Voorband Wing 1500 Trike

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Online
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Voorband Wing 1500 Trike

Bericht door RonalT » 16 feb 2011, 22:52

Zou kunnen, maar je moet natuurlijk wel het wiel passend in de voorvork krijgen, remmen aanpassen, spatbord hangt er een beetje als van een crossmotor boven. Nee, lijkt me niet direct de actie die Harley voor ogen had.

Als je de motor voorover laat hellen wordt de voorvork steiler geplaatst en volgens mij wordt de naloop dan kleiner. Dat zou tot gevolg kunnen hebben dat het stuur nog meer gaat slingeren.

Maar de belangrijkste vraag: wat is het nut van dit alles?

Autoband naar scooterband begrijp ik,
motorband naar scooterband begrijp ik niet.

Hier gaan jullie allemaal aan voorbij.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
wingmuis
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 sep 2008, 18:47
Locatie: somewhere in the Netherlands

Re: Voorband Wing 1500 Trike

Bericht door wingmuis » 17 feb 2011, 15:07

Het nut van dit alles is een stabieler stuur c.q. voorwiel op gewone klinkerwegen.
En natuurlijk voor zo laag mogelijke kosten, anders hangen we er wel een compleet nieuwe voorvork met brede band en extra vering zoals bij een EML of bij een zijspan.
Maar ja dat is wel zo ongeveer de duurste optie.

grtz. Mark
Er zijn 2 soorten motorrijders,
degene die al gevallen zijn en zij die gaan vallen.

Online
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Voorband Wing 1500 Trike

Bericht door RonalT » 17 feb 2011, 17:54

Ja, dat sturen lijkt me duidelijk.

En ik snap ook dat een autoband anders stuurt onder een motor dan een scooterband.
Maar ik snap het het grote verschil tussen de motorband van Harley niet en een willekeurige scooterband.

Deze vraag stel ik nu al voor de zoveelste keer, maar het lijkt net of dat niet gelezen wordt.

Maar ik hou er over op, veel succes met de zoek tocht naar de ultieme scooterband.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Online
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Voorband Wing 1500 Trike

Bericht door RonalT » 17 feb 2011, 18:10

wingmuis schreef:Punt is dat ik het fijn zou vinden als hij op klinkerwegen net zo lekker rijd als op asfalt, vandaar mijn vraag hoe de rechtuit stabiliteit (op klinkerwegen) verbeterd kan worden.
Een stuurdemper monteren .... is ook niet zo heel duur, maar het biedt wel een veel rustiger stuurgedrag.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
wingmuis
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 sep 2008, 18:47
Locatie: somewhere in the Netherlands

Re: Voorband Wing 1500 Trike

Bericht door wingmuis » 17 feb 2011, 19:00

Hoi Ronald,
Ik denk dat je vraag inderdaad nooit helemaal beantwoord is omdat we met ons eigen probleem bezig waren en dat het tussen de letters door duidelijk was.
Dat komt natuurlijk omdat Harley en ik beide met hetzelfde probleem zaten en wij het dus ook daadwerkelijk meemaken en ook weten wat we bedoelen.
Zover als ik snap heeft Harley een tot trike omgebouwde en uit Amerika geimporteerde Goldwing. Op deze trike zit een gewoon voorwiel en een onder normale hoek geplaatste voorvork.
Met deze trike heeft hij hetzelfde probleem als ik, namelijk dat op gewone klinkerwegen het stuur enigzins slaat of zich in ieder geval onrustig gedraagt. (het voorwiel is constant aan het zoeken) Dit is een uitermate irritante gewaarwording destemeer omdat op goed geasfalteerde wegen de trike rijdt als een zonnetje.
Vandaar de vraag of iemand hier een oplossing voor wist.
De motorband rijdt dus niet super en vervolgens kwamen de suggesties.
Een daarvan stuurde Sylvia, en dat was dat zij iemand kende die als oplossing een achterband van een scooter als voorband op zijn trike had gemonteerd wat in ieder geval voor hem uiterst bevredigend werkte.
Dus kortweg gezegd met een motorband zoekt het voorwiel en met een scooterband heeft desbetreffende daar minder last van.

Ik hoop dat ik het e.e.a. netjes op een rijtje heb geplaatst en dat het geheel enigzins duidelijk is.

Voor mezelf ben ik er nog niet helemaal uit maar daar heb ik het samen met Antoon van Wing service nog over.

Groetjes,
Mark (Wingmuis)

Bedankt alvast voor jou bijdrage en hopenlijk houd je dit onderwerp bij.
Er zijn 2 soorten motorrijders,
degene die al gevallen zijn en zij die gaan vallen.

Harley

Re: Voorband Wing 1500 Trike

Bericht door Harley » 17 feb 2011, 19:49

RonalT , hier zal ik ook eens naar informeren , het moet toch zeker mogelijk zijn om dit probleem te verhelpen niet. !!!!!

En ik weet niet of Dave van WUG , ook een stuurdemper op zijn motor met zijspan heeft , en hier dus ervaring mee heeft.

Antoon , heb jij een goed advies ???

RonalT schreef:
wingmuis schreef:Punt is dat ik het fijn zou vinden als hij op klinkerwegen net zo lekker rijd als op asfalt, vandaar mijn vraag hoe de rechtuit stabiliteit (op klinkerwegen) verbeterd kan worden.
Een stuurdemper monteren .... is ook niet zo heel duur, maar het biedt wel een veel rustiger stuurgedrag.

Online
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Voorband Wing 1500 Trike

Bericht door RonalT » 17 feb 2011, 19:53

wingmuis schreef:die als oplossing een achterband van een scooter als voorband op zijn trike had gemonteerd wat in ieder geval voor hem uiterst bevredigend werkte
Korte reactie. Lees nog eens goed terug. Het ging om een 14 inch scooterband. Maar Harley heeft waarschijnlijk een 18 inch wiel, en dan komt die band wel erug strak te zitten (past echt niet). Hoe groot het voorwiel van jullie trike is weet ik niet.

Wij hebben 7 jaar met een zijspan gereden en die hebben denk ik hetzelfde probleem. Een soort hele snelle heen en weer zwabberende beweging van het stuur.

Dit lossen ze bij een zijspancombi bijna altijd op met een stuurdemper.

Afbeelding

Die wordt aan een vast framedeel en aan een voorvorkpoot gemonteerd. Rustige bewegingen gaat soepel, maar snel bewegen wordt afgeremd.

En lezen blijf ik het topic zeker.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
wingmuis
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 sep 2008, 18:47
Locatie: somewhere in the Netherlands

Re: Voorband Wing 1500 Trike

Bericht door wingmuis » 17 feb 2011, 20:07

Thanks Ronald,
Nu heb ik ook een plaatje bij het woord.
Er zijn 2 soorten motorrijders,
degene die al gevallen zijn en zij die gaan vallen.

De Korre GW
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jul 2010, 20:00

Re: Voorband Wing 1500 Trike

Bericht door De Korre GW » 18 feb 2011, 17:26

Vroeger reed ik zijspan met gewoon moto voorwiel (Goldwing )en stuurdemper was zeker nodig (auto stuurdemperboven aangebouwd op mijn vork en door de kuip afgesteund op mijn frame te hoogte van de carburateurs hij liep juist onder handschoenkastje )en dat was prima nu rij ik met een GW met hecard span en volledig aangepast schommelvork en autowielen en banden ,stuurdemper gemonteerd onder balhoofd ,en ik vond de oplossing (zelf bedacht hé)op mijne vorige GW beter ,ik denk dat een trike dit ook best kan gebruiken eender welke voorband of wiel .

sylviacbr
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 mar 2006, 22:04
Locatie: hoogezand

Re: Voorband Wing 1500 Trike

Bericht door sylviacbr » 20 feb 2011, 12:04

Als er iemand is die een duidelijke uitleg wil over het monteren en gedrag dan kun je me een pb sturen , dan kan ik zorgen dat je een telefoonnr krijgt van de betreffende persoon en persoonlijk even overleggen , het is niet handig dat ik daar tussen blijf hangen .
dus wil je meer weten pb me en dan krijg je het telefoonnr .

gr sylvia
rijdt nooit harder dan je beschermengel vliegen kan

trots om een wingeruutgrunn te zijn.

redwingmuts
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2011, 12:43
Type Goldwing: GL1800

Re: Voorband Wing 1500 Trike

Bericht door redwingmuts » 19 jun 2011, 17:06

De motorscooterachterband een Dunlop tubbles 150/70 - 14 MIC 66s die ik dus gemonteerd heb op het voorwiel van de trike....veel LICHTER stuurt en VEEL minder gevoeliger is voor spoorvorming in het wegdek, maar iets wat minder REM vermogen heeft (eigenlijk totaal te verwaarlozen daar je achterwielen zulke grote sloffen zijn om mee te remmen) niet altijd de totale oplossing. MAAR GOED ...er gaat wel een "nieuwe wereld" voor je open als je hier mee gaat rijden. we gaan dit jaar voor de 7e keer naar Spanje en alleen de 1ste keer hebben we met de autoband (het voorwiel dan hé) naar Spanje gereden. NU willen we niks anders meer !!! . Tip ....als het goed is, dan is het wiel geschikt voor tubless en je kan het wiel uit elkaar monteren ...nu kan het zijn dat deze niet meer zo goed afsluit en dus lucht verliest tussen de naden van het metaal oplossing is kit ertussen doen (moertjes losdraaien) en de wiel is weer optimaal tubbles geschikt. Dit hoeft niet zo te zijn...als de dunlop gemonteerd is en hij verliest geen lucht, dan is alles nog 100% in orde. HEEL BELANGRIJK IS GOED LATEN UITBALANSEREN !!
En als ik zeg goed dan bedoel ik ook GOED ! Mijn trike rijdt recht toe recht aan , dus met losse handje's kan ik alles doen !!.
En ander voordeel is ook dat je balhoofd NU niet meer zoveel KRACHT te verduren heeft met sturende bewegingen (logisch want je rubber oppervlakte is MINDER geworden (lees dus ook REMWEG) en NOG veel lekkerder is dat HEEN EN WEER geschud vanuit je voorwiel IS DUS VERHOLPEN (doordat de band een rond-RIJ-vlak heeft ) DOEN DUS !!! En de prijs van de band is redelijk....in ieder geval niet de prijs van een Goldwing 1500/1800 achterband. Volgens mij iets van 80 euro, wel even overal kijken en je hoeft natuurlijk geen Dunlop te nemen, misschien is een ander merk voordeliger.
Zo en dit is dus MIJN verhaal wat ik nu zelf maar effe op dit forum heb geplaatst, waarvoor ik een ander nooit toestemming voor heb gegeven die volgens mij beter voor de privé kan schrijven. Dit advies was voor trike rijders die helaas nooit de moeite hebben genomen om mij te bedanken of te bellen.
Mijn naam:Ben Omlo rijdende met GL1800 en GL1500 EML-TRIKE

sylviacbr
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 mar 2006, 22:04
Locatie: hoogezand

Re: Voorband Wing 1500 Trike

Bericht door sylviacbr » 19 jun 2011, 23:00

neem aan dat je het over mijn verhaal hebt ben , en dat ik die gene dan zou zijn die in de prive zou moeten schrijven , heb jou verhaal aan mij geknipt en geplakt , dus als er iets niet in zou kloppen of het verhaal niet goed zou zijn ,dan zijn ze door jezelf geschreven.

Heb je geschreven dat ik het zou plaatsen en dat ik de mensen advies zou geven om je te benaderen ,want jij zelf kunt het het beste uitleggen, heb via pb de mensen een telefoon nr gegeven , had al van je begrepen dat ze hier niets mee hebben gedaan en dat je dat niet leuk vindt , omdat je toch de moeite had genomen om me die inlichtingen te geven.
Helaas kan ik persoonlijk daar natuurlijk niets aan doen , ik heb het alleen maar doorgegeven.
Ook ik vindt het jammer dat mensen het dan op hun beloop laten , terwijl ze toch om de info hebben gevraagd.

Maar goed , mocht het mij niet betreffen dan vergeet dit bericht maar .

gr sylvia
rijdt nooit harder dan je beschermengel vliegen kan

trots om een wingeruutgrunn te zijn.

Harley

Re: Voorband Wing 1500 Trike

Bericht door Harley » 20 jun 2011, 15:24

Ik ben er nog steeds mee bezig , alleen heb ik geen EML Trike , dus zit mijn voorvork van mijn Trike er anders uit van voren en is niet te vergelijken met een EML Trike .
Kijk maar eens goed naar de foto !
Afbeelding

Ik krijg adviezen over banden , maar ook over een stuurdemper , en de keuze hiervan laat ik geheel over aan degene die er dagelijks mee werken , en er ervaring mee hebben.
Ik heb van Dave foto's gekregen van zijn voorvork , ook de wielmaat is geheel anders , en daar zit een heel groot verschil in , dat is ook het probleem , anders was het snel opgelost.
En ik heb helemaal geen tel.nummer van Ben ontvangen , want dan had ik zeker gebeld !!!

En zoveel ben ik helaas dit jaar nog niet op de Trike weggeweest , en heb er nog niet zoveel last van gehad .

sylviacbr
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 mar 2006, 22:04
Locatie: hoogezand

Re: Voorband Wing 1500 Trike

Bericht door sylviacbr » 20 jun 2011, 21:37

Lees een stukje terug , daar staat dat je mij een pb kunt sturen voor het telefoon nr van deze ben dus, heb toen 1 aanvraag daar van gehad en heb het nr doorgestuurd , dat is denk ik dan de reden dat jij hem niet hebt gekregen ,had geen pbtje van je gehad .

gr sylvia
rijdt nooit harder dan je beschermengel vliegen kan

trots om een wingeruutgrunn te zijn.

Gebruikersavatar
Bugje
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heijen
Contacteer:

Re: Voorband Wing 1500 Trike

Bericht door Bugje » 03 okt 2015, 19:04

Hallo.

Ik heb geen ervaring met een schommel voorvork die vaak bij een EML trike of zijspan word gebruikt.
Bij mijn GL 1500 Lehman trike zit het standaard voor wiel met een Dunlop K177 130/70-18” band.
De hoek waaronder de voorvork staat is aangepast, daarbij veranderd er niets aan het balhoofd zelf.
De kroonplaten waar de voorpoten inzitten zijn vervangen door kroonplaten van het Merk Champion Sidecars. Hierdoor staat de voorvork verder onderuit, en daarom zijn de vorkpoten iets verlengt.
Verder zitten er progressieve veren in.
Ik heb geen enkel probleem met spoorvorming, of het slaan in het stuur. Rechtuit stabiliteit is top, met cruis control er op kun je beide handen in de lucht houden.
Het enige nadeel van bovenstaande is het snel slijten van de voorband, doordat deze zich door de bocht heen vreet.
Over hoe lang de band meegaat kan ik nog geen afstand over noemen.
Maar in de 1600 km die ik er mee gereden heb is het profile beduidend minder geworden.
Bij mijn voorbereiding en zoek tocht naar een Goldwing trike, is mij verteld:

Bij een schommel vork, waar standaard een autoband op licht, is spoorgevoelig.
Stuurt ligt. Goedkopere band en gaat lang mee.

Bij standaard voorvork en wiel 18” band onder de originele hoek , slaan in het stuur, onzeker rijgedrag.

Het beste zou zijn, zoals bij mijn trike zoals bovenstaande beschreven.
Voor de duidelijkheid ik heb geen ervaring met schommelvork, maar dit is wat mij verteld is.
Wellicht dat iemand zijn voordeel hier mee kan doen.

Gr Rob
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..

Plaats reactie