veiligheidsketting?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
johnj
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 mar 2006, 07:53
Locatie: kortrijk

veiligheidsketting?

Bericht door johnj » 14 jun 2009, 20:23

ik rij zelf zonder die ketting omdat ik "denk" dat als ik de aanhanger verlies door wat voor reden ook, ik hem liever kwijt ben dan dat ik onderuit ga door het slepen aan een ketting............
maar wat zegt de wet eigenlijk over de aanhanger achter de motor......verplicht of geaccepteerd weglaten?

Chrit

Bericht door Chrit » 14 jun 2009, 20:33

Hey JohnJ, ik deel je mening....
ik geloof dat die kabel is om een oplooprem aan te trekken als hij van de kop afgaat....ik zelf heb op de toermaster geen oplooprem dus....maar weet het ook niet.

sylviacbr
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 mar 2006, 22:04
Locatie: hoogezand

Bericht door sylviacbr » 14 jun 2009, 20:57

volgens ons mag het van de wet niet eens een ketting tussen de aanhanger en de motor , bij een auto moet hij blijven hangen dus daar is ketting verplicht , maar achter een motor moet hij er achter weg kunnen , want hij trekt je gegarandeerd onderuit .

gr sylvia
rijdt nooit harder dan je beschermengel vliegen kan

trots om een wingeruutgrunn te zijn.

Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1259
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Locatie: Sassenheim

Bericht door wingryder » 19 jun 2009, 17:59

Yo Wingers,

rijd zelf met een aanhanger van Schuurman en daar zit geen ketting of kabel aan. heb het nog gevraagd of dat verplicht was maar het antwoord was pertinent "nee" met inderdaad de argumentatie dat het voor een motorrijder erg slecht kan aflopen als de aanhanger blijft hangen aan een kabeltje.


Groet,

Wingryder
Love to ride a goldwing!!!.
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht

ronnieD
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jul 2008, 23:03
Locatie: utrecht
Contacteer:

keting

Bericht door ronnieD » 29 jun 2009, 22:09

het is bij de wet niet toegestaan om aan een motoraanhanger een zogaande losbreekkabel te monteren en die te gebruiken.
mocht de aanhanger onverhoopt van de kogel afschieten moet de aanhanger direct los zijn van de motor om het omtrekken van de motor tegen te gaan met alle gevolgen vandien.
eindelijk is er een amtenaar geweest die iets bedacht heeft wat in ons voordeel is
vr.gr.ronnieD
vallen is niet zo erg, maar het neerkomen
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Gebruikersavatar
alkyone
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1398
Lid geworden op: 30 jul 2008, 23:11

Re: keting

Bericht door alkyone » 08 mar 2010, 23:12

ronnieD schreef:het is bij de wet niet toegestaan om aan een motoraanhanger een zogaande losbreekkabel te monteren en die te gebruiken.
mocht de aanhanger onverhoopt van de kogel afschieten moet de aanhanger direct los zijn van de motor om het omtrekken van de motor tegen te gaan met alle gevolgen vandien.
eindelijk is er een amtenaar geweest die iets bedacht heeft wat in ons voordeel is
vr.gr.ronnieD
Kijk en dat is nu een antwoord wat ik aan het zoeken was.
Maar ik wil dit graag even officieel aangetoond zien.
heb je misschien een link waar ik dat kan vinden.
groet martin met aanhanger.

Peer Crumb

Re: veiligheidsketting?

Bericht door Peer Crumb » 09 mar 2010, 11:59

Artikel 5.18.19 van de Regeling Voertuigen geeft het volgende aan:

1.Lading van motorfietsen op 2 wielen mag niet meer dan 0,20 m buiten elke zijkant van het voertuig uitsteken.

2.Aanhangwagens achter motorfietsen moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:

a. de breedte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 m;

b. de hoogte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 m;

c. de totale massa van het voertuig mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van de trekkende motorfiets;

d. de afstand van de achteras van de trekkende motorfiets tot de achterzijde van de aanhangwagen met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2,50 m.

Met betrekking tot de losbreekreminrichting of een hulpkabel/ketting heb ik niets aangetroffen.

Plaats reactie