Gl 1500 Lehman trike met EML schommelvork


Technische vragen, tips, trucs, enz.

Gl 1500 Lehman trike met EML schommelvork

Berichtdoor Bugje » 11 Jun 2016, 00:17

Gl 1500 Lehman trike met EZ steering krijgt EML schommelvork.

Ik had een EZ steering kroonplaat, zodat de voorvork verder onderuit staat, ik dacht 5 graden.
Rijd op zich prima, stuurt licht en geen last van spoor vorming.
Ik vond het toch "slapje" aanvoelen met name boven de 100 km/u en bij zijwind, ook bij het inhalen van een vrachtwagen schudde de trike.
Dit geeft een instabiel gevoel, wat denk ik veroorzaakt word doordat de voorvork te lichte is (te slap).
Progressieve veren had ik al.

Nu de boel omgebouwd met een EML schommelvork.

Leuke klus :lol:
Wat meteen opvalt is het veel zwaarder sturen bij langzaam rijden, het stuurt heel anders veel directer.
Het geheel is veel stabieler, geen last meer van zijwind of bij het inhalen van een vrachtwagen dat de trike heen en weer geschut.
Wel gevoeliger voor spoor vorming, als ik nu in een spoor vorming rijdt geeft dat een raar effect en gevoel.
De voorband van 2,2 bar naar 1,8 bar heb ik al veel minder last van spoor vorming.
Bij montage meteen de balhoofd lagers en de remleidingen vervangen door stalen remleidingen
De remleidingen is het meeste werk wat zit de aansluiting voor de achterrem toch op een onlogische plek.
Er moet veel gedemonteerd worden om daar bij te kunnen, maar het is gelukt :D
De schijfremmen en remklauwen kunnen overgezet worden van het originele voorwiel naar het EML wiel.
Ook het km-meter teller mechanisme kan over gezet worden, de snelheidsmeter wijkt nu wel flink af.
Dit komt omdat het originele wiel 18 inch is en het EML wiel 14 inch.

Vincent's WingHouse gevraagd of daar een oplossing voor was. Vincent's WingHouse is leverancier van EML, en had de tip het kilometer mechanisme te gebruiken van een Honda CBR 600 F2 van 1991 tm 1994.
Het km-mechanisme van de CBR ziet er hetzelfde uit, Het CBR voorwiel heeft bijna dezelfde maat als het EML 14 inch voorwiel.

Ik heb het km-mechanisme van de CBR 600 F2 thuisliggen, maar ben er nog niet aan toe gekomen het in te bouwen.
Ik ben benieuwd of de snelheid meter dan de goede snelheid aangeeft.
Binnenkort overzetten, spatbord schijfrem-covers remklauwen alles moet gedemonteerd worden om het wiel eruit te halen om het km-mechanisme over te zetten.
Weer een leuke klus..

Km-mechanisme van de CBR 600F2 vandaag gemonteerd, snelheid geeft hij u weer goed aan :)
Vincent Winghouse bedankt voor de tip.

Het groene spatbord en de grijze rem covers zijn gespoten, met spuitbussen van Motip en 2K blanke lak uit spuitbus.
Het spuiten met spuitbussen was als tijdelijk bedoeld, zodat ik in de winter de definitieve verf er op zou aan brengen.
Maar het resultaat bevalt mij erg goed, zeker met de 2K blanke lak uit de spuitbus er op. de 2K lak is benzine en kras bestendig.



Groetjes Rob.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bugje op 24 Jun 2016, 23:43, in totaal 3 keer gewijzigd.
GW 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..
Gebruikers-avatar
Bugje
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 15 Mrt 2015, 14:13
Woonplaats: Heijen
Type Goldwing: GL1500

Re: Gl 1500 Lehman trike met EML schommelvork

Berichtdoor frank's » 11 Jun 2016, 07:15

handige harry :D
succes met de volgende klus.
Gebruikers-avatar
frank's
GL 1500 rijder
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 Aug 2007, 16:58
Woonplaats: zaandam
Type Goldwing: GL1800

Re: Gl 1500 Lehman trike met EML schommelvork

Berichtdoor lord of the wing » 11 Jun 2016, 22:31

Rob, bij deze een grote plus voor je werk aan je trike, gr Peter.
BAAI ZE WEE
KGAAI ENNIE WEE
Gebruikers-avatar
lord of the wing
 
Berichten: 298
Geregistreerd: 19 Okt 2010, 17:52
Type Goldwing: GL1500


Terug naar Trikes, aanhangers en andere specials

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast