GL 1500 met zijspan
- motormuisje
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 23:18
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Nieuwkoop
GL 1500 met zijspan
Ik heb een GL 1500 gezien, met EML GT 2001 bak. Uit 1989, heeft 116.000 km gelopen. Vraagprijs 12.000.
Mijn vraag aan jullie als kenners, is dit een redelijke prijs? En waar moet ik speciaal op letten?
Mijn vraag aan jullie als kenners, is dit een redelijke prijs? En waar moet ik speciaal op letten?
- cooper
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Stabroek (Belgie)
Re: GL 1500 met zijspan
Hier nog enkele kandidaten.
http://www.2dehands.be/motoren/motoren/ ... c_id=&afd=" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.2dehands.be/motoren/motoren/ ... c_id=&afd=" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.2dehands.be/motoren/motoren/ ... c_id=&afd=" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.kapaza.be/belgie/goldwing-met ... 407728.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.kapaza.be/belgie/honda-goldwi ... 249975.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.2dehands.be/motoren/motoren/ ... c_id=&afd=" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.2dehands.be/motoren/motoren/ ... c_id=&afd=" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.2dehands.be/motoren/motoren/ ... c_id=&afd=" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.kapaza.be/belgie/goldwing-met ... 407728.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.kapaza.be/belgie/honda-goldwi ... 249975.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
- RonalT
- Berichten: 13416
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: GL 1500 met zijspan
Waar moet je op letten ....
Enkele jaren geleden hadden wat mensen problemen met een doorgeroeste achterbrug. Het ding werkte nog wel, maar tijdens het rijden trok het wiel scheef en schuurde tegen de brug aan.
Verder moet je er aan denken dat het een ruim 20 jaar oude motor is, dus remmen en vering zijn allemaal wat minder als bij een moderne motor. Motorisch kennen deze motoren weinig problemen.
120.000 is een mooi getal voor zo'n motor. De mijne rijdt als een nieuwe en heeft er ook zoiets opzitten.
Een standaard lijstje:
De kuipdelen moeten overal goed aansluiten.
De kofferdeksels moeten goed sluiten.
De motor moet goed starten. Voel of de motor warm is. Zo ja dan hebben ze hem voor je "komst"laten draaien. Een warme motor start namelijk vlotter.
De remblokjes controleren voor en achter op slijtage en de remschijven nakijken op diepe groeven.
Controle balhoofdlagers.
Motor op middenbok. Iemand de motor op de kont naar beneden laten drukken. De vorkpoten beetpakken en naar je toe trekken. Je mag geen speling voelen. Dan de vork/wiel/stuur helemaal van links naar rechts draaien (of andersom) Dat moet mooi glad en gelijkmatig zijn zonder een zgn dood punt.
Ga met een vinger over de voorvorken , zijn de vorken vettig dan zou het kunnen dat de oliekeerringen aan vervanging toe zijn
Controleer ook de achtervering op mogelijke lekken
Wiellagers controleren.
Pak een wiel beet met 2 handen zittend naast de motor en probeer het wiel links en rechts naar je toe te trekken. Kijk of er speling zit tov de as. Zo ja, wiellagers vervangen.
Kromme remschijven...
Rij met de motor. Rem niet te hard maar wel resoluut. De rembeweging moet mooi gelijkmatig zijn en niet schokkend.Zowel voor als achter controleren.
Vraag rekeningen van het onderhoud. Wanneer laatste onderhoud geweest en wat...
Rij proef en laat de motor lekker heet worden. Verlang dan veel van hem. Wat doet hij op de snelweg... Kun je gemakkelijk een hoge snelheid halen. Hoe verloopt de acceleratie.. Zet hem daarna stil en blijf nog wat gas geven. Kijk of de ventilator aanslaat. Kijk ook of er lekkage is van olie/vloeistoffen. Ook achter bij de cardan.
Nog iets over de remschijven. Let op de dikte maw is er al veel slijtage. de minimale dikte van de remschijven staat bij de originele in de schijven geklopt , maar bedenk (net als bij kromme schijven) dat vervanging duur is.
Is de uitlaat gasdicht? Laat de motor stationair lopen en duw met iets de achterkant van de uitlaat dicht. De uitlaat mag dan nergens lekken en de motor moet afslaan. Uitgezonderd het kleine ronde gaatje aan de onder kant van de dempers. Dat is om vocht af te voeren.
Loopt de motor mooi rustig stationair? Let op het toerental. Dat moet de motor zeker doen bij 800 a 900 toeren. 1200 toeren is veel te hoog.
Probeer er niet één, maar rij ook eens proef op een andere ... Dan heb je een idee hoe hij hoort te rijden.
Zit het gereedschapset en boekjes er nog bij ? Zo nee, korting vragen.
Enkele jaren geleden hadden wat mensen problemen met een doorgeroeste achterbrug. Het ding werkte nog wel, maar tijdens het rijden trok het wiel scheef en schuurde tegen de brug aan.
Verder moet je er aan denken dat het een ruim 20 jaar oude motor is, dus remmen en vering zijn allemaal wat minder als bij een moderne motor. Motorisch kennen deze motoren weinig problemen.
120.000 is een mooi getal voor zo'n motor. De mijne rijdt als een nieuwe en heeft er ook zoiets opzitten.
Een standaard lijstje:
De kuipdelen moeten overal goed aansluiten.
De kofferdeksels moeten goed sluiten.
De motor moet goed starten. Voel of de motor warm is. Zo ja dan hebben ze hem voor je "komst"laten draaien. Een warme motor start namelijk vlotter.
De remblokjes controleren voor en achter op slijtage en de remschijven nakijken op diepe groeven.
Controle balhoofdlagers.
Motor op middenbok. Iemand de motor op de kont naar beneden laten drukken. De vorkpoten beetpakken en naar je toe trekken. Je mag geen speling voelen. Dan de vork/wiel/stuur helemaal van links naar rechts draaien (of andersom) Dat moet mooi glad en gelijkmatig zijn zonder een zgn dood punt.
Ga met een vinger over de voorvorken , zijn de vorken vettig dan zou het kunnen dat de oliekeerringen aan vervanging toe zijn
Controleer ook de achtervering op mogelijke lekken
Wiellagers controleren.
Pak een wiel beet met 2 handen zittend naast de motor en probeer het wiel links en rechts naar je toe te trekken. Kijk of er speling zit tov de as. Zo ja, wiellagers vervangen.
Kromme remschijven...
Rij met de motor. Rem niet te hard maar wel resoluut. De rembeweging moet mooi gelijkmatig zijn en niet schokkend.Zowel voor als achter controleren.
Vraag rekeningen van het onderhoud. Wanneer laatste onderhoud geweest en wat...
Rij proef en laat de motor lekker heet worden. Verlang dan veel van hem. Wat doet hij op de snelweg... Kun je gemakkelijk een hoge snelheid halen. Hoe verloopt de acceleratie.. Zet hem daarna stil en blijf nog wat gas geven. Kijk of de ventilator aanslaat. Kijk ook of er lekkage is van olie/vloeistoffen. Ook achter bij de cardan.
Nog iets over de remschijven. Let op de dikte maw is er al veel slijtage. de minimale dikte van de remschijven staat bij de originele in de schijven geklopt , maar bedenk (net als bij kromme schijven) dat vervanging duur is.
Is de uitlaat gasdicht? Laat de motor stationair lopen en duw met iets de achterkant van de uitlaat dicht. De uitlaat mag dan nergens lekken en de motor moet afslaan. Uitgezonderd het kleine ronde gaatje aan de onder kant van de dempers. Dat is om vocht af te voeren.
Loopt de motor mooi rustig stationair? Let op het toerental. Dat moet de motor zeker doen bij 800 a 900 toeren. 1200 toeren is veel te hoog.
Probeer er niet één, maar rij ook eens proef op een andere ... Dan heb je een idee hoe hij hoort te rijden.
Zit het gereedschapset en boekjes er nog bij ? Zo nee, korting vragen.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- wing67
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 333
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 19:36
- Locatie: maaseik
Re: GL 1500 met zijspan
en zeker niet te vergeten als je een testritje maakt..... JE RIJD MET EEN ZIJSPANCOMBINATIE, DENK DAAR AAN!!! niet dat je de eerste beste boch er uit gaat, je zou de eerste niet zijn, die er geen of weinig ervaring mee heeft.....
http://www.runeworld.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
- motormuisje
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 23:18
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Nieuwkoop
Re: GL 1500 met zijspan
Dankjulliewel voor de reacties, daar kan ik wel wat mee!
Ik heb gelukkig al zijspanervaring. De allereerste keer dat ik op een span reed, bij Wout Broere onder begeleiding, nam ik inderdaad de stoep mee in een bocht naar rechts..... is me daarna nooit meer gebeurd
Ik heb gelukkig al zijspanervaring. De allereerste keer dat ik op een span reed, bij Wout Broere onder begeleiding, nam ik inderdaad de stoep mee in een bocht naar rechts..... is me daarna nooit meer gebeurd
- Antoon Aarts
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1491
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Hilvarenbeek
- Contacteer:
Re: GL 1500 met zijspan
motormuisje schreef:Ik heb een GL 1500 gezien, met EML GT 2001 bak. Uit 1989, heeft 116.000 km gelopen. Vraagprijs 12.000.
Mijn vraag aan jullie als kenners, is dit een redelijke prijs? En waar moet ik speciaal op letten?
He Annelies ,
Dit span komt bijna overeen met de mijne is ook van 1989 en 116.000 km mee gereden.
Heb deze Wing zo'n 16 jaar en heb deze voorzien in 1996 van een nieuwe EML GT 2000 bak.
In die tijd gingen alle vier de kinderen mee , intussen hebben de twee middelste hun motorrijbewijs en rijden dus zelf.
Word laatste jaren zeer weinig mee gereden en overweeg deze te verkopen !
Goede staat van onderhoud , historie aanwezig , Motad RVS uitlaatdempers , inmiddels 2000 look ,dus heldere koplamp
richtingaanwijzers en chroom frontplaat. Net span zonder teveel poespas.
Vrijblijvend te bezichtigen / kopen / idieen op te doen / koffie erbij in Hilvarenbeek.
Antoon
Laatst gewijzigd door Antoon Aarts op 19 jan 2011, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl
1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.
1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.
- RonalT
- Berichten: 13416
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: GL 1500 met zijspan
He Annelies, dat aanbod van Antoon, koffie komen drinken altijd aanpakken. En die motor is een mooie ....
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 1840
- Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Den Hoorn [Z/H]
- Contacteer:
Re: GL 1500 met zijspan
Goede koffie en praten, kijken kan nooit geen kwaad en met het onderhoud zal het wel goed zitten, zeker doen.RonalT schreef:He Annelies, dat aanbod van Antoon, koffie komen drinken altijd aanpakken. En die motor is een mooie ....
Japie de Cipier.
als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com
als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com
- motormuisje
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 23:18
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Nieuwkoop
Re: GL 1500 met zijspan
We waren vandaag in het oosten van het land, gingen 'even' kijken bij Motoport Hengelo, gewoon om wat beter beeld te krijgen van de verschillende mogelijkheden. Er stonden nl. 3 Goldwings met verschillende spannen eraan.
Proefgereden op een GL 1500 met EML GT 2000. Aanvankelijk vond ik het even wennen, vond 'm wat zwabberen op de weg, maar dat zal toch spoorvorming zijn geweest. Daarna ging alles naar wens, op de snelweg, door het centrum, keren op de weg (we wisten de weg naar Motoport niet meer terug te vinden en ik kwam een plattegrond tegen ).
Het rijdt voortreffelijk.... had ik eigenlijk niet zo verwacht. Had gedacht dat het 'zwaarder' zou sturen. Ook Peter vermaakte zich prima in de bak. Kortom.... we hebben 'm gekocht!
Er komt nog een bagagerek op het span. Afleveringsbeurt, 1 jaar garantie en er worden 3 headsets ingebouwd in onze helmen (Peter, Tom (zoontje van 6) en mezelf). Ws. over 2 weken ophalen.
In de kofferbak van het span ligt een gastank van 60 lt. Ik had daar graag een platte tank gehad, er zit nu een ronde in, die veel ruimte neemt. Maar goed, opbergruimte genoeg natuurlijk.
Foto's:
Ik ben helemaal blij!
Proefgereden op een GL 1500 met EML GT 2000. Aanvankelijk vond ik het even wennen, vond 'm wat zwabberen op de weg, maar dat zal toch spoorvorming zijn geweest. Daarna ging alles naar wens, op de snelweg, door het centrum, keren op de weg (we wisten de weg naar Motoport niet meer terug te vinden en ik kwam een plattegrond tegen ).
Het rijdt voortreffelijk.... had ik eigenlijk niet zo verwacht. Had gedacht dat het 'zwaarder' zou sturen. Ook Peter vermaakte zich prima in de bak. Kortom.... we hebben 'm gekocht!
Er komt nog een bagagerek op het span. Afleveringsbeurt, 1 jaar garantie en er worden 3 headsets ingebouwd in onze helmen (Peter, Tom (zoontje van 6) en mezelf). Ws. over 2 weken ophalen.
In de kofferbak van het span ligt een gastank van 60 lt. Ik had daar graag een platte tank gehad, er zit nu een ronde in, die veel ruimte neemt. Maar goed, opbergruimte genoeg natuurlijk.
Foto's:
Ik ben helemaal blij!
Re: GL 1500 met zijspan
Gefeliciteerd!
Met een beetje mazzel kun je hem laten zien op 13 februari op de receptie bij Bikers Best!
viewtopic.php?f=19&t=5300" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een beetje mazzel kun je hem laten zien op 13 februari op de receptie bij Bikers Best!
viewtopic.php?f=19&t=5300" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 03 jan 2007, 01:25
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Altea ( Spanje )
Re: GL 1500 met zijspan
Proficiat aan heel het gezin
Bert en Diana
Bert en Diana
er is geen mooiere wing dan een goldwing
- gerbet
- Berichten: 1566
- Lid geworden op: 25 jul 2006, 15:11
- Locatie: Twello
Re: GL 1500 met zijspan
ook proficiat en veel veilige km . met z'n allen. en 'n mooi span.
gr.gerbet
gr.gerbet
- frank's
- Berichten: 1371
- Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:58
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: zaandam
- Contacteer:
Re: GL 1500 met zijspan
vele veilige mooie ritjes met je gezin kan nu gaan gebeuren.
frank
frank
mijn eerste een cx500c daarna een goldwing 1100 daarna een 4 tal rode verschillende types 1500
daarna een zwarte 1800 2001 en nu een rode 1800 uit 2005
daarna een zwarte 1800 2001 en nu een rode 1800 uit 2005
- cooper
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Stabroek (Belgie)
Re: GL 1500 met zijspan
Proficiat met jullie nieuwe aanwinst en nog vele veilige kilometers toegewenst!
Het enige grote "nadeel" aan deze combinatie is dat er nog maar weinig chroom aan/opzit, dit zou nog wel eens een dure bijhobby kunnen worden.
Het enige grote "nadeel" aan deze combinatie is dat er nog maar weinig chroom aan/opzit, dit zou nog wel eens een dure bijhobby kunnen worden.
Once you ride a Wing, you buy a Wing!