Is een Trike een motor?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Wingduo
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 apr 2009, 17:46

Is een Trike een motor?

Bericht door Wingduo » 11 jun 2010, 13:29

Europeese regelgeving heeft naar het schijnt besloten dat de trike een auto is.
Dit heeft meerdere gevolgen voor de Trikerijders onder ons.
Wie weet hier het fijne van?

Karin

Re: Is een Trike een motor?

Bericht door Karin » 11 jun 2010, 13:40

Van de site van rijbewijs.nl


Trike
Een trike is een voertuig op drie symmetrisch geplaatste wielen. Een trike heeft meestal de voorkant van een motorfiets en de achterkant van een auto. Er zijn ook trikes die lijken op quads, maar slechts één voorwiel hebben. Ook bestaan er trikes die lijken op een motorfiets, maar die twee achterwielen hebben.

Wettelijk gezien valt de trike onder de driewielige motorrijtuigen en moet hij voldoen aan de (technische) eisen die voor deze voertuigen gelden. Dat betekent ook dat de trike een kenteken moet hebben. Voor de trike gelden dezelfde maximumsnelheden als voor personenauto's.

Er bestaan ook trikes met een lichtere motor en andere uitvoering die als bromfiets worden aangemerkt. Voor deze soorten gelden de regels voor bromfietsen, waaronder de helmplicht en verzekeringsplicht.

Welk rijbewijs heb ik nodig om een trike te besturen?

Een trike mag alleen bestuurd worden door iemand met de minimumleeftijd van 18 jaar die in het bezit is van rijbewijs B.
Wordt de trike als een bromfiets aangemerkt, dan is een rijbewijs AM (bromfietsrijbewijs) voldoende.

Gebruikersavatar
Snowdog
Berichten: 742
Lid geworden op: 22 sep 2007, 20:26
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Limburg

Re: Is een Trike een motor?

Bericht door Snowdog » 11 jun 2010, 21:40

Dat is een goede vraag . . . .

Sommige Goldwingtrike,s hebben een motorkenteken - dus besturen met motorrijbewijs , ander Goldwingtrike,s hebben een autokenteken - dus autorijbewijs .

Hoe zit het met de Servicecar van Harley ? Drie wielen en toch motorkenteken .

De bekende Trikes,s met Kevermotor - en tegenwoordig al met moderne Turbo motoren van 250 PK lopen onder de regestratie van " auto,s " . De wegenbelasting valt onder de catogorie " motoren :D "

Mijn Trike is ook gemeld als auto - belasting als motor . Als ik tolwegen rijdt of op campings overnacht dan zeg ik dat het een motorfiets is :D dat spaart centjes .

Ik mag ook in de Eifel wegen berijden daar waar een Motorfiets verbod is :D ( let maar goed op want ze staan er ! ! ! )

Hoe het nu precies zit weet ik echter ook niet , de wetten zijn in Nederland erg wazig .

In Belgïe lopen de Kevertrike,s onder motorfietsen .

In heel Europa is op Kevertrike,s en soortgelijke modellen helmplicht ! ! ! ! ! Je ziet ze wel rijden zonder helm , deze bestuurders hebben dan een gordel om - deze word gedoogd maar is officieel NIET TOEGESTAAN - bij letsel na ongeval zonder helm kan de bescherming van de verzekering vervallen .

Een Trike huren kan in Nederland vanaf 21 Jaar , of er in Nederland Goldwingtrike,s kunnen worden gehuurd ? ? Dat weet ik niet , ik zou er wel eens graag ééntje proberen .

Afbeelding

Gr Ron .
Mijn You Tube Kanaal

http://www.youtube.com/user/321Snowdog

Gr Ron .

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Is een Trike een motor?

Bericht door RonalT » 12 jun 2010, 01:06

japie de cipier schreef:helaas klop het niet, de rode trike van een van ons forumlid mag alleen worden bestuurd door een bestuurder met een autorijbewijs
Wat klopt er niet?
Zoals K-Wing al schreef:
Een trike mag alleen bestuurd worden door iemand met de minimumleeftijd van 18 jaar die in het bezit is van rijbewijs B.
Het rijbewijs B is toch het AUTO rijbewijs? Dus alles klopt toch?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Harley

Re: Is een Trike een motor?

Bericht door Harley » 13 jun 2010, 14:42

Ja een Trike was een motor , maar door de veranderde wetgeving kan en moet men er met rijbewijs B oprijden. Ik zie het probleem niet , heb van mijn 18 jaar alle rijbewijzen , en ben begonnen met een Harley van 1943 , later alle type motors gehad van buikschuivers tot toermotors , en ja nu een jaar een hele mooie Goldwing 1500 Trike , dit vanwegen mijn ziekte , en nu kan ik toch nog motor blijven rijden , met heel veel plezier . En heb mijn solo 1500 te koop staan. En ik ben wel lid van het GWCH , en zie de problemen niet die hier aangedragen worden ,.
De stelling was toch , is een trike een motor !!!!! :roll:

Afbeelding

Gebruikersavatar
WingMan84
Berichten: 1519
Lid geworden op: 12 jan 2010, 09:54
Contacteer:

Re: Is een Trike een motor?

Bericht door WingMan84 » 13 jun 2010, 17:29

Wanneer een trike GW vroeger al een motor was, dan is hij dat nu toch ook nog!! Wat maakt het nu uit wat de wet zegt.
Dat is eigenlijk toch alleen maar een dom stuk papier!! Doe dan toch niet zo moeilijk, en verander die ondertussen verouderde statuten dan ook!!
Het belangrijkste is toch dat de leden die je hebt tevreden zijn en blijven en dat het een gezellige club blijft voor iedereen....
Ik vindt dat een TRIKE wat voor een dan ook, VEEL meer een motor is dan een auto.
Stilstand is achteruitgang, ga dus ook lekker met de tijd mee, en ga voorwaarts, dat is net als met ons wingetje nog altijd de fijnste en veiligste beweging :D :D :D

Wingduo
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 apr 2009, 17:46

Re: Is een Trike een motor?

Bericht door Wingduo » 13 jun 2010, 17:40

Ik geloof dat niet iedereen mijn vraag heeft begrepen!

Europeese regelgeving heeft naar het schijnt besloten dat de trike een auto is.
Dit heeft meerdere gevolgen voor de Trikerijders onder ons.
Wie weet hier het fijne van?

Dit zou inhouden dat de trike-rijders niet langer hun motorkenteken mogen behouden. Verder denk ik hierbij aan APK-keuring?, verplichte gordel?, verandering van houderschapsbelasting, enz.

Wie kan mij informeren?

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: Is een Trike een motor?

Bericht door japie de cipier » 13 jun 2010, 19:26

Wingduo schreef:Europeese regelgeving heeft naar het schijnt besloten dat de trike een auto is.
Dit heeft meerdere gevolgen voor de Trikerijders onder ons.
Wie weet hier het fijne van?
Dit heb ik er over kunnen vinden.
http://www.motor-magazine.nl/uploads/do ... 1PM569.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

TRIKE
Een trike is een motorvoertuig met drie symmetrisch
geplaatste wielen. Voor 1 juni 1996 waren er twee
soorten trikes. Zo was een trike die minder dan 400 kg
woog een motorfi ets en een trike die zwaarder woog
dan 400 kg een personenauto. Inmiddels vallen alle
trikes onder de categorie driewielige motorvoertuigen
en moeten trikes voldoen aan de voor deze categorie
geldende wettelijke eisen. Om een trike te mogen
besturen moet men in het bezit zijn van het personenautorijbewijs.
Er is echter een uitzondering die uitsluitend
geldt voor degenen die voor 1 juni 1996 een trike
of Reliant op hun naam geregistreerd hadden staan en
alleen in het bezit waren van een motorrijbewijs. Hun
motorrijbewijs is destijds uitgebreid met een
beperkt personenautorijbewijs zodat het voor
hen nog steeds mogelijk is om met alleen een
A-rijbewijs toch legaal op een driewielig
motorvoertuig te rijden. Voor een trike geldt
een helmplicht, tenzij de trike is voorzien van
veiligheidsgordels die bevestigd zijn aan
bevestigingspunten die aan de wettelijke
eisen voldoen. Dit betekent dat de op de
trikes zelf aangebrachte gordels niet altijd de
juiste hoeven te zijn. Bovendien geldt er een
APK voor trikes.

Dus de echte vraag is hiermee waarschijnlijk beantwoord zoals hij was gesteld.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Plaats reactie