Draaikoppeling op aanhanger

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Draaikoppeling op aanhanger

Bericht door 1500 » 10 apr 2007, 22:04

Hallo Wingers

Ik ben van plan om een aanhanger aan te schaffen/maken voor achter de 1500.
Nu zie je aanhangers met vaste en draaibare koppelingen.
Van de draaibare koppeling begrijp ik de evt voordelen, maar is dit ook echt nodig aangezien er vele zijn met vaste koppeling.
Gaat dit op een gegeven moment niet wringen in de bochten.
Omdat ik er totaal geen ervaring mee heb kan het zijn dat je er mee op Assen zou moeten scheuren :roll: om in de problemen te komen :oops:
Alle info zou welkom zijn

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
gerbet
Berichten: 1566
Lid geworden op: 25 jul 2006, 15:11
Locatie: Twello
Is vandaag jarig!

Bericht door gerbet » 11 apr 2007, 11:44

hallo Piere :D ik heb ook een aanhanger achter m'n 1500 met vaste koppeling en geen problemen er mee. je voelt niet dat hij er achter zit.
we gaan altijd op vakantie naar oostenrijk geen problemen. maar je moet wel een beetje op de snelheid lette op de duitse autobaan mag je oficeel maar 60km per uur met aanhanger. Maar ik hou meestal z'n 100 km aan of 110. maar nog nooit geen probleem mee gehad en toch vaak in gehaald door de politia.Als je maar geen gekke dingen doet.
Groeten gerbet.
p.s. als je wilt kun je wel bij mij komen kijken ik woon in twello is niet ver van harderwijk .

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 12 apr 2007, 17:44

Hoi Gerbet,

Mijn grootste zorg is het bochtenwerk, ik zie het al voor me, kleine rotonde, iets te schuin, en de aanhanger wil op 1 wiel gaan rijden :( met vaste koppeling. Uiteraard rij ik altijd volgens het boekje :oops: Maar als je steeds tegen de limit aan zit heb ik liever een draaibare koppeling. Waarschijnlijk maak ik mij zorgen om niks.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
gerbet
Berichten: 1566
Lid geworden op: 25 jul 2006, 15:11
Locatie: Twello
Is vandaag jarig!

Bericht door gerbet » 12 apr 2007, 17:58

inderdaad ik rij ook behoorlijk door maar je kunt allekanten op manuvreren en zo scheef gaan als je wilt geen centje pijn maar je moet het zelf weten en met een goed gevoel mee rijden anders is het niet aangenaam en rij je ook niet fijn .
groeten gerbet

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

koppeling

Bericht door japie de cipier » 12 apr 2007, 19:45

beste 1500.

misschien heb je nog niet echt gekeken hoe een vast koppeling toch nog aardig mee kan bewegen, ik zelf denk dat je zelf je motor plat kan liggen zonder dat hij van de kogel los raakt.
het is het zelfde systeem als van een normale auto met aanhanger en daar beweegt het ook los van elkaar.

vr gr japie.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 14 apr 2007, 00:09

Bedankt voor de reacties :D

Geen problemen dus met een vaste koppeling, dat maakt de keuze weer wat makkelijker en groter.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

semafoor

Bericht door semafoor » 15 apr 2007, 20:36

hoi Pierre,
Qua rijden zul je niet veel verschil merken tussen een draaikoppeling en een vaste.
Maar bij een schuiver des te meer.
bij een aanhanger met draaikoppeling loop je niet het risico dat de trekhaak vervormt of dat de aanhanger mee op de kant gaat.
mvg semafoor

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 16 apr 2007, 17:37

:shock: MAAAAAAr dat was ik nu net niet van plan :(

Inmiddels staat er bij mij in de schuur een zgan aanhanger, Tourmaster 350 de luxe uitvoering, dus ook met draaikoppeling, nog niet in kleur, wit dus.
Via MP, iemand die er echt van af wou. een mazzeltje.
Ook werd er een RVS trekhaak aangeboden met een inschuif rek erbij, die heb ik gisteren avond nog opgehaald, eigelijk precies wat ik ook zocht.
Dit weekend zat het eens een keer mee.
De trekhaak monteren is zo gepiept, alleen dan even kijken waar ik het beste de kabels aan kan sluiten.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
gerbet
Berichten: 1566
Lid geworden op: 25 jul 2006, 15:11
Locatie: Twello
Is vandaag jarig!

Bericht door gerbet » 16 apr 2007, 19:30

:D :lol: proviciat piere
en werkse om de verlichting aan te sluiten on de koppeling er onder bouwen. bij mij heeft de firma dat gedaan waar ik de motor heb gekocht.
Waren er bijna de hele dag mee bezig geweest dus succes. oh en piere denk er aan dat je geen breek kabeltje tussen de motor en aanhanger maakt is leven gevaarlijk en ook niet verplicht.
groeten gerbet

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 21 apr 2007, 17:07

Vandaag de eerste (kilo)meters met de aanhanger gereden. :D
Nu ben ik een beginnende Wing rijder, maar eigenlijk vind ik het met aanhanger wat beter rijden, wat stabieler.
Verder merk je niet dat hij er achter zit, bochtenwerk is prima.
Even op de snelweg tot 130 km (weet eigenlijk niet of ik harder dan 80 mag) doorgetrokken en niks te bespeuren van een trillinkje of iets dergelijks, maar niet harder voor de zekerheid ( zou 50 km te hard kunnen zijn en eventueel weg rijbewijs :cry: )
Vandaar mijn volgende vraag, wat is de maximum snelheid van een motor met aanhager op de snelweg.
De trekhaak en de verlichting monteren heeft wel meer tijd gekost dan verwacht, het merendeel van de tijd ging zitten in het uitzoeken hoe ik de bepansering van de achterkant van de Wing moest demonteren zonder de boel te slopen :oops:, dat is nog een hele klus als je er niks van af weet.
Maar na wat denkwerk, biertje, sjaffie en nog een biertjeis het uiteindelijk gelukt om met 3 kapjes los te halen en alles te monteren, moet wel zeggen dat het maar net ging :evil:
Deze aanhanger kwam van een zijspancombinatie en had wel een breekkabelje , deze gelijk verwijderd, lijkt mij ook levensgevaarlijk voor een solo motor met aanhanger.
Ik zal nog wel even met een witte aanhager moeten rijden, want helaas is mijn zakgeld voor dit jaar al weer op :cry:

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Eagle

Bericht door Eagle » 21 apr 2007, 17:21

Hoi,

Zoals je zelf al zegt, motor met aanhanger, dus 80KM/h.
Ik heb vandaag mijn fiets opgehaald en ook de eerste km's met aanhanger gemaakt. Ik moest de eerste bocht ff wenen, meer door de nieuwe (1500SE) fiets dan door de aanhanger.

Ik ben niet hoger gegaan dan 120. Ik merk alleen dat bij een hobbelige weg en lege aanhanger het niet lekker gaat. Hiermee bedoel ik dat hij een beetje hobbelt. Ik merk er overigens weinig/niets van, maar mijn vriendin reed achter mij en liet mij stoppen. We hebben er een beetje gewicht in gedaan en verder gereden. Gemiddeld 100KM/h aangehouden

Verder rijd het heerlijk.

Ik wens je veel sucses verder :) en misschien tot op de meeting in Limburg met de pinksteren.

Groetjes Edi

wimpie
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mar 2007, 00:33

Bericht door wimpie » 21 apr 2007, 18:36

Pierre en andere nieuwschierigen
Hier een link naar wat er wel en niet mag met een aanhangertje

http://www.tourmaster.nl/regelweetjes.htm

Wimpie
groet,n uut Drenthe

Gebruikersavatar
gerbet
Berichten: 1566
Lid geworden op: 25 jul 2006, 15:11
Locatie: Twello
Is vandaag jarig!

Bericht door gerbet » 21 apr 2007, 18:55

ik wet niet of de aangegeven snelheid op de duitse autobaan wel goed is .ik heb 'n boekje van de goldwing klub en daar. nog steeds 60 km.
als max. snelheid op de autobaan. maar er zou aangwerkt worden om de snelheid op te voeren maar nog niets van gehoord.ik rij meestal goed 100km. p/u op de duitse wegen en de politia heeft mij nog nooit aangehouden. als je maar geen rare streken uit haalt zullen ze er niets van zeggen.
groeten gerbet :roll:

Plaats reactie