Er wordt een hardtail gemaakt uit een GL1000

Technische vragen, tips, trucs, enz.
PB76

Re: Er wordt een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 13 apr 2010, 20:19

Het frame krijgt langzaam steeds meer vorm. En ik zou niets liever doen dan die hele steiger achter in mn auto laden en thuis alle lassen en plekjes bij werken. De wielen erin hangen, blokje er onder schroeven en de laatste hand leggen aan montage punten voor tank, fenders en al het andere. Zodat ik kan beginnen met het afbouwen van mn GL. Maar er is gewoon meer tijd nodig om de lassen goed te leggen en aftelassen. Het is een hoop werk meer dan ik eigenlijk had verwacht. Maar het resultaat mag er zijn.
Hopelijk kan ik volgende week weer eens flink aan de slag, deze week is / was het te druk.

PB76

Re: Er wordt een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 21 apr 2010, 20:21

Vandaag de laatste hand gelegd aan de lassen en het frame achter in mn auto geladen en naar huis gebracht. Gelijk even de vork en wielen gemonteerd voor een beter beeld van het totaal plaatje en dus ook maar gelijk de tank en achterspatbord er op gelegd. Ik ben blij dat hij weer thuis is. Er moet nog wel het een en ander worden gedaan aan het frame qua laswerk maar dat komt zeker goed. Zo wil ik de 2 pijpen doortrekken tot de onderste 2 achterbrug pijpen en moet er een nette mannier worden verzonnen om de accu te plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu eerst een stapel lamelschijven halen en me uitleven opde lassen om deze netter te maken en daarna te vertinnen.

PB76

Re: Er wordt een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 04 mei 2010, 21:24

Heb nu de lassen netjes bij gewerkt en geschuurd. De verticale pijpjes door getrokken naar de onderste achterbrug. Nu nog 2 strips voor het bevestigen van de tank, een stuuraanslag en een bevestiging voor mn pan-zadeltje maken.
Ik zal van de week eens en begin maken om mn laswerk te vertinnen. Dan kan ik daarna het frame in de owatrol zetten en voorzien van een laagje 1K grondlak. Dan wat plamuur en er is weer een hoofdstuk afgerond zodra de 2K primer is opgedroogd.

PB76

Re: Er wordt een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 17 mei 2010, 20:14

Alle lassen zijn bewerkt en voorzien van een laagje lood. De bevestiging voor het panzadeltje zit er op en ik denk niet dat het simpeler kan dan zo. Voor zit een bus waardoor een bout zit die het zadel vast houd in zijn draaipunt. Achter onder de veren hen ik 2 gaten geboord van 8mm met daar boven 2 M8 moeren gelast. Deze vallen mooi in de onderste gaten van de veren en zorgen dus gelijk dat deze mooi op hun plaats blijven. 2 bouten met een paar grote ringen zorgen ervoor dat het zadel blijft doen waarvoor hij bedoeld is. En dat is mij een aangenaam gevoel geven tijdens het rijden :D

Afbeelding

Verder heb ik het frame in de primer gezet. Dat geeft gelijk een heel ander beeld van de motor. Morgen een 2de laag en hij is klaar voor de volgende stap.

Afbeelding

Afbeelding

peter

Re: Er wordt een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door peter » 18 mei 2010, 14:11

Had hem laten poedercoaten, is het meteen voor jaren lang goed :? . Maar moet zeggen het begint weer op een motor te lijken :D

PB76

Re: Er wordt een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 18 mei 2010, 19:11

Ik heb goede ervaringen met Owatrol en heb ook deze nu weer gebruikt. Bij poedercoaten kan hij nog steeds gaan roesten, Owatrol trekt in het staal en beschermt van binnen uit. Ik weet ook niet of poedercoaten en het vertinnen samen gaan ivm temperatuur? Er zal vast nog wel een iets moeten worden gelast aan het frame dus was de coating zowiezo geen goede optie. Maar ik ben zelf ook aardig te vrede met het resultaat.

PB76

Re: Er wordt een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 20 mei 2010, 11:51

Nu het frame in de primer staat kan daar qua roest niet veel meer mee gebeuren. Ik wil er nu het blok terug in hangen om zo te bepalen waar en hoe ik mijn accu, e-installatie en andere onderdelen wil gaan plaatsen. Ook krijg ik dan een beter beeld bij het plaatsen van de tank.
Verder moet er een spruitstuk gemaakt worden voor de luchtfilter omdat de org. niet meer in het frame past en een nieuwe voor de uitlaat die in plaats van 2, 2 in 1 uitlaatjes zal veranderen in 1, 4 in 1. Ook voor de plaatsing van de FC's is montage van het blok noodzaak ivm de cilinders van de boxer. :wink:

PB76

Re: Er wordt een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 26 mei 2010, 14:57

ik ben tegen een klein probleem gelopen ben ik bang. Achterop het blok zit een soort pompje waarvan ik niet weet waar deze voor dient. Maar deze komt tegen het frame aan. Dat verklaard waarom er was geslepen in het frame.

Afbeelding

Het blok is een GL1100 dat in het frame van een GL1000 hangt.

Nu is de vraag:
Waar dient dit pompje voor? Kan het een luchtpompje zijn voor de schokdempers vb? :lol: :lol: :lol: Lees eer je roept! Dat is de pulsgenerator en aut. vervroeger. Dus een onderdeel van je ontsteking...
Heb ik deze nodig op mijn GL1000? Ik denk het wel...
Hoe pas ik het frame eenvoudig aan?

peter

Re: Er wordt een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door peter » 27 mei 2010, 11:42

Foto??? (van je blok)

PB76

Re: Er wordt een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 28 mei 2010, 21:47

Hier een foto van het onderdeel. Je kunt goed zien hoe deze bewerkt is om passend te krijgen. Misschien moet ik het frame verder aanpassen zoals bij het gele frame eerder in deze topic. :( Zo creëer ik wel de mogelijkheid om er later nog bij te kunnen zonder het hele blok uit het frame te moeten tillen. :wink:
Afbeelding
Afbeelding

peter

Re: Er wordt een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door peter » 29 mei 2010, 20:47

Bij de K0 zit daar de kickstarter, wat dat voor iets bij jouw blok is durf ik niet te zeggen zal eens zoeken in mijn verzameling.

PB76

Re: Er wordt een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 29 mei 2010, 21:03

Dat is de pulsgenerator en automatische vervroeger volgens mij documentatie. Dit heb ik uit het werkplaatshandboek van de GL1000 en GL1100. Het is overigens geen GL1000 blok maar een 1100 ik geloof niet dat hier op een kickstarter te bouwen is. Weet ook niet of deze zich eenvoudig laten starten op met een kickstarter trouwens?

peter

Re: Er wordt een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door peter » 30 mei 2010, 11:23

Aha ik snap het :oops: een gl1100 blok........ Ja daar zit geen kickstarter op, op de 1000 zat hij wel maar was een totaal overbodig ding en ik geloof dat er niemand op deze planeet is/was/komt die zijn 1000 daarmee kon/kan starten.
Ik zou het frame dan net als die gele aanpassen, ziet er sterker uit als gewoon een stuk wegzagen. Kan je niet een pijp zo buigen dat deze er omheen loopt?

PB76

Re: Er wordt een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 30 mei 2010, 21:06

Dat zijn de 2 opties die ik overweeg. En elk hebben ze hun voor en nadelen, ik ben er dus nog niet geheel overuit.

PB76

Re: Er wordt een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 21 jun 2010, 11:31

Het is weer een tijdje stil geweest maar we zijn weer terug.
Ik heb er de buis tussen uit geslepen en het blok gemonteerd in het frame. Nu kan ik eens goed zien waar het fout ging en voorkom ik een 2de keer een beginners fout.

Afbeelding

Afbeelding

Nu heb ik een goed beeld voor de hoogte van de tank, de plaats van de forward controls, de stuur aanslag en de ruimte voor de luchtfilter.

Plaats reactie