Antieke Erka als motoraanhanger.

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
coenox
Berichten: 100
Lid geworden op: 19 apr 2010, 09:58
Locatie: Ede

Antieke Erka als motoraanhanger.

Bericht door coenox » 26 apr 2012, 13:20

Deze zomer wil ik met mijn GL1000 naar Frankrijk. Ik wil daar een aanhanger achter hangen. Ik heb een motoraanhanger (een soort verkleind bouwvakkersaanhangertje), maar daar kan ik maar weinig in kwijt. Nu hebben we nog een antiek aanhangertje die we achter de auto hebben gehad. Dit rijdt niet prettig omdat de dissel erg kort is, maar voor de motor is dat denk ik een voordeel.

Wat mag:
Aanhangwagens mogen:
a. niet breder zijn dan 2,00 m
b. niet hoger zijn dan 1,00 m.

Afstand tussen de achteras van de motor en de achterkant van de aanhanger mag niet meer dan 2.50 m zijn.
Gewicht van aanhanger mag niet meer dan de helft van het leeggewicht van de motor.

Wat ik heb:
Een Erka aanhanger uit 1968 met een grote kap erop. Die kap gaat eraf vanwege gewicht en hoogte. Wordt vervangen door een dekzeiltje. Gaat er dan uit zien als:

imageshack.us heeft de afbeelding verwijderd

Afmetingen bak: Afmetingen(LxBxH): 113x103x40
Totale afmetingen (niet exact bij de hand, LXBXH): 150x130x75

Het gewicht van de aanhanger is 60kg. Mag normaal gesproken met 175kg beladen worden, maar gezien het gewicht van de motor (265kg) mag het totaal niet boven 130kg uit komen. Ik mag dus 70 kg lading meenemen.

De aanhanger heeft een vaste koppeling, en naar wat ik lees is een draaikoppeling niet per sé noodzakelijk.

Al met al denk ik dat deze aanhanger achter de motor kan en mag. Of zie ik iets over het hoofd? Ben benieuwd naar de meningen hierover.
GL als hobby en CX in mijn bloed

Gebruikersavatar
lord of the wing
Berichten: 308
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:52
Type Goldwing: GL1500

Re: Antieke Erka als motoraanhanger.

Bericht door lord of the wing » 26 apr 2012, 17:01

Je kan er rustig mee gaan rijden, controleer wel even dat wanneer je een scherpe bocht neemt de aanhanger niet tegen de motor komt,
alvast een prettige vacantie toegewenst. gr Peter.
BAAI ZE WEE
KGAAI ENNIE WEE

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: Antieke Erka als motoraanhanger.

Bericht door Black Wing » 27 apr 2012, 19:39

lijkt me geen probleem :)
Groeten, Eric

Gebruikersavatar
coenox
Berichten: 100
Lid geworden op: 19 apr 2010, 09:58
Locatie: Ede

Re: Antieke Erka als motoraanhanger.

Bericht door coenox » 28 apr 2012, 09:25

Dank voor de reacties.

Nog een vraag. Mijn zwager rijdt een Silverwing met aanhanger. Hij zegt dat een korte dissel de kans op stuiteren van de aanhanger verhoogt. Nu heb ik het onderstel van eenzelfde aanhangertje (gebruikt voor onderdelen) liggen, maar dan met een iets langere dissel. Welke zou beter zijn?
GL als hobby en CX in mijn bloed

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: Antieke Erka als motoraanhanger.

Bericht door Borretje » 28 apr 2012, 11:20

Ik denk dat stuiteren meer te maken heeft met in en uitgaande schokdemping. Gevoelsmatig, lijkt mij, kan het zijn dat door de langere dissel de reactie afneemt bij de koppeling motor/aanhanger.

Cheers
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: Antieke Erka als motoraanhanger.

Bericht door appieabc » 28 apr 2012, 22:39

bij mij weten mag de aanhanger niet breder zijn als motor maar max 1m en laadverm en aanhanger niet zwaarder als motor max lengte combi
4.50m stuiteren heeft vele oorzaken verkeerd laden ,te hoge trek tegenover as aanhanger en ook lengte dissel
appie abc

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: Antieke Erka als motoraanhanger.

Bericht door Black Wing » 28 apr 2012, 22:55

appieabc schreef:bij mij weten mag de aanhanger niet breder zijn als motor maar max 1m en laadverm en aanhanger niet zwaarder als motor max lengte combi
4.50m
appie abc
klopt niet appie, coenox heeft de juiste gegevens al gegeven
Groeten, Eric

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: Antieke Erka als motoraanhanger.

Bericht door appieabc » 29 apr 2012, 22:09

Black Wing schreef:
appieabc schreef:bij mij weten mag de aanhanger niet breder zijn als motor maar max 1m en laadverm en aanhanger niet zwaarder als motor max lengte combi
4.50m
appie abc
klopt niet appie, coenox heeft de juiste gegevens al gegeven

niets veranderlijker als de rdw maar alles is mogelijk neem nog steeds aan dat we over een aanhanger achter een motor praten en deze mogen dan twee meter breed zij :?: :?: ach met dit demissi kabinet hijk ik nergens meer van op wel lachen met 250 cc cchopper met vouwwagen
appie abc

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: Antieke Erka als motoraanhanger.

Bericht door Black Wing » 29 apr 2012, 22:50

appieabc schreef:
Black Wing schreef:
appieabc schreef:bij mij weten mag de aanhanger niet breder zijn als motor maar max 1m en laadverm en aanhanger niet zwaarder als motor max lengte combi
4.50m
appie abc
klopt niet appie, coenox heeft de juiste gegevens al gegeven

niets veranderlijker als de rdw maar alles is mogelijk neem nog steeds aan dat we over een aanhanger achter een motor praten en deze mogen dan twee meter breed zij :?: :?: ach met dit demissi kabinet hijk ik nergens meer van op wel lachen met 250 cc cchopper met vouwwagen
appie abc
dan moet die 250 cc chopper wel 2 keer het gewicht van de vouwwagen hebben, en daar gaat het dus meestal niet lukken, ja zonder bagage misschien :mrgreen:
Groeten, Eric

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Antieke Erka als motoraanhanger.

Bericht door 1500 » 29 apr 2012, 23:58

Het gaat om het kenteken gewicht, anders zou je aan de fiets nog 200 kg lood kunnen hangen :mrgreen:
Maar dan komt hij weer niet van z'n plek af :roll:


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Peter wiegers

Re: Antieke Erka als motoraanhanger.

Bericht door Peter wiegers » 30 apr 2012, 08:43

1500 Schreef:
Het gaat om het kenteken gewicht
Ik weet het niet hoor maar mijn kenteken weegt volgens mij nog geen 10 gram :mrgreen: :mrgreen:
Zal dan wal een origami aanhanger worden. :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Antieke Erka als motoraanhanger.

Bericht door De Motormuis » 30 apr 2012, 08:58

Goeie grap Peter. :D :D




Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
coenox
Berichten: 100
Lid geworden op: 19 apr 2010, 09:58
Locatie: Ede

Re: Antieke Erka als motoraanhanger.

Bericht door coenox » 12 jun 2012, 10:03

Inmiddels heb ik wat kilometers ervaring met de combinatie, maar ben nog niet tevreden. De aanhanger heeft nogal de neiging tot slingeren. Anders beladen maakt veel uit, maar helemaal krijg ik het er nog niet uit. Ik heb nu nieuwe veerrubbers gekocht en ik ga het tweede onderstel wat ik heb liggen uitproberen. Die heeft een langere dissel.

Afbeelding
GL als hobby en CX in mijn bloed

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: Antieke Erka als motoraanhanger.

Bericht door japie de cipier » 14 jun 2012, 21:04

coenox schreef:Inmiddels heb ik wat kilometers ervaring met de combinatie, maar ben nog niet tevreden. De aanhanger heeft nogal de neiging tot slingeren. Anders beladen maakt veel uit, maar helemaal krijg ik het er nog niet uit. Ik heb nu nieuwe veerrubbers gekocht en ik ga het tweede onderstel wat ik heb liggen uitproberen. Die heeft een langere dissel.

Afbeelding
De nijging tot slingeren is meestal een te zware druk op de kogel maar ook het te licht cq het van de grond trekken van het achterwiel geeft ook een raar effect volgens mij is dit al eens eerder besproken en ik meen te herinneren dat het iets van 15 of 25 kilo was voor de auto is het ongeveer 50 kilo maar ik denk dat die dissel ook wel met dat gewicht varieert.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: Antieke Erka als motoraanhanger.

Bericht door Henkie de ledman » 15 jun 2012, 08:26

ik rij ook al jaren met een aanhanger, maar als ik smalle bandje heb of een ander model dan slingert hij ook..
ik heb gewoon brede 8 inch noppenbanden.. en mits goed beladen slingert hij bijna nooit.
Het beladen speelt ook mee. bij mij als ik mijn tent in de lengte leg dan slingert hij direct, leg ik mijn tent
in de breedte geen probleem.. mijn gas fles net achter de as.. en de rest verdelen..
kogeldruk rond de 25 kg.. en niet te veel zware last achter de as liggen..

groetjes henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

Plaats reactie