Gordels voor trike

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Snowdog
Berichten: 742
Lid geworden op: 22 sep 2007, 20:26
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Limburg

Re: Gordels voor trike

Bericht door Snowdog » 23 jun 2011, 20:01

Gordels op een trike worden gedoogd .

Maar ze zijn dus nooit ( goed ) gekeurd , dat wil zeggen d.m.v. crashtest met gordels gemonteerd op een trike of goldwingtrike . De gordel zelf die je overal kunt kopen zal wel met een E5 keurmerk voorzien zijn .

De bevestiging speelt ook een grote rol , met twee M6 boutjes met moeren kom je er niet .

Ik rij zelf ook nog met een ( kever/inmiddels ford focus motor ) trike - en als het mooi weer is , dan maak de bouten van het stoeltje los ( M10 ) en zet de heupgordel erbij , zo kan ik zonder helm rijden . Niet zo veilig dus maar wel heerlijk in het zonnetje .

In de auto zitten zelfs bouten met een hogere sterkte klasse en metrisch fijn schroefdraad .

Als er letselschade is bij een ongeval - kan het zijn dat de verzekering niet uitbetaald .

Maar ook ik kan de vraag niet beantwoorden of het op een goldwingtrike toegestaan is om met gordel / zonder helm te rijden .

Gr Ron .
Mijn You Tube Kanaal

http://www.youtube.com/user/321Snowdog

Gr Ron .

Gebruikersavatar
wing67
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 333
Lid geworden op: 07 feb 2010, 19:36
Locatie: maaseik

Re: Gordels voor trike

Bericht door wing67 » 23 jun 2011, 22:52

Heb vanmiddag nog naar J&M Wings gebeld, hij verteld........., ja het kan, op een trike met L5 keuring, de (heup) gordels worden bevestigd aan de bouten waarmee het zadel bevestigd is, dus op het frame, en dan zou je hier in belgie (buitenland kan natuurlijk anders zijn) gereden kunnen worden zonder helm !! ik vertel nu ook maar wat Erwin mij meedeeld héé........
Nu, ik zal mijn helm toch altijd gebruiken, maar je kent het, even snel in het dorp een pakje sigaretten halen, of bakje vullen, met mooi weer, tja, dan zou je 'm wel "even" achterwegen "kunnen" laten........., niet dan :?: :wink:
http://www.runeworld.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Gordels voor trike

Bericht door harmdeboer » 23 jun 2011, 22:56

voor de montage van gordels op je trike moet je inderdaad rekening houden dat deze aan een sterk frame deel gemaakt moeten worden.
gordels mogen inprincipe niet gemonteerd worden met behulp dan een montage plaat welke dunner is dan het dunste gedeelte van de gordelmontage zelf.

het materiaal moet een bepaalde hardheid/flexibiliteit hebben. hier moet je niet te licht over denken...

ik denk dat je er zeer verstandig aan doet om dit goed te laten berekenen.

ik ken alleen mensen die VW kever (achter gordel heup) gemonteerd hebben hun hebben deze gordel voor de bestuurder gemonteerd aan de ophanging van de veering. voor de achter passagier hebben ze onder de topkoffer een stuk aan het frame gelast en vervolgens de zelfde gordels gebruikt... echter dit is niet helemaal volgens de voorschriften.... zit wel vast... maar of het de benodigde krachten kan weerstaan...

wellicht een tip op de can am spyder zitten ook gordels... is ook een trike wellicht dat je daar inspiratie vandaan kan halen...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
wing67
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 333
Lid geworden op: 07 feb 2010, 19:36
Locatie: maaseik

Re: Gordels voor trike

Bericht door wing67 » 23 jun 2011, 23:05

Wis ik niet, bedankt voor de tip ..... :wink: :idea: :D
http://www.runeworld.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie