Trikers met een collectieve verzekering bij Univé?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
ScrewLoose
Berichten: 728
Lid geworden op: 24 jun 2011, 13:30
Type Goldwing: overig
Locatie: "Sjpaubik International Airport"

Trikers met een collectieve verzekering bij Univé?

Bericht door ScrewLoose » 22 mei 2013, 13:38

Zijn er trikers onder ons die gebruik maken van de collectieve verzekering via "Goldwing Club Holland" en een Allrisk of WA+ verzekering hebben afgesloten bij Univé? En zo ja, genieten jullie derhalve ten volle van de normaliter toegepaste 68% korting?
Het verhaal: ik heb mijn trike aangekocht in 2011, destijds ging er een verhaal in de rondte dat vele trikes in 2013 zouden worden omgeschreven op auto-kenteken, helaas zou mijn zwarte dame ook binnen deze categorie vallen. Terwijl de vorige eigenaar genoot van de volle 68% korting bij Univé bleek ikzelf middels mijn verse aankoop te gaan vallen onder een soortement overgangscategorie, in afwachting van de aangezegde veranderingen bij RDW. SchroefLos geniet tot op heden dus niet van de volledige 68% korting terwijl de trike wél voorzien is van een motor-kenteken.
Ondertussen schrijven we al bijna juni 2013, is er nog steeds niets veranderd en heb ik evenmin een oproep gekregen van de RDW om het kenteken te laten wijzigen. Afgelopen week heb ik dienaangaande dus maar eens mijn stoute motorlaarzen aangetrokken en heb contact opgenomen met de RDW. Inmiddels heeft men aldaar de zaak volledig uitgepluisd en blijkt er plotseling NIETS bekend te zijn betreffende wijzigingen van trike-kentekens medio 2013, sterker nog, men vroeg zich af hoe ik aan deze informatie kwam.
Ja dáág, destijds was internet bezaaid met informatie omtrent deze aangekondigde wijziging doch plotseling blijkt e.e.a. niet meer aan de orde te zijn en doet men aldaar alsof hun neus bloedt. :?
Hoe dan ook; indien er trikers op dit forum zijn welke via Univé de volle 68% korting op hun trike-verzekering genieten zou ik dit volgaarne willen vernemen. Met deze informatie sta ik immers ietwat sterker in mijn schoenen wanneer ik Univé straks eens terdege aan de tandjes wil gaan voelen. Afbeelding
WingGroetsels,

Jacques :wink:


Op de zevende dag schiep God de Goldwing, en hij zag dat het goed was....... "Genesis 2:4-2:25:"

sylviacbr
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 mar 2006, 22:04
Locatie: hoogezand

Re: Trikers met een collectieve verzekering bij Univé?

Bericht door sylviacbr » 22 mei 2013, 14:48

wij hebben een gl 1200 en een gl 1500 een auto en een wolf trike allrisk verzekerd bij de Unive , alles valt onder de collectieve , nu is natuurlijk de wolf trike op een auto kenteken en hebben we hem nog niet zo lang.
Onze auto zit al een lange tijd ook onder de collectieve , ze koppelen dit aan elkaar , dit was bij ons toen ook de voorwaarde anders waren we niet overgestapt naar de unive , wilde het alleen doen als alles bij hun zou lopen en ook we de korting gekoppeld kregen.


gr sylvia
rijdt nooit harder dan je beschermengel vliegen kan

trots om een wingeruutgrunn te zijn.

ScrewLoose
Berichten: 728
Lid geworden op: 24 jun 2011, 13:30
Type Goldwing: overig
Locatie: "Sjpaubik International Airport"

Re: Trikers met een collectieve verzekering bij Univé?

Bericht door ScrewLoose » 03 jun 2013, 15:59

Ondertussen heb ik contact opgenomen met Univé en mijn probleem aldaar geventileerd. Ik werd zelfs hartelijk bedankt voor de getrooste moeite in deze en heb hen nadien ook maar het originele antwoord van RDW doorgestuurd. Ondertussen zal e.e.a. aan mijn polis worden toegevoegd, en last but not least ............. Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid denk ik in ieder geval - met terugwerkende kracht - centjes/volledige 68% korting te gaan vangen! :mrgreen:
WingGroetsels,

Jacques :wink:


Op de zevende dag schiep God de Goldwing, en hij zag dat het goed was....... "Genesis 2:4-2:25:"

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: Trikers met een collectieve verzekering bij Univé?

Bericht door Wingnut » 03 jun 2013, 20:14

ScrewLoose schreef:Ondertussen heb ik contact opgenomen met Univé en mijn probleem aldaar geventileerd. Ik werd zelfs hartelijk bedankt voor de getrooste moeite in deze en heb hen nadien ook maar het originele antwoord van RDW doorgestuurd. Ondertussen zal e.e.a. aan mijn polis worden toegevoegd, en last but not least ............. Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid denk ik in ieder geval - met terugwerkende kracht - centjes/volledige 68% korting te gaan vangen! :mrgreen:
Ik zit in de GWCH collectieve verzekerings commissie en doe de onderhandelingen en ook de jaarlijkse controle op deelnemers en lidmaaatschap samen met Unive. Voordat je indianen verhalen de wereld in zet op een forum moet je eerste de feiten kennen door je huiswerk te doen (Forum en GWCH clubblad over dit onderwerp). Volgens mij heb en had je helemaal geen probleem als je motor nog steeds op motor kenteken staat en krijg je al de maximale korting van 68%.

Een aantal jaren geleden was er een wet wijziging waar een driewielig trike voertuig (ombouw van een motor) zou worden aangeduid als auto met een auto kenteken. Bij een nieuwe ombouw zou dit meteen gebeuren, voor bestaande gevallen alleen als de RDW aan de hand van hun gegevens vast konden stellen of het een driewielig voertuig was. Voor bestaande bezitters waarvan de RDW vast kon stellen dat het een trike was op basis van motor ombouw, kregen een nieuw kenteken. Voor wat betreft GoldWings die ook waren verzekerd bij Unive betrof dit slechts enekele gevallen. Bij het doorgeven van deze wijziging met autokenteken, controleerd het Unive systeem of het een motor betreft. Omdat het een autokenteken is, kon dit echter niet. Voor deze kleine groep is er toen een regeling getroffen dat de collectiviteitskorting op de bruto standaard premie (die voor motoren hoger is dan voor auto's) als resultaat had dat de netto premie ongeveer gelijk bleef voor deze trike bezitters op auto kenteken.

Voor de groep van bestaande trike bezitters waarvan het RDW niet kon achterhalen dat dit een trike hadden bleven ook binnen het GWCH collectief voor GoldWing motoren de maximale korting houden omdat ze het motor kenteken bleven houden.

Binnen het GWCH collectieve contract zijn er meerder contracten, waaraan de collectiviteits korting is gekoppeld:
68% bij een volledig of mini casco verzekering bij een GoldWing Motor
25% bij alleen WA bij een GoldWing motor
20% bij een ander merk/type motor van een duo lid of hoofdlid mits er ook een GoldWing in het contract zit.
8% bij een GoldWing trike op een auto kenteken (maar door lagere bruto premie, netto gelijk aan WA + Casco dekking of mini casco dekking)

Ik weet niet of er ondertussen weer iets aan deze wet veranderd heeft, maar als dit niet zo is en je motor nog op motor kenteken had staan had je het risico gehad dat de RDW deze nog steeds om wilde zetten naar auto kenteken met alle gevolgen van dien.

Op basis van bovenstaande weet niet hoe je zelf hebt vastgesteld dat je geen 68% korting had, want dit staat niet op het polisblad en er staat alleen op dat deze polis onder een collectief contract valt. Dus volgens mij had je al 68% op een Motor met casco verzekering en hoef je geen credit nota te verwachten.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

ScrewLoose
Berichten: 728
Lid geworden op: 24 jun 2011, 13:30
Type Goldwing: overig
Locatie: "Sjpaubik International Airport"

Re: Trikers met een collectieve verzekering bij Univé?

Bericht door ScrewLoose » 04 jun 2013, 17:44

Tja Harry, eigenlijk kan ik bovenstaande tekst alleen maar beamen, verontschuldigen doe ik me echter lekker niet daar ik bij het afsluiten van de nieuwe verzekering destijds op het verkeerde been ben gezet door een medewerker van Univé. :mrgreen:
Bovendien wil ik met klem betonen dat ik mij wel degelijk heb bezig gehouden met het doorspitten van velerlei wetsartikelen e.d., destijds was het World Wide Web immers bezaait met artikelen omtrent de aangekondigde wetswijziging!
Vanochtend ontving ik echter een verlossend telefoontje van een zeer aardige medewerkster van Univé Zuid waarin zij mij te kennen gaf dat er helaas steeds sprake is geweest van een misverstand. Eerder genoemde medewerker bleek destijds helaas de plank volledig mis te hebben geslagen, ondertussen heeft men echter verzuimd mij hiervan in kennis te stellen. Zoals je wellicht zelf zult weten word er in de polis van Univé een collectieve korting toegekend middels een verzekeringscode. Helaas ben ook ik niet bij machte deze code te ontfrutselen, hierin wordt immers geen duidelijk kortingspercentage vermeld. Hoe dan ook; terwijl ik er steeds van uit ben gegaan dat ik slechts een beperkte korting genoot blijk ik ondertussen aldoor te hebben mogen genieten van de volle 68%.
Terecht aldus Harry dat je mij - uit hoofde van jouw functie - even op mijn vingers hebt getikt, genoemde indianenverhalen heb ik echter niet zelf gecreëerd. Pipo-, Mammaloe- en Klukkluk-sprookjes zijn destijds overduidelijk bij Univé geschapen, wat mij betreft aldus géén "Mea Maxima Culpa"! Afbeelding
Ik hoop naarstig je hiermee e.e.a. te hebben kunnen verduidelijken. :wink:

Afbeelding

Ter aanvulling:

"Geachte heer/mevrouw,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Vroeger werden er voor driewielers de volgende kentekenbewijzen afgegeven.
een motorkentekenbewijs voor een driewieler die lijkt op een motorfiets (hieronder valt uw trike)
een personenautokentekenbewijs voor een driewieler die lijkt op of een personenauto (b.v. een Messersmith)
een bedrijfsautokentekenbewijs voor een driewieler die lijkt op een bedrijfsauto (b.v. Piaggio APE)
Tegenwoordig is de driewieler echter een aparte voertuigcategorie en wordt er een speciaal driewielerkentekenbewijs voor deze voertuigen afgegeven.(Europese voertuigcategorie L5e).
Onder de driewielers vallen ook de zogenaamde quads (4-wielige driewielers????? Europese voertuigcategorie L7e)
De sidecode (opbouw van het kenteken) van deze driewielerkentekens is echter hetzelfde als die ook afgegeven wordt voor personenauto's. (maar het is dus geen personenauto).
Voor zover bij mij bekend, is de RDW is vooralsnog niet van plan om de eerder afgegeven motorfietskentekens/bedrijfswagenkentekens voor driewielers om te zetten naar een kenteken met een personenautosidecode.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Cees Kramer
Afd.VRD
RDW
Veendam"
WingGroetsels,

Jacques :wink:


Op de zevende dag schiep God de Goldwing, en hij zag dat het goed was....... "Genesis 2:4-2:25:"

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: Trikers met een collectieve verzekering bij Univé?

Bericht door Wingnut » 04 jun 2013, 18:00

ScrewLoose schreef:Tja Harry, eigenlijk kan ik bovenstaande tekst alleen maar beamen, verontschuldigen doe ik me echter lekker niet daar ik bij het afsluiten van de nieuwe verzekering destijds op het verkeerde been ben gezet door een medewerker van Univé. :mrgreen:
Bovendien wil ik met klem betonen dat ik mij wel degelijk heb bezig gehouden met het doorspitten van velerlei wetsartikelen e.d., destijds was het World Wide Web immers bezaait met artikelen omtrent de aangekondigde wetswijziging!
Vanochtend ontving ik echter een verlossend telefoontje van een zeer aardige medewerkster van Univé Zuid waarin zij mij te kennen gaf dat er helaas steeds sprake is geweest van een misverstand. Eerder genoemde medewerker bleek destijds helaas de plank volledig mis te hebben geslagen, ondertussen heeft men echter verzuimd mij hiervan in kennis te stellen.
Deze maatregel betrof maar enkele GoldWing trikes die al waren omgebouwd.hoo Je kunt niet verwachten dat elke Unive medewerker volledig op de hoogte is over dit onderwerp.

Een simpele offerte aanvraag via de GWCH site (wel alleen mogelijk met toeganscode) van Casco verzekering op GoldWing motorfiets had je geleerd dat de netto premie gelijk is aan die je al betaalde. Had je veel werk en ergenernis over een probleem dat niet bestond kunnen besparen.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

Plaats reactie