hoe maak ik nu een goede degelijke elektrische verbinding
- RonalT
- Berichten: 13406
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
hoe maak ik nu een goede degelijke elektrische verbinding
Een echte goede plaats voor algemene technische vragen is er eigenlijk niet.
Maar deze vraag past eigenlijk wel bij aanhangwagens, daar worden de gewraakte verbinders ook gebruikt.
ik ben op het internet op zoek geweest hoe ik het beste een elektrische verbindingen kan maken op de motor.
Mijn motor is voor de verlichting aan de zijkant van de koffers voorzien van de beruchte Scotchlok verbinders.
Daar wil ik om begrijpelijke redenen van af. Ze zijn een bron van storing....
Maar hoe maak ik nu een goede degelijke elektrische verbinding?
Maar deze vraag past eigenlijk wel bij aanhangwagens, daar worden de gewraakte verbinders ook gebruikt.
ik ben op het internet op zoek geweest hoe ik het beste een elektrische verbindingen kan maken op de motor.
Mijn motor is voor de verlichting aan de zijkant van de koffers voorzien van de beruchte Scotchlok verbinders.
Daar wil ik om begrijpelijke redenen van af. Ze zijn een bron van storing....
Maar hoe maak ik nu een goede degelijke elektrische verbinding?
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- JH.
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 13 okt 2008, 23:07
- Locatie: Belgie / Roeselare
- Contacteer:
-
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Harderwijk
Er is niks mis mee met de verbinder
Het verkeerde gebruik/montage en verkeerd gereedschap maakt de storing, meestal zie je alleen de blauwe in de bedradingen zitten.
Een te dun snoer in de verbinder geeft een slecht contact en zal op den duur storing veroorzaken, bij een te dik snoer worden aders doorgesneden wat overbelasting kan veroorzaken.
Idem voor de kabelschoenen, meestal een te dun snoer in een te grote kabelschoen en aangeknepen met een eurobak tangetje.
Ook bij deze is er een onderverdeling, nominaal voor rood 1,5mm2, voor blauw 2,5mm2 en voor geel 6 mm2, er zijn meerdere kleuren types met de bij behorende doorsnedes van het snoer
Als je de koffer wilt demonteren moet de verbinding natuurlijk los te halen zijn
Groeten Pierre
Het verkeerde gebruik/montage en verkeerd gereedschap maakt de storing, meestal zie je alleen de blauwe in de bedradingen zitten.
Een te dun snoer in de verbinder geeft een slecht contact en zal op den duur storing veroorzaken, bij een te dik snoer worden aders doorgesneden wat overbelasting kan veroorzaken.
Idem voor de kabelschoenen, meestal een te dun snoer in een te grote kabelschoen en aangeknepen met een eurobak tangetje.
Ook bij deze is er een onderverdeling, nominaal voor rood 1,5mm2, voor blauw 2,5mm2 en voor geel 6 mm2, er zijn meerdere kleuren types met de bij behorende doorsnedes van het snoer
Als je de koffer wilt demonteren moet de verbinding natuurlijk los te halen zijn
Groeten Pierre
Laatst gewijzigd door 1500 op 30 jan 2010, 22:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Navigator: Pierre
GL1500A 1989
GL1500A 1989
- RonalT
- Berichten: 13406
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
ik heb de aansluiting gesoldeerd. Gelukkig is solderen een van mijn specialisaties.
Solderen en een krimpkous er over is volgens JH een goede methode, deze oplossing vond ik ook op internet. Dus de stap gewaagd en krimpkous aangeschaft.
Zit nu netjes verwerkt. Ben er tevreden over.
De Scotchlok zat aan de draad van de steker onder de koffer naar het achterlicht. Daar zit de soldeerverbinding nu ook, dus bij demontage van de koffer kan ik gewoon de steker losmaken.
Solderen en een krimpkous er over is volgens JH een goede methode, deze oplossing vond ik ook op internet. Dus de stap gewaagd en krimpkous aangeschaft.
Zit nu netjes verwerkt. Ben er tevreden over.
De Scotchlok zat aan de draad van de steker onder de koffer naar het achterlicht. Daar zit de soldeerverbinding nu ook, dus bij demontage van de koffer kan ik gewoon de steker losmaken.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Re: hoe maak ik nu een goede degelijke elektrische verbinding
Ik heb iets tegen verbindingen met stekkers, klopt dat je op sommige plaatsen niet zonder kan ivm. demontage en zo, maar elke stekker te veel is een kans op storing!
Ik ben elektro monteur en denk er wel iets over te veten
Maar goed, er zijn tangen op de markt waarbij je de isolatie op een ader uit elkaar kunt schuiven. De ader is nu eenvoudig te vertinnen en het solderen van de extra verbinding is nu eenvoudig te doen. Na het solderen schuift de isolatie voor een deel over het gesoldeerde. Hierna stevig aftapen met de juiste tape en dus niet die van de vb 'aldi'
Verder is het gebruik van krimp kous altijd aan te bevelen. Zorg er voor dat je deze water dicht maakt als deze open staan aan regen enzo. Vraag hiervoor de dealer na voor info, het is er en het kan.
Voorkom storing en wees niet bang om je boompje uit te dunnen tot alleen wat nodig is.
Ik ben elektro monteur en denk er wel iets over te veten
Maar goed, er zijn tangen op de markt waarbij je de isolatie op een ader uit elkaar kunt schuiven. De ader is nu eenvoudig te vertinnen en het solderen van de extra verbinding is nu eenvoudig te doen. Na het solderen schuift de isolatie voor een deel over het gesoldeerde. Hierna stevig aftapen met de juiste tape en dus niet die van de vb 'aldi'
Verder is het gebruik van krimp kous altijd aan te bevelen. Zorg er voor dat je deze water dicht maakt als deze open staan aan regen enzo. Vraag hiervoor de dealer na voor info, het is er en het kan.
Voorkom storing en wees niet bang om je boompje uit te dunnen tot alleen wat nodig is.
Re: hoe maak ik nu een goede degelijke elektrische verbinding
Wel grappig dat je dat op een Goldwingforum zet.PB76 schreef:Voorkom storing en wees niet bang om je boompje uit te dunnen tot alleen wat nodig is.
We hebben allemaal wel iets op de motor wat niet echt nodig is.
-
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: 06 mei 2008, 23:45
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
Re: hoe maak ik nu een goede degelijke elektrische verbinding
Als je krimkous gebruikt is het controleren op uitstekende draadjes aan te bevelen.
Mocht er 1 eigenwijs zijn geweest even een vijltje erover en geen uitstekende scherpe delen meer.
Mocht er 1 eigenwijs zijn geweest even een vijltje erover en geen uitstekende scherpe delen meer.
Mini Z Lambo, 1:10 Tamiya TT01, Xray T4.
-
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Harderwijk
Re: hoe maak ik nu een goede degelijke elektrische verbinding
Vandaar het krimpkousje, kan die er niet uitvliegen
Pierre
Pierre
Navigator: Pierre
GL1500A 1989
GL1500A 1989
- WingMan84
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 09:54
- Contacteer:
Re: hoe maak ik nu een goede degelijke elektrische verbinding
OPLOSSING?? Gewoon de accu eruit laten
gr....
gr....
-
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 30 jul 2008, 23:03
- Locatie: utrecht
- Contacteer:
Re: hoe maak ik nu een goede degelijke elektrische verbinding
voor de moto gebruik ik altijd krimpkous met lijm erin--bij het verhitten van de krimpkous smelt de lijm en is het zaakje gelijk waterdicht--1 nadeel als het weer om wat voor reden dan ook weer los moet,dan is het een heel gevecht met de lijm(eerst voorzichtig snijden en dan verhitten) gr.Ronald
vallen is niet zo erg, maar het neerkomen
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.