brede cq noppenbanden

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

brede cq noppenbanden

Bericht door appieabc » 21 jun 2012, 21:32

heb onder mijn aanhanger gewone smalle bandjes wil er in de future brede bandjes onder moet denk ik dus op zoek naar brede 8inch velgen en of
banden nu de hamvraag weet iemand mij hier te vertellen of alle 8inch wielen de zelfde as/steek maat hebben?
bij voorbaat dank.appie abc

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: brede cq noppenbanden

Bericht door 1500 » 21 jun 2012, 21:57

Je hebt opel steek 100x4 met naafgat 60 mm en de franse steek 115x4 met naafgat 85 mm

Opel steek is volgens mij hier de meest gangbare.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: brede cq noppenbanden

Bericht door appieabc » 21 jun 2012, 22:28

top nogmaals dank
appie

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: brede cq noppenbanden

Bericht door Henkie de ledman » 04 jul 2012, 22:24

bij haboma zijn ze het goedkoopst die met de noppen..
ik vind met noppen fijner omdat ze niet zo zoeken.. nadeel is ze maken wat meer herrie dan de platte brede bandjes.
de platte banden met profiel zijn niet mijn voorkeur..

groet henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: brede cq noppenbanden

Bericht door appieabc » 04 jul 2012, 23:51

dank voor info ga effe nadenken over
model en hoe t zal een winterproject worden
appie abc

ronnieD
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jul 2008, 23:03
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: brede cq noppenbanden

Bericht door ronnieD » 10 jul 2012, 13:57

als je van smalle naar brede banden wil overstappen,moet je ook de naafje vervangen--als je de brede banden gewoon erop zet lopen ze vast in je wielkast--gr.Ronald
vallen is niet zo erg, maar het neerkomen
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: brede cq noppenbanden

Bericht door Henkie de ledman » 10 jul 2012, 14:45

Dat ligt aan de ET waarde van de velg. bij mij was het zo overzetten..

henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

zwolsman
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Almere

Re: brede cq noppenbanden

Bericht door zwolsman » 11 jul 2012, 11:18

Ik heb enkele maanden terug een 2e hands aanhangertje gekocht met brede velgen en banden eronder.
De vorige eigenaar meldde dat als je meer dan 0,5 bar in de bandjes deed, de aanhanger ging stuiteren.
De bandjes bleken al erg oud en keihard te zijn en de velgen waren niet gebalanceerd.
Ik heb bij motortrend 2 nieuwe velgen incl. banden gekocht.
Deze velgen waren met klemlood gebalanceerd.
Maar wat bleek tijdens montage: tussen de velg en de draagarm was zodanig weinig ruimte, dat het lood niet paste.
Toen diverse motorzaken en bandenboeren langs geweest, of ze deze velgen konden balanceren met plaklood (is veel dunner).
Tot op heden nergens in de buurt een adres gevonden die ze kan balanceren: 8 inch is te klein voor de gangbare balanceermachines.
Toen op advies van de plaatselijke bandenboer alle lood verwijderd, het zou volgens hem met zulke kleine wieltjes niet veel uitmaken
Maar toch, boven de 90 km/u, voel je een lichte trilling ontstaan.
Ik heb nu zelf plaklood gehaald bij de bandenboer.
De velgen heb ik gemerkt bij het verwijderen van het lood, en ga nu zelf experimenteren met plaklood.

Maar om dus op de oorspronkelijke vraag terug te komen:
Bredere velgen kan (maar hoeft niet) problemen geven.
Mocht Appie er een ritje naar Almere voor over hebben, hij mag de oude velgen met banden voor niets afhalen zodat hij kan proberen of het past.

Groet, Wim.

Gebruikersavatar
bert111
Berichten: 91
Lid geworden op: 08 jan 2007, 19:54
Type Goldwing: GL1500
Locatie: België

Re: brede cq noppenbanden

Bericht door bert111 » 25 jul 2012, 14:32

1500 schreef:Je hebt opel steek 100x4 met naafgat 60 mm en de franse steek 115x4 met naafgat 85 mm

Opel steek is volgens mij hier de meest gangbare.

Groeten Pierre :wink:
hoe meet je de steek ?

op mijn aanhanger heb ik dus ook 4 gaten , velgen van 8" , meet ik diagonaal van gat 1 naar gat 3 heb ik 100 mm , van gat 1 naar gat 2 meet ik 70 mm , met een naafgat 60 mm .

ook ben ik in het bezit van een vouwwagen met dezelfde maat ( 8 " ) velgen maar van die hele breede , 160 mm breed ( dacht ik ) ik heb mij van een kapotte vouwwagen de 3 velgen met bandjes gekocht en ze gaan op mijn aanhanger maar............. daar ze zo breed zijn , op de aanhanger zitten ( kapotte ) remmen ,en daardoor kunnen de breede velgjes niet er voledig op , ik heb dus spoorverbreders nodig maar moet daarvoor het merk kennen van de auto waar ze afkomen ( dat kan natuurlijk niet ) is dat Opel denk je ?

Dank

Peter wiegers

Re: brede cq noppenbanden

Bericht door Peter wiegers » 25 jul 2012, 16:25

Steek is hart tot hart van tegenoverliggende gaten.

zijspanman
Berichten: 235
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42
Locatie: Kapelle

Re: brede cq noppenbanden

Bericht door zijspanman » 29 jul 2012, 12:34

bert111 schreef:
1500 schreef:Je hebt opel steek 100x4 met naafgat 60 mm en de franse steek 115x4 met naafgat 85 mm

Opel steek is volgens mij hier de meest gangbare.

Groeten Pierre :wink:
hoe meet je de steek ?

op mijn aanhanger heb ik dus ook 4 gaten , velgen van 8" , meet ik diagonaal van gat 1 naar gat 3 heb ik 100 mm , van gat 1 naar gat 2 meet ik 70 mm , met een naafgat 60 mm .

ook ben ik in het bezit van een vouwwagen met dezelfde maat ( 8 " ) velgen maar van die hele breede , 160 mm breed ( dacht ik ) ik heb mij van een kapotte vouwwagen de 3 velgen met bandjes gekocht en ze gaan op mijn aanhanger maar............. daar ze zo breed zijn , op de aanhanger zitten ( kapotte ) remmen ,en daardoor kunnen de breede velgjes niet er voledig op , ik heb dus spoorverbreders nodig maar moet daarvoor het merk kennen van de auto waar ze afkomen ( dat kan natuurlijk niet ) is dat Opel denk je ?

Dank

Het hoeft geen 100 mm te zijn er zijn ook maten 98.6 en 102.8 in d de handel dat lijkt erg op elkaar en het past net niet.
Je meet het aan de naaf op je doet de wielbouten er in dat meet beter en dan meet je op het hart vd bout tegen over elkaar.
Bij mij heb ik in de draaibank een centerpunt in de bouten gezet en toen gemeten dat is het zuiverst.
Of je gaat naar de bandenschop bij jou in de buurt en laat die het uitzoeken.

En Opel heeft hele maten aan de naaf de meeste jappen niet dat wilo niet zeggen dat alles zomaar op elkaar past et waarde telt mee.

Maar ik hou het gewoon bij 8 x 4 banden die verkopen ze bijna overal en stuiteren niet snel.

Let op een band heeft een levensduur van max 6 jaar!
Je kunt ze wel langer laten zitten maar de wet schrijft voor max 6 jaar voor caravans en aanhangers ook de kleintjes

Plaats reactie