerende weg (groene lijn). Dit stukje groen heeft mijn voorkeur omdat deze weg meer bochten bevat en tussen wat boerderijen doorloopt. En net iets meer bos......

Door dan het tussenpunt hogestraat toe te voegen verklein ik de afstand tussen de punten tot 1,5 en 1,7 km waardoor het risico veel kleiner wordt om een verschil te krijgen. De computer of het navigatiesysteem krijgen gewoon minder mogelijkheden om een alternatief te bedenken. Door er voor te zorgen dat er geen alternatief is zal de route altijd hetzelfde zijn.
Op deze manier kan ik het toestel en MS/BC dwingen om via de groene route te rijden.

Deze keuze in kaarten heb ik gemaakt omdat de kaarten van Tomtom en Google Maps ook niet helemaal hetzelfde zijn.



naschrift:
Helaas moest ik het voorbeeld met Mapsource maken. Tyre meldt bij mij dat "Google Maps niet is te vinden, is uw internetverbinding wel goed". Volgens mij wel, ook gezocht waar ik de kaartinstelling kon vinden en die wees ook naar Google Maps. Dus ik snap het niet. Tyre maar eens verwijderen en opnieuw installeren.

Wat ik tegenwoordig doe is een route maken volgens de kortste afstand. Hier maak ik een track van en dan laat ik de route nog eens berekenen volgens de snelste tijd. Waar de track en de route van elkaar afwijken plaats ik een extra tussenpunt zodat track en route gelijk zijn. Daarna maak ik van deze nieuwe route een track en laat ik de route nogmaals berekenen, maar nu weer volgens de kortste afstand. Als de route dan niet verandert zal de route ook niet veranderen als iemand anders hem op een andere manier berekend als dat ik doe.
Een route omzetten in en track doe ik zodat je altijd kan zien wat het 'origineel' was. Een track is afwijken van vorm en niet herberekenbaar.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: verschil in routes tomtom en tyre

Bericht door Hans Vaessen » 26 sep 2013, 12:40

Dat er verschil qua route ontstaat is misschien nog niet het grootste probleem; zeker niet als je alleen rijdt. Vooral vervelend is dat het ook kan voorkomen dat je ineens moet omkeren. Het kan immers zijn dat de route die het toestel van punt naar punt efficient vindt op één 'poot' net de andere kant op gaat.

Als gezegd: kwestie van voldoende routepunten gebruiken en even in het toestel controleren of er verschillen optreden. In de regel is, over de kleine wegen binnen Nederland, één punt per 2 a 3 km voldoende. De nieuwste rider kan 100 punten aan, de eerdere modellen 48. In dat geval dus eventueel de route in twee delen opknippen.
rij je in bijvoorbeeld de Eifel dan zul je minder punten nodig hebben (lagere wegen-dichtheid, minder 'efficiente wegen').

Gebruikersavatar
fitskie
Berichten: 130
Lid geworden op: 24 okt 2012, 12:56
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Nijkerk

Re: verschil in routes tomtom en tyre

Bericht door fitskie » 29 sep 2013, 13:15

Ben gisteren er achter gekomen dat ik het probleem niet heb bij zelfgemaakte routes in Tyre, alleen bij geimporteerde routes.
Kan het soms zijn dat de maker van de route deze gewijzigd heeft en TomTom deze wijzigingen niet goed verwerkt, maar vasthoudt aan de oorspronkelijke ingevoerde routepunten? En als dat zo is, wie weet hoe dit op te lossen?
En hoe kan ik routepunten toevoegen aan een bestaande routes m.b.v. Tyre?

Groetjes Freek
Mijn motorhistorie sinds 1985 :
Honda 750 Four
Honda Goldwing 1100
Honda Goldwing 1500
Honda Goldwing 1800

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: verschil in routes tomtom en tyre

Bericht door RonalT » 29 sep 2013, 21:53

Deze laatste stelling is mij niet helemaal duidelijk.
Een route bestaat uit een aantal waypoints en/of routepunten.
Als je een waypoint verplaats zal die in de Tomtom ook op de nieuwe plaats te vinden zijn. Ik weet niet wat je met ' de oorspronkelijke ingevoerde routepunten' bedoel, maar de enige routepunte die er zijn kan je in Tyre zien. Ten eerste in de lijst aan de linkerzijde en ten tweede op de kaart als de route berekend is.
Een waypoint toevoegen is o zo simpel. Klik maar eens ergens op kaart. Er verschijnt al snel een nieuw waypoint. Mij gebeurt dat althans regelmatig als ik met Tyre bezig ben. Maar ik denk niet dat het de oplossing is.
Kijk eens goed naar Tyre..... daar ligt de oplossing van jouw probleem. In Tyre kan je zien waar de waypoints liggen. Er is niet zo iets als eerdere of latere waypoints. Alle waypoints die in de route zitten zie je in Tyre.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
fitskie
Berichten: 130
Lid geworden op: 24 okt 2012, 12:56
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Nijkerk

Re: verschil in routes tomtom en tyre

Bericht door fitskie » 30 sep 2013, 17:33

Het laatste probleem is opgelost.'
Voor het markeren van een nieuw routepunt in een nieuw te maken route in Tyre is het alleen aanklikken op de kaart inderdaad voldoende.'
Maar dit werkt niet in een bestaande route. Hiervoor is het nodig de route op het punt waar je een extra routepunt wilt invoegen aan te klikken en iets te verslepen (waardoor dit deel van de route wijzigt) en vervolgens de route weer terug slepen naar de oorspronkelijke. Hierdoor krijg je dan een extra routepunt die je ook kan benoemen.
Mijn motorhistorie sinds 1985 :
Honda 750 Four
Honda Goldwing 1100
Honda Goldwing 1500
Honda Goldwing 1800

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: verschil in routes tomtom en tyre

Bericht door RonalT » 30 sep 2013, 21:45

Of je klik en het routepunt komt onderaan te staan. Daarna kan je het routepunt met behulp van de pijlenm omhoog schuiven (dacht ik).

Maar zoals ik al eens eerder schreef, Tyre werkt bij mij niet goed meer. Kan de kaart niet vinden. Ik zal het programma een dezer dagen eens wissen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie