normale aanhanger

Technische vragen, tips, trucs, enz.
1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: normale aanhanger

Bericht door 1500 » 30 dec 2010, 17:00

Volgens mij mag je geen tandemas aanhanger achter de motor hebben.

De wet is veranderd kwa begrippen, tandemas heet nu asstel/as samenstel en de term enkel/tandemasser aanhanger heet nu middenasaanhanger.
Volgens mijn laatste gegevens staat nu dan ook op de nieuwe kentekens van deze aanhangers dus middenasaanhanger.

Ee paar teksten uit de wet, er zijn nog veel meer teksten om te laten zien, maar geen die ik kan vinden zegt dat 2 assen die binnen een bepaalde afstand van elkaar liggen een éénassig is.

Dus tot op heden in de zoektocht is éénassig ook daadwerkelijk 1 as. :?:

Groeten Pierre :wink:







Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1.2
1.
Voor de vaststelling van afmetingen van voertuigen die bij of krachtens dit besluit zijn voorgeschreven of toegestaan, wordt verstaan onder:
a. as: de horizontale lijn die loodrecht staat op het middenlangsvlak van het voertuig en gaat door het midden van één of meer wielen wanneer deze zich in de stand van rechtuitrijden bevinden;



g. asstel: combinatie van twee of meer assen, evenwijdig gelegen op een onderlinge afstand van minder dan 1,80 m;



Hoofdstuk 5. Permanente eisen
Afdeling 15. Aanhangwagens achter motorfietsen of bromfietsen
§ 1. Algemene bouwwijze van het voertuig
Artikel 5.15.2
1.
Aanhangwagens achter motorfietsen of bromfietsen mogen slechts éénassig zijn.
2.
Bij éénwielige aanhangwagens moet het wiel zodanig zijn bevestigd dat het uitsluitend draaibaar is om de eigen horizontale as.
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: normale aanhanger

Bericht door Frankjj01 » 30 dec 2010, 17:08

1500 schreef:

Bij éénwielige aanhangwagens moet het wiel zodanig zijn bevestigd dat het uitsluitend draaibaar is om de eigen horizontale as.
:?: Huh... :?: :?: :?:
Mag het niet op zijn eigen vertikale as ???? Waarom niet :?: Lijkt me een geweldige uitdaging :P :P

Lijkt erop dat de regels voor motorfiets aanhangers inderdaad anders zijn. Nou ja, koop voor alle gemakkelijkheid maar een éénasser :wink: :!:
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: normale aanhanger

Bericht door RonalT » 30 dec 2010, 17:11

Frankjj01 schreef:Een éénassige aanhangwagen bestaat uit éé as, maar kan ook uit twee assen bestaan, mits de afstand tussen de hartafstand van de assen niet meer bedraagt dan 1 meter.

Zou betekenen dat je wel degelijk een aanhanger met twee assen mag hebben, die dus als één as gezien zal worden volgens de wet.
de maten: 1 meter hoog 1 meter breed en vanaf de achteras van de motor tot achterkant kar niet langer dan 2,50
Dus misschien valt het niet mee om een geschikte tandemasser te vinden. De meest gangbare hebben een bak van circa 250 cm lang. En dan nog een meter dissel.

Dus dat wordt een zelfbouw tandemasser van ongeveer 2meter lang. Da's incl dissel, dus er gaat 75 cm af. Blijft er 1,25 meter over voor de bak en daar moeten dan 4 wielen onder ..... :roll: :roll:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: normale aanhanger

Bericht door 1500 » 30 dec 2010, 17:50

Je kan er een paar rolschaatsen of skeelers onder maken, moeten ze wel luchtbanden hebben, dat staat ook weer ergens, heb ik gelezen :?
Kom je wat beter uit met de maten :D

Groeten Pierre :wink:
Laatst gewijzigd door 1500 op 31 dec 2010, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: normale aanhanger

Bericht door 1500 » 30 dec 2010, 17:59

Frankjj01 schreef:
1500 schreef:

Bij éénwielige aanhangwagens moet het wiel zodanig zijn bevestigd dat het uitsluitend draaibaar is om de eigen horizontale as.
:?: Huh... :?: :?: :?:
Mag het niet op zijn eigen vertikale as ???? Waarom niet :?: Lijkt me een geweldige uitdaging :P :P

Lijkt erop dat de regels voor motorfiets aanhangers inderdaad anders zijn. Nou ja, koop voor alle gemakkelijkheid maar een éénasser :wink: :!:

Zou wel wat zijn met wat naloop :lol:

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
lord of the wing
Berichten: 308
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:52
Type Goldwing: GL1500

Re: normale aanhanger

Bericht door lord of the wing » 30 dec 2010, 20:06

Dit vind ik nu leuk om allemaal te lezen, soms kan je lachen soms steek je er wat vanop bedankt, :D :mrgreen:
BAAI ZE WEE
KGAAI ENNIE WEE

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: normale aanhanger

Bericht door Black Wing » 30 dec 2010, 20:54

ik heb wel eens een verslag gelezen van een winger die met een 1500 met een tandemasser aanhanger naar de elefantentreffen ging,
hij heeft onderweg de aanhanger verloren :shock:
Groeten, Eric

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: normale aanhanger

Bericht door Frankjj01 » 02 jan 2011, 18:25

Ja, en heel toevallig zat daar z'n schoonmoeder in .... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :!: :!:
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Plaats reactie