SCM goedgekeurde wielklem i.p.v. ART kettingslot

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
ScrewLoose
Berichten: 728
Lid geworden op: 24 jun 2011, 13:30
Type Goldwing: overig
Locatie: "Sjpaubik International Airport"

SCM goedgekeurde wielklem i.p.v. ART kettingslot

Bericht door ScrewLoose » 13 jan 2012, 17:22

Beste Wingtrikers,

De bestaande beveiliging (kettingslot) op mijn trike beviel me voor geen meter en vond ik - mijns inziens - i.v.m. velerlei tekortkomingen niet afdoende. Ik ben derhalve achter het toetsenbord gekropen en heb Univé onderstaande bericht gemaild.

Geachte heer Beynon,

Inmiddels heb ik besloten een SCM alarm te laten plaatsen op mijn Goldwing Trike, hoe e.e.a. verder van invloed is op mijn verzekering en verzekeringspremie is mij tot dusver duidelijk, mijn dank dan ook voor uw uitgebreide antwoord in deze.

Ondertussen houdt mij echter een andere zaak bezig welke ik hierbij aan u zou willen voorleggen.

Mijn trike is op het ogenblik voorzien van een 5 sterren ART kettingslot, ik ben hier echter niet tevreden over. Hier beneden een opsomming van mijn bezwaren:

- Het voorwiel van de trike bestaat uit een gesloten velg met autoband, het doorlussen van het kettingslot is hierbij aldus onmogelijk.

- Het plaatsen van een ART gekeurd remschijfslot is eveneens onmogelijk daar de remschijven omgeven zijn door een sierkap, hetgeen bij Goldwing motoren standaard is.

- De achterwielen van de trike betreft lichtmetalen open velgen waarin voldoende open ruimte bestaat om het kettingslot doorheen te lussen. De enige plek waardoor de ketting vervolgens echter doorheen gehaald kan worden bestaat uit sierbeugels welke met bouten op het subframe zijn bevestigd. De beugels kunnen aldus simpelweg losgeschroefd worden en de vaste grond kan vervolgens als aambeeld gebruikt worden om de ketting en/of het slot alsnog met geweld te openen.

- Bovenstaande originele achtervelgen kunnen niet voorzien worden van een velgenslot waardoor e.e.a. het dievengilde wederom wordt vergemakkelijkt.

- Het wordt in Nederland gedoogd een motorfiets op het trottoir te parkeren waardoor het mogelijk is de motorfiets te verankeren aan “de vaste wereld’, bijvoorbeeld aan een lantaarnpaal of stevig hek. Met een trike is dit natuurlijk niet mogelijk en verankering aan een vaststaand voorwerp is derhalve nagenoeg uitgesloten.



Al met al wil ik uit bovenstaande feiten concluderen dat het verplichte ART slot (zie polisvoorwaarden bij diefstal) weliswaar doelmatig is bij een normale motorfiets edoch bij een trike weinig of geen soelaas biedt om een onverhoopte diefstal te voorkomen.

Ondertussen heb ik dan ook mijn sobere aantal hersencellen aan het werk gezet om een betere/veiligere manier te vinden om mijn gekoesterde slagschip voor nu en in de toekomst afdoende te kunnen beschermen tegen het helaas steeds slimmer wordende dievengilde. Mijns inziens biedt een SCM gekeurde wielklem een betere beveiliging dan bovengenoemd ART slot, een SMC gekeurde wielklem wordt immers al sinds jaar en dag op trailers, aanhangers en caravans gebruikt en wordt als zodanig geaccepteerd door vrijwel iedere verzekeringsmaatschappij. Mijn voor de hand liggende vraag in deze luidt dan ook of ik mijn huidige ART kettingslot in de toekomst mag vervangen door een SCM gekeurde wielklem en of deze al dan niet zal worden geaccepteerd/goedgekeurd door uw verzekeringsmaatschappij?

Met vriendelijke groet,

J.A. Brounen


Het antwoord:

Geachte heer Brounen,

Begrijpelijk dat u wilt dat uw Trike goed beschermd is tegen diefstal.

Indien u besluit in de toekomst uw ART slot te vervangen voor een SCM goedgekeurde wielklem wordt dit door ons goedgekeurd. Diefstaldekking is dan van toepassing.

Alvast een fijn weekend gewenst!

Heeft u nog vragen? Neemt u dan gerust contact met mij op. Ik ben te bereiken op het onderstaande telefoonnummer.

Met vriendelijke groet,

Herma Schutte

Adviseur Schadeverzekeringen
Service Centrum Schade Assen
UNIVÉ VERZEKERINGEN
( 0592-349340)


Mij lijkt een wielklem ietwat gemakkelijker te hanteren en beter dan al dat kettinggedoe, doe er dus al dan niet je voordeel mee!

PS, ik heb natuurlijk wél om een officiële schriftelijke bevestiging verzocht als toevoeging aan mijn polis! :wink:
WingGroetsels,

Jacques :wink:


Op de zevende dag schiep God de Goldwing, en hij zag dat het goed was....... "Genesis 2:4-2:25:"

Plaats reactie