rood eraf en zwart erop.

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Bugje
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heijen
Contacteer:

Re: rood eraf en zwart erop.

Bericht door Bugje » 04 mar 2017, 21:04

Vet vrij maken met was-benzine..dat kan niet blijft vettig in was-benzine zit was.
Een goede koud-ontvetter is beter anders desnoods st.Mark.

Spuitdruk is afhankelijk van opening spuitnippel in de spuit, opening 1.2 (meeste gebruikt) 2.2 bar het is belangrijk dat de compressor genoeg lucht brengt.
De liters lucht bij hobby compressors is de aangezogen lucht, bij professionele compressors hebben ze het over de werk liters dus de lucht die hij uit blaast.
Daar zit veel verschil in. bij te weinig liters lucht krijg je het nooit netjes.
2 componenten lak spuit je nat,in nat. minimale temp 20 graden.
De verdunner verhouding bij 2 k lak word bepaald door de opening spuitnippel.

Bij polyester mag je niet door de gelcoat heen schuren, of als er reparaties aan het polyester zijn geweest moet de toplaag hersteld worden.
De toplaag moet "dicht" zijn anders krijg je later blaasjes in de lak, een goede primer daarvoor Innotec Spot Primer.

En wat erg belangrijk is polyester mag niet zoals een auto na het spuiten in de spuitcabine warmgestookt worden om uit te harden, dan komen de vuildeeltjes die zich in de polyester bevinden naar boven. Dit zie je naar een aantal maanden als scheurtjes/sterretjes in de lak.

Suc6.

Gr Rob.
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..

peter

Re: rood eraf en zwart erop.

Bericht door peter » 04 mar 2017, 21:24

Gelukkig heb ik een flinke compressor en die hield het goed vol. Een goede spuit had ik ook en de kachels draaiden op volle toeren. Het was voor mij voor het eerst dat ik deze candy verf ging spuiten en dus al doende leert men. Nu zou ik het anders doen natuurlijk en in mijn geval betekent dat minder voorzichtig doen en meteen een wat bredere baan spuiten. In ieder geval ben ik voor nu tevreden met het resultaat en als ik een andere motor koop in een andere kleur kan ik weer oefenen :lol:

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: rood eraf en zwart erop.

Bericht door RonalT » 04 mar 2017, 22:56

Bugje schreef:Vet vrij maken met was-benzine..dat kan niet blijft vettig in was-benzine zit was.
Volgens mij betekent het dat het snel vervliegt/verdampt en het was-benzine, afgekort wasbenzine. :lol:
wikipedia schreef:Wasbenzine is een oplosmiddel dat bestaat uit verzadigde koolwaterstoffen met 5 tot 15 koolstofatomen volgens de formule CnH2n+2, bijvoorbeeld C7H16. Het middel wordt gebruikt voor ontvetten en schoonmaken.
De naam 'wasbenzine' geeft aan dat er ook mee gewassen kan worden. Het middel is daadwerkelijk bruikbaar om kleding mee te wassen, namelijk voor het verwijderen van vet en jusvlekken.
Bugje schreef:De liters lucht bij hobby compressors is de aangezogen lucht, bij professionele compressors hebben ze het over de werk liters dus de lucht die hij uit blaast.
Zou het niet zo zijn als een compressor 100 liter lucht aanzuigt hij ook 100 liter lucht uitblaast?
Anders ben ik benieuwd waar het verschil tussen de uitgeblazen hoeveelheid lucht en de aangezogen lucht blijft. Lekken die dingen zo erg? :wink:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Bugje
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heijen
Contacteer:

Re: rood eraf en zwart erop.

Bericht door Bugje » 05 mar 2017, 12:26

NB. Vaak wordt het aanzuigvolume opgegeven. Dat is echter misleidend. Het aanzuigvolume zegt weinig over de effectieve opbrengst. De werkelijke capaciteit van de pomp ligt tussen de 50 en 80% van het aanzuigvolume.

Ik heb dit niet verzonnen :D

Google er maar eens naar.
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..

Plaats reactie