Squire - as afsmeren ? ? ? ?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snowdog
Berichten: 742
Lid geworden op: 22 sep 2007, 20:26
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Limburg

Squire - as afsmeren ? ? ? ?

Bericht door Snowdog » 19 jul 2010, 21:58

Hallo Medewingers ,

Ik ben mijn Squire D18 vakantie klaar aan het maken , nieuwe banden heb ik al .

Nu komt het , in de assen zitten gaten met schroefdraad , deze zijn gevuld met afdicht dopjes , dus er zitten géén smeernipples in .

Na vluchtig is het moeilijk om deze nippels te krijgen omdat het een Engelse maat is .

Na twee flesjes bier ( hoe kan het ook anders ) is mij opgevallen dat aan de draaikoppeling ook een smeernippel zit ( Yes !!!!! )

Deze eraf gedraaid en op de as gedraaid , en hij past ook nog - echter is er geen vet in te krijgen , andere kant geprobeerd , past ook - echter ook geen vet in te krijgen :( .

De smeernippel weer op de draaikoppeling geplaats , en daar geprobeerd te smeren , en het gaat gemakkelijk - vetpomp werkt dus goed en de smeernippel is ook 100 % in orde want het oude vet kwam eruit en het nieuwe kwam ook al vrij snel naar buiten .

Zouden er in de assen lagers zitten die niet geschikt zijn om met een vetpomp gesmeerd te worden ? Kan zoiets of zou er iets ander mis zijn ?

Ik heb nu zolang als noodoplossing de kunstof kap van de as afgehaald en het lager flink ingesmeerd met vet , ook het kunstof kapje heb ik gevuld met vet zodat alles goed vol zit .

heeft iemand het zelfde probleem gehad met smeren of weet iemand een oplossing ?

M.v.g. Ron .
Mijn You Tube Kanaal

http://www.youtube.com/user/321Snowdog

Gr Ron .

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: Squire - as afsmeren ? ? ? ?

Bericht door japie de cipier » 20 jul 2010, 07:28

soms zijn de lagers voorzien van vet waardoor ze niet gesmeerd hoeven te worden en kan extra vet zelfs voor meer wrijving zorgen en zelfs tot brand van het vet, doordat ze daar niet opgebouw zijn en dus ook de warmte niet kwijt kunnen.
beter is het om dan toch iets vet mee te nemen [voor de zekerheid] als het asje/lager toch warm zou worden, maar niet al bijvoorbaat iets smeren waar geen voorzieningen voor getroffen zijn.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Squire - as afsmeren ? ? ? ?

Bericht door 1500 » 20 jul 2010, 10:02

Open lagers kun je voorzien van nieuw vet, dichte lagers kun je niet smeren omdat deze geseald zijn en heeft het geen zin.

Open lager
Afbeelding

De bovenste 2 zijn dichte/gesealde lagers en de onderste is een open lager

Afbeelding



Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
Snowdog
Berichten: 742
Lid geworden op: 22 sep 2007, 20:26
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Limburg

Re: Squire - as afsmeren ? ? ? ?

Bericht door Snowdog » 25 jul 2010, 12:06

Bedankt voor jullie reacties jongens .

Ik heb inderdaad open lagers erin , en ik denk dat ik het vrij goed heb gedaan .

Gr Ron .
Mijn You Tube Kanaal

http://www.youtube.com/user/321Snowdog

Gr Ron .

Plaats reactie