koppeling aanhanger

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
oebele

koppeling aanhanger

Bericht door oebele » 27 mei 2009, 22:36

ik had eigenlijks de vraag of het beter is een draaibare kloppeling te nemen dan een vaste??

groet oebele

Goldwingpoes
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 247
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:56
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Bilzen

Bericht door Goldwingpoes » 27 mei 2009, 22:52

Draaikoppeling (360°):!:

Grts G.W.P.
Don't dream your life ....Live your dreams !

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 28 mei 2009, 18:15

Hoi Oebele,

Als je niet te gek doet dan is een vaste koppeling voldoende.
Ik kan het zo snel niet vinden maar wat me bij staat is dat je 23 of 26 graden op de koppeling hebt naar elke kant.
Voor ik de mijn aanhanger kocht zat ik ook met deze vraag.
Puur voor mijn eigen gevoel heb ik voor de draaibare koppeling gekozen, met de gevoelsmatige reden dat ik nu nooit in de problemen kan komen.
Als ik nu een kleine rotonde neem dan is de motor de enige beperking en niet de aanhanger.
Ik moet zeggen dat het gevoel van niet aan de limiet kunnen zitten heel veel waard is.
Misschien overbodig maar ik rijd wel met een goed gevoel.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Bericht door RonalT » 28 mei 2009, 21:53

Draaibare koppeling: voordeel als je je motor laat omvallen blijft je aanhanger staan. :)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
frank's
Berichten: 1371
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:58
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zaandam
Contacteer:

Bericht door frank's » 28 mei 2009, 22:32

kan mij goed vinden in de opmerking als je motor omvalt blijft kar recht,
maar ik heb altijd met een vaste koppeling gereden en heb gelukkig nooit problemen gehad en toen mijn motor omviel was dat zonder aanhanger.
maar als je de keus hebt en het geld dan lijkt mij toch een draaibarekoppeling het beste.
frank

Gebruikersavatar
ferre
Berichten: 295
Lid geworden op: 29 jun 2008, 09:45
Locatie: Berlaar (BE)

Bericht door ferre » 29 mei 2009, 09:10

1500 schreef:Hoi Oebele,

Als je niet te gek doet dan is een vaste koppeling voldoende.
Ik kan het zo snel niet vinden maar wat me bij staat is dat je 23 of 26 graden op de koppeling hebt naar elke kant.

Groeten Pierre :wink:
ik heb ook lang getwijfeld welke koppeling ik zou kiezen , tot ik een aanhanger kocht van een collega GW met vaste koppeling. ik heb de aanhager aan de motor gekoppeld dan achteraan opgeheft en dan kan je gerust de aanhanger 45 gr. kantelen naar elke kant zonder dat ge iets raakt. dit is meer dan voldoende denk ik.
greetz
ferre
een zilveren GW 1800 A9 + Garmin Zumo 660
blauwe CBF 600 A6 voor t'vrouwke.

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Bericht door Wingnut » 29 mei 2009, 13:45

In de jaren dat er met aanhangers achter GoldWing gereden wordt, heb ik al verschillende keren van nabij meegemaakt dat een draaibare koppeling beter is. Een vriend van mij is indertijd zijn GL1100 onderuit getrokken door de aanhanger die op zijn kan ging doordat een aanhangerband in een gat kwam en door de torsie as deze op zijn kan en hem ook onderuit trok. Een andere bekende heeft dit net kunnen voorkomen toen na een pauze wegreed in Belgie en doordat hij door een diepe afvoerguel opzij van de weg hetzelfde effect kreeg en de aanhanger ook dreigde om te slaan en hij dit door snel te stoppen en dit met motor tegen te houden net kon voorkomen. Wel de koppeling getordeerd. Als ik aanhanger zou rijden, zou ik zonder meer een draaibare koppeling monteren om dit soort voorvallen te voorkomen.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

oebele

Bericht door oebele » 29 mei 2009, 14:06

een ieder bedankt voor zijn informatie

vr gr oebele

Plaats reactie