is een trike een motor ? deel 2

Technische vragen, tips, trucs, enz.
japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: is een trike een motor ? deel 2

Bericht door japie de cipier » 19 jun 2010, 11:37

Henkie de ledman schreef:ik begreep van Harley dat hij wel een rijwebijs A heb en en trike maar niet lid kon worden althans dat begrepen een hoop mensen van hem zelf.. op het appeltaartritje.. als het niet zo is hoor ik het graag..


henk
Jammer Henkie dat altsheimer bij jou is toegeslagen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Het was Kroontje op de appeltaartrit die dus omdat hij een GoldWing trike wilde rijden en dus aan het A rijbewijs niets had.
De verwarring kan ik wel begrijpen omdat het beide van die mooie rooie Trike´s zijn.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Chrit

Re: is een trike een motor ? deel 2

Bericht door Chrit » 19 jun 2010, 11:56

Problemen met een trike bij de RDW

De mededeling dat ALLE trikes een autokenteken krijgen, is onjuist gebleken. Het gaat in eerste instantie om een zeer beperkte groep van 17 trikes in Nederland. Dit zijn niet allemaal GoldWings. Het is mogelijk dat soortgelijke acties in de toekomst nogmaals zullen worden uitgevoerd. Het betreft dan specifiek trikes die volgens het kentekenbewijs zwaarder zijn dan 400 kilo.

Dit komt omdat in 1996 in de wet is opgenomen dat driewielige voertuigen met een ledig gewicht van 400 kilo of meer keuringsplichtig zijn. Dat houdt kort gezegd in dat deze trikes jaarlijks APK-gekeurd moeten worden. Aangezien keuringen niet kunnen worden geregistreerd bij motoren (dus motorkentekens) worden deze trikes voorzien van een autokenteken. In eerste instantie moet je een grote vierkante kentekenplaat op je zetten. Als je voor je eerste keuring naar een RDW-keuringsstation gaat, verzoek dan om een aantekening “Amerikaanse kentekenplaat”. Met een beetje goede wil krijg je deze aantekening en kan je er weer een mooi klein plaatje op zetten. Dit kan niet bij een gewone garage.

Tot zover de informatie die het bestuur tot op dit moment gekregen heeft, zodra we meer weten wordt het hier vermeld.

Harm van Eerten

Internationaal vertegenwoordiger

http://www.goldwingclubholland.nl/e107_nl/page.php?96" onclick="window.open(this.href);return false;

Harley

Re: is een trike een motor ? deel 2

Bericht door Harley » 19 jun 2010, 16:46

Er bestaat in Nederland helemaal geen aantekening “Amerikaanse kentekenplaat”. op het kenteken !!!

Op het kenteken wordt door het RDW ,de volgende vermelding voor een kleiner kentekenplaat geplaatst,
Kentekenplaat model 27.10 toegestaan. !!!

Hiermee kan je met het nieuwe kentekenbewijs naar een speciaal bedrijf dat kenteken platen maakt , een nieuw nummerbord kopen.

En kan bij ieder station van de RDW gewoon kosteloos worden aangevraagd , wel een foto van de achterkant van de trike meenemen , en je kan er 1 week niet op rijden , daar het gehele kenteken wordt in genomen voor de wijziging .

Ik heb dat zelf meegemaakt , daar mijn trike geïmporteerd is .

kroontje
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 jan 2010, 22:16
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Escharen (Noord-Brabant)

Re: is een trike een motor ? deel 2

Bericht door kroontje » 20 jul 2010, 01:28

Beste mensen,
Mijn verhaal is weer anders dan die van jullie allemaal want wat als je op een motorrijbewijs moet inleveren doordat je een ongeluk hebt gehad en geen motor meer mag rijden.
Mijn trike geeft mij weer het gevoel dat ik op een motor rij. En geen lid van gwch mogen worden vindt ik prima want het is een club waar je een geldig A rijbewijs in je bezit moet hebben en die heb ik niet meer omdat ik dacht dat ik toch nooit meer op een motor kwam te zitten.
Ik heb dit jaar reeds 6500 km gereden en het geeft mij veel plezier om af en toe eens met het forum een tochtje te rijden maar het meeste geniet ik van de ritten die ik alleen of met mijn vrouw maak want dan hoef je niet steeds te stoppen het gaat tenslotte om het rijden.
Volgende week ga ik weer een lange rit maken door Frankrijk en Duitsland, muziekje aan gas geven en genieten maar.
Dat is het voordeel als je in het onderwijs zit, heb je nog eens vrij voor een ritje.
Groetjes van Kroontje met zijn rij(B)ewijs.

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: is een trike een motor ? deel 2

Bericht door japie de cipier » 20 jul 2010, 07:21

kroontje schreef:Beste mensen,

Mijn verhaal is weer anders dan die van jullie allemaal want wat als je op een motorrijbewijs moet inleveren doordat je een ongeluk hebt gehad en geen motor meer mag rijden.

die heb ik niet meer omdat ik dacht dat ik toch nooit meer op een motor kwam te zitten.


Groetjes van Kroontje met zijn rij(B)ewijs.
Heb je dan je motorrijbewijs zelf ingeleverd ? of was het verplicht ?
Had je dan ook al een autorijbbewijs of ben je die later gaan halen ?
sorry maar ik ben echt niet nieuwsgierig, maar ik weet graag alles.. :mrgreen:
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

kroontje
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 jan 2010, 22:16
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Escharen (Noord-Brabant)

Re: is een trike een motor ? deel 2

Bericht door kroontje » 20 jul 2010, 20:26

He Japie,

Je bent niet nieuwshierig hoor!
Dat was in die tijd verplicht 30 jaren geleden, omdat je met een beenprothese niet op een motor mocht rijden en die aanpassingen van tegenwoordig waren toen nog niet mogelijk.
Ook tegenwoordig zijn er nog geen aanpassingen voor iemand die een been mist, je mag gewoon niet op een 2 wieler rijden.
Maar sinds het mogelijk is om een wing trike te rijden heb ik gespaard en rond gekeken tot het geld aanwezig was en de mogelijkheid zich voor deed om deze wing te kopen.
Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad en zal het ook niet krijgen.

Groetjes van Kroontje
rij (B) ewijs
Mooi rood is niet lelijk.
Ik heb 3 wensen gekregen, 2 heb ik er al verspild en de 3e is mijn wing.

Harley

Re: is een trike een motor ? deel 2

Bericht door Harley » 20 jul 2010, 20:48

Ik vind dit een beetje vreemd , ik heb mijn allereerste Harley 46 jaar geleden gekocht , met zijspan , van iemand die ook een kunstbeen had. En er gewoon jaren mee had gereden , hoe kan dat dan ????????

Gebruikersavatar
Wingco
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 apr 2009, 00:11

Re: is een trike een motor ? deel 2

Bericht door Wingco » 21 jul 2010, 09:57

Met zijspan is dus geen tweewieler maar een driewieler :roll:
Groet, Rob( Just Wingin it )
GL1500 SE black/1999

kroontje
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 jan 2010, 22:16
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Escharen (Noord-Brabant)

Re: is een trike een motor ? deel 2

Bericht door kroontje » 21 jul 2010, 22:08

Klopt, een zijspan mag wel met de nodige aanpassingen om goed te kunnen schakelen en of remmen.
Mooi rood is niet lelijk.
Ik heb 3 wensen gekregen, 2 heb ik er al verspild en de 3e is mijn wing.

Harley

Re: is een trike een motor ? deel 2

Bericht door Harley » 23 apr 2011, 06:21

Even voor de duidelijkheid , Japie schrijf hieronder dat een Trike ieder jaar gekeurt moet worden , dit is onjuist , ik heb mijnTrike afgelopen week laten keuren , en dat moet pas over 2 jaar weer herhaalt worden.
Dus de keuringen voor een Trike met auto kenteken zijn 2 jaar geldig . :D


japie de cipier schreef:
Henkie de ledman schreef:ja dat heeft zin het kan gewoon weg niet genoeg gezegt worden.. zo verschrikkelijke domme regel van de GW club.. tot dat
de voorzitter zelf een trike gaat aanschaffen als hoofdmotor.

henk
Nee Henkie dat is dan niet van toepassing omdat hij in het bezit is van een A rijbewijs en dus wel lid mag blijven, waar het omgaat is; omdat de regelgever de wet heeft veranderd is een trike dus een auto geworden met als belangrijkste punt of gordels, of een helm en elk jaar de verplichte APK keuring, maar als je dus door ziekte of ander soort mogelijkheden op een trike bent aangewezen omdat je wel wilt motorrijden, [de wind door je haren, een vrij gevoel, enz, enz,]
en je koopt dan een goldwing mag je geen lid worden van de GWCH en dat is iets waar ik me aan stoor. En dat terwijl je misschien met mede gestemde GW rijders leuk op de camping wil staan en of die nou 2 3 of 4 wielen hebben, lekker belangrijk.
En in het vorige topic [zeg maar deel 1] had ik wel een antwoord gegeven op de vraag die gesteld werd, zie de link; http://www.motor-magazine.nl/uploads/do ... 1PM569.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook respecteer ik die mensen die zeggen als dat de regels zijn; het zei zo, maar ik weet dat als je regels zou willen veranderen is het het beste er iets van te zeggen/ over te praten want wie zwijgt stemt toe. [ook goed] En eigenlijk als ze dus toch die regels ooit gaan veranderen wil ik wel ergens lid van worden :?: :?: :?: :?: :?: :?: ik denk het niet, ik heb daar niet zoveel mee, wel zo´n forum waarbij alles mag [ ] en niets moet en als je een toertje wilt mee rijden en je vrouw/man heb een totaal verkeerd merk [BMW met een automatic standaard en meer acce. waar wij als GoldWing alleen maar van durven dromen] is dat niet erg en daar hou ik dus wel van.

Ps. wat een verhaal hé

IJSBLOK
Berichten: 195
Lid geworden op: 24 jul 2009, 02:36
Locatie: B 2100 Deurne (België)

Re: is een trike een motor ? deel 2

Bericht door IJSBLOK » 29 apr 2011, 20:58

Ik lees deze hele discussie als buitenlander, buitenstaander ook natuurlijk, dit is duidelijk een probleem van een Nederlandse club, die iets in haar statuten heeft opgenomen en dat staat nu ter discussie...

Winger11 heeft hier volgens mij wel een aantal rake dingen aangesneden, maar ik heb toch één belangrijke bedenking:

een oudere winger in Nederland, zeg maar een vijftiger (ben ik zelf ook) of een zestiger: heeft die zijn rijbewijs A niet "kado" gekregen ? Heeft die in Nederland een examen moeten afleggen ? In België dus niet..

Dus die gaat zo naar de winkel, koopt zich van zijn spaarcenten een trike, maar heeft een A-rijbewijs en kan lid worden van het clubje motorrijders, zonder ook maar te beseffen wat het rechthouden van die machine in kan houden...
Een jonge kerel, volgt lessen voor zijn rijbewijs A, maar voor hij examen kan afleggen, heeft hij een ongeval, waardoor hij een motorfiets niet meer kan besturen, dat hoeft niet eens een grote handicap te zijn.. dus hij koopt zich een Trike, maar hij kan geen lid wordne van de club, want hij heeft geen A-rijbewijs !

en wie is nu de echte motorrijder van deze twee ? Wie van die twee snapt het wat motorrijden is ?

Ofwel is het een club van motorrijders, en dan mogen er zelfs geen scooters mee doen, ofwel is het een Goldwingclub, en dan zijn alle varianten toegelaten, als het maar Goldwings zijn, denk ik dan...
Heaven can wait

Gebruikersavatar
wing67
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 333
Lid geworden op: 07 feb 2010, 19:36
Locatie: maaseik

Re: is een trike een motor ? deel 2

Bericht door wing67 » 29 apr 2011, 21:59

Mijn gedacht Frank, dit heb ik nog nooit gehoord, een Goldwingclub, maar met een GOLDWING trike, rijbewijs B, (door omstandigheden) kom je er niet binnen, mooi boeltje daar......... :shock: :shock:
http://www.runeworld.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Blacky
Berichten: 370
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: is een trike een motor ? deel 2

Bericht door Blacky » 20 mei 2011, 14:39

Goldwing Club? Ook een leuke, heeft niks met Trikes te maken maar ik was jaren lid, vergat een keer contributie over te maken. Geen rappel of zo, gelijk geroyeerd..
En nu rij ik zelf rondjes en lees met plezier het forum af..
Wat niet rijdt staat stil..

Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: is een trike een motor ? deel 2

Bericht door japie de cipier » 20 mei 2011, 19:03

Blacky schreef:Goldwing Club? Ook een leuke, heeft niks met Trikes te maken maar ik was jaren lid, vergat een keer contributie over te maken. Geen rappel of zo, gelijk geroyeerd..
En nu rij ik zelf rondjes en lees met plezier het forum af..
Soms ben je ook beter af zonder club dan met club en zeker weten dat je spijt heb voor al die jaren van betalen.
Dan is deze CLUB [goldwingforum] beter om lid van te worden, als je een keer vergeet te betalen krijg je geen herrinering en mag je gewoon toch elke dag inloggen en appeltaart eten als je de moeite neemt om met een toertochtje mee te rijden.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

peter

Re: is een trike een motor ? deel 2

Bericht door peter » 20 mei 2011, 20:26

Wat me vaak verbaasd is het feit dat mensen denken dat het (GWCH) een professioneel gebeuren is, dit is dus niet zo en allemaal zijn we gewoon klootjes volk. Mocht het hele gebeuren op profs draaien kunnen we het lidmaatschap niet meer betalen. Okee soms gaat er eens iets mis met de contributie maar misschien dat even contact opnemen met de penningmeester wel resultaat geeft.

Als je lid wordt teken je ook en overeenkomst dat je een motorfiets merk GOLDWING rijdt en het rijbewijs A bezit, de simpelste manier is op het kenteken kijken wat er staat. Staat er GEEN motorfiets houdt het gewoon op. De deskundigen (RDW) hebben dan besloten dat jou trike geen motor is. Oplossing???? Koop een andere............ Jaja nu heb ik echt stront aan de knikker maar je hebt zelf getekend voor de statuten van de club. Dus voortaan beter lezen (sorry)

Let wel ik vindt het zelf ook allemaal kort door de bocht maar als een club overal uitzonderingen op moet maken rijden er straks 2takten rond met een goldwingsticker op de zijdeksel. Je MOET ergens een grens trekken anders ben je niet meer geloofwaardig als club. Als er nou zovelen buiten de boot vallen begin dan een eigen club die zich weer aansluit bij de GWCH. Weet niet of het kan maar niet geschoten is altijd mis. We zijn vaak te halsstarrig om mogelijkheden te zien of waar te maken. Maar zeg nou zelf..... nee heb je en ja kan je krijgen.

Ik ben niet boos maar teleurgesteld dat dit zolang moet duren.

Plaats reactie