Er wordt een hardtail gemaakt uit een GL1000

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
PB76

Er wordt een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 13 dec 2009, 19:34

Op verzoek het volledige verslag tot nu toe.

De winter staat voor de deur en mn motor heeft een grote beurt nodig. Het is een Honda Goldwing GL1000 met een GL1100 blok. Alle vloeistoffen en filters moeten worden vervangen. Ook de kabelboom moet grondig onder handen genomen worden, deze is in de loop der jaren "kundig" onderhouden met behulp van kroonsteentjes, tape, verband en ANP prul... En ik maar denken waarom wekt mijn licht niet meer LUX op dan een kaarsje.
Kortom de motor die ik kocht in de zomer van 2008 had mijn aandacht nodig.
:?
Het begin is gemaakt,
De motor heb ik gangbaar gemaakt, nieuwe accu want de oude was versleten en een spuitbus remreiniger, en naar mn garage gereden. Hier ben ik begonnen met het strippen van mn Goldwing uit 1975. De tank covers waren al snel gedemonteerd en zo ook de andere kappen. Radiator leeg laten lopen en ook deze van de GL gehaald. Rem cilinders van de voorpoten en ook deze laten leegvloeien.
Zo zonder alle extra's krijg je een redelijk beeld van de motor.
http://i392.photobucket.com/albums/pp9/ ... CT2868.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo kwam ik ook op het idee om mn Goldwing om te bouwen naar een Hardtail met de looks van een Bobber. Het is immers maar 1x winter :Y

Binnenkort het blok uit het frame tillen en het frame klaar maken voor een grondige inspectie. Om hierna loos te gaan met de haakse slijper :P

Verder ben ik op zoek naar een mooie tank, zweefzadel en achterfender. En de meeste onderdelen die ik nu van de motor heb afgehaald gaan de verkoop in.
http://verkopers.marktplaats.nl/8019914" onclick="window.open(this.href);return false;

Zodra er vorderingen zijn zal ik deze zeker melden!

Even wat navraag gedaan bij de RDW en die gaven mij het spreekwoordelijke groene licht.

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Het wijzigen van de kleur is toegestaan. U kunt het kentekenbewijs opsturen naar de RDW postbus 30000 9640 RA te Veendam. U dient het verzoek te richten aan onze afdeling VRD.

Het aanpassen van de ophanging naar hardtail is toegestaan, mist de wielbasis daarbij niet meer dan 6 cm afwijkt van het origineel. Gaat het meer afwijken dan is een keuring bij een RDW-keuringsstation noodzakelijk. De ombouw dient deugdelijk te zijn uitgevoerd.

U dient bij aanpassingen aan de verlichting te blijven voldoen aan de permanente eisen uit de Regeling Voertuigen. U vindt de Regeling Voertuigen op onze website. Knipperlichten zijn niet verplicht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Laatst gewijzigd door PB76 op 30 aug 2010, 11:22, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: Is er al eens eerder een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door Wingnut » 13 dec 2009, 20:09

Vroeger heeft Star Twin uit Loenen speciale hardtail frame's gemaakt voor de GL1000. Ik heb er indertijd verschillende mooie gezien en er waren er ook een paar in de GWCH, maar weet niet waar die gebleven zijn. Eventueel na vragen bij Star Twin of ze nog gegevens of foto's hebben.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering


PB76

Uitlaat

Bericht door PB76 » 14 dec 2009, 20:46

Weet er iemand een adres voor uitlaat bochten en pijp? Mijn spruitstuk is krokant en moet vervangen worden. Omdat ik de oude dempers niet opnieuw wil gebruiken en ik inmiddels een idee heb hoe de nieuwe moeten gaan lopen ben ik opzoek naar een adres, maten zoals diameter wand dikte en radius maar ook wat er verder nog te verkrijgen is natuurlijk. Het zijn 4 uitlaten die ik wil samen laten komen in 2 uitlaten die ik aan de kant van de cadan wil hebben. Het gaat dus om verlopen in diameter, bochten, pijp en broeken (1 in 2).

PB76

Re: Is er al eens eerder een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 20 dec 2009, 11:38

Vandaag lekker bezig geweest met het uit het frame lichten van de motor. Gelukkig was de motor al zo ver kaal gemaakt dat ik overal lekker goed bij kon en met het juiste gereedschap kom je een heel eind.
Even wat klein spul mee naar huis genomen om hier alvast aan te beginnen met schuren en voor werken. Het frame heeft heel wat punten die verbetert moeten worden.

Vandaag 2 Kawa tankjes gekocht, volgens mij van een LT, deze ga ik proberen samen te vloeien tot 1 tank met een grote ruimte onder de tank voor luchtfilter en aanverwanten. Deze tanks hebben een mooie druppel vorm en deze hebben elk nog hun tankdop en kraantje. Benieuwd wanneer ik ze binnen heb.
Eens kijken wanneer ik het frame op de werkbank kan zetten om dan te beginnen met schuren en het vervangen / uitdunnen van de draadboom.

Ook van de week kijken voor een achterspatbord, hier in de buurt verkopen ze boottrailer fenders in de maat 13" en 14/15" even kijken welke het beste aansluit op mijn band. Jammer dat ik niet breder kan plaatsen dan 135, hoewel ik eerder eens een 155 in een vergelijkbare fiets... maar dat was te, aan de lak te zien van de cadan... De fenders zijn 200mm breed, verzinkt en naar mijn mening best mooi.

wordt vervolgt
Laatst gewijzigd door PB76 op 20 dec 2009, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

PB76

Re: Is er al eens eerder een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 20 dec 2009, 11:39

Wat ik vooral mooi vind aan een bobber is de sobere kaalheid, en die probeer ik in mn GL te krijgen. Zo lijkt het mij mooi om het blok goed in het zicht te krijgen. De plaatsing van de E-installatie, accu en koelvloeistofreservoir moeten natuurlijk wel uit het zicht blijven. Heb ooit eens een mooie fiets gezien met de accu in de greppelfrees, ook mooi maar dat is dan weer niets voor een bobber.

Maar als u voorbeelden hebt van Goldwing Bobbers... aarzel dan niet om deze te plaatsen. :Y

PB76

Re: Is er al eens eerder een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 20 dec 2009, 11:40

Ik heb nu enkele schetsen liggen voor een mogenlijk hardtail frame waarin ik mij kan vinden. Het GL1000 frame is een zwaar frame als je deze vergelijkt met bv. het frame van een HD hardtail. Dit komt volgens mij vooral door dat mijn blok in de lengte richting ligt en niet zo als bij een HD. Er komen natuurlijk heel andere krachten op het frame.

Afbeelding

Ik ga kiezen tussen deze 2 denk ik.

Afbeelding

Bij 1 ga ik de basis van het frame niet veranderen (bruin) en bij de ander (blauw) ga ik al meer richting het HD frame en wordt het meer een totaal eigenbouw frame met als enige vaste basis het balhooft en de buizen onder het blok door.

Het frame waar over heen is gekleurd is een GL1000 frame. Zo zie je mooi wat er allemaal moet gaan gebeuren... *D :?

PB76

Re: Is er al eens eerder een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 20 dec 2009, 11:41

Hmm, de tekening waarvan het frame te bouwen is kan ik zelf maken, desnoods in 3D. Je bent immers niet voor niets CAD-tekenaar. *D
Dat lassen lijkt mij ook geen probleem , gezien er in de familie en vrienden kring genoeg lassers zijn waaronder ook een fotolasser. :)
De keuringen zijn dan het enige waar ik me zorgen over moet gaan maken. :/
Maar dat is voor latere zorg. Eerst het frame "in kaart" brengen nadat ik deze heb nagekeken en kaal geschuurd.
Zordra ik iets kan lateb zien van de tekening / ontwerp zal ik dat zeker doen. Verwacht alleen niet dat dit alles binnen 1 winter te doen is...

Net nog even op de site van de RDW gekeken voor info over de verschillende keuringen. Het laten keuren van het "nieuwe" frame kan ik hier in de buurt laten doen (Roosendaal).
De keuring van de "nieuwe" motorfiets zou dan weer in een andere bloemen stad (Lelystad)
Maar wat ik hier lees is dat het gaat over een geheel frame dat zelf wordt gemaakt of over een compleet frame dat van het schap wordt gehaald maar nog niet is ingevoerd. Ergens anders lees ik dan weer dat er ook een keuring moet worden gedaan als je besluit van 2 voertuigen 1 te maken. Maar niets over een gedeeltelijk nieuw frame. Ik behoud immers een groot deel van het GL frame incl. frame / ID nummer.
Ik hoop hier snel iets over te horen van de RDW.

PB76

Re: Is er al eens eerder een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 20 dec 2009, 11:42

Hier wat foto's van de huidige staat:
Afbeelding
Zoals je ziet is de draadboom niet meer moeders mooiste en het frame heeft slijp en slijt plekken waar ik die liever niet zie. Kortom ik ben blij dat ik de fiets gestript heb tot op het frame.
Afbeelding
:(
Ook het balhoofd heeft wat zorg en liefde nodig. Want ik geloof niet dat er erg veel vel tussen de lagerschalen zit. Ook moet ik hier een vorkaanslag oplassen want tot op heden was de tank de aanslag.
Afbeelding
Toen ik de motor kocht luide de advertentie op Marktplaats: Puristen gruwel... ik begrijp langzaam waarom.
Het frame is een GL1000
Het blok is een GL1100
Voorvork onbekend
en de rest een samen raapsel van GL's in het algemeen maar dat de conditie zo beroerd was... ach ik had hem dan als nog wel gekocht denk ik maar dan toch voor minder euries :Y

PB76

Re: Is er al eens eerder een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 20 dec 2009, 11:43

Ik heb hem vandaag onder handen genomen met een komborstel op mn slijptol. Er zat zelfs plamuur op het frame :? te hoogte van de fc's van de gele hardtail eerder in deze topic. En op beide buizen op dezelfde plek, dat kan haast geen toeval zijn.

Ik maak kaal wat ik wil hergebruiken, en laat het andere voor wat het is. Ben er nog steeds niet uit of ik de verbouwing van het frame doorzet. Ik las op een ander forum dat er ook een leeftijd was gebonden aan het wel of niet mogen verbouwen van het frame. Eigenlijk net zo iets als bij kevers. Je mag een onderstel zonder herkeuring in korten zolang deze komt uit een jaar voor 1967 (jaartal ben ik niet helemaal zeker) Voor motoren gold het jaar 1978 als grensjaar. En mijn frame komt uit 1975! :) :) :) Het is een grijsgebied, mocht je besluiten een verbouwing te doen aan je frame dan zal de RDW of de Politie er niet over vallen, mocht je betrokken geraken bij een ongeval dan maakt het weinig uit of jij nu fout was of die ander maar de kans is dan groot dat je verzekering zijn spreekwoordelijke handen ervan aftrekt.

De meeste zeggen dat je het gewoon moet doen en de stap moet durven zetten. De wil is er de ambitie ook maar de twijfel is het grootst.

Ik wacht nog steeds op een groenlichtantwoord van de RDW...

De gene die wachten heeft uitgevonden had daar beter eerst even wat langer over na mogen denken! })

PB76

Re: Is er al eens eerder een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 20 dec 2009, 11:44

*O* M'n tankjes zijn binnen!

Afbeelding

Niet moeders mooiste met de roest en deuken maar in een perfect tank zet je ook geen slijptol 8-)

Gelijk even op het frame gezet en ze hebben de juiste lengte.

Afbeelding

Nu nog eens kijken hoe en wat ik wil gaan veranderen aan deze tanks. Ze moeten breder worden aan de voorkant en er moet een nieuwe bodem en tunnel in komen.

Het plan nu is om de zwarte tank te splitsen over het midden. En om uit de andere (met de strepen en roest) een spie te slijpen langs de tankdop en deze dan weer te lassen in de gespleten.. afijn je begrijpt me wel.

PB76

Re: Is er al eens eerder een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 20 dec 2009, 11:44

Spannend moment: de slijptol in de tank zetten en dat ding kort slijpen. Ging nog best aardig eigenlijk !lol
Eerst de bodem eruit gehaald langs de buitenkant van de flensrand, zo kan ik een mooie vlakke bodem maken zonder die lelijke opstaande rand. Toen het midden afgetekend en de tank in 2 geslepen. Omdat de opening voor op de tank nu wel heel erg breed werd probeerde ik de andere tank in de verslepen tank. De tank wordt dan wel iets langer maar het vloeit mooi over.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik moet eerst de bovenste frame buizen veranderen voor dat ik de tank kan aflassen, zo kan ik er gelijk de tunnel in zetten. Bij de tankjes zaten wel de tankdoppen maar geen sleutel, weten jullie misschien een adresje? Of gewoon een goed idee als vervanger.

PB76

Re: Is er al eens eerder een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 20 dec 2009, 11:45

RDW geeft goenlicht voor de aanpassing. de achterbrug mag worden verandert. En de buis naar het balhoofd mag worden vervangen door een enkele buis zolang dit degelijk wordt gedaan. Eigenlijk ben je redelijk vrij in wat je wil doen aan de motor zolang de wielbasis niet te veel verandert.

PB76

Re: Is er al eens eerder een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 20 dec 2009, 11:46

Ik wilde gewoon een antwoord van de RDW voor dat ik de slijptol ging hanteren. En nu ik deze binnen heb ben ik gelijk begonnen met het overbodige te verwijderen.

Afbeelding

Afbeelding

Gelijk even provesories een achterbrug gemaakt om een beter beeld te krijgen van de hardtail.

Afbeelding

Nu is het zaak om zoveel mogenlijk 3/4" pijp te verzamelen zodat ik kan beginnen met buigen en hechten.

PB76

Re: Is er al eens eerder een hardtail gemaakt uit een GL1000

Bericht door PB76 » 20 dec 2009, 11:46

De Vehikel was weer goed deze keer. Het valt alleen tegen om in mijn Duits aan een Duits talige verkoper uit te leggen dat het mij alleen om de huisjes gaat van de pinkers in plaats van de lenzen waar hij blijkbaar bijzonder trots op was.

Verkoper: Zie zind gans nooi. 20E
Ik; Nooi gewiest ja. 15E

Afijn ik heb ze voor een mooi prijsje en daar gaat het immers om. Thuis gekomen bleek het nog te passen ook :Y Als ik deze verkoper moet geloven komen ze van een Triumph maar daar had ik niet veel aan.

Van een vorig bezoek had ik nog een paar mooie achterlichten liggen. Deze zaten toen nog netjes in de doos en mij werd toen verzekert dat deze lampen voor een Ford waren LB

Afbeelding

Voor de liefhebber heb ik dus nog 2 mooie lenzen liggen van waarschijnlijk een Triumph...

Plaats reactie